PDA

View Full Version : Impedantie FAQ



Pagina's : [1] 2

Dirk_Hendrik
6 juni 2007, 21:40
Met dank aan Mitch en Frits van Mourik voor het schrijven van deze text en piezo voor de aanvullingen en verbeteringen.


Impedantie FAQ


Buizenversterkers vs. Transistorversterkers
Er zijn grote verschillen tussen de werkingsprincipes van buizenversterkers in vergelijking met transistorversterkers. Deze hebben ook gevolgen voor de impedanties of impedantieverschillen (mismatch) die een versterker kan hebben ten opzichte van een speaker. Omdat er vaak meer gewisseld wordt van speakerkasten bij buizenversterkers zal straks eerst hierop worden ingegaan.
Eén belangrijk verschil: vrijwel alle buizenversterkers kunnen niet worden ingeschakeld zonder dat ze aan een speakerkast hangen. De trafo krijgt dan een oneindig hoge weerstand, waardoor er oververhitting plaats gaat vinden. Zie het als gas geven in een auto terwijl je de handrem erop houdt: het vermogen krijgt een veel te hoge weerstand en de banden en nog veel meer onderdelen raken oververhit. Het kan heel even goed gaan, zeker als er ook nog niet door de amp gespeeld wordt en er dus nog niets versterkt wordt, maar bij te lange belasting zonder speaker gaat het fout.
Er zijn wel een paar uitzonderingen, versterkers die hier beveiliging tegen hebben maar neem het risico gewoon nooit ! Transistorversterkers kunnen wel ingeschakeld zijn zonder dat er een speakerkast aan hangt omdat er dan geen vermogen geleverd wordt. Dat is dus ook de reden dat je bij een transistorversterker gewoon een koptelefoon kunt inpluggen.

Hoe het verder zit met transistorversterkers (ook modellingversterkers vallen hieronder) komt later aan bod onder het kopje ‘Mismatch’.

Buizenversterkers:
Speakerkasten zijn op verschillende manieren aan te sluiten op een versterker. In de eerste plaats: lees gewoon goed wat er achter op de versterker staat. Verrassend vaak staat het hier gewoon duidelijk op, maar men vergeet het nogal eens te lezen.
Als je speakerkasten aan elkaar wil koppelen: altijd speakerkasten met dezelfde impedantie aan elkaar koppelen. Dus niet één van 8 ohm en één van 16 ohm aan elkaar koppelen. De som van de impedanties komt niet fijn uit plus de speaker met de laagste impedantie ‘trekt’ meer vermogen en klinkt uit verhouding hard. Je maakt je versterker er niet direct mee stuk, maar het is dan zinniger om gewoon één kast te gebruiken.

Dan verder over serieel en parallel zetten van kasten en op welke impedantie ze dan uitkomen. Er zijn twee eenvoudige formules:

Serieel: optellen. Dus een 8 ohm kast en nog een 8 ohm kast zorgen voor een opgetelde impedantie van 16 ohm.

Parallel: optellen als breuken ! Stel: je hebt twee kasten van 16 ohm. Die moet je dan aansluiten op de 8 ohm uitgang van de versterker, want

1/16 + 1/16 = 1/8.

Houd als leidraad dat speakerkasten, als ze een tweede uitgang hebben, meestal een parallelle uitgang hebben. Hebben ze een seriële extra uitgang dan staat dat er normaal gesproken bij vermeld.

Trekken van buizen en verandering van impedantie:
Stel, je 100W versterker wil je omtoveren naar een 50watter. Dat kan normaal gesproken wel, zo lang de versterker niet kathode gebiast is. De meeste hoogvermogende versterkers zijn dit overigens niet. Bij een 100w Marshall kun je dus best twee buizen trekken, maar bij een Vox AC30 kun je niet twee EL84’s eruithalen want dan blaas je de resterende buizen en met een beetje pech de versterker op. De achterliggende theorie laten we hier even achterwege, het gaat hier even om impedantie.
Als je die twee buizen hebt getrokken houdt je versterker een dubbele impedantie over. Om het voorbeeld van de Marshall te vervolgen: zet de impedantie schakelaar een tandje lager, bijvoorbeeld op 8 ohm terwijl je er en 16 ohm speakerkast aanhangt. Op die manier heb je de ‘verdubbeling’ weer ‘gehalveerd’. Als je een 8 ohms kabinet wil aansluiten op een amp met twee getrokken buizen: impedantie schakelaar op 4 ohm zetten.

Mismatch:
In principe kan een buizenversterker een 100% mismatch hebben, maar het is niet aan te raden dit voor langere tijd te doen. We willen dus ook zeker niet propageren dat je een mismatch moet doen, zeker niet. Maar er kunnen omstandigheden zijn dat je even niet anders kan, bijvoorbeeld als je je top hebt meegenomen naar een plaats waar ze hadden gezegd dat er een 16 ohm kabinet staat en er blijkt er alleen één te staan van 8 ohm.
Een mismatch naar beneden, zoals in dat geval, heeft het volgende gevolg: de versterker ziet dit min of meer als een kortsluiting. Je eindbuizen moeten dan erg hard werken, waardoor de voeding weer overbelast kan raken.

Een mismatch naar boven, dus de kast is bijvoorbeeld 16 ohm en je speakeruitgang op de versterker is 8 ohm, dan kan de versterker zijn vermogen niet goed kwijt.

Daardoor kunnen je buizen stuk gaan en zal in het ergste geval je eindtrafo het loodje leggen. Nogmaals: je loopt niet direct gevaar, het kan wel even, maar je loopt wel een risico.

Bij transistorversterkers ligt het heel anders. Bijvoorbeeld bij basversterkers (tegenwoordig vrijwel allemaal transistorversterkers, al hebben ze soms buisjes in de pre amp, maar dat is irrelevant) staat het vaak voor de zekerheid extra goed vermeld op de amp of in ieder geval de handleiding. Het geleverde vermogen van de versterker hangt ook af van de impedantie van het kabinet. Bijvoorbeeld de Ampeg B1R levert 175 watt bij 8 ohm en 300 watt bij 4 ohm. Maar let op: de versterker moet het wel kunnen hebben, je kunt dus niet simpel redeneren: lagere impedantie, meer vermogen. De versterker moet erop berekend zijn en er toe uitgerust zijn met de juiste uitgangen.

Samengevat:
-altijd goed lezen, controleer de beschrijving op zowel de speakerkast als de versterker en sluit alleen met mismatch aan als het echt niet anders kan.
-leer de formules voor parallel en serieel aansluiten uit je hoofd, dit kan ontzettend van pas komen.

pe_10
26 juli 2007, 15:04
Kan hier eventueel ook bijgevoegd worden hoe de wattages van speakers zich tot elkaar verhouden?
Wanneer moet deze opgeteld worden?
Wanneer blijft dit hetzelfde?
Wat met combinaties van speakers met verschillend wattage?

Hier worden toch ook regelamtig vragen over gesteld en kan dus beter opgenomen worden in de FAQ.

Wie kent de juiste regels?

bass blom
9 augustus 2007, 14:33
zal ik dat eens pogen dan?

je moet een speaker nooit meer vermogen geven dan hij aankan.
als je er twee gaat gebruiken gaan ze het aangeboden vermogen delen.
en of je ze nou parallel of in serie hebt staan maakt dan niet uit.

voorbeeld: 1 100 watt speaker kan aan een 100 watt versterker.
of je kan 2 50 watt speakers er aan hangen, elke speaker krijgt dan 50 watt.

daar waar het ingewikkelder wordt is bij speakers van verschillend vermogen.
dan telt altijd het vermogen van de kleinste als max aan te bieden vermogen.

voorbeeld: 1 30 watt en 1 60 watt speaker mag je niet meer dan 60 watt geven (60/2=30) elke krijgt 30 watt.
en dus ook al heb je in plaats van die 60 watt een 100 watt speaker, ze blijven die 60 aangeboden watts delen en die van 30 kan niet meer dan 30 hebben.

en zo kan bijvoorbeeld de bekende greenback 25 watt speaker doordat er 4 in een box zitten 100 watt voor de kiezen krijgen, elk krijgt netjes max 25 watt.

Hubrecht
21 augustus 2007, 17:43
Een vraag, om het meest gebruikte cabinet ter wereld als voorbeeld te nemen:

Marshall 1960 A/B Cabinet

# Speaker Type: Celestion G12T-75W
# Speaker Configuration: 4x12
# Power (RMS): 300W
# Selectable Mono/Stereo: Yes
# Impedance Stereo/Mono: 8 ohm, 16/4 ohm

Stel: De top heeft twee outputs, en is schakelbaar 4/8/16 ohm. Hoe kan ik deze top het beste aansluiten?

- indien mono (met 1 speakerkabel): top op 16 ohm, cabinet op mono, 16 ohm input
- indien stereo (met 2 speakerkabels) top op ? ohm, cabinet op stereo, twee 8 ohm inputs

bass blom
10 november 2007, 23:47
http://www.new-line.nl/default.asp?i=33


Klinkt een 400 Watt box harder dan een 200 Watt box?
De hardheid (maximale geluidsdruk) van een box wordt niet alleen bepaald door het vermogen dat de box kan verwerken. Een andere bepalende factor is namelijk de gevoeligheid of rendement van de luidspreker. Het meest gebruikt is de gevoeligheid. De meeste PA systemen hebben een gevoeligheid van ongeveer 99 dB. Dit betekent dat de luidspreker (8Ohm) wanneer er 1 watt vermogen toegevoerd wordt een geluidsdruk zal produceren van 99 dB. Elke verdubbeling van dit vermogen levert een toename in het geluidsniveau op van 3 dB. Dus 102 dB bij 2W, 105dB bij 4W, 108dB bij 8W, 111dB bij 16W, 114dB bij 32W, 117dB bij 64W, 120dB bij 128W, 123dB bij 256W enz. enz.

Deze berekening gaat in de praktijk echter maar ten dele op. Dit wordt veroorzaakt door o.a. compressie van de luidspreker en door opwarming van de spreekspoel. Hierdoor neemt de weerstand van de speaker toe en dus het toegevoerde vermogen af. Een goede richtwaarde is 2,8 dB per verdubbeling. Indien nu om op de vraag terug te komen een 400W box met een gevoeligheid van 95 dB vergeleken wordt met een 200W box met een gevoeligheid van 99 dB dan zal de laatste harder spelen bij maximaal vermogen. Let dus bij het aanschaffen van luidsprekers niet alleen op de belastbaarheid maar ook op de gevoeligheid.

Moet de box zwaarder zijn dan de versterker (in Watts)?
Over het algemeen juist niet. Een versterker van bijvoorbeeld 500W continu aan 8 Ohm kan tijdens muziekweergave een maximaal vermogen bereiken van ongeveer 15% boven deze waarde ~600W. Aangezien er in de meeste muzieksoorten echter nog zoiets zit als dynamiek zal het door de versterker geleverde vermogen gemiddeld veel lager liggen. Daardoor kan in de praktijk een versterker gebruikt worden die ongeveer 1,5-2 x zo zwaar is als het door de fabrikant opgegeven RMS (~continue) belastbaarheid van de luidspreker. Let wel op dubieuze luidsprekermerken die zich niet aan deze RMS meting houden. Koop overigens sowieso geen luidsprekers zonder gegevens; daar heb je helemaal niets aan.

rest van link is PA gericht.

classicrooock
8 maart 2008, 23:39
deze faq had ik nu net nodig bedankt:)
----------------
keep rockin
----------------
gear fender start 1971 customshop
custom micheal kelly lespaul
head vh100r
cab ---toekomstig harley benton v30

HaroldA
11 maart 2008, 23:29
En wat als je een Koch load box hebt van 8 Ohm? Mag je deze voor je 16 Ohm cabinet zetten?

Versterker 8 Ohm -> Koch loadbox 8 Ohm -> 1960A 16 Ohm ?

Chris Winsemius
11 maart 2008, 23:34
En wat als je een Koch load box hebt van 8 Ohm? Mag je deze voor je 16 Ohm cabinet zetten?

Versterker 8 Ohm -> Koch loadbox 8 Ohm -> 1960A 16 Ohm ?

Ip. ja (>99% zekerheid), er zijn trouwens ook manieren om je 2204 op lagere volumes al te laten beuken/brullen dmv. amp-mods.

HaroldA
13 maart 2008, 23:12
Nog een leuke voor de FAQ: http://www.avatarspeakers.com/wiring%20diagrams.htm

Misschien ook leuk om te vermelden wat het max. wattage is van de verschillende bedradingen... Of hoe Marshall het voor elkaar krijgt om zowel 4 als 16 Ohm (mono) en 2 x 8 Ohm stereo te ondersteunen in een enkele 4x12" cabinet.

bass blom
16 maart 2008, 14:32
vroeger 30 jaar geleden had

je 50 watt versterkers daar hoefde je thuis geen basgitaar op te zetten want dat was een kabaal.
nu heb ik op ebay een bascombo gekocht 50 watt 20 watt rms als ik daar mijn basgitaar op aansluit ,is mijn wekkerradio veel harder.
is het begrip watt soms veranderd hr gr bram

absoluut is dat veranderd sinds je bijvoorbeeld 200 watt pc boxjes voor 14 euro ziet die nog geen 50 gram wegen.
pmpo heet dat dan geloof ik :chicken:

maar kan natuurlijk ook zijn dat je combo wat gaar is.

bramm
17 maart 2008, 15:18
bedankt voor je antwoordt die combo is nieuw. heb ik van ebay
maar hij is erg klein ,cola fles is hoger ,speaker is net 10 cm tje
voor de oude maatstafen zou dat nooit kunnen 50 watt in zo,n kast
je..... ik ben in 1964 begonnen met een gelosso 40 watt daar kon je met je bas een zaaltje mee vullen hr gr bram

CasB
11 april 2008, 16:46
Een vraag, om het meest gebruikte cabinet ter wereld als voorbeeld te nemen:

Marshall 1960 A/B Cabinet

# Speaker Type: Celestion G12T-75W
# Speaker Configuration: 4x12
# Power (RMS): 300W
# Selectable Mono/Stereo: Yes
# Impedance Stereo/Mono: 8 ohm, 16/4 ohm

Stel: De top heeft twee outputs, en is schakelbaar 4/8/16 ohm. Hoe kan ik deze top het beste aansluiten?

- indien mono (met 1 speakerkabel): top op 16 ohm, cabinet op mono, 16 ohm input
- indien stereo (met 2 speakerkabels) top op ? ohm, cabinet op stereo, twee 8 ohm inputs

Hier is nog steeds geen antwoord op en ik ben hier wel benieuwd naar...

HaroldA
11 april 2008, 16:53
Hier is nog steeds geen antwoord op en ik ben hier wel benieuwd naar...


One 4 Ohm cabinet, set to 4 Ohms
One 8 Ohm cabinet, set to 8 Ohms
Two 8 Ohm cabinets, set to 4 Ohms
Two 16 Ohm cabinets, set to 8 Ohms
1 cabinet stereo schakelen is gelijk aan 2 cabinetten. Dus 2 x 8 Ohm en dan moet je versterker dus op 4 Ohm staan.

Mitch
12 april 2008, 12:24
Hier is nog steeds geen antwoord op en ik ben hier wel benieuwd naar...
Nou, da's nogal simpel: een top kan twee outputs hebben, maar dat maakt 'm nog niet stereo. Het is dus totaal zinloos om beide outputs te gebruiken van de top en in beide inputs van de kast te prikken. Geluidstechnisch geen enkele meerwaarde en je hebt er alleen maar een extra kabel voor nodig.

CasB
12 april 2008, 21:56
nee okee, maar stel dat je 2 cabs er op aan wil sluiten...en de cabs zijn 8 ohm, moet de versterker dan ook op 8 ohm staan? Lijkt mij van wel, maar je weet maar nooit :P

pasqual
13 april 2008, 01:10
nee okee, maar stel dat je 2 cabs er op aan wil sluiten...en de cabs zijn 8 ohm, moet de versterker dan ook op 8 ohm staan? Lijkt mij van wel, maar je weet maar nooit :P

nee dus, zoals een aantal posts geleden al beschreven werd:

2 cabs van 8 ohm betekent: amp op 4 ohm.
of : 2 cabs van 16 ohm betekent : amp op 8 ohm.

groeten Pasqual.

