PDA

View Full Version : Impedantie FAQ



Pagina's : 1 [2]

Moosie
2 april 2013, 21:04
Ik wil een Blackstar HT-1R combo aansluiten op een Marshall combo met 2x16Ohm speakers. Die zijn parallel lijkt me want de switch van de Marshall staat op 8 Ohm. Bij de output van de Blackstar staat:
connect speakers before use
output 1W rms
4-16 ohms

Snapt die Blackstar dan zelf dat hij 8 Ohm moet en gaat leveren en kan ik dat zo maar op mekaar aansluiten?

cluseau
2 april 2013, 22:11
Snapt die Blackstar dan zelf dat hij 8 Ohm moet en gaat leveren en kan ik dat zo maar op mekaar aansluiten?

Die Blackstar snapt er geen flikker van maar is wel erg vergevingsgezind. Dit heb je met name te danken aan het lage vermogen waarbij een eventuele misaanpassing geen schade kan aanrichten.

Moosie
2 april 2013, 22:31
Gezien je sig durf ik het dan wel aan want zo wil je niet aan klanten komen lijkt me ;)
Bedankt!

cluseau
2 april 2013, 22:41
Gezien je sig durf ik het dan wel aan want zo wil je niet aan klanten komen lijkt me ;)
Bedankt!

Hahaha, nee hoor. Misleiding is de slechtste reclame die je kan maken. Beter eerlijk blijven, kom je verder mee.

LisavanDijk
10 juni 2013, 10:54
Hallo,
ik had even een vraagje.
Ik heb thuis een engl powerball II 100 watt buizentop staan met een 4x12 200 watt bugera cabinet.
Aaangezien ik voorlopig toch niet op het podium sta als gitarist wil ik graag een kleinere cabinet kopen.
Nu wil ik misschien een Engl gigmaster 15 watt top + 2 1x10 engl cabs kopen voor op em slaapkamer.
Maar mijn vraag is mocht ik toch gaan optreden,kan ik de powerball ook aansluiten op die 2 1x10 cabinets?
De cabinets zijn volgens mij 40 watt.
Of zal dat dan toch een 1x12 of 2x12 cab moeten zijn op zijn minst?
Kan er geen antwoord op vinden eigenlijk dus vraag ik het hier.

tommus42
10 juni 2013, 11:09
Eigenlijk (voor de veiligheid van de luidspreker) moet de cab minimaal het vermogen van de versterker aankunnen. Het kan wel maar dan moet je zeker de powerball niet harder zetten dan maximaal 1-2 schat ik.
Waarom sluit je de gigmaster niet aan op de bugera? Klinkt veel mooier, en het lawaai wordt er niet meer op:ok:.

edit: oh 40W per stuk, dan zou je het erop kunnen wagen als je niet voluit speelt.
Het wattage is het vermogen btw, let ook op de impedantie, over het algemeen klinkt het het best als die overeenkomen.

Bassa
10 juni 2013, 14:46
Ik krijg morgen of overmorgen me jtm1 head binnen en heb al een cab, maar ik weet niet hoe ik die precies moet aansluiten.
Kan iemand mij misschien helpen?
Hier de achterkant vd head.
http://i297.photobucket.com/albums/mm215/andrewmward1/IMG_3442.jpg?t=1336930637
Hier de achterkant vd cab die ik heb (palmer 2x12 greenback open back)
http://www.justmusic.de/mall/1/pic/9114704_Palmer_2x12_Greenback_2.jpg

HaroldA
10 juni 2013, 14:49
Ik krijg morgen of overmorgen me jtm1 head binnen en heb al een cab, maar ik weet niet hoe ik die precies moet aansluiten.
Kan iemand mij misschien helpen?

Mono, 8 ohm ... next! ;)

Bassa
10 juni 2013, 14:58
Haha, bedankt. Heb zelf 0.0 verstand daarvan, tot nu toe heb ik alleen op combo´s gespeeld.

the sure thing
25 augustus 2013, 13:35
Voor de 100% zekerheid dan: wel een SPEAKERSNOER ertussen doen hė?

pasqual
2 januari 2014, 12:30
Mono, 8 ohm ... next! ;)

That would be me:)
Ik heb een Valveking 112 met een 16 ohm speaker en een externe speaker output waar bij staat 'min 8 ohm'.
Ik heb een 112 cab met een 8 ohm speaker. Volgens de mismatch redenering is dit geen goed idee. Maar omdat achterop de versterker 'min 8 obm' staat zou je toch gaan denken dat dit geen probleem mag zijn.... huh? Help....

