PDA

View Full Version : Kampvuurgitaar



Blend
6 juni 2007, 20:24
Het fenoneem 'kampvuurgitaar' is bekend bij iedereen. Lekker 's avonds laat buiten (al dan niet bij een kampvuur) 'n gitaar pakken en heerlijk wat spelen. De meeste mensen zullen echter niet zo snel hun Seagull van 500 euri's erbij pakken.

Ik zoek eigenlijk 'n redelijk oude gitaar, het liefst nylonsnarig, zo gebouwd rond 1970. Volgens mij zijn ze voor 'n habbekrat aan te komen.
Heeft iemand ervaringen met zulke apparaten? Ik bedoel, als je zo'n gitaar voor 'n 10tje koopt, ziet er verder goed uit, mooi geluid, is de kans dan groot dat ze na 'n jaartje gebruiken uit elkaar vallen?
Iedereen weet dat 20 jaar oude Volvo's goede auto's zijn, die redelijk lang nog mee gaan, en verder nog prima functioneren. ( 'n soort nokia 3310: niet kapot te krijgen!)
Zijn hier mensen bekend met zulke merken, dan voor ouwe gitaren?

Bloem
6 juni 2007, 20:30
Ik zou een paar kroegen aflopen en kijken wat er aan de muur hangt, groot kans dat je het voor een zacht prijsje mee mag nemen!

Bram+
6 juni 2007, 20:38
Als de gitaar maar een tientje gekost heeft, ga je er toch geen zorgen over maken als hij na een jaar al uit elkaar valt? Koop je gewoon weer een nieuwe voor een tientje. Belangrijkste is denk ik dat de hals niet superkrom staat (i.v.m. speelcomfort) en dat de brug/kam op de gitaar nog een beetje vast op de kast zit. De rest is zelf nog wel te 'repareren'.

Overigens koop je af en toe voor een paar tientjes al een nieuwe akoestische gitaar. Zijn wel kutdingen, maar dat maakt voor een kampvuurgitaar natuurlijk niet veel uit. Over goed geluid zou ik me ook geen zorgen maken, kampvuurpubliek is niet het meest kritische. Als je er maar 6 goed gestemde snaren op hebt liggen, kom je al een eind. De rest komt toch uit je eigen vingers.

Blend
6 juni 2007, 20:43
Als de gitaar maar een tientje gekost heeft, ga je er toch geen zorgen over maken als hij na een jaar al uit elkaar valt? Koop je gewoon weer een nieuwe voor een tientje. Belangrijkste is denk ik dat de hals niet superkrom staat (i.v.m. speelcomfort) en dat de brug/kam op de gitaar nog een beetje vast op de kast zit. De rest is zelf nog wel te 'repareren'.



Het is voornamelijk dat ik gewoon 'n leuke gitaar voor erbij wil, en dan vind ik het leuk als-tie al redelijk oud is, en het nog leuk doet :)

LaurentB
6 juni 2007, 20:45
Je zoekt dus niet een oude gitaar, maar een goedkope. Een bruikbare, oude gitaar uit 1970 valt blijkbaar niet zo snel uit elkaar... Ook al niet omdat ze meestal halzen als spoorbielzen hebben.

Er zijn bespeelbare, zuivere gitaren voor onder de 100 euro te koop tegenwoordig. Leve de Chinezen! Weinig geluid, maar bruikbaar (ik had een leerling met een Tenson, van 60 euro. Was bruikbaar. Er was nog eens een andere met nog een betere voor dat geld, maar die kwam maar 1 keer. Ben het merk kwijt, verdorie. Dat was echt een gitaar die nog enigszins leuk was om op te spelen ook, voor maar 60 euro! Ik heb ook een leerling met een Dylon voor 100 euro, afgedongen naar 70; klinkt heel aardig).

Pais
6 juni 2007, 20:48
Nou ook bij vuurkorfjes speel ik graag om een normale gitaar ipv de welbekende frietsnijder met een actie waarbij je spierpijn krijgt in je vingers.

Ik neem mn eerste gitaartje met een nieuwwaarde van rond de 200 mee op vakantie. Oersterk ding en speelt hardstikke fijn. Dit soort gitaren zijn rond de 50-100 euro wel te koop op MarktPlaats (instapmodellen van Juan Salvador/Alhambra, Aria, Stagg etc)

Blend
6 juni 2007, 20:49
Nou, 'n vriend van me heeft een Juan Antonio da Montagna (of zoiets). Gitaar uit 1970, klinkt dus écht geweldig! helaas weinig over te vinden op internet. Iemand die toevallig wat weet over het merk? (Heeft er iemand überhaubt gehóórd van dat merk? :chicken: )

Bloem
6 juni 2007, 20:51
Nou, 'n vriend van me heeft een Juan Antonio da Montagna (of zoiets). Gitaar uit 1970, klinkt dus écht geweldig! helaas weinig over te vinden op internet. Iemand die toevallig wat weet over het merk? (Heeft er iemand überhaubt gehóórd van dat merk? :chicken: )

Misschien is het geen merk, maar gewoon de naam van een instrumentmaker die 'm heeft gemaakt.
In al mijn opa's instrumenten staat zijn naam, maar veel zal je er op internet niet vinden :p

Blend
6 juni 2007, 20:52
Dat zou kunnen ja.

Pais
6 juni 2007, 20:57
Het lijkt me nog best lastig om daar aan te komen. Op tweedehands site's ben ik ze nog niet echt tegen gekomen, en vooraf heb je geen idee of het zooi of oke is en daar mag je dan wel het halve land voor doorrijden.

grayfink
6 juni 2007, 22:23
Voor 10 Euro koop je niets. Voor 40€ incl verzendkosten dit:

http://cgi.ebay.nl/ALBA-CONCERTGITAAR-CLASSIC-GUITAR-WITH-ACCESORIES_W0QQitemZ160056141006QQihZ006QQcategory Z2385QQcmdZViewItem

of dit:
http://cgi.ebay.nl/ALBA-WESTERNGITAAR-WESTERN-GITAAR-WITH-ACCESORIES_W0QQitemZ160056142768QQihZ006QQcategory Z2385QQcmdZViewItem

Of iets duurder, maar ziet er beter uit:

http://cgi.ebay.nl/ALBA-DELUXE-WESTERNGITAAR-WESTERN-GITAAR-ACCESORIES_W0QQitemZ160056141731QQihZ006QQcategory Z2385QQcmdZViewItem

Geen idee van de kwaliteit. Bij Musik-Produktiv onlangs een "Collins" dreadnaught in handen gehad. Kostte 49 euro, die klonk gewoon goed. Beter dan mijn Ibanezje van 150€. Natuurlijk zetten ze niet de slechtste uit de partij in de winkel. Die verkopen ze via internet :-)

Madcow
6 juni 2007, 22:27
Koop gewoon iets van stagg, kan zo op het vuur :rockon:

Maar ik heb zelf een akoestisch mormel, maja typisch blokker kwalitijd