HaroldA
21 april 2008, 09:14
Eigenlijk meer voor de "Wattage FAQ":

Vermogen van de speaker met het laagste wattage maal het aantal speakers.
Voor vermogen maakt het hele serie/parallel verhaal niets uit dat is alleen van toepassing voor impedantie.
Dus 2X 50 Watt= 100 Watt
Wattages mag je ook gewoon mixen mits je altijd uitgaat van de speaker met het laagste vermogen in je berekening. Dus een 10 Watt speaker en een 100 Watt speaker samen is 20 Watt max (2X 10)

CasB
21 april 2008, 16:48
nee dus, zoals een aantal posts geleden al beschreven werd:

2 cabs van 8 ohm betekent: amp op 4 ohm.
of : 2 cabs van 16 ohm betekent : amp op 8 ohm.

groeten Pasqual.

Thanks, het is nu helemaal duidelijk :)

happynjitram
29 april 2008, 00:47
Toch maar even vragen voor de zekerheid. Ik heb een Marshall 1936 en een engl blackmore gekocht. Wat moet nu waar?

Mr Orange
29 april 2008, 09:22
nog een vraag

Ik heb een combo marshall vs 102R en wil daar een 2x12 cabinet op aansluiten voor meer volume en diepte
de handleiding zegt dit :

For connection to external loudspeakers. Theminimum operating impedance for the VS100R, VS100H& VS102R is 4 Ohms. The internal speaker on theVS100R/VS102R is rated at 8 Ohms, therefore if using anexternal speaker in conjunction with the internal speaker,the external speaker should be rated at 8 Ohms

dus 2x12 aansluiten op 8 ohm en alles is koek en ei? :chicken:

HaroldA
29 april 2008, 09:36
Toch maar even vragen voor de zekerheid. Ik heb een Marshall 1936 en een engl blackmore gekocht. Wat moet nu waar?
De Blackmore kun je bovenop de 1936 zetten... ;)

En wat omage betreft: de 1936 is 8 Ohm (mono), dus de Blackmore ook op 8 Ohm zetten?

happynjitram
29 april 2008, 11:50
De Blackmore kun je bovenop de 1936 zetten... ;)

En wat omage betreft: de 1936 is 8 Ohm (mono), dus de Blackmore ook op 8 Ohm zetten?

Shit hee, had de blackmore eerst onderop :sneaky:

HaroldA
29 april 2008, 12:00
Shit hee, had de blackmore eerst onderop :sneaky:
[off topic]
Onder of op? ;)

Da's bijna hetzelfde als '1 na laatste' (kan ook niet: de laatste is de laatste en daar komt geen meer na) 8-)

JohnLord
6 mei 2008, 13:43
De Blackmore kun je bovenop de 1936 zetten... ;)

En wat omage betreft: de 1936 is 8 Ohm (mono), dus de Blackmore ook op 8 Ohm zetten?
De Blackmore heeft geen impedantieschakelaar, maar 2x4, 2x8 en 1x16 Ohms uitgang.

Nu heb ik twee 8 Ohms cabinetten. Elk op een 8 Ohm uitgang of elk op een 4 Ohm uitgang aansluiten?

artnaz
6 mei 2008, 13:53
Nu heb ik twee 8 Ohms cabinetten. Elk op een 8 Ohm uitgang of elk op een 4 Ohm uitgang aansluiten?Dat snap ik dus ook niet. Nou ja, technisch wel, maar wat het nut is...?

1) 8Ω uitgang 1 -> 8Ω kast no.1
8Ω uitgang 2 -> 8Ω kast no.2

2) 16Ω uitgang -> 8Ω kast no.1 -> 8Ω kast no.2

3) 4Ω uitgang 1 -> 1 8Ω kast no.1 -> 8Ω kast no.1 -> 4Ω uitgang 2

Toch?

Maar welke van moet je nou doen als ze alledrie mogelijk zijn? Wat is het verschil?

JohnLord
6 mei 2008, 14:12
Het gaat mij alleen om het voorkomen van wat hier ''mismatch'' wordt genoemd.

thevoid101
15 mei 2008, 02:49
De Blackmore heeft geen impedantieschakelaar, maar 2x4, 2x8 en 1x16 Ohms uitgang.
De meeste Engl tops hebben aparte aansluitingen voor 4, 8 en 16 ohm. Voor 4 en 8 ohm zijn 2 jacks beschikbaar en voor 16 maar één.
Als je twee kasten van 8 ohm hebt, heb je parallel geschakeld dus 4 ohm. Sluit ze daarom dus altijd aan op de 4 ohm uitgangen! Twee kasten van 16 ohm moeten dus logischerwijs op de 8 ohm uitgangen aangesloten worden.
Dit verklaart ook waarom er slechts één 16 ohm uitgang is: je zou twee kasten van 32 ohm nodig hebben om van twee uitgangen gebruik te kunnen maken :satisfie:

Naar mijn mening is dit systeem beter dan een schakelaar, omdat je de aansluiting elke keer opnieuw moet maken. Ik heb mijn 6505 meer dan eens op de verkeerde impedantie laten staan door wisselend gebruik van 1 en 2 kasten... :confused:

eddyvanbuiten
20 mei 2008, 12:28
de kast is bijvoorbeeld 16 ohm en je speakeruitgang op de versterker is 8 ohm, dan kan de versterker zijn vermogen niet goed kwijt.

Sorry, ik heb hier bar weinig verstand van.
ik heb een 4x12'' London City speakerkast (hoeveel Ohm?)
en een 60 Watt buizenversterker.
in welke ingang (#Ohm) van de versterker moet ik nu aansluiten?

Orpheo
20 mei 2008, 12:54
Sorry, ik heb hier bar weinig verstand van.
ik heb een 4x12'' London City speakerkast (hoeveel Ohm?)
en een 60 Watt buizenversterker.
in welke ingang (#Ohm) van de versterker moet ik nu aansluiten?

hoeveel ohm staat op de versterker zelf.... beetje lezen op je amp en kast, en op dit forum helpt al n boel.

HaroldA
20 mei 2008, 13:36
ik heb een 4x12'' London City speakerkast (hoeveel Ohm?)
Open schroeven en op speakers zelf kijken hoeveel Ohm ze zijn en hoe ze aangesloten (bedraad) zijn (indien het er niet achterop staat)

Info kun je evt. hier neerzetten als je er niet uit komt...

-H-

Negative K3 fan
20 mei 2008, 13:45
Sorry, ik heb hier bar weinig verstand van.
ik heb een 4x12'' London City speakerkast (hoeveel Ohm?)
goeie vraag, dat kunnen wij ook neit ruiken. Je zou de DC weerstand kunnen meten met een multi meter, die zal net iets lager zijn dan de impedantie


en een 60 Watt buizenversterker.
in welke ingang (#Ohm) van de versterker moet ik nu aansluiten?
Je gebruikt geen ingang, maar een uitgang, die moet je matchen aan de impedantie van je kast.

eddyvanbuiten
20 mei 2008, 19:00
Open schroeven en op speakers zelf kijken hoeveel Ohm ze zijn

okay ik heb de kast opengehad. dit staat er op mijn (4) speakers:

P/30/800X
Z=7

verder niks.. geen merk of wat ook.
kan iemand hiermee mijn vorige vraag beantwoorden?
alvast bedankt!!! hieronder een foto:

http://www.dincadenza.nl/images/gitaarnet/speakers_london_city.jpg

artnaz
20 mei 2008, 19:04
Jongens, hoe zit het met mijn drie manieren die ik eerder heb gepost, wat betreft het aansluiten van twee kasten? Alle drie correct? En wat maakt het uit hoe je ze aansluit in dat geval?

Thanks! :)

Negative K3 fan
20 mei 2008, 21:22
okay ik heb de kast opengehad. dit staat er op mijn (4) speakers:

P/30/800X
Z=7

verder niks.. geen merk of wat ook.
kan iemand hiermee mijn vorige vraag beantwoorden?
alvast bedankt!!! hieronder een foto:

http://www.dincadenza.nl/images/gitaarnet/speakers_london_city.jpg

mijn gok is dat z=7 betekent dat de impedantie per speaker 7 ohm is, de kast lijkt me serie-parallel bedraad dat betekent dat die kast op de 8 ohm uitgang van de versterker moet.

eddyvanbuiten
20 mei 2008, 23:02
mijn gok is dat z=7 betekent dat de impedantie per speaker 7 ohm is, de kast lijkt me serie-parallel bedraad dat betekent dat die kast op de 8 ohm uitgang van de versterker moet.
danks k3 fan!

Negative K3 fan
21 mei 2008, 14:02
ik weet het niet zeker trouwens!!!

bass blom
21 mei 2008, 14:28
ik weet het niet zeker trouwens!!!

wou ik ook al zeggen, ik zie 4 draden uit die dikke zwarte komen.. :chicken:

eddyvanbuiten
22 mei 2008, 09:55
wou ik ook al zeggen, ik zie 4 draden uit die dikke zwarte komen.. :chicken:

toch maar even met de kast naar de lokale gitarenboer?

HaroldA
22 mei 2008, 10:02
toch maar even met de kast naar de lokale gitarenboer?
Better safe than sorry...

bass blom
22 mei 2008, 10:06
toch maar even met de kast naar de lokale gitarenboer?

er zit waarschijnlijk een schakelpaneeltje achterop de kast?
mono/stereo? vandaar de 4 draden in de zwarte die van daar komt.

noord overijssel zie ik.. je mag ook wel ff hier komen met de kast :satisfie:
ik heb een multimeter.

eddyvanbuiten
22 mei 2008, 18:05
Better safe than sorry...

multi meter geregeld; 8 ohms.
probleem opgelost.
mensen, bedankt voor de tips en trucs

rhcp_schipper
9 juni 2008, 11:14
Hallo Mensen,

Ik was een beetje aan het rondkijken in dit topic over impendanties enz, en opeens moest ik aan mijn eigen setup denken. Het zit dus zo; Ik heb een london city protube ft 100 (100 watt buizencombo), met een 100 watt speaker(Jensen C12K), en daaraan heb ik een harley benton cabinet hangen met 2 celestion v30 speakers.

Nu heeft mijn amp een vermogens schakelaar, om hem op 50 watt te laten draaien, moet ik dan ook iets veranderen met de aansluiting van mijn cabinet? Andere ohmage aansluiting? Of maakt dit niets uit? Want vaak gebruik ik hem bij de repetities op 50 watt, en live op 100 watt.

Groeten Tim

Mitch
10 juni 2008, 09:29
Zo lang het een schakeling is op je versterker staat het los van impedantie. Als je 100W wil terugbrengen naar 50W door buizen te trekken moet je wél de impedantie aanpassen, maar da's in jouw geval dus niet nodig.

rhcp_schipper
11 juni 2008, 09:57
Zo lang het een schakeling is op je versterker staat het los van impedantie. Als je 100W wil terugbrengen naar 50W door buizen te trekken moet je wél de impedantie aanpassen, maar da's in jouw geval dus niet nodig.


Bedankt voor de info, wou het toch graag even zeker weten. Ben veel te blij met mijn geluid, wil dit ook graag zou houden.

:)

Gumz
26 augustus 2008, 11:49
Weet er iemand of het mogelijk is een buizenamp aan te sluiten op een virtuele cab (via Line6 toneport of iets dergelijks)? 't Probleem is dat je dan niet met de vereiste impedantie zit en met een te hoge output. Zijn hier oplossingen voor?

Ik zou zo veel mogelijk van mijn set-up willen gebruiken om thuis te oefenen, maar enkel de laaste stap, die uiteindelijk het lawaai genereert (de cab dus) willen vervangen door een virtuele variant...

Alvast bedankt!
Grtz!

artnaz
26 augustus 2008, 11:51
Dat zou wel heel erg mooi zijn, maar voor zover ik weet gaat dat niet! Voor deze ene keer hoop ik wel dat iemand mij ongelijk kan geven... :D

HaroldA
26 augustus 2008, 11:59
Weet er iemand of het mogelijk is een buizenamp aan te sluiten op een virtuele cab (via Line6 toneport of iets dergelijks)? 't Probleem is dat je dan niet met de vereiste impedantie zit en met een te hoge output. Zijn hier oplossingen voor?
Je zou een Koch Loadbox o.i.d. kunnen gebruiken. Die heeft een cab sim uitgang (1x12 of 4x12).

ik vind het nergens naar klinken, maar het zal er niet voor niets op zitten.

De welbekende waarschuwing: ZET JE BUIZEN AMP NOOIT AAN ZONDER EEN SPEAKER AAN TE SLUITEN!!! (een loadbox mag wel)

Topic over loadboxjes (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103)

artnaz
26 augustus 2008, 12:01
Oh ja, dat spul... :sneaky:

Gumz
28 augustus 2008, 11:17
@HaroldAling: thanx man. Dat ding doet idd wat ik nodig heb. Wel wat aan de dure kant, maar ja... sparen maar :)

Henri H
28 augustus 2008, 11:24
Kan het ook met een THD Hotplate?

HaroldA
28 augustus 2008, 12:26
@HaroldAling: thanx man. Dat ding doet idd wat ik nodig heb. Wel wat aan de dure kant, maar ja... sparen maar :)
Misschien ga ik mijn Loadbox LB120 (http://www.amptone.com/kochloadboxlb120.htm) van 8 Ohm binnenkort verkopen! Ik geloof dat ze 2e hands rond de 200,- doen...


Kan het ook met een THD Hotplate?
Ja, maar die schijnt iets 'saaier' te klinken als een Koch Loadbox... (volgens verschillende reviewers)

tabmaniac
26 september 2008, 13:46
vraagje.
ik heb hier een 2x12 cab staan met één kabel per speaker.
Stel ik heb een head met een 4, 8 en 16ohm ingang, waar sluit ik dan de 2 speakers op aan?

HaroldA
26 september 2008, 13:49
Stel ik heb een head met een 4, 8 en 16ohm ingang, waar sluit ik dan de 2 speakers op aan?
Niet op een ingang! ;)

1. Hoeveel Ohm per speaker?
2. Heb je maar 1 uitgang per impedantie?

tabmaniac
26 september 2008, 13:51
4 ohm per speaker.
1 uitgang per impedantie

het gaat om een buizenamp

iWishmaster
26 september 2008, 13:55
vraagje.
ik heb hier een 2x12 cab staan met één kabel per speaker.
Stel ik heb een head met een 4, 8 en 16ohm ingang, waar sluit ik dan de 2 speakers op aan?
Licht aan de speakers -> cab openschroeven en kijken wat erin zit als je dat niet weet. De speakers staan in ieder geval 'parallel' (net als 1 head met 2 cabs), dus:

Bij 2x16 Ohm speakers moeten ze ieder aan één van de twee 8 Ohm outputs op de head.
Bij 2x8 Ohm speakers moeten ze ieder aan één van de twee 4 Ohm outputs op de head.

Als er 4 Ohm speakers inzitten kun je geen veilige impedantie match maken met die head / cab -> dan moet je de speakers in het cabinet opnieuw bedraden en in serie zetten (dan komt er dus nog maar één kabel uit).

Edit: jullie waren me voor: 2x4 Ohm speakers kun je dus niet zomaar aansluiten -> je zult de speakers in serie moeten zetten en aansluiten op de 8 Ohm output.

Mitch
26 september 2008, 14:00
Ja, absoluut laten herbedraden tot serie, krijg je een 8 ohm cab en da's een stuk gangbaarder.

iWishmaster
26 september 2008, 14:12
Dan heb ik nog een vraag ...

ik ga vanmiddag een 1x12" combo testen met een 4 Ohm speaker erin. Ik heb thuis nog een 1x12" staan met een 16 Ohm speaker erin die ik tevens wil gebruiken, om het geheel te vergelijk met een 2x12" cab (1x12"cab+combo is net zo draagbaar en stukken goedkoper dan head+2x12"cab). De amp heeft 2x8 en 2x4 Ohm uitgangen. In de handleiding staat (het is een Mesa Stiletto Ace) dat de amp uitstekend tegen mismatches bestand is (alleen de eindbuizen gaan wat minder lang mee). Dus, hoe zou ik dit aansluiten?