HaroldA
2 januari 2014, 12:31
That would be me:)
Ik heb een Valveking 112 met een 16 ohm speaker en een externe speaker output waar bij staat 'min 8 ohm'.
Ik heb een 112 cab met een 8 ohm speaker. Volgens de mismatch redenering is dit geen goed idee. Maar omdat achterop de versterker 'min 8 obm' staat zou je toch gaan denken dat dit geen probleem mag zijn.... huh? Help....

Helemaal fout, Harold!!! 100% buizen.


Provided for connection of external speaker cabinet(s). Minimum external speaker impedance is
16 Ω on the ValveKing 112. This disconnects the internal speaker in the ValveKing 112.
Load Impedance is selectable via the IMPEDANCE SELECTOR (25) on the ValveKing 212 and
ValveKing 100 Head.

Blijkbaar staat er bij de jouwe iets anders bij? Maar goed: het zou gewoon moeten mogen.

pasqual
2 januari 2014, 12:40
Klopt, ik ging even af op foto's. Ik ga 'm vanavond pas halen. Misschien heb ik de foto's van een 212 bekeken? Die heb ik overigens ook gehad maar vanwege zijn lompe gewicht weer verkocht. Dus nu probeer ik de 112 met een 112 cab. Altijd spijt van gehad wst klank betreft. Helaas dus een mismatch als ik jouw goed begrijp?

marter544
2 januari 2014, 12:41
Valveking een transistoramp? Nee joh.

HaroldA
2 januari 2014, 12:42
Valveking een transistoramp? Nee joh.

Check m'n edit. Iets met een kater van 2 dagen.

Henri H
24 januari 2014, 16:28
Let op: dit gaat niet over een gitaarversterker, maar over een hifi-versterker.

Van de week heb ik op aanraden van forumvriend macwilliams een oude Yamaha R-300 gekocht:

http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/YDYAAOxyUrZS2D9B/$_85.JPG

Mooi ding met een mooie sound, maar thuis kwam ik erachter dat de speakers, ook oudjes van Philips, 4 Ohm zijn, en de versterker heeft enkel 8 en/of 16 Ohm uitgangen.
De verkoper heeft aangegeven dat het lang goed kan gaan, maar dat het wel fout zou kunnen gaan als ik de versterker harder zet dan half open.
Ik mag hem ruilen tegen een Akai uit dezelfde periode (eind '70/begin '80) met evenveel vermogen, maar die heeft dus wel 4 Ohm uitgangen.
Wellicht toch verstandig om te doen?

Tabula Rasa
24 januari 2014, 16:45
eerste waar ik aan denk: Heb je toevallig 4 speakers?

Henri H
24 januari 2014, 16:52
Ja, op zolder heb ik er nog wel een paar staan, maar die zijn kwalitatief een stuk minder.
Ik heb ook geen idee hoeveel Ohm die zijn.

Tabula Rasa
24 januari 2014, 17:00
Zit te denken aan in serie zetten van 2 speakers. Mijn boerenverstand zegt dat je dan 4 ohm + 4 Ohm hebt, dus 8 ohm. Hoe het klinkt? geen idee, maar ik denk gewoon even vanuit het bedraden van een speakercab.

cluseau
24 januari 2014, 18:13
Kun je rustig met 4 Ohm belasten.

Dergelijke jappie's hadden altijd een setje "A" en een setje "B". Bij gebruik van twee setjes moet je idd 8 Ohm toepassen omdat deze intern gewoon parallel worden gezet op de eindtrap. Gebruik je slechts één paar uitgangen, dus "A" OF "B" dan is de impedantie minimaal 4 Ohm.

Happy camper now :ok:

Agent_Smith
24 januari 2014, 22:18
Als ik 2x8 ohm in serie (=16) parallel zet met 1x 16 ohms (dus totaal kom ik op 8 ohm) en de speakers hebben dezelfde efficiency/sensivity. Komt dat dat goed?

cluseau
24 januari 2014, 22:26
Nee.

