PDA

View Full Version : De 5 stappen naar een geslaagde van pedal mod



dacrow
6 juni 2007, 18:53
1.Verander de koppelcaps naar hoge kwaliteitscaps zoals tantaalcaps
2.Experimenteer met clipping diodes
3.Maak van symmetrisch assymetrisch clipping
4........

Speeddemon
6 juni 2007, 19:01
1.Verander de koppelcaps naar hoge kwaliteitscaps zoals tantaalcaps

[buzzer-geluid] FAILED! :stop:
D_H, hoe hard moeten we lachen? En lachen we TOE of uit? :seriousf:

Mitch
6 juni 2007, 19:34
..... :chicken: ............

Nou even overnieuw. Pas je post even aan zodat het een vraag is of verduidelijk wat je wil meedelen want hier valt niets van te maken.

SimonS
6 juni 2007, 19:43
[buzzer-geluid] FAILED! :stop:
D_H, hoe hard moeten we lachen? En lachen we TOE of uit? :seriousf:
erg vriendelijk.

Speeddemon
6 juni 2007, 19:46
erg vriendelijk.
Nou, ik vatte de openings-post nogal als een 'kijk eens jongens, pedalmods zijn kinderspel en dit is alles wat je hoeft te doen', en als daar dan een hele dikke foute aanname (tantaal in audio :stop: ) in staat, ja, dan kruipt het sarcasme waar 't niet kan gaan. :dance:

Hallie
6 juni 2007, 20:18
haha ?
verbeter zijn fout dan speeddemon, als hij het fout heeft.
dan zeg je hoe 't beter moet 8-)
en dan beantwoord je ook nog zijn 4e of 5e punt om een gemod pedaaltje te maken.

dan is iedereen weer blij 8-)

Swan
6 juni 2007, 20:30
ik heb het al gevonden!
http://www.iacs.nl/images_upload/IACS_5steps.jpg

Chris Winsemius
6 juni 2007, 20:32
ik heb het al gevonden!
http://www.iacs.nl/images_upload/IACS_5steps.jpg

Swan heeft gewonnen!

:)

4) voeg blauwe LED toe
5) (speciaal voor speeddemon) beschilder het pe(N)daal :D

Dirk_Hendrik
6 juni 2007, 20:40
[buzzer-geluid] FAILED! :stop:
D_H, hoe hard moeten we lachen? En lachen we TOE of uit? :seriousf:

Nee. dat doen we niet. Uiteindelijk is een forum om elkaar te helpen.

Misschien even in een versie die een beetje helderder overkomt.

Tantaal wordt voornamelijk gebruikt voor toepassingen waarin de condensator snel moet regareren. In de pratijk komt dat bijvoorbeeld neer op een lage inwendige weestand. Voorbeelden waarin tantaal uitermate geschikt is zijn bijvoorbeeld schakelende voedingen (zoals in je PC (of Apple voor de azijnpissers) voeding).

Voor Audio betekent het voornamelijk dat ze je hoogweergave bevoorrechten, gevolg is de ervaring dat het geheel sprankelender lijkt.

Nadeel van tantaal is dat ze ook duidelijk meer vervorming aan het signaal geven. Mag dat in een vervormingspedaal nog een positief effect kunnen hebben (hoewel totaal onkontroleerbaar) is het in een "clean" pedaal, zeg een chorus of een delay, echt funest.

Tenslotte, tantaal en kwaliteit zijn echt andere zaken. Tantaal en goedkoop niet. Binnen Hifi en studioapplicaties, mengtafels of randapparatuur, is het a) doodgewoon om elektrolytische condenstatoren in de signaalweg te vermijden en is b) tantaal not done, puur vanwege de vervorming. het gebruik in effekten is dan ook pure mojo maar niet gebaseerd op kennis van de fysische eigenschappen van het betreffende component.

guitarnijboer
6 juni 2007, 21:45
Was die hele openingspost eigenlijk niet een beetje sarcastisch bedoeld???

dacrow
6 juni 2007, 21:53
Nou, ik vatte de openings-post nogal als een 'kijk eens jongens, pedalmods zijn kinderspel en dit is alles wat je hoeft te doen', en als daar dan een hele dikke foute aanname (tantaal in audio :stop: ) in staat, ja, dan kruipt het sarcasme waar 't niet kan gaan. :dance:


Euh?! Bedoeling was om het onderwerp aan te snijden , in ieder geval een reactie is beter als géén :)

Valoosj
6 juni 2007, 21:57
Nee. dat doen we niet. Uiteindelijk is een forum om elkaar te helpen.


Hier zien we wie de geestelijke volwassenheid tenminste al bereikt heeft...

Ash ketchum
6 juni 2007, 22:58
Persoonlijk vind ik het gebruik van keramische caps z'n charmes wel hebben, het hangt er net van af welk pedaal. Soms werken metal-film caps soms de keramische varianten en soms een combinatie ervan. Het is ook de smaak van degene die de mods doet.
Met clipping diodes net zo. Daar kan je ook veel kanten op gaan;
-Leds.
-silicium diodes.
-germanium diodes.
-FET's.
-combinaties van bovenstaande.
-Geen diodes.

En voor de muggenzifters ala Eric Johnson kan je ook nog het soort batterij kiezen of voeding kiezen.

Dit vond ik trouwens op http://www.diystompboxes.com/cnews/mods.html
"Secret" of stacked stages


It's been said many times by R.G. Keen and others that one of the the secrets to a "good" distortion/overdrive is to:

1: Control the gain between stages

2: Control the bass of the signal

3: Control the high end harmonics generated


Look at most of the overdrives that use transistors and series gain stages....


You will usually find:

Voltage dividers to control the gain between stages as well as other tricks to control gain.