Ik kan de 16 Ohm speaker in de 4 Ohm output doen: 1/(1/16+1/4)=3.2 -> in principe een mismatch, maar niet zo drastisch. Maar dan denk ik dat er niet zoveel geluid uit het cab gaat komen (in verhouding met de combo een kwart), of gaat dat niet zo op?

Wat is nu wijsheid, om nog wel een stevig volume te behouden, maar een redelijk verdeling tussen de 2 speakers qua volume?

Mitch
26 september 2008, 14:24
ik ga vanmiddag een 1x12" combo testen met een 4 Ohm speaker erin. Ik heb thuis nog een 1x12" staan met een 16 Ohm speaker erin die ik tevens wil gebruiken
Je kan niet twee speakers tegelijk gebruiken met verschillende impedanties. Levert een erg groot volume verschil op, heb je helemaal niks aan.
Staat overigens ook gewoon beschreven in de beginpost. Dit topic is bedoeld als naslagwerk, eerder dan centraal vraag-maar-raak-topic ;)

tabmaniac
1 oktober 2008, 23:43
Vraagje:
mijn 5150 kan ik op 4,8 en 16 ohm schakelen, mijn behringer 4x12 is mono 8ohm en stereo 16ohm.
Nou heb ik een stereo speakerkabel, met 1 jack aan elke zijde:
5150 op 8ohm en behringer op 16ohm, klopt het dan?

HaroldA
1 oktober 2008, 23:47
Vraagje:
mijn 5150 kan ik op 4,8 en 16 ohm schakelen, mijn behringer 4x12 is mono 8ohm en stereo 16ohm.
Nou heb ik een stereo speakerkabel, met 1 jack aan elke zijde:
5150 op 8ohm en behringer op 16ohm, klopt het dan?
Stereo speaker kabel... Maken ze die???

Mijn voorstel: Top op 8 Ohm, Cabinet op 8 Ohm (mono) en 1 mono speaker kabel er tussen (zo dik mogelijke aders, maar wel speciaal gemaakt voor speakers)

tabmaniac
1 oktober 2008, 23:52
Stereo speaker kabel... Maken ze die???

Die gast waar ik ze van heb zei dat die stereo was :chicken:

HaroldA
2 oktober 2008, 00:10
Die gast waar ik ze van heb zei dat die stereo was :chicken:
Tel de ringetjes:
http://www.mp3car.com/vbulletin/attachments/car-audio/29501d1148198196-only-getting-left-output-stereomono.jpg

tabmaniac
2 oktober 2008, 10:19
hij is dus stereo;)

Jimwoud
2 oktober 2008, 10:21
Ik zou een nieuwe kabel kopen. Stereo speakerkabel klopt volgens mij niet.

vinni
7 november 2008, 12:21
Vraag over buizen trekken :

Ik heb een top met 4 EL34 buizen in twee paren.
Als ik nu bias moet ik per paar rond de 70mA uitkomen.
Mijn cab is 16ohm aangesloten op de 16ohm speakerout op de top.

Ik heb nog twee Svets Winged C EL34's liggen. Geen quad dus.
Nu wil ik de vier oude EL34's verwijderen en per paar één Svet er voor terug plaatsen. Hoe zit dat dan met de bias? Wordt die dan ca. 140mA ?
De speakerkast moet ik op de 8ohm speakerout zetten van de top...
correct?

Vinni

guitaraddict
8 november 2008, 11:06
Vinni,

Als je ipv 4 buizen er maar 2 gebruikt kan de ruststroom nooit meer worden.
( als je de instelling niet veranderd !)

Je trekt dus nu nog maar 35 mA per buis. Kun jij ze onafhankelijk meten ?

De 16 ohm kast wordt inderdaad op de 8 ohm impedantie van je versterker aangesloten.

Zelf heb ik in mijn 4x6L6 amp er 2 verwijderd . De trafo is 4 0hm en aangesloten op een 8 ohm kast.

Maar ik heb de mogelijkheid ingebouwd om per buis de bias in te stellen.

Alf

vinni
8 november 2008, 11:13
Dank je,
Ja...ik kan ze wel onafhankelijk meten maar ik heb maar één bias-instelknop.
De vorige eigenaar heeft me laten weten dat hij ook op twee buizen draaide met 36mA per buis. Dat ga ik dus ook doen.

Groet en bedankt voor de bevestiging.

Vinni

kokeleko
8 november 2008, 11:59
Was het geen mV?

guitaraddict
8 november 2008, 14:22
Als je kathode van je eindbuizen aan massa ligt via een 1 ohm weerstand is de aflezing van 1 mV op je meter gelijk aan een stroom van 1 mA.

Alf

HaroldA
8 november 2008, 14:24
Vraagje:
* Marshall JCM 800 versterker 4/8/16 Ohm.
* 2 x cabinetje met 2x12" G12-65, ~8 Ohm per cab.

Doorlussen op 4 Ohm aansluiting of 'moeilijk' gaan doen om de boel op 16 Ohm te krijgen?

guitaraddict
8 november 2008, 15:09
Als je per impedantiewaarde maar 1 aansluiting hebt dan zou ik overwegen als je 2 cabs wilt aansluiten , een kastje te maken (of kopen als ze er zijn) met:

2 speakerjacks die in serie staan 2x 8 ohm = 16 ohm of:

2 speakerjacks die paralel staan 2x 8 ohm = 4 ohm

Alf

kokeleko
8 november 2008, 15:10
Als je kathode van je eindbuizen aan massa ligt via een 1 ohm weerstand is de aflezing van 1 mV op je meter gelijk aan een stroom van 1 mA.

Alf


Ok dan klopt het.

HaroldA
8 november 2008, 15:14
Als je per impedantiewaarde maar 1 aansluiting hebt dan zou ik overwegen als je 2 cabs wilt aansluiten , een kastje te maken (of kopen als ze er zijn) met:

2 speakerjacks die in serie staan 2x 8 ohm = 16 ohm of:

2 speakerjacks die paralel staan 2x 8 ohm = 4 ohm

Alf

Een JCM 800 heeft maar 1 impedantiewaarde en da's een keuze uit 4, 8 of 16 Ohm via een schakelaar. Op een JCM 800 zitten 2 speaker uitgangen , maar die zijn parallel aan elkaar, dus als je 2x8 Ohm aansluit moet je de top op 4 Ohm zetten.

De vraag is nu wat het beste is, de boel op 4 Ohm of 16 Ohm aansluiten. Ik meen me te herinneren dat als je de keuze hebt, je altijd voor 16 moet gaan.

guitaraddict
8 november 2008, 15:34
Het ligt eraan wat voor geluid je wilt.

Als je een steviger bas en wat heldere mids wilt dan moet je voor 4 ohm gaan omdat je speakers dan een betere demping hebben .

Bij een hogere impedantie wordt het allemaal wat losser (flubbier)

Maar impedantie is ook frequentieafhankelijk.
Ik zou gewoon proberen en kijken wat je bevalt.

Maar zorg wel dat geen misaanpassing hebt. Dit kan tot beschadigingen leiden , en eerder bij een marshall dan bij een fender zegt men. Waarom weet ik ook niet .

Alf

HaroldA
8 november 2008, 15:38
Het ligt eraan wat voor geluid je wilt.

Als je een steviger bas en wat heldere mids wilt dan moet je voor 4 ohm gaan omdat je speakers dan een betere demping hebben .

Bij een hogere impedantie wordt het allemaal wat losser (flubbier)

Stoner rock/metal in drop C. Ook is de laagweergave van 2x12" cabjes net iets minder dan bij 4x12".

Ik ga eerst maar voor 4 Ohm, dan hoef ik ook niets te verbouwen... ;)

Man in Black
8 november 2008, 17:52
Dat ik deze thread nooit eerder opgemerkt heb!
Zie direct de mogelijkheid om m'n vragen hier te stellen:satisfie:

M'n JTM45 heb ik in elkaar gezet op 16 Ohm (heeft geen schakelaar).
Hierbij heb ik dus een ENGL cab staan met 2 * V30 16 Ohm, schakelbaar in mono of stereo.

De JTM heeft 2 uitgangen (16 Ohm dus).
Momenteel heb ik de cab op stereo staan en 2 kabels van de top richting cab.

Maar wat ik uit dit topic begrijp moet ik de cab dus op mono zetten en maar 1 uitgang van de JTM gebruiken daar 2 kabels totaal geen meerwaarde heeft.... correct? Is mijn voorgestelde aansluitwijze dan ook de beste?

guitaraddict
8 november 2008, 19:10
Ik heb even naar die Engl cab gezocht en zie dat het een 16 ohm cab is met 2 V30 speakers dwz dat die speakers elk 8 ohm zijn. Dus in serie staan.

Wat jij met je versterker gedaan hebt weet ik niet , toch zelf in elkaar gezet, klopt dit ? En je hebt 2 speaker uitgangen , op de 16 ohm tap aangesloten ?

Dan neem ik aan dat je de twee uitgangjacks in serie gezet hebt.

Als dit allemaal klopt zou ik de cab met een aansluitkabel gebruiken in mono stand dan zit je op 16 ohm.

Die stereo stand lijkt mij om 2 versterkers met elk een uitgangsimpedantie van 8 ohm op aan te sluiten. Maar pin me er niet op vast !

Alf

vinni
8 november 2008, 21:18
Nou,
Het werkt hoor,

Twee Svets Winged -C- er in gezet. Bias rond de 36mA.
Lekker geluidje!

Toch nog een vraag.....die 36mA ik kreeg het niet voor elkaar om beide
buizen daarop te krijgen. De buizen zijn wel gematched.
Is dat gebruikerlijk?
Eentje heb ik nu op ca. 38mA de ander op 34mA.

Klinkt in ieder geval heel lekker. Wat ook opvalt is dat ik een hele hoop ruis en brom kwijt ben.

Vinni

guitaraddict
9 november 2008, 13:07
"gematched" wil niet altijd zeggen dat de buizen exact het hetzelfde zijn !

Ze kunnen misschien wel dezelfde ruststroom trekken maar elk een andere stelheid hebben dan wijken ze ook af als je er signaal op zet.

Het hangt er maar net vanaf hoe goed de dealer dit doet.
Een paar mA afwijking heb je meestal wel. Niet moeilijk over doen.

Ok zijn de 2 trafohelften bij een push/pull versterker bijna nooit exact hetzelfde.

Lees dit maar eens :


I realize you probably won't give a damn what I say but IMO it's quite possible to have a truly matched tube set in a musically-important way (not merely in idling-heat-output) that nonetheless shows significant variances in DC current flow at idle between tubes. Unless you're using a toroidal OT - in which case a bias-servo circuit is in order IMO - 5mA or less DC mismatch won't matter at all IME. In fact, I've seen sets with much greater idle mismatches that put out very similar full-power currents, and sounded great; I'd trade DC current-matching at full power for DC current-matching at idle any day of the week, but I don't know of any tube seller that does this (and what is "full power"? or "idle", for that matter?). Idle DC-matching is really quick and easy to do, and it gives a number that can be readily checked with a meter - but usually it doesn't last, and unless you've got a serious mismatch (which IMO is important mainly for indicating large differences in baseline tube transconductances, which can make a real difference) it really isn't a matter of life and death tone-wise; my $.02, YMMV.

AC matching - now that's a different story. Getting a set of tubes that makes music in an identical fashion is very much a worthwhile goal IMO, but hardly anyone does it because a) it's difficult to do without a curve tracer, which involves money, possibly a computer w/attendant skill set, etc. b) you really need a huge quantity of 'raw' tubes to end up with a worthwhile number of AC-matched sets, and c) it doesn't always result in a closely-DC-idle-matched set, which can greatly increase the WTF!-factor on resale, especially when top dollar was paid. AFAIK the only big tube producer who AC-matches is Groove Tubes.

If you feel more comfortable going with tightly-DC-matched tube sets, that's great - it surely can't hurt, and at the very least it shows that some TLC was put into the selection of your tubes which IMO shows integrity on the part of the seller. I realize you posted that unmatched sets might still sound good, but I get the feeling that you'd much prefer a DC-matched set, and I'd hate to see you pass up some possibly great-sounded tubes (or having a bad feeling about a tube vendor) because they weren't within a certain arbitrary number of DC mA of each other at one particular Vp/-Vg. And as idle current (along with practically every other aspect of tube DC & audio performance) is dependant on interelectrode spacings - which are really pretty small, and can change during shipping - it's quite possible a perfectly-DC-matched set will arrive at your door unmatched.

en:


Re: I've got two GE 6550A pulls here, idling 17mA apart (50/33mA), and yet they pull 198/197mA with signal applied; go figure.

Maybe the tube with the lower idle current has a higher Transconductance (gm). Seems like that could account for it "catching up" to the other tube when signal is applied. In addition the drive from the phase inverter could be a little higher on one side. That would also affect the total measured current when signal is applied. Seems to me that the combination of these two factors could easily account for the measurements that you observed.


Dus je ziet er komen nog heel wat andere factoren bij kijken.

Luister gewoon of het resultaat je bevalt en de rest is niet zo belangrijk.

Alf

vinni
9 november 2008, 13:26
Hee Alf,

Technisch stukje.....maar ik begrijp'm.

Thanks,

Vinni

Man in Black
10 november 2008, 08:12
Ik heb even naar die Engl cab gezocht en zie dat het een 16 ohm cab is met 2 V30 speakers dwz dat die speakers elk 8 ohm zijn. Dus in serie staan.

Wat jij met je versterker gedaan hebt weet ik niet , toch zelf in elkaar gezet, klopt dit ? En je hebt 2 speaker uitgangen , op de 16 ohm tap aangesloten ?

Dan neem ik aan dat je de twee uitgangjacks in serie gezet hebt.

Als dit allemaal klopt zou ik de cab met een aansluitkabel gebruiken in mono stand dan zit je op 16 ohm.

Die stereo stand lijkt mij om 2 versterkers met elk een uitgangsimpedantie van 8 ohm op aan te sluiten. Maar pin me er niet op vast !

Alf

Ik heb de uitgangsjacks idd in serie gezet en aangesloten op de 16 Ohms tab van de OT secondary. Ik had namelijk een kit zonder impendance selector.
Kon alleen zo snel even de lay-out (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JTM45ceriatone.jpg) vinden met die selector...

Maar als ik nu beide uitgangen gebruik werkt t dan niet zo dat bij mijn configuratie de impendantie dan 8 Ohm per uitgang is en bij het stereo schakelen van de cab dit dan ook klopt?

De specs van m'n cab luiden als volgt:

2 x 12" PRO Straight E 212 VH
Technical specifications:

Speaker:
2 x 12 CelestionÆ V 30 120 watts mono, 2x 60 watts stereo(stereo split)

Impedance:
8 Ohms mono, 2 x 16 Ohms stereo

guitaraddict
10 november 2008, 16:02
De uitgangen staan dus paralel . Als je impedantieschakelaar op 4 ohm staat kun je er 2 speakers van elk 8 ohm op aansluiten.

Alf

Man in Black
11 november 2008, 08:05
De uitgangen staan dus paralel . Als je impedantieschakelaar op 4 ohm staat kun je er 2 speakers van elk 8 ohm op aansluiten.
Alf

Dus als ik je verhaal goed begrijp, kan ik in mijn configuratie met een impendantie van 16 Ohm 2 speakers van elk 32 Ohm aansluiten? :dontgeti:
Vrij vertaald maak ik hier dus uit op dat ik m'n cab mono moet zetten zodat die een load van 16 Ohm (2*8 Ohm) heeft en 1 uitgang van m'n amp gebruiken (die hardwired 16 Ohm is)? Toch? Of niet? :satisfie:

***gaat z'n soldeerbout alvast zoeken en inprikken***

guitaraddict
11 november 2008, 18:04
Ik zie nu dat de speakers in je kast niet 8 ohm maar 16 ohm moeten zijn !!


Impedance:
8 Ohms mono, 2 x 16 Ohms stereo

Dit staat in de gegevens over je cab: dwz dat je 2 speakers van 16 ohm er in hebt.

En die staan in mono paralel geschakeld : 2 x 16 > 8 ohm

Je kunt dus op de 8 ohm uitgang je kast in mono aansluiten .