De 16 krijgt 50% van het vermogen en de 8 ieder 25%.
Het werkt wel maar de vermogensverdeling is niet ideaal.

Henri H
24 januari 2014, 22:30
Kun je rustig met 4 Ohm belasten.

Dergelijke jappie's hadden altijd een setje "A" en een setje "B". Bij gebruik van twee setjes moet je idd 8 Ohm toepassen omdat deze intern gewoon parallel worden gezet op de eindtrap. Gebruik je slechts één paar uitgangen, dus "A" OF "B" dan is de impedantie minimaal 4 Ohm.

Happy camper now :ok:Thx. Ik ben inderdaad wel blij, want die versterker klinkt erg goed, en de loudness functioneert zo lekker ook, traploos instelbaar. :ok:

Agent_Smith
25 januari 2014, 08:46
Nee.

De 16 krijgt 50% van het vermogen en de 8 ieder 25%.
Het werkt wel maar de vermogensverdeling is niet ideaal.

Okee, logisch idd. Thanks weer! :)

Agent_Smith
25 januari 2014, 12:57
Nee.

De 16 krijgt 50% van het vermogen en de 8 ieder 25%.
Het werkt wel maar de vermogensverdeling is niet ideaal.

Hier toch nog eens over nagedacht: okee de vermogens verdeling is niet ideaal, maar klinken ze even luid?
Stel: het zijn 3 dezelfde speaker types (aleen verschillende impendantie: 2x8 ohm en 1x16 ohm, maar verder specs gelijk) van zeg maar 75w/stuk op een 50w versterker. Dus het vermogen is voor één speaker nog niet eens een issue. Geven ze evenveel geluid of spelen er andere zaken mee?

Gearjunkie
25 januari 2014, 13:47
Dan speelt het rendement van de speaker een rol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Agent_Smith
25 januari 2014, 14:10
Dan speelt het rendement van de speaker een rol.


Daarom zeg ik: dezelfde speakers dus hetzelfde rendement/efficiency

Gearjunkie
25 januari 2014, 14:50
Ah natuurlijk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

rajaboean
29 januari 2014, 08:10
Vraagje....

Ik heb onderstaande setup en wil de 2 cabinets aansluiten op de versterker. Wat zijn de aansluitmogelijkheden en wat zijn de gevolgen voor de sound en vermogen (volume) van de speakers ?

SETUP
- buizen versterker 28 watt, speakers output mogelijkheden 4, 8 of 16 ohm
- cabinet 1: 1 X12 inch 100 watt 16 ohm + extra parallel aansluiting voor een extra speaker
- cabinet 2: 2 X 12 inch, met 2 aansluitingen te weten stereo 2 X 65 watt bij 16 ohm of 120 watt mono bij 8 ohm

http://img.tapatalk.com/d/14/01/29/eqegyba4.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/01/29/e9u2asy8.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/01/29/uje2yzaq.jpg


Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Gearjunkie
29 januari 2014, 20:55
Als je de 2x12 mono 8 Ohm parallel schakelt met de 1x12 16 Ohm geeft dat een impedantie van ruim 5 Ohm. Aansluiten op de 4 Ohm uitgang van je versterker dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

rajaboean
30 januari 2014, 02:56
Als je de 2x12 mono 8 Ohm parallel schakelt met de 1x12 16 Ohm geeft dat een impedantie van ruim 5 Ohm. Aansluiten op de 4 Ohm uitgang van je versterker dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bedankt voor je reactie!

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

HaroldA
4 juni 2014, 16:24
Bij een 50W buizenamp met 8 en 16 Ohm taps, hoe is de verdeling van het outputvermogen als ik zowel een 8 als 16 Ohm cab aansluit?

tommus42
4 juni 2014, 16:33
Heb ik ook. Op de 8 ohm tap. De impedantie ligt dan zo rond de 6,3 ohm als ik het wel heb.

HaroldA
4 juni 2014, 16:35
Heb ik ook. Op de 8 ohm tap. De impedantie ligt dan zo rond de 6,3 ohm als ik het wel heb.

Ehm, verandert de impedantie als je beide taps gebruikt? Ik heb al wel gelezen dat het afgeraden wordt omdat het een abnormale load op de verschillende taps zet: er gaat meer vermogen naar de lagere weerstand.

