PDA

View Full Version : Resonantie vd snaar tussen topkam en mechaniek



homecore
7 juni 2007, 12:43
Ahoi!

Ik heb een vreemd probleem op m'n Fender stratocaster: ik hoorde al een tijdje een opvallend hoge boventoon bij het spelen van de open solsnaar, maar gek genoeg werd het geluid niet gedempt als ik m'n vingers op de snaar legde. Ik heb wat aan de zadels zitten prutsen, de veren eens aangespannen, tot ik plots merkte dat het geluid van het stukje snaar tussen de topkam en de stemmechaniek kwam! Nu, gelukkig wordt dit toontje niet mee versterkt, maar het blijft wel vreemd en irritant. Wie weet hoe ik dit kan verhelpen?
Misschien dat het bij een nieuwe snaar gewoon verholpen zal zijn? Want ik heb het vermoeden dat die toon er is, omdat ik nu net toevallig door het aantal windingen van de snaar op de mechaniek een bepaalde combinatie van spanning en lengte van dat kleine stukje snaar heb bereikt, waardoor de toon te horen is?
Bedankt!

bass blom
7 juni 2007, 12:57
zo 1 er bij zetten?

http://guitarpartsdepot.com/Merchant2/graphics/00000001/GSSRG1_t.jpg

Orpheo
7 juni 2007, 13:31
zo 1 er bij zetten?

http://guitarpartsdepot.com/Merchant2/graphics/00000001/GSSRG1_t.jpg


ik ben bang dat dat JUIST sterk mee gaat ratelen.

FruscianteFan
7 juni 2007, 13:46
ik ben bang dat dat JUIST sterk mee gaat ratelen.Nou nee, want die dingen zitten vast aan de headstock en de snaren trekken er hard aan.

Antoon
7 juni 2007, 14:06
Dan denk ik dat het sleufje in de topkam voor die snaar te breed is. Remedie kan zijn sleufje stukje vullen met harde sterke lijm en het sleufje opnieuw (laten) invijlen voor jouw snaardikte

Kim Wilson
7 juni 2007, 14:08
ik ben bang dat dat JUIST sterk mee gaat ratelen.
Nee hoor, die ratelen niet. Bij Fender zit alles wél goed vast. :D



@ Antoon:
Waarom zo'n tijdelijke oplossing, terwijl je voor €5 een graphtech kam hebt? :)

bass blom
7 juni 2007, 14:10
het hangt er wel vanaf wat de solsnaar is :D

homecore
7 juni 2007, 19:43
Hehe, ik speel met een goeie ouwe ordinaire stemming, dus het is de derde snaar. Aan m'n kam pruts ik liever niet, de gitaar is nog maar een jaar oud...

FruscianteFan
7 juni 2007, 21:05
Ik merk trouwens vrij vaak dat dat stukje snaar meetrilt. Vooral de G, omdat die dezelfde toonhoogte geeft als de flageleot op de G-snaar bij de 3e fret. Vind het zelf niet storend, soms maak ik er zelfs gebruik van.

Minder drastisch dan een andere topkam of een extra snaargeleider is misschien een stukje plakband of tape over de snaren achter de topkam?