Als je de 2 speakers van 16 ohm los aansluit dus (in stereo maar niet echt, gewoon mono geluid naar 2 kanten !) dus met 2 snoeren , moet dat ook op de de 8 ohm uitgang want in de versterker worden ze ook paralel geschakeld.

2 x 16 ohm paralel > 8 ohm


En inderdaad , als je op de 16 ohm iets aansluit is dat of 1 -16 ohm speaker of 2 - 32 ohm speakers maar die zijn er niet , dacht ik

Alf

Wiellem
17 februari 2009, 07:50
Ik heb een vlugge vraag die ik het beste hier kan stellen denk ik:

Ik heb gisteren ene Harley Benton g212 Vintage cabinet besteld en zie net dat de speakers een vermogen van 120 W hebben op 8 ohm. (normaal voor 2 van die vintage celestions?)

De 6505 die ik ga kopen heeft ook precies 120 watt, gaat dit altijd goed zonder dat ik de boel kan opblazen?

Mitch
17 februari 2009, 20:00
Als je aan de veilige kant wil zitten kun je een marge van 20% meer vermogen van de speakers zitten, maar eerlijk gezegd.... als je niet van plan bent uren achtereen voluit te blazen met die amp, wat me sowieso niet gezond lijkt, hoef je ook niet te vrezen voor de gezondheid van je speakers.

Wiellem
17 februari 2009, 22:26
Als je aan de veilige kant wil zitten kun je een marge van 20% meer vermogen van de speakers zitten, maar eerlijk gezegd.... als je niet van plan bent uren achtereen voluit te blazen met die amp, wat me sowieso niet gezond lijkt, hoef je ook niet te vrezen voor de gezondheid van je speakers.

Ik zag ook al dat bijna alle 2x12 cabs ongeveer zon zelfde vermogen hebben, en de versterker vol open zetten met die 120 watt zal ook niet snel gebeurden lijkt me.

Maar ik hoop toch echt niet dat ik dalijk beide speakers opgeblazen heb per ongeluk.

HaroldA
31 mei 2009, 20:55
Ik heb vandaag mijn "nieuwe" JCM 800 cab voorzien van G12-65 speakers en 2.5mm2 speakerkabel en heb daarvoor dit schema gebruikt:

http://img.sait.nl/gitaarnet/series_parallel.png
http://img.sait.nl/gitaarnet/4x12_bedrading.jpg

Nu meet ik echter maar 14 Ohm??? Zit er iets verkeerd of is dit heel normaal?

Mitch
31 mei 2009, 21:04
Dat komt bij een meting niet precies uit op 16, nee. No worries.

the sure thing
31 mei 2009, 22:07
Je hebt het prima gedaan! Gewired op 16 Ohm.

HaroldA
31 mei 2009, 22:20
Je hebt het prima gedaan! Gewired op 16 Ohm.

Mooi! :cheerup:

De kabels heb ik overigens nog iets beter weggewerkt met tiewraps zodat ze nergens tegenaan kunnen trillen.

Mijn JMP/G12M-25 Blackbacks cab ligt op dit moment op de werkbank om de input aan de bovenkant te maken ipv helemaal onderaan... Wie dat verzonnen heeft???

Ik zal morgen eens een foto maken van m'n full stack ;)

Bl44t44p
25 juni 2009, 19:45
Hey, vergeef me als dit al eens gevraagd is, maar die search op dit forum werkt zo ontzettend ruk (geen van mijn zoektermen worden opgenomen blabla) dat ik mijn vraag maar eventjes hier stel.

Ik heb een ENGL top met 2x4, 2x8 en 1x16 Ohm output. Vanuit praktisch oogpunt (vervoer) spelen de gitarist en ik uit mijn band zo nu en dan op aanwezige cabs van zalen/andere bands/whatever. Een Marshall 1960A kom ik als de meest gebruikte cab ter wereld (denk ik zo?) dan ook regelmatig tegen, en zoals bekend heeft deze op mono een 4 en 16 Ohm output. Als ik die keuze heb, waar zou ik hem dan, met het oog op 'het beste geluid voor een liveshow', op moeten zetten? Ik lees allerlei dingen over "flubberen" en "verzadiging", hoe moet ik zoiets zien?

Iets anders trouwens: die stereo optie op een 1960A. Welke andere toepassing zou dat kunnen hebben dan een stereo bekabeling in bijv een rack poweramp?

Bl44t44p
3 juli 2009, 11:14
Niemand?

10 tekens

HaroldA
3 juli 2009, 11:20
Als ik die keuze heb, waar zou ik hem dan, met het oog op 'het beste geluid voor een liveshow', op moeten zetten?

16 Ohm, dan is de stroom een stuk lager. Tenzij je 4 Ohm beter vind klinken, dan zet je 'm daar op!


Iets anders trouwens: die stereo optie op een 1960A. Welke andere toepassing zou dat kunnen hebben dan een stereo bekabeling in bijv een rack poweramp?

Geen... De speakers zitten in dezelfde ruimte en er is te weinig afstand tussen links en rechts, dus 'stereo' in zo'n kast is niets meer dan een marketing praatje...

hole
3 juli 2009, 11:29
http://img.sait.nl/gitaarnet/series_parallel.png



n00bvraag: waarom zou je de middelste twee 'kolomen' bedraden? Die staan (als ik het goed begrijp) niet in verbinding met de jack, en dus(???) komt er geen signaal doorheen?

HaroldA
3 juli 2009, 11:32
n00bvraag: waarom zou je de middelste twee 'kolomen' bedraden? Die staan (als ik het goed begrijp) niet in verbinding met de jack, en (dus???) komt er geen signaal doorheen?

Ehm, anders kan er geen stroom 'lopen'? :soinnocent:

Op de - van een electrisch apparaat loopt ook geen stroom, maar als je die weg laat kan de + ook nergens heen ;)

Weet je wat: laat de technisch beter onderlegde mede-forumgebruikers dit maar beantwoorden! :seriousf:

hole
3 juli 2009, 11:35
Ehm, anders kan er geen stroom 'lopen'? :soinnocent:

Op de - van een electrisch apparaat loopt ook geen stroom, maar als je die weg laat kan de + ook nergens heen ;)


Ja, maar bij een electrisch apparaat gaat de -/- er ook weer "uit" via een draadje/stekker. Bij deze niet...(maar wat ik al zei: n00b)



Weet je wat: laat de technisch beter onderlegde mede-forumgebruikers dit maar beantwoorden! :seriousf:
Nou..hele opgaaf om mij dit uit te leggen hoor...dat gaat niet lukken :soinnocent:

Bl44t44p
3 juli 2009, 15:17
16 Ohm, dan is de stroom een stuk lager. Tenzij je 4 Ohm beter vind klinken, dan zet je 'm daar op!

En "stroom stuk lager" betekent dat ...?

(noob, I can't help it)

HaroldA
3 juli 2009, 15:34
En "stroom stuk lager" betekent dat ...?

(noob, I can't help it)

100 @ 16 Ohm levert een stroom van 2.5 Ampere @ 40 volt op.
100 @ 4 Ohm levert een stroom van 5 Ampere @ 20 volt op.

bron (http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_spanning_stroom .htm)

Mij is altijd verteld een zo laag mogelijke amperage te gebruiken omdat dat verlies zou voorkomen, maar de onderbouwing daarvan ken ik niet.

iWishmaster
3 juli 2009, 16:21
100 @ 16 Ohm levert een stroom van 2.5 Ampere @ 40 volt op.
100 @ 4 Ohm levert een stroom van 5 Ampere @ 20 volt op.

bron (http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_spanning_stroom .htm)

Mij is altijd verteld een zo laag mogelijke amperage te gebruiken omdat dat verlies zou voorkomen, maar de onderbouwing daarvan ken ik niet.

Ik betwijfel of het verschil in geluid hoorbaar dan wel significant beter/slechter zal zijn. Maar even de 'onderbouwing':
Verlies in een kabel kun je berekenen (of liever: benaderen) door een formule waar oa de variabelen U (spanning) en A^2 (amperes in het kwadraat) in voorkomen. Dus, bij gelijk vermogen (P, in Watt) kun de verhouding van vermogensverlies-verschil (wat een woord) bepalen. Dit dan een factor, dus zonder eenheid:
P = UxI = 40V x 2.5A = 100W
Vermogensverlies factor: 40x2.5^2=250
P = UxI = 20V x 5A = 100W
Vermogensverlies factor: 20x5^2=500

Dus heeft 4Ohm: 500/250=2x zoveel verlies als 8 Ohm. Bij 16Ohm is het verschil (10*10^2)/250=4x. Echter is het vermogensverlies (door warmte etc.) een fractie van het totaalvermogen. Stel het is 1% (en dat is denk ik al hoog ingeschat): of je nu 1W of 4W kwijtraakt op een 100W buizenamp maakt niet zo gek veel uit :). Dat verschil hoor je eenvoudigweg niet (bereken het verschil in dB's maar als je er zin in hebt, dat komt op een paar honderste dB uit ofzo).

Over het 'kolommen bedraden': Zie een draden eens als een waterleiding, stroom als de hoeveelheid water en de speakers als zo'n ouderwets waterrad:
Het water moet door kunnen stromen langs alle 4 de raderen op. Wanneer ze allemaal achter elkaar staan (in serie) en 1 rad stil staat (speaker niet aangesloten is), doen de andere 3 ook niks: het water (de stroom) is namelijk geblokkeerd. De Plus is dan de aanvoer van water, en de Min de afvoer van water van de raderen. De jack is dan de 'aan- en afvoer' in 1 (twee waterleidingen naast elkaar).

Edit:
Voor de technisch onderbouwde mierenneukers onder ons (:soinnocent:): bij elektriciteit stromen de elektronen eigenlijk van de min, naar de plus en niet andersom, aangezien een elektron negatief geladen is.

JeroenSchaaf
20 augustus 2009, 14:54
Ok ik ben een vette noob op dit gebied, en het is veel te warm om dit hele topic door te lezen.:D

Ik heb een fender dinges top op het oog, alleen is de speaker output 4 ohm.

Nu is mijn cab 8 ohm, en toekomstig cabinet ook 8 ohm ( bogner ) kan dit veel problemen opleveren?

Kan het stuk gaan? kan die zijn vermogen niet kwijt? wat gebeurd er als ik het wel zo aansluit?

iWishmaster
20 augustus 2009, 15:34
Kans is klein dat het stuk gaat wanneer de belasting hoger is dan de stand op de versterker en waarschijnlijk zal het prima werken. Maar ik zou toch een andere oplossing zoeken: bij gebruik voor langere tijd kan het je amp beschadigen. Wanneer het een 4x12" is, kun je de speakers parallel zetten (allemaal) en toch op 4 Ohm uitkomen. Met twee 16 Ohm speakers kan dat niet.

Staat overigens meteen in de beginpost, dus je had maar 1 alinea hoeven te lezen van het topic:

Mismatch:
In principe kan een buizenversterker een 100% mismatch hebben, maar het is niet aan te raden dit voor langere tijd te doen. We willen dus ook zeker niet propageren dat je een mismatch moet doen, zeker niet. Maar er kunnen omstandigheden zijn dat je even niet anders kan, bijvoorbeeld als je je top hebt meegenomen naar een plaats waar ze hadden gezegd dat er een 16 ohm kabinet staat en er blijkt er alleen één te staan van 8 ohm.
Een mismatch naar beneden, zoals in dat geval, heeft het volgende gevolg: de versterker ziet dit min of meer als een kortsluiting. Je eindbuizen moeten dan erg hard werken, waardoor de voeding weer overbelast kan raken.

Een mismatch naar boven, dus de kast is bijvoorbeeld 16 ohm en je speakeruitgang op de versterker is 8 ohm, dan kan de versterker zijn vermogen niet goed kwijt.

Daardoor kunnen je buizen stuk gaan en zal in het ergste geval je eindtrafo het loodje leggen. Nogmaals: je loopt niet direct gevaar, het kan wel even, maar je loopt wel een risico.

JeroenSchaaf
20 augustus 2009, 15:39
Had ik ook gelezen maar lees ook wat dingen van Chris dat die al jaren een 4ohm versterker op een 8 ohm cab heeft. En aangezien ik er geen ruk verstand van heb! :D

Het gaat btw om een 2x12 kastje.

Mitch
20 augustus 2009, 16:35
Chris lult maar wat, de openingspost, daar gaat het om :seriousf:
Nee serieus, het kan wel, je neemt een zeer aanvaardbaar risico, maar belangrijker: de sound verandert en de headroom. Dat kan misschien juist helemaal te gek zijn, maar het kan ook dat de amp juist modeeriger klinkt dan je wil en te snel opbreekt. Heel simpel: testen dus.

morroow
28 augustus 2009, 16:52
ik heb even een vraagje.. kon zo snel niet het antwoord vinden in dit topic.

ik heb sinds kort een Trace Elliot 15 watt 1x10 inch combo. deze versterker heeft een 16 ohm uitgang. nu wil ik een 2x12 cabinet op deze versterker aansluiten, maar het moet dus een 16 ohm cabinet zijn. Het cabinet wat ik heb (een Marshall 1966B), heeft alleen een 8 ohm ingang.

Er zitten volgens mij 2 16 ohm G12T-75 speakers in. Moet ik andere speakers kopen om er een 16 ohm cabinet van te maken of hoeft hij alleen maar anders bedraad te worden?

En hoeveel ohm speakers moet ik kopen om er een 16 ohm cabinet van te maken als ik toch andere speakers moet hebben?

JohnLord
9 september 2009, 20:36
Eén speaker loskoppelen en ongebruikt laten maakt van je cab een 1x12 16 Ohm (zwaar oversized) cab. Het geluid zal je niet bevallen. Twee 8 Ohm speakers in serie geschakeld maken een 2x12 van 16 Ohm.

Chris Winsemius
9 september 2009, 21:09
Chris lult maar wat, de openingspost, daar gaat het om :seriousf:
Nee serieus, het kan wel, je neemt een zeer aanvaardbaar risico, maar belangrijker: de sound verandert en de headroom. Dat kan misschien juist helemaal te gek zijn, maar het kan ook dat de amp juist modeeriger klinkt dan je wil en te snel opbreekt. Heel simpel: testen dus.

:seriousf:

Het heeft heel erg met de specifieke eigenschappen v/d specifieke amp te maken. Bij veel Fenders, zeker bij silverfaces is de primaire impedantie vrij laag, 'n mismatch naar boven (bijvoorbeeld 8 ohm ipv. 4 ohm) zorgt voor 'n wat hogere primaire impedantie. Veel mensen die ik ken vinden dat 'n plus voor de sound (wat minder "hard" en agressief) en de feel (wat soepeler).

NOGMAALS: verschilt van amp tot amp.

ThaBluesBreaker
11 september 2009, 10:29
Ik heb een vraagje. Ik heb een Vox AC15CC daar zitten zo'n 8 ohm en 16 ohm switch op, en je kan die plug van de speaker ook in 2 verschillende inputs stoppen. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet. Moet ik hem op 8 of 16 ohm zetten bv?

HaroldA
11 september 2009, 10:49
Ik heb een vraagje. Ik heb een Vox AC15CC daar zitten zo'n 8 ohm en 16 ohm switch op, en je kan die plug van de speaker ook in 2 verschillende inputs stoppen. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet. Moet ik hem op 8 of 16 ohm zetten bv?

Hoeveel ohm is je speaker?

ThaBluesBreaker
11 september 2009, 11:49
16 ohm

En er staat 30 W RMS wat dat ook in moge houden.

HaroldA
11 september 2009, 11:53
daar zitten zo'n 8 ohm en 16 ohm switch op, en je kan die plug van de speaker ook in 2 verschillende inputs stoppen.


Hoeveel ohm is je speaker?


16 ohm

Dus je hebt een 16Ohm speaker en de mogelijkheid om 'm aan te sluiten op een 16Ohm output en een schakelaar die op 16Ohm kan? :soinnocent:

Lijkt me een duidelijke zaak, of niet?

ThaBluesBreaker
11 september 2009, 12:14
Dus je hebt een 16Ohm speaker en de mogelijkheid om 'm aan te sluiten op een 16Ohm output en een schakelaar die op 16Ohm kan? :soinnocent:

Lijkt me een duidelijke zaak, of niet?

Okay dan schakel ik hem nu om van die 8 naar de 16 LOL.