Zie ook: http://www.littledawgamps.com/multi-tap-transformers-speaker-loads/

tommus42
4 juni 2014, 16:41
Weet ik niet. Wat dat betreft ken ik alleen het adagium; nooit twee taps aansluiten.

Plant
4 juni 2014, 17:16
Als je een 8Ω en een 16Ω tab hebt, is het niet de bedoeling dat je daar tegelijk een 8Ω en een 16Ω speaker op aansluit.
Je uitgangstrafo is een impedantietrafo, primair zie je de beide speakers in impedantie getransformeerd terug. Mismatch dus.

HaroldA
4 juni 2014, 17:21
Als je een 8Ω en een 16Ω tab hebt, is het niet de bedoeling dat je daar tegelijk een 8Ω en een 16Ω speaker op aansluit.
Je uitgangstrafo is een impedantietrafo, primair zie je de beide speakers in impedantie getransformeerd terug. Mismatch dus.

Aha! Wist je dat deze info amper terug te vinden is op de Internets?

Ik denk dat ik dan maar een impedantieschakelaar ga installeren met 2 outputs parallel. Dat is dan veel nuttiger dan losse 4, 8 en 16 Ohm outputs.

Plant
4 juni 2014, 17:36
Geen idee. Er schijnt intern een beveiliging tegen te zijn:


The way amps are wired up like that, if you plug into the lower impedence, it will disconnect the higher impedence. It will not allow you to run two seperate impedances at once.

Zomaar kans dat de 16Ω tab niet eens meer werkt als er al een 8Ω cab op de 8Ω tab zit.

HaroldA
4 juni 2014, 17:41
Geen idee. Er schijnt intern een beveiliging tegen te zijn:

Zomaar kans dat de 16Ω tab niet eens meer werkt als er al een 8Ω cab op de 8Ω tab zit.

Nope: werkt gewoon. Het gaat om een IGOT-JMP50 (http://www.ig-transformatoren.com/catalog/en/transformers/output-transformers/286/igot-jmp50) OT trouwens.

Plant
4 juni 2014, 17:56
Ik bedoel niet een beveiliging in de trafo zelf ;) Waarschijnlijk zit er bij een aantal versterkers een schakelkontakt in de 8Ω jack die bij inpluggen de 16Ω jack onderbreekt. Heb je het nu over je zelfbebouwde versterker?

HaroldA
4 juni 2014, 20:38
Even een cross-quote:


OK, even in Jip en Janneke taal.

Als je op de 4Ω tap 8Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
Als je op de 8Ω tap 16Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
Dus loopt er in totaal secundair 2x de halve stroom = 1x de stroom die zou lopen als op 1 tap de juiste impedantie was aangesloten. Er is dus weer een match.

Klopt dat? Niet dat ik er aan twijfel, maar ik snap/weet het gewoon niet ;)

Plant
5 juni 2014, 13:21
OK, eerst even beschrijven waarover het gaat, want bovenstaande post is een beetje uit z'n verband gerukt.

Er zijn hier leden die een 8Ω en een 16Ω speaker hebben en denken dat je die straffeloos tegelijk op resp. de ongeschakelde 8Ω en 16Ω taps van een versterker kunt aansluiten en niet beseffen dat dit een mismatch geeft en ook niet weten wat dan de vermogensverdeling over de speakers is.

Zoals je in bovenstaande post kunt zien, schrijf ik doodleuk dat er een manier is om wel zonder mismatch een 8Ω en een 16Ω speaker tegelijk aan te sluiten, mits je ook een 4Ω tap op de versterker erbij hebt.

Omdat er terecht sceptici zijn die mij niet zomaar op mijn blauwe ogen vertrouwen, reken ik het even voor aan de hand van de wetten van Ohm, vermogen en afgeleiden:

P = U * I
U = I *R

Daaruit leidt je af:

U = √ (P * R)
I = √ (P / R)

Je hebt een versterker van 50W.