Smallish capacitors (.01uF and smaller) for coupling caps which roll off low end from the signal.

High end roll off caps across the collector/drain resistors or from signal to ground.

Of course "good" in this case is controlled, smooth distortion.

If you want fuzzy, maxxed out distortion and FUZZ, well, then slam the signal as much as you want and forget about the above :-)

dacrow
6 juni 2007, 23:15
En voor de muggenzifters ala Eric Johnson kan je ook nog het soort batterij kiezen of voeding kiezen.
[/I]


Een voeding gaat niet echt iets aan het geluid doen..

BamBuFan1
7 juni 2007, 00:07
Een voeding gaat niet echt iets aan het geluid doen..

Zelfs niet als je er een paar extra tantaal caps bij ingooit?

Speeddemon
7 juni 2007, 11:44
5) (speciaal voor speeddemon) beschilder het pe(N)daal :D
Niet als de knoppen €2,50 per stuk kostten en mooi in stijl zijn met de fraai opgeschuurde behuizing. :dance: :stop:

Chris Winsemius
7 juni 2007, 11:50
Niet als de knoppen €2,50 per stuk kostten en mooi in stijl zijn met de fraai opgeschuurde behuizing. :dance: :stop:

't Was 'n grapje hoor. Foto's van jouw pedalen die ik tot nu toe heb gezien zijn prachtig!

Kim Wilson
7 juni 2007, 11:53
Hier zien we wie de geestelijke volwassenheid tenminste al bereikt heeft...
Gelukkig ben jij zelf ook van de nette en genuanceerde posts... ;)

Speeddemon
7 juni 2007, 12:08
't Was 'n grapje hoor. Foto's van jouw pedalen die ik tot nu toe heb gezien zijn prachtig!
dank je. :hippie: (overigens stiekem ook een niet-kloppend grapje, want meestal worden gemodde pedalen (Boss enzo) niet nog eens geverfd, Tone-Jam's GE-7 Sniper Mod daargelaten. :chicken: )

How 'bout my pedals and ur amps get together someday? :listen:

Dan zijn wij net ouders die kinderen uithuwelijken. :seriousf:

Chris Winsemius
7 juni 2007, 12:20
dank je. :hippie: (overigens stiekem ook een niet-kloppend grapje, want meestal worden gemodde pedalen (Boss enzo) niet nog eens geverfd, Tone-Jam's GE-7 Sniper Mod daargelaten. :chicken: )

Ok!


How 'bout my pedals and ur amps get together someday? :listen:

Dan zijn wij net ouders die kinderen uithuwelijken. :seriousf:

Dat lijkt mij 'n heel tof idee. De kids mogen absoluut met elkaar spelen (of de jongetjes mogen best wat in de dametjes steken, ha ha) SMILIE

Dirk_Hendrik
7 juni 2007, 13:07
Een voeding gaat niet echt iets aan het geluid doen..

Mis.
Dat hangt volledig af van de voeding en hoe deze omgaat met piekstromen. Een koolbatterij heeft bijvoorbeeld een hogere interne weerstand en zal pieken dus afvlakken met een "sagging", zeg maar piekcompressie als gevolg. Met alkaline ga je dat minder merken.

the sure thing
7 juni 2007, 21:02
ik heb al meerdere van mijn wah's voorzien van een true bypass schakelaar. Is dat ook een mod ?

Chris Winsemius
7 juni 2007, 21:22
ik heb al meerdere van mijn wah's voorzien van een true bypass schakelaar. Is dat ook een mod ?

Da's ook 'n mod, je hebt iets aangepast/veranderd zodat ie beter, betrouwbaarder of bruikbaarder wordt.

Geen rocket-science maar toch 'n mod :)

Valoosj
7 juni 2007, 22:06
Is dat echt zo nodig bij een wah? voral die van Vox dan, want zo komt er in augustus eindelijk eentje aan voor mij. (besteld in februari verdomme)

Chris Winsemius
7 juni 2007, 22:31
Is dat echt zo nodig bij een wah? voral die van Vox dan, want zo komt er in augustus eindelijk eentje aan voor mij. (besteld in februari verdomme)

Absoluut niet altijd.
Voorbeeld waar non-truebypass 'n + was; latere Hendrix. Brighte Strat, brighte Marshall dus 'n wah die uitstond gaf wat meer warmte.

dacrow
7 juni 2007, 22:32
ik heb al meerdere van mijn wah's voorzien van een true bypass schakelaar. Is dat ook een mod ?


Passen de gewone true-bypass switches van Newtone(Voetschakelaar 3PDT)
in een Vox 847?

En waarvoor worden de Silver mica condensators die ze daar anbieden gebruikt?

Ash ketchum
7 juni 2007, 23:26
Mis.
Dat hangt volledig af van de voeding en hoe deze omgaat met piekstromen. Een koolbatterij heeft bijvoorbeeld een hogere interne weerstand en zal pieken dus afvlakken met een "sagging", zeg maar piekcompressie als gevolg. Met alkaline ga je dat minder merken.
Dank u voor de uitleg!

dacrow
11 juni 2007, 18:19
Bedoeling van deze post was eigenlijk om de functie van verschillende soorten caps , wanneer ze wel en niet gebruikt worden, te verduidelijken.. :)

lindos
18 juni 2007, 21:59
Bedoeling van deze post was eigenlijk om de functie van verschillende soorten caps , wanneer ze wel en niet gebruikt worden, te verduidelijken.. :)


Ik weet dat Robert Keeley silver mica caps gebruikt op strategische plaatsen, deze caps zijn bij Newtone te krijgen..

Waarom ze gebruikt worden weet ik niet, waarschijnlijk omdat ze van hoge kwal. zijn en te duur zijn voor massaproductie