Wat zijn de verschillen eigenlijk? Is het merkbaar?

Kim Wilson
11 september 2009, 12:16
Okay dan schakel ik hem nu om van die 8 naar de 16 LOL.

Wat zijn de verschillen eigenlijk? Is het merkbaar?
Je powertrafo zou eruit kunnen fikken, en dat is wel vrij merkbaar...

ThaBluesBreaker
11 september 2009, 12:19
Gelukkig dan maar dat ik het me eens af vroeg want hij stond al best een tijdje zo :')

the sure thing
11 oktober 2009, 10:17
Nog twee vragen over een "bewuste mismatch": Ik begrijp inmiddels dat een mismatch naar boven minder snel schade kan veroorzaken.

VRAAG 1: Concreet: een 4 Ohm uitgang van de buizenamp op een 8 Ohm speaker aansluiten. Maar.... Een 8 Ohm uitgang op een 16 Ohm speaker, is dat net zo'n "mismatch" of is die "erger"?

Ik vraag dit omdat ik met mismatch aan het experimenteren ben. SOMS levert het een geluidsverbetering op! En sommige versterkers kunnen een mismatch zoals hierboven omschreven prima aan, andere niet.

VRAAG 2: Waar ligt dat aan? Waarom kan amp 1 prima een mismatch aan en amp 2 niet?

poisonousgame
11 oktober 2009, 15:46
Beste,

Ik heb een marshall jcm 900 combo.
Maar ik zou deze graag op een marshall 1960 A cabinet zetten, en op aansluiten. M'n combo heeft 2 speakeruitgangen. Je kan kiezen tussen 8ohm of 4(16) ohm. Hoe moet ik deze 2 versterkers dan aansluiten?

Hier de foto's :

http://img.2ememain.be/f/normal/61147544-marshall-jcm-900-high-gain-100-watt-dual-reverb-combo.jpg http://www.dagexpress.com/incEngine/sites/dagexpress/products/Marshall/Marshall_1960A.jpg

Bl44t44p
11 oktober 2009, 17:02
Beste,

Ik heb een marshall jcm 900 combo.
Maar ik zou deze graag op een marshall 1960 A cabinet zetten, en op aansluiten. M'n combo heeft 2 speakeruitgangen. Je kan kiezen tussen 8ohm of 4(16) ohm. Hoe moet ik deze 2 versterkers dan aansluiten?

Heb je uberhaupt al een keer naar de input, aan de achterkant van die 1960A, gekeken?

the sure thing
11 oktober 2009, 17:20
Nog twee vragen over een "bewuste mismatch": Ik begrijp inmiddels dat een mismatch naar boven minder snel schade kan veroorzaken.

VRAAG 1: Concreet: een 4 Ohm uitgang van de buizenamp op een 8 Ohm speaker aansluiten. Maar.... Een 8 Ohm uitgang op een 16 Ohm speaker, is dat net zo'n "mismatch" of is die "erger"?

Ik vraag dit omdat ik met mismatch aan het experimenteren ben. SOMS levert het een geluidsverbetering op! En sommige versterkers kunnen een mismatch zoals hierboven omschreven prima aan, andere niet.

VRAAG 2: Waar ligt dat aan? Waarom kan amp 1 prima een mismatch aan en amp 2 niet?

poisonousgame
11 oktober 2009, 17:59
Heb je uberhaupt al een keer naar de input, aan de achterkant van die 1960A, gekeken?

Ik moet de 1960A nog kopen dus nee nog niet.

FruscianteFan
19 oktober 2009, 14:31
Ik heb een vraage:

Ik heb een combo, een blues junior. Deze heeft een speaker van 8 ohm en nog een uitgang voor een externe speaker van 8 ohm. Maar moet ik dan de interne speaker ontkoppelen of niet, als ik er een cabinet van 8 ohm aanhang? Of moet ik, als ik de interne speaker niet meer zou willen gebruiken, een cabinet van 16 ohm nemen - of juist 4 ohm?

ACSlater
11 november 2009, 21:38
http://www.orangeamps.com/dynimages/pop-PPC212C_jackplate.jpg

Dit is de jackplate van mijn Orange cab. Als ik alleen de linker ingang gebruik moet mijn versterker dan op 8 of 16 ohm staan?

kalmah
12 november 2009, 16:46
Denk dat ik mijn vraag het beste hier kan posten:

Heb het topic zo goed als doorgelezen, en snap het allemaal met met serie en parallel.

Echter: ik heb een eigen cab gemaakt: 2x12". 2 Eminence legend speakers van 8 ohm. Nu kan ik ze parallel aansluiten, plussen en minnen aan elkaar, kan krijg ik een 4 ohm cabinet. Ook in serie, maar dan krijg ik een 16 ohm cabinet.

Is er qua klank nou nog verschil? Op 4 of 16 ohm? Zo ja, wat zijn de verschillen? Of is dit per amp/cab/eigen smaak verschillend.
Uiteraard is dit subjectief, maar misschien kan iemand objectief uitleggen wat de verschillen zijn?

Bvd

Pé.
16 november 2009, 12:55
Ik heb een vraage:

Ik heb een combo, een blues junior. Deze heeft een speaker van 8 ohm en nog een uitgang voor een externe speaker van 8 ohm. Maar moet ik dan de interne speaker ontkoppelen of niet, als ik er een cabinet van 8 ohm aanhang? Of moet ik, als ik de interne speaker niet meer zou willen gebruiken, een cabinet van 16 ohm nemen - of juist 4 ohm?

Voor zover ik kan vinden heeft de blues junior maar 1 speakeraansluiting! Als je een extern cabinet aan wilt sluiten moet je dus sowieso de interne afkoppelen. Vervolgens is het een kwestie van weer een 8 ohm cabinet er op aan sluiten. Niet hoger en vooral niet lager.

HaroldA
16 november 2009, 12:59
Voor zover ik kan vinden heeft de blues junior maar 1 speakeraansluiting!

Dus je moet een Y-kabel gebruiken of een apart splitter kastje? ;)

Il_Falco
17 november 2009, 22:08
stel, ik heb twee cabinetten:
HB G212V
120 watt op 8 ohm
2x 60 watt op 16 ohm

en

marshall MR 1936
120 watt op 8 ohm
2x 60 watt op 16 ohm

en ik wil deze samen op 1 head gebruiken. dan moet ik een kabel van de 8 ohm van de HB naar de 4 ohm output op de head doen EN een kabel van de 8 ohm van de marshall naar de 4 ohm output op de head doen. (omdat 1/8 + 1/8= 1/4, want 2 cabinetten gebruiken is parallel)

Klopt dit?

HaroldA
17 november 2009, 23:03
Klopt dit?

Jep! :ok: .

Henri H
18 november 2009, 08:45
Volgens mij klopt dat ook inderdaad, maar waarom is die Marshall zowel mono als ook stereo 8 Ohm?

Il_Falco
18 november 2009, 14:49
Volgens mij klopt dat ook inderdaad, maar waarom is die Marshall zowel mono als ook stereo 8 Ohm?

Is inderdaad ook 16 ohm. goed gezien!
Maar het klopt?
Ik kan het niet helpen maar vind het zwaar onlogisch :(

1 cab van 8 ohm --> ingang 8 ohm

2 cab's van 8 ohm --> allebei naar een ingang van 4 ohm
:???:

Henri H
18 november 2009, 15:56
't Is zo logisch as wat. ;)

Door 2 weerstanden van 8 Ohm gaat 2 x zoveel stroom als door 1 van 8, dus 4 Ohm lijkt mij OK. Hang me d'r niet aan op, ben ook geen expert. ;)

Scotfan
20 november 2009, 19:25
Als ik het goed begrijp is het geen probleem om op een Marshall 3210 Mosfet Lead 100w een Laney LX412A, met 4x 12" Celestion Rocket 50 speakers, 200W/8 Ohms er op aan te sluiten.

De top kan 4 ohm en 16 ohm geschakeld worden, twee outputs.

Henri H
21 november 2009, 12:58
Die Marshall is in principe een transistor-amp toch?
Transistor-amps kunnen beter tegen mismatches dan buizen-amps, dus lijkt me op zich geen probleem.
Of het ook goed gaat klinken is afwachten, gewoon proberen denk ik.

Scotfan
21 november 2009, 16:58
Het is inderdaad een transistor amp. Ik heb vanmiddag ook de vraag gesteld aan een service medewerker van Muziekhuis Leo te Stadskanaal en ook hij zei dat de mismatch niet zon probleem is bij transistor versterkers. Als het een buizen type was zou dat anders zijn.

Mitch
21 november 2009, 17:22
Lagere impedantie van de kast: kan de amp iets mer vermogen leveren maar dat moet de amp wel kunnen hebben. Maar dat staat ook al aan het begin van deze FAQ.

espex87
6 december 2009, 21:42
Hey hier kom ik ook met mijn vraagje...

Ik heb een randall RH150 G3 Plus met een Peavey Valveking 412 XL(400watt). Hybrid amp naar een gewone speaker cabinet.

Er zitten 2 output jacks in de randall en 2 input jacks in de peavey. Ik gebruik er nu maar 1, met 1 kabel dus.

Op de Randall site staat: POWER OUTPUT: 150 Watts @ 4 Ω
Op de Peavey site staat: Impedanz: Mono 16 Ohm, Stereo 2 x 8 Ohm

Wat houdt dit in en wat is de beste setup om zoveel mogelijk sound te krijgen?

Dankuwel..

PS Is het overigens ook zo dat er door deze setting het voor kan komen dat het geluid soms weg valt? Ineens? Hoor dit stuk: http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1016484

Chroxy
20 februari 2010, 15:16
ik heb het topic even doorgebladerd, maar kwam niet direct uit op een antwoord..

Ik heb een lege 4x12, waar ik 2 V30's (8 ohm p/s) en 2 G12-65's (15 ohm p/s) in kwijt wil..

iemand enig idee hoe ik dit het beste kan gaan wiren, mijn amp (JCM800) kan zowel 4/8/16 ohm draaien.

Thijssie
20 februari 2010, 15:27
Ik heb een lege 4x12, waar ik 2 V30's (8 ohm p/s) en 2 G12-65's (15 ohm p/s) in kwijt wil..
Gaat niet....

Mitch
20 februari 2010, 16:48
Je kan 'm stereo maken en steeds maar één van de duo's gebruiken, maar dat wil je vast niet met je 4x12. Of je moet chronisch met een lichte mismatch spelen. Het kan wel, maar mooi is het niet.

Gothra
14 maart 2010, 22:17
Hey,

Ik wil mijn ENGL fireball 100 in stereo aansluiten op een ENGL cab. Heb hier echter geen ervaring mee en wil geen problemen krijgen met wattages, hoe kan ik dit het beste doen?

Henri H
14 maart 2010, 23:11
Je bedoelt dat je je Fireball via 2 speaker-uitgangen op één 4x12 wil aansluiten?
Waarom zou je dat willen?

Mitch
14 maart 2010, 23:16
Voor een stereo aansluiting van speakerkasten heb je ook een stereo versterker nodig.

Gothra
15 maart 2010, 10:30
hmm hoorde ooit is dat dat kon/beter klonk. Met 2 speaker kabels aansluiten op 1 4x12 ja. Zal wel aan mij liggen dan, toch bedankt!

Henri H
15 maart 2010, 10:44
Het zou kunnen dat jij het beter vindt klinken, maar volgens mij zijn de meesten het er erover eens dat 1 speaker-kabel beter klinkt.(?)

Smits
11 april 2010, 20:37
Ik loop al een aantal jaren met een wederkerend probleem. Ik heb dit al eens gepost en het is een tijdje goed gegaan. Maar nu zit ik er weer mee, en weet ik er iets meer van af, bijvoorbeeld dat het aan de impedantie kan liggen (van waar ik ook in deze FAQ terecht gekomen ben).

Bij een versterker had ik een weg vallend geluid, als oplossing heb ik een nieuwe gekocht:Randall RH300 (oude was een R100)
Probleem opgelost dacht ik maar helaas........ook hiermee kwam het terug. Ik heb er een aantal keren naar laten kijken, maar verder als "we hebben wat gesoldeerd' etc is het nooit gekomen.

De enigen constante factor in de setup was mijn cabinet

2 weken geleden viel hij weer uit viel. Dit keer speelde ik over een andere cabinet. Versterker naar een andere zaak gebracht, waar gelukkig dan dit keer wel wat zaken gevonden werden. (wat schroeven waren kapot en hierdoor lagen er wat metaal stukjes in die kortsluiting konden veroorzaken).

Eenmaal in het repetitie hok blijkt (het zit mijn ook nooit eens mee) dat mijn cabinet kaduuk is, speaker kapot (heeft ook een andere band op gerepeteerd, en ja, na het lezen van dit forum is mijn conclusie nu dat ik niemand anders meer iets ga laten aansluiten op een deel van mijn gear)

Het hele zooitje staat nu bij de reparateur die me het advies gaf om of 4 goede speakers er in te zetten of een nieuwe te kopen. Het probleem komt volgens hem door mijn cabinet, doordat daar af en toe een speaker in uitvalt zorgt hij voor de problemen bij (beide) versterkers van me doordat er dan teveel/weinig (ik heb nooit wat van natuurkunde begrepen) weerstand is.

Ben ik nu van het probleem af als ik voor een nieuwe cabinet zorg (met gewoon bijvoorbeeld lekker betrouwbaar celestion dr in)? En wat kan ik dan het beste kopen? Ik ben bang als ik weer een cheap ding zoals mijn Randall 4x12 cabinet met jaguar spreakers koop ik weer in dezelfde situatie terecht kom

Ik ben geen techneut, ik ben een gitarist......en eigenlijk zou als je een setje ergens koopt het gewoon moeten functioneren..maar das misschien een utopische gedachtegang. Ik heb in iig geen geld (kan wel wat schuiven vrijmaken uitstellen etc etc) maar ik moet een adviserend steuntje in de rug hebben met wat ik nu het beste kan doen. Gezien mijn financiën heeft het "advies sparen voor goed materiaal" geen nut. Zeker aangezien ik komend weekeind 2 optredens heb staan.

Het is dat ik een versterker nodig heb, maar wat zou akoestisch gaan spelen toch een genot zijn.:noob:.

Alvast bedankt voor diegene(n) die reageren en me hopelijk uit te put trekken.

Ciao

Henri H
11 april 2010, 22:21
Ik heb een aantal jaren een Randall 4x12 met Celestion G12T-75's gehad, geen centje pijn, prima ding (op de te kleine/fragiele hoekbeschermers na).
Heeft me toen €200,- gekost, en daarvoor heb ik hem ook weer verkocht.

Anti
17 april 2010, 00:08
Ik heb op mijn mesa f-30 een 8 ohm uitgang en twee 4 ohm uitgangen. Hierbij dien je één 8 ohm speaker op de 8 ohm uitgang te steken en indien je twee 8 ohm speakers hebt moet je deze op de twee 4 ohm uitgangen steken.

Wat gebeurt er nu als je bijvoorbeeld één 8 ohm speaker op de 8 ohm uitgang steekt en één 8 ohm speaker op één 4 ohm uitgang steekt? Is dit een safe mismatch of komen daar problemen van, zoja welke?

Henri H
17 april 2010, 00:56
Ik heb geen idee of het een "safe mismatch" is, maar ik zou het risico niet nemen, gewoon op beide 4 Ohm outputs aansluiten.

Shave
17 april 2010, 18:21
Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum,en heb een vraagje.
Even checken of mijn redenering klopt...

Ik heb een Randall T2, hybride versterker met 3 buizen in de pre amp en 1 in de power amp.
Achter op de versterker staat

Power output
480 Watts @ 2 Ω
400 Watts @ 4 Ω
280 Watts @ 8 Ω

Daaraan hangt vanuit de rechter speakeruitgang van de versterker een 4x12 Marshall cab met 16 ohm speakers geschakeld op 4 ohm op de achterkant van de cab.

Vanuit de linker speaker uitgang van de versterker hangt een 2x12 cab (zelfbouw) met 8ohm speakers, gaat via de 4ohm ingang de cab in.

Er zit verder geen impendance switch op de versterker.

Ik speel al een tijdje zo, en dacht dat dat eigenlijk niet mis kon.
Maar na het lezen van deze FAQ twijfel ik een beetje ;).