Als je een 8Ω speaker op de 8Ω tap aansluit is de spanning bij 50W

U = √ (50W * 8Ω) = 20,00V

De stroom is dan

I = √ (50W / 8Ω) = 2,50A

Sluit je nu i.p.v. een 8Ω speaker een 16Ω speaker op die tap aan, dan halveert de stroom en wordt 1,25A. Het afgegeven vermogen is dan 20,00V * 1,25A = 25,00W

Dezelfde berekening voor de 4Ω tap.

Als je een 4Ω speaker op de 4Ω tap aansluit is de spanning bij 50W

U = √ (50W * 4Ω) = 14,14V

De stroom is dan

I = √ (50W / 4Ω) = 3,54A

Sluit je nu i.p.v. een 4Ω speaker een 8Ω speaker op die tap aan, dan halveert de stroom en wordt 1,77A. Het afgegeven vermogen is dan 14,14V * 1,77A = 25,00W

In totaal levert de trafo dus nog steeds 25,00W + 25.00W = 50,00W.
Het vermogen primair van de trafo blijft ook gelijk, de stroom primair blijft hetzelfde als wanneer er geen mismatch zou zijn.

Leuk hè? 2 mismatches = geen mismatch meer én het afgegeven vermogen wordt ook nog eens precies over de speakers verdeeld.

peter_heijnen
5 juni 2014, 13:34
"Man, I don't know what the f*ck you just said little kid, but you special man..."


http://www.youtube.com/watch?v=T8b0XhAoWxg

tommus42
7 juni 2014, 09:35
......Leuk hè? 2 mismatches = geen mismatch meer én het afgegeven vermogen wordt ook nog eens precies over de speakers verdeeld.
Ik heb een 16 ohm cab (Vox AC30) plus een 8 ohm cab (Epiphone Blues Custom).
Nu heb ik ze samen op de 8 ohm uitgang van de versterker (16 ohm parallel met 8 ohm, geeft iets meer dan 6 ohm).

Begrijp ik goed dat ik voor een optimale aanpassing beter de 16 ohm cab op de 8 ohm tap kan aansluiten plus de 8 ohm cab op de 4 ohm tap?

Plant
7 juni 2014, 10:32
Ik heb een 16 ohm cab (Vox AC30) plus een 8 ohm cab (Epiphone Blues Custom).
Nu heb ik ze samen op de 8 ohm uitgang van de versterker (16 ohm parallel met 8 ohm, geeft iets meer dan 6 ohm).

Minder dan 6 Ohm zelfs, 16Ω // 8Ω ≈ 5,3Ω.


Begrijp ik goed dat ik voor een optimale aanpassing beter de 16 ohm cab op de 8 ohm tap kan aansluiten plus de 8 ohm cab op de 4 ohm tap?

Dat begrijp je goed. Plus dat met 16Ω // 8Ω de vermogensverdeling niet gelijk is en dat trek je op de beschreven manier ook meteen gelijk. Je zult dus ook verschil gaan horen.

tommus42
7 juni 2014, 10:49
Top, bedankt. Idd 5,3 ohm. Begrijp ik ook waarom ze 5 speakeruitgangen hebben ipv een impedantie switch:strat:.

tommus42
9 juni 2014, 16:09
Was er aan gewend dat de 16 ohm cab maar rustig aan meedeed, maar wat een verschil. Alleen al het volume:strat:.

Harry
13 juni 2014, 12:24
vraagje: ik heb een Bedrock 600 series, met een 4 ohm en een 8 ohm aansluiting. Daarnaast 2 8 ohms kabinetjes. Nu steek ik de ene in de 4 ohms uitgang, en de andere in de 8 ohms. Nu werkt dit wel maar zal niet ideaal zijn.
Kan ik er een splitter tussen stoppen, waarbij beide kabinetten tegelijk in de 4 ohms aansluiting gaan? Wordt dan een 2x female jack naar 1 x male jack, is dit standaard in de winkel verkrijgbaar? Zie alleen van die koptelefoondingen.
En is dit beter dan hetgeen ik nu doe?