Alvast bedankt!!

Gr, Rob
:rockon:

Gothra
24 april 2010, 17:05
Toch nog even een vraagje voor het in stereo aansluiten van mijn fireball.

Vanavond heb ik een optreden en daar moet ik over de cab van mn zanger spelen, een vox 4x12.

Hierop staan 3 ingangen, 2 voor 60W 8 ohm en 1 voor 120 W 16 ohm.
Mijn zanger zegt dat die cab in mono ontzettend ruk klinkt en in stereo niet. Kan ik deze aansluiten op mijn 100 watt fireball? En hoe?


Alvast bedankt!

bass blom
24 april 2010, 17:39
1 snoer, amp uit, 16 ohm, als dat er bij staat..
naar cab in 16 ohm, mono, moet kunnen.

Il_Falco
14 mei 2010, 12:43
Hmm ik heb heel veel dingen door, maar ik snap niet hoe je kan weten of het serieel of parallel is.

Als je een amp hebt met 1x4 ohm 2x 8 ohm en 1x16 ohm.
En je hebt een 2x12 cab met twee keer 16 ohm speakers bedraad zodat je in totaal 8 ohm hebt. (serie!)
Dan moet ik één 8 ohm bus van mijn amp verbinden met de 8 ohm van mijn cab.
Dat snap ik.

MAAR: ik wil een tweede 2x12 aansluiten. Welke cab heb ik dan nodig?

HaroldA
14 mei 2010, 12:47
En je hebt een 2x12 cab met twee keer 16 ohm speakers bedraad zodat je in totaal 8 ohm hebt. (serie!)

Parallel dus... In serie zou het 32 Ohm zijn ;)

Je zegt dat je 2 uitgangen van 8 Ohm hebt. Denk ik dan te simpel door te zeggen dat je dan gewoon nog een 8 Ohm kastje op de 2e uitgang kan zetten? :???:

Overigens staan dit soort dingen altijd netjes in de handleiding van je amp...

Il_Falco
14 mei 2010, 13:28
Idd, parallel, mijn excuses! :makeup:

Ik las ergens dat je twee 8 ohm kasten moest aansluiten op je 4 ohm uitgang. (of is dit enkel als je ze daisy chaint? --> is dit dan serie?)

Ok, zoals jij het uitlegt is het eigelijk wel heel simpel :sssh: (En volkomen logisch zelfs :seriousf:)

HaroldA
14 mei 2010, 13:31
Ik las ergens dat je twee 8 ohm kasten moest aansluiten op je 4 ohm uitgang.

Nogmaals: check je handleiding...

2 kasten van 8 Ohm moeten inderdaad op standje 4 als je geen aparte taps heb van de output trafo (zeg ik het zo goed?). Bij jouw versterker zijn er per omage aparte uitgangen en is dat niet van toepassing.

Nogmaals: zie de vorige waarschuwing!

Il_Falco
14 mei 2010, 13:39
Ik heb gekeken in de handleiding en daar staat:

First plug the speaker cord into the appropriate output on the Head.
Do not use more than one of these outputs simultaneously! That is, use
either 1x4 ohms, 2x16 ohms, 1x8 ohms, or 1x16 ohms. Don’t mix and
match cabinets either, say by plugging a 4-ohm cabinet into the 4-ohm
output and a 16-ohm cabinet into the 16-ohm output.
Plug the other end of the cord into the speaker cabinet’s Input. This is
vital to every all-tube amp’s life! Power amps may be damaged when
tube amps are operated without a connected speaker load or at an
insuffi cient impedance level!

Het is blijkbaar 2 x16 ohm en geen 2 x 8 ohm.

Dus moet ik waarschijnlijk de tweede cab doorlussen?

HaroldA
14 mei 2010, 13:42
Dus moet ik waarschijnlijk de tweede cab doorlussen?

Als je nog even kunt vermelden welke versterker het is (merk/type) dan laat ik het verder aan de experts over!

Il_Falco
14 mei 2010, 13:46
Versterker: Hughes & Kettner Statesman Dual El-34 50 Watt (head)
http://87.106.71.220//oma/huke/manual/STM_BDA_Head_Combo_low.pdf
cab 1: Harley Benton G212V: 2x 12" celestion vintage 30
2 x 16 ohm : 8 ohm

Cab 2: eventueel blackstar ht-212 8 ohm

Henri H
14 mei 2010, 14:43
Als ik de handleiding lees, die jij over hebt getypt, denk ik niet dat je 2 cabs van 8 Ohm kunt aansluiten.
Het is wel mogelijk om beide kasten serieel te maken, waardoor je dus twee 32 Ohm kastjes krijgt, die je dan weer parallel op elkaar aan moet sluiten (via een soort van daisy idd).
Eén van die kasten sluit je dan op de 16 Ohm output aan.

Het lastige hiervan is natuurlijk dat je beide kasten niet meer afzonderlijk kunt aansluiten op je H&K (en de meeste andere buizenamps).
Het is mogelijk om hiervoor een schakelaar te monteren.
De nieuwere 1960 kasten van Marshall hebben ook een dergelijke schakeling.
Ik zou er niet aan beginnen.....

HaroldA
14 mei 2010, 14:55
Als ik de handleiding lees, die jij over hebt getypt, denk ik niet dat je 2 cabs van 8 Ohm kunt aansluiten.

Je zou de 2 kastjes van 8 zowel in parallel kunnen zetten zodat je 4 Ohm krijgt en in serie zodat je 16 Ohm krijgt toch?

Henri H
14 mei 2010, 16:22
Ja, is idd een mogelijkheid, nu ik er nog 's op gewezen word. :ok: ;)

Il_Falco
14 mei 2010, 22:34
Als ik de twee kasten van 8 dan in serie plaats, dan zou er één een doorlus systeem moeten hebben?

(Ook voor parallel zou ik dan een doorlussysteem moeten hebben. Hoe bedraad je je cab dan?)

Wat zou er makkelijker zijn? een parallel of een serie doorlussysteem?

Henri H
14 mei 2010, 22:53
Dat maakt niet veel uit.
Als je parallel wilt, verbind je de tip en ring v.d. input jack door naar de tip en ring v.d. output jack, die je weer naar de volgende speakerkast doorlust.

Serieel is iets lastiger.
Daarbij moet je vanaf de laatste speaker de draden doorverbinden naar de jack-output.

texmurphy68
15 juni 2010, 12:46
Ik wil graag even reageren op wat eerder geschreven werd: "Moet de box zwaarder zijn dan de versterker (in Watts)?
Over het algemeen juist niet. Een versterker van bijvoorbeeld 500W continu aan 8 Ohm kan tijdens muziekweergave een maximaal vermogen bereiken van ongeveer 15% boven deze waarde ~600W. Aangezien er in de meeste muzieksoorten echter nog zoiets zit als dynamiek zal het door de versterker geleverde vermogen gemiddeld veel lager liggen. Daardoor kan in de praktijk een versterker gebruikt worden die ongeveer 1,5-2 x zo zwaar is als het door de fabrikant opgegeven RMS (~continue) belastbaarheid van de luidspreker. Let wel op dubieuze luidsprekermerken die zich niet aan deze RMS meting houden. Koop overigens sowieso geen luidsprekers zonder gegevens; daar heb je helemaal niets aan. "

Mijn info nu


De PRAKTIJK:
JUIST OMDAT er zoiets bestaat als dynamiek in de muziek EN de meeste mensen ook nog eens met hun toonregeling spelen (het versterken, cq. verzwakken van bepaalde frequenties, en meestal wordt de boel de plus in gedraaid...), moet je speaker meer vermogen aan kunnen dan je versterker levert. Op die manier kun je ze ook niet opblazen (hoewel door onkundig gebruik alles kapot kan!), hoeft de speaker ook niet zo hard te werken (lees: hitte spreekspoelen)
Vuistregel: twee keer zo veel speakervermogen aan je versterker hangen, dus een 50 W (sinus) versterker, heeft 100 W (RMS/sinus) aan speakers nodig. (want die versterker levert vaak 100 W piekvermogen en het zou jammer zijn als je er dus een
50 W speaker aanhangt die dan gaat vervormen etc. eigenlijk heel logisch)

Ik ken iemand die persé de 200W Multitone (www.multitone.nl (http://www.multitone.nl)) buizenbak voor basgitaar liet bouwen (ipv de aanbevolen 100 W) en die heeft uiteindelijk 4 kasten met elk 4x10 inch, 100W (dus 400 W per kast, totaal 1600 W) gebouwd en toen zei ie: "Ja, nu kan ik er lekker op spelen" :metal:
Buizenbakken zijn qua vervorming veel stabieler en leveren als ze de vervorming in gaan (wat gitaristen juist zo lekker vinden klinken) nog steeds een sinusvorm, terwijl een transistorbak een blokgolf gaat geven en dat is funest voor je speakers.

Succes!

LaszloVersteeg
21 juni 2010, 23:10
misschien dat deze vraag al is geweest, maar heb geen zin om 17 bladzijdes door te lezenn:makeup:

ik heb 2 cabs, line 6, en rocksonn (kreeg die gratis bij 'n versterker).

als ik ze alletwee aansluit, dan gaat de line 6 cab harder dan de rocksonn cab. dit is te verklaren doordat de line 6 4 ohm 'trekt' en de rocksonn 16 ohm.
Het is me dus duidelijk hoe het komt, maar ik wil graag weten of dit te verhelpen is? Ik heb al geprobeerd om de output van de line 6 head in de rockson te steken, en dan de output van de rockson in de line 6 cab. maar het hielp niet:( iemand 'n idee?

Mitch
21 juni 2010, 23:15
Het fenomeen van afwijkende impedanties staat al in de eerste post te lezen. Wat nou 17 pagina's? :roll:
Een impedantie verschil tussen twee speakers los je niet op. Dat werkt niet.

LaszloVersteeg
21 juni 2010, 23:57
sorry, de eerste post was me niet duidelijk genoeg.
dus ook niks in de cab zelf kan ik veranderen zodat het wel gaat?(kip)

HaroldA
22 juni 2010, 09:07
sorry, de eerste post was me niet duidelijk genoeg.
dus ook niks in de cab zelf kan ik veranderen zodat het wel gaat?(kip)

Misschien helpt het als je vertelt wat voor cabs het zijn en welke versterker je hebt?(dwergkonijn)

LaszloVersteeg
23 juni 2010, 12:56
Misschien helpt het als je vertelt wat voor cabs het zijn en welke versterker je hebt?(dwergkonijn)

laney Tfx3h head - Line 6 head - line 6 cab(4ohm mono)/ rockson cab(8 of 16 ohm mono).

(rockson cab kreeg ik gratis bij de laney:chicken:)

pippa
27 augustus 2010, 15:03
Hey,
Ik vond het nergens met zoeken dus ff vraagje:
wat is het verschil tss een combo met transistorversterker en modeling combos?

grtjs

driesp
27 augustus 2010, 16:29
Transistor is gewone versterking met een opamps en dergelijke, meestal niet veel 'digitaal'. Modelling versterkers hebben digitale circuits en vormen het geluid digitaal om, vooralleer het wordt versterkt. Ook effecten kunnen worden toegevoegd ed.

Negative K3 fan
11 september 2010, 10:50
Hey,
Ik vond het nergens met zoeken dus ff vraagje:
wat is het verschil tss een combo met transistorversterker en modeling combos?

grtjs

Ze zijn in principe hetzelfde, ook modelling versterkers gebruiken (meestal) transistors voor de versterking. Modeling amps hebben echter (meestal) digitale circuits aan boord om de toon te (ver)vormen.

Henri H
11 september 2010, 14:06
Modelling is voor zover ik het begrepen heb, een soort van software-matige nabootsing van een bepaald geluid. Dat kan een versterker emulatie zijn, maar ook effecten zoals distortions, delays etc.

Een transistor versterker versterkt het gitaarsignaal alleen maar, zit dus geen modelling-software in.

Emielio
16 september 2010, 22:56
Ik heb een Peavey Delta Blues 115 30 watt combo-amp, met op de achterkant een speakeroutput waarop staat "minimum load 16 ohms".

Verwijs me nu alsjeblieft niet door naar de eerste post, want, hoe helder die ook is uitgelegd, ik ben zo'n nul met getallen en natuurkunde dat ik hem niet begrijp. Ik moet zelfs een halve minuut nadenken over 6 x 7 enzo............= uhm.. 42. Maargoed, dat terzijde.

Mijn vraag is: kan ik gewoon zonder problemen een 412 Peavey Valve King cabinet eronder hangen (is ook 16 ohms)? En als ik een full stack wil, van twee 412 cabinets (gewoon 2 Peavey Valve King 412 cabs), hoe doe ik dat dan?

Kan iemand dat even aan mij uitleggen zoals men het aan een kleuter uit zou leggen?

Henri H
17 september 2010, 13:53
Zit er op de achterkant van de DB maar één speaker-output?
Wordt deze normaal gesproken door de interne speaker gebruikt?

HaroldA
17 september 2010, 14:04
1) Zit er op de achterkant van de DB maar één speaker-output?
2) Wordt deze normaal gesproken door de interne speaker gebruikt?

1) Volgens de handleiding wel
2) De beschijving is "Extension speaker", dus het lijkt me dat deze standaard niet gebruikt wordt.

Volgens de handleiding kan de amp 30 Watt leveren op 8 of 16 Ohm. Ik vermoed dat de interne speaker 16 Ohm is waardoor extern ook 16 Ohm moet zijn om samen 8 Ohm te maken...

Henri H
17 september 2010, 14:19
OK, en als hij dan een full stack wil maken zal ie twee 4x12 kasten van 8 Ohm in serie moeten aansluiten.
Dat betekent dan dat de ene 8 Ohm kast een seriële uitgang moet hebben, die moet worden aangesloten op de andere 4x12.

allochthomas
29 september 2010, 15:43
Misschien niet de beste locatie om deze vraag te stellen, maar het gaat wel om impedantie.

Ik ben van plan om een weber mass te gaan kopen omdat ik gewoon merk dat wanneer de power tubes echt gaan werken het fizzy geluid was is en alles mooi rond wordt, het probleem is eer dat ik op dat niveau ben dat ik met oordoppen in moet gaan spelen en het zelfs in de oefenhokken al te hard gaat. Nou zit ik met het volgende probleem: ik gebruik de 8 ohm uitgang van de mark III en ik heb een 16 ohm ingang bij mijn cabinet(ik draai dus op een mismatch). Als ik een attenuator gebruik is het beter om hem op 16 ohm of op 8 ohm te zetten?

Demonturtle
10 december 2010, 10:12
Klein vraagje: Ik gebruik een Ampeg SVT 450 en een Orange OBC 1x 15

De Orange is een 8 ohm cabinet met twee speakon aansluitingen, de Ampeg head heeft 1 x 4 ohm speakon uitgang. Moest ik nu een tweede 8 ohm cabinet erbij kopen (Orange OBC 4 x 10 8 Ohm)kan ik dan gewoon dit cabinet doorlussen van de 1x15?

Dus voor alle duidelijkheid Ampeg --> Speakon naar 1x15------>Speakon van 1 x 15 naar 4 x 10?

Henri H
10 december 2010, 13:30
Misschien niet de beste locatie om deze vraag te stellen, maar het gaat wel om impedantie.

Ik ben van plan om een weber mass te gaan kopen omdat ik gewoon merk dat wanneer de power tubes echt gaan werken het fizzy geluid was is en alles mooi rond wordt, het probleem is eer dat ik op dat niveau ben dat ik met oordoppen in moet gaan spelen en het zelfs in de oefenhokken al te hard gaat. Nou zit ik met het volgende probleem: ik gebruik de 8 ohm uitgang van de mark III en ik heb een 16 ohm ingang bij mijn cabinet(ik draai dus op een mismatch). Als ik een attenuator gebruik is het beter om hem op 16 ohm of op 8 ohm te zetten?Jij hebt een Mesa Rectifier toch?
Zo ja, dan vermoed ik dat een mismatch van 8 naar 16 Ohm geen probleem zal zijn, is bij mijn Stiletto ook geen probleem, zo staat in de handleiding.
Wat betreft de Weber Mass heb ik geen idee welke je dan het best kunt gebruiken, ik neem aan ook 8Ohm.

@ Demonturtle: Ik denk dat het mogelijk is ja, wel erop letten dat de kasten dan parallel komen te staan zodat de gezamenlijke impedantie daadwerkelijk 4 Ohm is. Dit kan je met een multi-meter opmeten.

HaroldA
10 december 2010, 13:34
Even een leuke aanvulling: als je een cab aansluit na je 8 Ohm Palmer PID-03 (via de "Thru" jack), dan wordt de loadbox gebypassed en telt dus de impedantie van je cab (of variable loadbox)!

In mijn is geval: Amp (16 Ohm) -> PDI-03 (8 Ohm) -> Hot Plate (16 Ohm) -> Cab (16 Ohm) 100% correct!

Demonturtle
10 december 2010, 13:34
@ Demonturtle: Ik denk dat het mogelijk is ja, wel erop letten dat de kasten dan parallel komen te staan zodat de gezamenlijke impedantie daadwerkelijk 4 Ohm is. Dit kan je met een multi-meter opmeten.


Nu heb ik ook net ontdekt dat er blijkbaar ook speakon kabels zijn met enerzijds een gewone jack en aan de andere kant een Speakon plug. Nu heb ik natuurlijk ook wel twee gewone jack uitgangen op de ampeg. Misschien dat dit een veiligere optie is?

allochthomas
11 december 2010, 16:19
Jij hebt een Mesa Rectifier toch?
Zo ja, dan vermoed ik dat een mismatch van 8 naar 16 Ohm geen probleem zal zijn, is bij mijn Stiletto ook geen probleem, zo staat in de handleiding.
Wat betreft de Weber Mass heb ik geen idee welke je dan het best kunt gebruiken, ik neem aan ook 8Ohm.

@ Demonturtle: Ik denk dat het mogelijk is ja, wel erop letten dat de kasten dan parallel komen te staan zodat de gezamenlijke impedantie daadwerkelijk 4 Ohm is. Dit kan je met een multi-meter opmeten.
De recto is al even weg;) Ik weet nou niet wat harder moet werken om de mismatch the compenseren met de weber er tussen: de amp of het cabinet. Aan de ene kant klinkt het logisch dat de weber op 16 moet, maar aan de andere kan ook logisch dat hij op 8 moet

Henri H
14 mei 2011, 15:43
Zo, heb ik ff geluk gehad!

Een paar weken geleden kwam ik erachter dat mijn JCM 800 2204 nog op 8 Ohm stond, terwijl ik alweer 2 avonden op een 16 Ohm's kast stond te spelen.
Ik heb mijn amp dus op 16 Ohm gezet, tenminste, dat dacht ik. Het bleek dat ik hem in plaats daarvan op 4 Ohm heb gezet. :confused: Blind paard dat ik ben!

Enfin, gisteren hadden we een optreden, en wilde 's middags nog even een nummer repeteren, en je raadt het al, na 3 minuten; geen geluid meer.
Nadat ik erachter kwam dat de impedantie dus op 4 Ohm stond, en dat de T500 mA zekering door was gebrand, heb ik de zekering vervangen, de impedantie goed ingesteld (dit keer wel goed idd :p), en de versterker zonder behuizing weer aangezet en getest.
Na 3 minuten was het weer mis: één v.d. buizen gloeide helemaal rood op en doofde uit, opnieuw geen geluid meer, en ook de zekering weer doorgebrand.
Toen heb ik er 2 oude eindbuizen ingezet, plus een nieuwe zekering, en op laag volume een kwartier getest; alles ok, ik had zelfs een goed geluid!
Vlak voor het optreden ben ik nog even bij mijn amp-dokter langs geweest om de bias nog even in te stellen, ét voilá. Het hele optreden gespeeld met te hete buizen, dat wel. Ze wilden niet lager dan zo'n 40 (mA?) terwijl 29 ideaal zou zijn volgens mijn amp-dokter.
Ik had voor de zekerheid trouwens een 2e top meegenomen, wat ik anders nooit doe... :chicken:

Heb ik geluk gehad dat er één v.d. trafo's niet is stuk gegaan, of is dat juist de bedoeling van die zekering?

HaroldA
28 mei 2011, 21:53
Een paar weken geleden kwam ik erachter dat mijn JCM 800 2204 nog op 8 Ohm stond, terwijl ik alweer 2 avonden op een 16 Ohm's kast stond te spelen.

Ik kwam er vorige week achter dat m'n amp op 8 Ohm stond. Ik kan me niet meer herinneren dat ik 'm daar ooit op gezet heb en ik speel altijd op 16 Ohm cabs. Kans bestaat dat hij dus al tientallen uren 100% mismatch gedraaid heeft.

Enfin, terug naar 16 Ohm en hij reageert nu heel anders. Zo anders dat ik er gewoon weer aan moest wennen... Ik heb wel het idee dat hij dunner klinkt dan voorheen, dus ik zal de eindbuizen wel flink mishandeld hebben met de mismatch.

Morgen CD-presentatie, daarna gaan er nieuwe JJ EL34L's in, hopen dat ik het oude geluid dan weer terug krijg ;)

Preamp buisjes durf ik niet te vervangen omdat hij nu gewoon magisch klinkt.

Henri H
28 mei 2011, 22:14
Ik heb er nog steeds ouwe EL34's van Sovtek inzitten, klinken ook prima.
Als het goed is zijn mijn JJ E34L's ook binnen bij mijn amp-tech, zal hem binnenkort 's bellen.

Weet jij of er nog verschil zit in EL34L en E34L? Er zaten bij mij E34L's in, heerlijke sound.

cluseau
28 mei 2011, 22:47
Ik heb mijn amp dus op 16 Ohm gezet, tenminste, dat dacht ik. Het bleek dat ik hem in plaats daarvan op 4 Ohm heb gezet.

Praat jezelf geen schuldgevoel aan, dit is gewoon te wijten aan een kapotte buis. De mismatch heeft daar niets mee te maken. Als je een 4 ohm amp belast met 16 ohm heeft hij het juist lekker makkelijk. Andersom kan voor even ook niet veel kwaad al zullen je buizen op de langere termijn wat sneller slijten.

E34L is een verbeterde versie, iets verder uit te sturen dan EL34

Henri H
28 mei 2011, 23:14
Dank voor de uitleg Cluseau. :ok:

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat JJ buizen nogal 's last hebben van vroegtijdig kapot gaan. Heb jij daar ook ervaring mee?

En het feit dat die zekering door brandde, heeft dat mijn trafo's gered?

cluseau
28 mei 2011, 23:21
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat JJ buizen nogal 's last hebben van vroegtijdig kapot gaan. Heb jij daar ook ervaring mee?

En het feit dat die zekering door brandde, heeft dat mijn trafo's gered?

Ik gebruik het meest J/J, altijd goed in te stellen en leuke prijs/kwaliteit verhouding, althans dat is mijn mening.

De trafo wint het waarschijnlijk van de buis maar wees blij dat hij gezekerd is, dat is toch wat veiliger en hoef je niet uit te proberen wie de sterkste is. Buizen die vroegtijdig defect raken is meestal te wijten aan warm vervoeren. Ik zie wel eens mensen hum amp uitzetten en hem direct op een boodschappenwagentje met harde wieltjes afvoeren over de bestrating.

Henri H
28 mei 2011, 23:28
Hmmm, ik wacht meestal ook wel even voordat ik hem vervoer, en op een karretje al helemaal niet....misschien gewoon domme pech....?

StevenStrat
28 juni 2011, 20:32
een vraagje,

heb gedurende lange tijd zonder dat ik het wist met een 100 watt transistor over een 1x12 EVM12L 8 ohm speaker gespeeld, met de versterker op 4 ohm geschakeld.

De speaker ligt me nauwer aan het hart dan de versterker, kan je hiermee je speaker overbelasten ?

HaroldA
28 juni 2011, 20:39
een vraagje,

heb gedurende lange tijd zonder dat ik het wist met een 100 watt transistor over een 1x12 EVM12L 8 ohm speaker gespeeld, met de versterker op 4 ohm geschakeld.

Wat staat er op de versterker? "4 Ohm minimal"?

En als je speaker nog in orde is dan is hij niet kapot ;)

StevenStrat
28 juni 2011, 20:43
hij kan geswitched worden tussen 4 ohm en 8 ohm, stond dus op 4 ohm.

Welk effect heeft dit voor je speaker ?

Henri H
29 juni 2011, 08:35
Voor zover ik weet heeft je speaker daar niet van te lijden, maar je versterker des te meer.

Ik had echter een mismatch van amp op 4 Ohm, en de cab op 16 Ohm.
Volgens de experts (o.a. Cluseau) kan de amp dat dus makkelijk aan.
Andersom (16 Ohm amp op 4 Ohm cab) is het probleem, tenminste zo heb ik het begrepen.

nico verduin
29 juni 2011, 09:50
Voor zover ik weet heeft je speaker daar niet van te lijden, maar je versterker des te meer.

Ik had echter een mismatch van amp op 4 Ohm, en de cab op 16 Ohm.
Volgens de experts (o.a. Cluseau) kan de amp dat dus makkelijk aan.
Andersom (16 Ohm amp op 4 Ohm cab) is het probleem, tenminste zo heb ik het begrepen.Dat heb je voor een buizenamp verkeerd begrepen. Net andersom.

StevenStrat
29 juni 2011, 12:52
hoe zit het dan met de speaker ?

Henri H
29 juni 2011, 16:59
....Als je een 4 ohm amp belast met 16 ohm heeft hij het juist lekker makkelijk. Andersom kan voor even ook niet veel kwaad al zullen je buizen op de langere termijn wat sneller slijten.....


Dat heb je voor een buizenamp verkeerd begrepen. Net andersom.Twee experts die het tegenovergestelde beweren. :???:

bass blom
29 juni 2011, 17:01
verwarring compleet :seriousf:

StevenStrat
7 juli 2011, 10:59
ik ben wel benieuwd hoe het juist zit.

bass blom
7 juli 2011, 11:05
kijk hier even

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147305-4-ohm-amp-setting-op-16-ohm-cabinet

RedBuell
6 september 2011, 22:26
Ik heb een 2e hands Marshall 1960a met Celestion g12t 75's 16Ohm gekocht.

Op de cab zit een sticker met een streep bij de 16Ohm input.

Ik zit nu al even in dit topic te zoeken maar ik wil het toch zeker weten.

Ik dacht aan:

5150 op 16Ohm
Kabel in 16Ohm input op de Cab
Switch op mono

Ik heb nog een 2x12" Genz-Benz cab 4/8 Ohm schakelbaar....., hoe zou ik de boel moeten aansluiten als ik beide cabs wil aansluiten?

Flitser
8 september 2011, 13:39
Ik heb sinds vandaag een Bugera 333 head, die ik ga gebruiken op mijn Marshall 1960A kast. Ik heb echter geen verstand van het aansluiten, dus daarom hoopte ik dat jullie me konden helpen. De head heeft een switch van 4/8/16 ohm. De cabinet heeft een 4 ohm aansluiting, een 16 ohm aansluiting en twee 8 ohm aansluitingen. Er zit ook een mono/stereo switch op. Ik wil hem dus graag in stereo zetten. Hoe moet ik dit alles aansluiten?

Het zal vast een enorm simpele vraag zijn, maar ik riskeer liever geen beschadigingen aan mijn spullen waar ik keihard voor gewerkt heb. Bij voorbaat dank :)

HaroldA
8 september 2011, 13:42
Ik heb sinds vandaag een Bugera 333 head, die ik ga gebruiken op mijn Marshall 1960A kast. Ik heb echter geen verstand van het aansluiten, dus daarom hoopte ik dat jullie me konden helpen. De head heeft een switch van 4/8/16 ohm. De cabinet heeft een 4 ohm aansluiting, een 16 ohm aansluiting en twee 8 ohm aansluitingen. Er zit ook een mono/stereo switch op. Ik wil hem dus graag in stereo zetten. Hoe moet ik dit alles aansluiten?

De Bugera 333 head is toch een mono versterker? Dus dan zet je de versterker op 16 Ohm en sluit je 'm aan op de 16 Ohm aansluiting in het standje 'mono'.

tommus42
8 september 2011, 13:43
Als je hem stereo zet, splitst ie de speakers 2 aan 2. De versterker is toch mono? Kun je hem op 4 of 16 ohm zetten, in principe met de versterker op dezelfde stand.

Mr.Bluesbreaker
8 september 2011, 13:44
Een cabinet op stereo zetten heeft geen zin als je een mono head heb. Dit is alleen handig als je bv twee heads hebt, je gebruikt dan de linker twee speakers uit je 1960 kast voor head 1 en de rechter voor head 2, of andersom.

Gezien je nu met je 333 op alle 4 van de speakers tegelijk wilt spelen, zet je de switch op je 1960 op mono.
Zoals hier op de afbeelding, switch naar links:
http://www.elderly.com/items/images/130U/130U-6526_back-detail_sm_.jpg

Je kunt nu de 333 head op 4 ohm zetten en in de linker input van de 1960 aansluiten; 4 ohm op 4 ohm, of je zet de 333 op 16 ohm en sluit op de 1960 in de rechter ingang aan - 16 ohm op 16 ohm.

Edit: Hm, ondertussen had je al twee keer het antwoord terwijl ik postte. Nouja, drie keer hetzelfde antwoord dus 200% zekerheid dan maar:)

Flitser
8 september 2011, 13:51
Oke bedankt iedereen :) Is er eigenlijk verschil in geluid of kwaliteit van het signaal tussen 4 en 16 ohm? Of maakt dat niks uit?

HaroldA
8 september 2011, 13:54
Oke bedankt iedereen :) Is er eigenlijk verschil in geluid of kwaliteit van het signaal tussen 4 en 16 ohm? Of maakt dat niks uit?

16 Ohm heeft in theorie minder last van verlies omdat de stroom lager is.

iWishmaster
8 september 2011, 13:57
Oke bedankt iedereen :) Is er eigenlijk verschil in geluid of kwaliteit van het signaal tussen 4 en 16 ohm? Of maakt dat niks uit?

Sommige mensen beweren het verschil in de praktijk te kunnen horen, maar het zal in alle gevallen subtiel en/of compleet verwaarloosbaar zijn: ofwel, als je het leuk vindt, even proberen.
In theorie is de stroom lager bij 16Ohm, waardoor er minder warmte ontwikkeling is en dus minder verliezen. Daarom is 16 Ohm theoretisch 'beter' als 4 Ohm.

Flitser
8 september 2011, 14:38
Aah oke bedankt voor de uitleg :) Hij werkt ondertussen, en goed ook! Damn, wat een geweldig geluid! Maar ik heb hem net uitgezet, en nu hoor ik af en toe een tikkend geluid. Het lijkt wel alsof het met de buizen te maken heeft. Is er dan iets mis mee of hoort dat?

iWishmaster
8 september 2011, 14:48
Aah oke bedankt voor de uitleg :) Hij werkt ondertussen, en goed ook! Damn, wat een geweldig geluid! Maar ik heb hem net uitgezet, en nu hoor ik af en toe een tikkend geluid. Het lijkt wel alsof het met de buizen te maken heeft. Is er dan iets mis mee of hoort dat?

Staat de versterker uit en hoor je getik uit de head komen (dus niet de speakers)?

Flitser
8 september 2011, 14:50
Staat de versterker uit en hoor je getik uit de head komen (dus niet de speakers)?

Ja. Ondertussen heb ik ook de stroom er af gehaald, maar ik hoorde nog wel een beetje getik.

Henri H
8 september 2011, 14:52
Gokje: de buizen en buisveren die afkoelen.

iWishmaster
8 september 2011, 16:03
Gokje: de buizen en buisveren die afkoelen.

Inderdaad. Kan bijna niet missen. Tenzij het echt hard gaat niet druk om maken. Wat is hard? Dat merk je vanzelf aangezien de buizen dan wel stuk gaan ;).

Flitser
8 september 2011, 16:35
Ja het is een zacht tikje hoor :) Gelukkig maar, anders moest 'ie weer terug naar Thomann!

tommus42
8 september 2011, 17:35
16 Ohm heeft in theorie minder last van verlies omdat de stroom lager is.