Alvast bedankt voor de input!!

peter_heijnen
13 juni 2014, 13:12
Ik zou op een van de cabs een extra aansluiting maken zodanig dat je de tweede cab daar in kan prikken en deze dan in paralel komt te staan. Samen wordt de load dan 4 ohm.

http://www.tonefactory.nl/neutrik-6-35-mm-stereo-jack-chassis

Harry
13 juni 2014, 13:20
dank je Peter. Is het dan simpelweg een paar draadjes aan de plus en de min van de bestaande aansluiting naar de nieuwe?

peter_heijnen
13 juni 2014, 13:47
Ja, is een draadje van plus naar plus en een van min naar min. (toch werkbanklui? )

En met zo'n ding in de juiste maat boor je in een minuutje dat extra gat:
https://www.2college.nl/tech/begrippen/speedboor.JPG

cluseau
13 juni 2014, 14:55
Ja, is een draadje van plus naar plus en een van min naar min. (toch werkbanklui? )

right.....:)

Harry
13 juni 2014, 16:07
okee, dat moet ik nog wel kunnen. Bedankt!!

Outrage
1 juli 2014, 18:22
Kleine vraag, vooral voor de zekerheid. Ik heb een lampentop. Aan de achterzijde is er keuze te over voor allerhande aansluitingen. Een 1*4 ohm of 2*8ohm, 1*8ohm of 2*16ohm, 1*16ohm. Momenteel wil ik wat tijd nemen om andere luidsprekerkasten te testen. Ik veronderstel dat ik dan gewoon naar de aangegeven ohm van de luidsprekerkast moet kijken om de versterker aan te sluiten? Ik heb er een gevonden met een switch stereo mono en de keuzes mono: 4ohm of 16 ohm, stereo 8ohm. Met mijn huidige luidsprekerkast gebruik ik 2*8ohm. Als ik bij die andere stereo schakel, kan ik toch gewoon twee kabels naar die 8 ohm sturen?

tommus42
1 juli 2014, 18:31
Neen, 2x8 ohm is 4 ohm. Daar moet je ze op aansluiten.

Plant
1 juli 2014, 18:36
Ik heb er een gevonden met een switch stereo mono en de keuzes mono: 4ohm of 16 ohm, stereo 8ohm.

Dus daar zitten 2 speakers in van 8Ω elk. Die kunnen voor mono dus parallel staan en dan heb je 4Ω, of voor mono in serie staan en dan heb je 16Ω.


Met mijn huidige luidsprekerkast gebruik ik 2*8ohm. Als ik bij die andere stereo schakel, kan ik toch gewoon twee kabels naar die 8 ohm sturen?

Dus je huidige cab is 4Ω en die gebruik je op de 1*4Ω/2*8Ω tap. Als je dus die nieuwe cab op mono 4Ω schakelt sluit je die idd aan op dezelfde tap als nu.

Plant
1 juli 2014, 18:37
Neen, 2x8 ohm is 4 ohm. Daar moet je ze op aansluiten.

Goed lezen wat er staat. 1x4Ω of 2*8Ω (parallel) is dezelfde tap.

Outrage
1 juli 2014, 21:42
Ok, al bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid even een detailfoto van de keuzes van mijn versterker. Momenteel speel ik met een 4*12 cab, ik sluit 2*8 ohm aan op de twee ingangen van mijn cab. Ik ga ervan uit dat ik stereo speel? Bij diegene die ik op het oog heb ik de keuze tussen mono en stereo. Ik laat de switch op mono staan en sluit één speakerkabel aan van 4ohm (versterker) naar 4ohm luidsprekerkast? Heeft die stereoswitch dan een functie? Ik dacht nl. dat ik stereo kon schakelen en opnieuw 2*8ohm kon nemen. http://img341.imageshack.us/img341/6825/laney1001.jpg

Plant
1 juli 2014, 23:07
Die versterker is toch mono of mis ik iets :???:

Of je die nieuwe cab nu op stereo zet en vanaf iedere 8Ω speaker een apart kabeltje naar de 2*8Ω jacks legt, of de cab op mono schakelt en 1 kabeltje naar de 4Ω jack legt maakt toch niks uit? Of je nou die speakers parallel zet bij de jacks of in de cab, het resultaat is hetzelfde.

Maar misschien denk je daar anders over? In high-end audiokringen zijn er ook hele volksstammen die aan bi-wiring doen en meerdere kabels vanaf de versterker naar apart laag, midden en hoog leggen. Die beweren verschil te horen.

edit:


Momenteel speel ik met een 4*12 cab, ik sluit 2*8 ohm aan op de twee ingangen van mijn cab.