Is dat verlies van vermogen? Klinkt logisch. Aan de andere kant, als er veel stroom door gaat heeft dat misschien een effect op het geluid:???:.

LesPaul1612
8 september 2011, 18:29
Ja het is een zacht tikje hoor :) Gelukkig maar, anders moest 'ie weer terug naar Thomann!

Dat doet mijne ook hoor, volgens mij gewoon wat onderdelen die afkoelen:).

jungletarzan
11 september 2011, 13:57
Beste forumleden,
Ik heb een vraagje over een Brunetti Singleman versterker.
Deze is 35 watt(2x 6L6) terug te schakelen naar 16 en 3 watt.
De speaker die erin zit is 16 ohm(V30) en ik wil er een Alnico Gold in zetten die 8 ohm is. Nou denk ik wel dat het geen probleem is want er zit ook een ext speaker uitgang van 16 ohm op maar mijn vraag is;
Hoe gaat de amp reageren, wordt de geleverde wattage van de amp meer en zoja hoeveel en heeft het invloed op de wattage standen?
bvd Ron

bass blom
11 september 2011, 14:03
die 8 ohm heb je al? ik zou anders liever een 16 ohm zoeken.

jungletarzan
11 september 2011, 14:13
Ja die 8 ohm heb ik al.

bass blom
11 september 2011, 14:24
tja, men zegt een 100% mismatch is geen probleem.
maar onlangs hier horror gelezen, nico verduin die aan het meten was gegaan.
je gaat meer vermogen uit de amp proberen te trekken.
of hij dat aankan is afwachten.

jungletarzan
11 september 2011, 21:24
Ik heb vandaag ook Brunetti gemaild met de vraag en kreeg al gelijk antwoord.

"no problem, you'll run with a little less power … about 28/30W"

Vreemd ... verwachtte eigenlijk dat hij met een lager ohmage meer power zou leveren en er dus harder aan moest trekken?!

bass blom
11 september 2011, 21:31
ja dat zou ik ook denken. :chicken:

cluseau
11 september 2011, 22:09
Vreemd ... verwachtte eigenlijk dat hij met een lager ohmage meer power zou leveren en er dus harder aan moest trekken?!

Nee dat is niet zo. Een versterker levert het meeste vermogen aan een load bij een 100% match. Wijk je daar van af zowel naar boven als naar beneden ga je vermogen verliezen.

Emielio
10 november 2011, 23:43
Nu even een praktisch vraagje. Ik heb inmiddels dus mijn Peavey Delta Blues 115 30 watt combo. Op de site staat dat die in 8 of 16 ohm gaat.. en het is een combo dus er hangt al een speaker onder.. Zou ik de Valve King 412 Cabinet op die versterker aan kunnen sluiten? Bij de cabinet staat bij de features "16 Ohm mono, 2x8 Ohm stereo".

Sorry, technisch rund hier, enige wat ik weet is wat voor buisjes ik moet hebben, hoe ik mijn actie in moet stellen en hoe ik de intonatie goed krijg op mijn Gibson, verder is het allemaal abacadabra voor mij :???:

cluseau
11 november 2011, 00:09
Op de site staat dat die in 8 of 16 ohm gaat.. en het is een combo dus er hangt al een speaker onder.. Zou ik de Valve King 412 Cabinet op die versterker aan kunnen sluiten? Bij de cabinet staat bij de features "16 Ohm mono, 2x8 Ohm stereo".

Eigenlijk moet je even in het user manual kijken maar als ik naar het schema kijk zit de interne speaker op 16 Ohm aangesloten. Zou je er een externe speaker bij aansluiten verbreek je de verbinding tussen de 16 Ohm uitgang en de interne speaker. De externe speaker komt nu parallel met de interne speaker aan een 8 Ohm wikkeling. Dit zou betekenen dat je alleen een 16 Ohm extern kan aansluiten. Immers 16 Ohm int parallel aan 16 Ohm ext wordt samen 8 Ohm.

master99
13 januari 2012, 22:46
Nee dat is niet zo. Een versterker levert het meeste vermogen aan een load bij een 100% match. Wijk je daar van af zowel naar boven als naar beneden ga je vermogen verliezen.

Theoretisch zet zit iets anders. De geadviseerde belasting (load) is een compromis tussen maximaal afgegeven vermogen en vervorming (2e en 3e harmonische). Het optimum (maximum) van het vermogen bij een bepaalde eindtrapconfiguratie ligt nooit bij hetzelfde optimum (minimum) van de vervorming. Het zou dus in bepaalde situaties kunnen zijn dat je met een mismatch je maximale vermogen gaat toenemen ten koste van je vervorming. Andersom kan natuurlijk ook. Je hebt het hier soms over +/- 100% verschil in belasting van je eindtrap tussen beide optima.

Ace 1.15.19
8 april 2012, 17:03
Er is iemand die interesse heeft in mijn Peavey Deuce head (120 watt, solid state pre-amp, vier eindbuizen). Hij heeft een cab met twee V30 speakers en vraagt zich af of het mogelijk is om door middel van buizen te trekken het vermogen te halveren. Ik heb de zaak even gelezen en zoals ik het dus begrijp moet dat mogelijk zijn, mits hij rekening houdt met de impendantie. Echter vraag ik me af of dat nodig is aangezien de Deuce een hybride versterker is. Een 20 watt transistorversterker is natuurlijk nooit hetzelfde als een 20 watt buizenversterker. Hoe zit dat met een 120 watt hybride amp?

cluseau
8 april 2012, 17:12
Echter vraag ik me af of dat nodig is aangezien de Deuce een hybride versterker is.

"Hybride" slaat in dit geval op een solidstate preamp gecombineerd met een buizen eindtrap. Het is de eindtrap welke wordt belast door een load dus in jouw geval gelden gewoon de regels voor een buizenamp. Dus twee buizen trekken en de speaker impedantie twee keer zo hoog nemen dan de amp aangeeft. (amp op 8 Ohm, cabinet 16 Ohm)

Ace 1.15.19
8 april 2012, 17:14
Okee, thanks voor je snelle reactie!

Lodedsvd
10 april 2012, 20:11
Ik had juist een klein vraagje..

Ik heb een Vox ac4tvh bij mij thuis staan.
Deze heeft een uitgang van 16 Ohm.
Ik heb hier nog 2 oude boxen staan van een platenspeler (perfect werkend) en allebei 8 Ohm.
Kan ik hier iets mee aanvangen om hierover te spelen?
En op wat zou ik dan allemaal moeten letten?
Dit zou in afwachting zijn totdat ik mijn cab ga halen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

cluseau
10 april 2012, 20:17
Ik had juist een klein vraagje..

Ik heb een Vox ac4tvh bij mij thuis staan.
Deze heeft een uitgang van 16 Ohm.
Ik heb hier nog 2 oude boxen staan van een platenspeler (perfect werkend) en allebei 8 Ohm.
Kan ik hier iets mee aanvangen om hierover te spelen?
En op wat zou ik dan allemaal moeten letten?
Dit zou in afwachting zijn totdat ik mijn cab ga halen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Kun je veilig in serie aansluiten maar lekker zal het niet klinken.

bass blom
10 april 2012, 20:17
moet je ze in serie zetten dan heb je 16 ohm.
maar reken maar niet dat het lekker gaat klinken, gitaar speakers zijn anders gevoiced dan 'hifi' breedband speakers.

Lodedsvd
10 april 2012, 20:22
moet je ze in serie zetten dan heb je 16 ohm.
maar reken maar niet dat het lekker gaat klinken, gitaar speakers zijn anders gevoiced dan 'hifi' breedband speakers.

Ok, het is maar voor juist te proberen.
Ze zijn toch al 40 jaar oud, 2 wharfedales.
Ik denk niet dat daar veel hifi aan zal zijn :makeup:
Het is om zeker te weten dat ik mijn amp en de boxen niet naar de fluitjes ga spelen..

Henri H
17 januari 2013, 21:46
Binnenkort hebben we met onze coverband een optreden samen met een andere band, waarvan de gitarist een Marshall MG100HDFX met power output van 100 W RMS 4 ohm heeft.
Kan hij die amp op mijn Marshall 1960 16 Ohm aansluiten zonder (grote) problemen?

Alvast bedankt.

cluseau
17 januari 2013, 22:08
Binnenkort hebben we met onze coverband een optreden samen met een andere band, waarvan de gitarist een Marshall MG100HDFX met power output van 100 W RMS 4 ohm heeft.
Kan hij die amp op mijn Marshall 1960 16 Ohm aansluiten zonder (grote) problemen?

Alvast bedankt.


Werkt wel maar je haalt bij lange na niet de 100Watt.

Henri H
17 januari 2013, 22:15
Thx. :ok:

Hoeveel Watt haalt ie dan ongeveer? gaat dat werken op bandlevel?

cluseau
17 januari 2013, 22:24
Thx. :ok:

Hoeveel Watt haalt ie dan ongeveer? gaat dat werken op bandlevel?


25Watt...hangt van de band af maar 25Watt solidstate vermogen ga ik sterk betwijfelen.

Wat zit er in je cab? Kun je die niet anders bedraden?

Henri H
17 januari 2013, 22:42
Er zitten G12-65 Celestions in.
Ik ga ze zeker niet anders bedraden voor dat ene optreden.

cluseau
17 januari 2013, 22:45
Ik ga ze zeker niet anders bedraden voor dat ene optreden.

Heb ik geen probleem mee hoor maar houd dan rekening met iets minder output ;)

Henri H
17 januari 2013, 22:48
Misschien was mijn vraag niet helemaal helder; die ander gitarist heeft dus die MGdinges.
Ik heb een JCM 800 2204. :rockon:

cluseau
17 januari 2013, 23:06
Misschien was mijn vraag niet helemaal helder; die ander gitarist heeft dus die MGdinges.
Ik heb een JCM 800 2204. :rockon:

Dan begrijp ik het idd niet goed :???:.




.........waarvan de gitarist een Marshall MG100HDFX met power output van 100 W RMS 4 ohm heeft.
Kan hij die amp op mijn Marshall 1960 16 Ohm aansluiten............

Uit je verhaal maak ik op dat je een MG100HDFX solid state amp wil aansluiten op een 16 ohm cab? Zie ik dat dan verkeerd?




Een MG100HDFX kan 100Watt leveren in 4 ohm. Belast je hem met 16 ohm daalt het afgegeven vermogen naar 25Watt. In de praktijk zelfs nog minder want dit ding haalt de 100Watt @ 4 ohm niet eens. Marketing he!

Henri H
17 januari 2013, 23:22
Dank voor je toelichting.

Je begrijpt me wel goed, maar IK wil niet die MG op mijn cab aansluiten, maar die andere gitarist.
Daarom ga IK niet mijn bedrading aanpassen....
Ik heb hem al verteld dat het waarschijnlijk niet goed gaat werken, dus neemt ie een eigen cab mee. :ok:

cluseau
17 januari 2013, 23:29
Juist ja, dan begrepen we elkaar toch goed. Inderdaad beter om een andere kast te pakken die wel matched.

Midwolda
23 februari 2013, 12:27
Een MG100HDFX kan 100Watt leveren in 4 ohm. Belast je hem met 16 ohm daalt het afgegeven vermogen naar 25Watt. In de praktijk zelfs nog minder want dit ding haalt de 100Watt @ 4 ohm niet eens.

Heb hier sinds kort een oude Elk FD-61 transistor versterker staan.
Er staat geen power rating op, maar die zal wel 60Watt leveren, ga ik even van uit.
Bij de speaker aansluiting staat "Z≥4Ω" maar ik heb hier alleen een kast met een speaker van 30Watt en 8 ohm.
Safe genoeg, zolang ik de volumeknop niet boven de 12 o'clock zet?

kunk
23 februari 2013, 12:33
Heb hier sinds kort een oude Elk FD-61 transistor versterker staan.
Er staat geen power rating op, maar die zal wel 60Watt leveren, ga ik even van uit.
Bij de speaker aansluiting staat "Z≥4Ω" maar ik heb hier alleen een kast met een speaker van 30Watt en 8 ohm.
Safe genoeg, zolang ik de volumeknop niet boven de 12 o'clock zet?

De omschrijving van "Z≥4Ω" betekent volgens mij impedantie groter dan of gelijk aan 4 Ohm.
Met andere woorden zou het veilig moeten zijn om 8 ohm aan de versterker te hangen.
Bij een transistor versterker is het volgens mij sowieso niet erg om een hogere impedantie te gebruiken. Zelfs een oneindig hoge waarde(niks aangesloten) levert geen schade op, in tegenstelling tot een buizenversterker.

cluseau
23 februari 2013, 12:45
. . . Er staat geen power rating op, maar die zal wel 60Watt leveren, ga ik even van uit.
Bij de speaker aansluiting staat "Z≥4Ω" maar ik heb hier alleen een kast met een speaker van 30Watt en 8 ohm.
Safe genoeg, zolang ik de volumeknop niet boven de 12 o'clock zet?

Als je de voedingsspanning weet kun je het max vermogen zo uitrekenen. Denk je dat de amp veel meer is dan de speaker dan goed naar de speaker luisteren. Als de magneet tegen zijn strot aankomt ben je te ver gegaan. Let iig wel op groter dan 4 Ohm.

Midwolda
23 februari 2013, 12:46
@ Kunk: Okee. Maar het is wel een 30Watt speaker op een 60Watt amp.
Uit Cluseau's opmerking haal ik dat speaker ohms 2x hoger = amp vermogen 2x lager, klopt dat?

@ Cluseau: Duidelijk. voedingsspanning = 220V maar het opgenomen vermogen staat nergens genoteerd.
Er zitten twee Toshiba 2SC1080 torren achterop een paar immense koelribben.

Edit: jij bedoelt waarschijnlijk de spanning na de PT... :chicken:

cluseau
23 februari 2013, 13:32
Het opgenomen vermogen kun je ook niet zoveel mee, je weet alleen dat dit hoger is dan het afgegeven vermogen. Met spanning bedoel ik de DC voedingsspanning. Deze kun je meten op het huis van de 2SC1080. Dit is een 100Watt power tor wat nieyt wil zeggen dat de amp 100Watt is. Verder is het belangrijk te weten of de amp een symetrische voeding heeft, dwz zowel een positieve als negatieve voeding met vast centerpunt. Als je zonder sluiting te maken de spanning op het huis tov chassis kan meten weten we meer.

Midwolda
23 februari 2013, 21:05
Op de ene +37,0 VDC en op de andere -4,5 VDC.

cluseau
23 februari 2013, 23:24
Op de ene +37,0 VDC en op de andere -4,5 VDC.

In geval van een symetrische voeding is je effectieve waarde dan maximaal 26V~ in de meest ideale situatie. Vandaar uit kun je het maximale vermogen berekenen. Voor 4 ohm wordt dat dan 172Watt en voor 8 ohm 86Watt. Daarbij moet de voeding wel in staat zijn om de bijbehorende stroom te kunnen leveren.

Midwolda
23 februari 2013, 23:38
:eek: da's wel heul veul man. Er zal wel een beperking op die voeding zitten dan.
Laten we het maar bij de type-aanduiding houden, wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat bij die oude Elk's geldt AB-12 waarbij A= buizen (E) of transistor (F), B= top (D) of combo (S), 1= wattage (3=30, 4=40 etc. dus 6=60) en 2= aantal kanalen (ben ik niet zeker van).
Dus een FD-61 is een eenkanaals transistor top van 60 Watt.

cluseau
24 februari 2013, 09:51
:eek: da's wel heul veul man. Er zal wel een beperking op die voeding zitten dan.

Daar kun je wel van uitgaan. De spanning heb je ook onbelast gemeten. Als je maar een beetje gaat uitsturen zal dat al een stuk zakken waardoor je een andere berekening krijgt. Ook het ideaal stellen van de eindtrap is niet juist. Een transistor kun je bijna tot maximaal uitsturen in tegenstelling tot de buis. Als er een paar volt over de transistoren blijft staan en je neemt het inzakken van de voeding mee kun je rekenen op een uitgangsspanning van 20V~eff. Daar komt dan 100Watt in 4 Ohm uit en 50Watt voor 8Ohm. Je ziet dat die getallen al gelijk een stuk aannemelijker zijn. Zou het idd maar op de 60Watt houden.