Zitten nou in die bestaande cab allemaal 4Ω speakers die 2 aan 2 in serie zitten? Zo kom je aan 2*8Ω? En die leg je dan met aparte kabels naar 2*8Ω jacks?

Outrage
2 juli 2014, 00:41
Die versterker is toch mono of mis ik iets :???:

Of je die nieuwe cab nu op stereo zet en vanaf iedere 8Ω speaker een apart kabeltje naar de 2*8Ω jacks legt, of de cab op mono schakelt en 1 kabeltje naar de 4Ω jack legt maakt toch niks uit? Of je nou die speakers parallel zet bij de jacks of in de cab, het resultaat is hetzelfde.

Maar misschien denk je daar anders over? In high-end audiokringen zijn er ook hele volksstammen die aan bi-wiring doen en meerdere kabels vanaf de versterker naar apart laag, midden en hoog leggen. Die beweren verschil te horen.

edit:



Zitten nou in die bestaande cab allemaal 4Ω speakers die 2 aan 2 in serie zitten? Zo kom je aan 2*8Ω? En die leg je dan met aparte kabels naar 2*8Ω jacks?

Ik heb eigenlijk geen flauw idee. Ik hem 'm zo aangekocht en zo geleerd 'm aan te sluiten. Wat ik doe is blijkbaar niet gebruikelijk? Ik heb er eigenlijk zelf geen idee over. Het enige wat ik hoop te bereiken is dat ik mijn versterker op een veilige manier kan aansluiten op een ander cabinet. Ik ben niet speciaal een audiofiel.

tommus42
2 juli 2014, 08:23
Ik zou de cab op mono zetten, dan is ie neem ik aan 4 ohm of 16 ohm. Vervolgens sluit je 'm aan op de 4 ohm resp. 16 ohm uitgang van de versterker.

nico verduin
2 juli 2014, 08:33
Ik heb eigenlijk geen flauw idee. Ik hem 'm zo aangekocht en zo geleerd 'm aan te sluiten. Wat ik doe is blijkbaar niet gebruikelijk? Ik heb er eigenlijk zelf geen idee over. Het enige wat ik hoop te bereiken is dat ik mijn versterker op een veilige manier kan aansluiten op een ander cabinet. Ik ben niet speciaal een audiofiel.Soms helpt het om even het merk en type te vertellen van de versterker:blast:

HaroldA
2 juli 2014, 10:18
Ik zou de cab op mono zetten, dan is ie neem ik aan 4 ohm of 16 ohm. Vervolgens sluit je 'm aan op de 4 ohm resp. 16 ohm uitgang van de versterker.

Als je geen multimeter hebt zul je 'm open moeten schroeven en ons laten weten wat je ziet en hoe het aangesloten is.

Outrage
2 juli 2014, 13:30
@ Nico: versterker: Laney GH50l - cab die ik zou willen proberen is een Laney 2*12 met vintage 30 erin.

zeiler
13 oktober 2019, 16:26
Zo, even een oud topic omhoog halen!

Hoe zit het precies met mijn buizenversterker direct aan te sluiten op een PA? Ooit is mij uitgelegd door een gitarist hier op het forum dat dat niet zo'n goed idee is, maar het enige wat mij is bijgebleven zijn 'beter niet,' 'impedantie' en 'speakers.'

Betreft een H&K Edition Tube 20th.

Sindsdien zet ik er altijd braaf een microfoon voor, maar ben weer benieuwd naar het waarom.

Alvast bedankt,

Zeiler!

cluseau
13 oktober 2019, 16:41
Buizenamp wil altijd een load zien maar dat wil niet zeggen dat iets niet kan of beter niet te doen is.

zeiler
13 oktober 2019, 17:01
Buizenamp wil altijd een load zien maar dat wil niet zeggen dat iets niet kan of beter niet te doen is.

Thanks!

Maar hoe bepaal je de 'load' van de PA/mengpaneel? Dan gaat het hele '1/8e' enzovoorts verhaal (waar ik als enorme alfa weinig van snap) toch niet op, omdat dat ook weer doorlust naar de speakers?

Hoe bepaal ik zo meteen niet met een rokende versterker sta?

Erik de Perik
13 oktober 2019, 17:05
Ik denk dat een load box de enige mogelijkheid is.