PDA

View Full Version : Snelheid!!??



zZoRgO
13 januari 2003, 13:05
hoe hebben jullie snelheid geoefend? 1234 beweging up en down duizend maal na elkaar?

en hoe lang oefenden jullie dan zoal op die oefeningen?
en na hoeveel weken, maanden, jaren was je snelheid iet of wat acceptabel?

moretel
13 januari 2003, 16:17
Er zijn vele oefeningen en je hebt nog een lange weg te gaan, neem de tijd, rust af en toe wat en hou een dagboekje bij met de metronoom stand.
Oefen met metronoom en verhoog met kleine stapjes (pas verhogen als een lick zonder fout gespeeld wordt).
Ontwikkeling is voor iedereen anders, het is beter elke dag wat tijd hieraan te besteden dan 1 x per week.
Die 1234 is goed om op te warmen maar er zijn meer oefeningen, Loopjes van bekende nummers e.d.
Fixeer je niet teveel op de snelheid maar eerder op netheid en ontspannen spelen. Als je gewoon blijft oefenen en spelen komt de snelheid echt vanzelf.

Ik studeer een nieuw loopje nu heel langzaam in en verhoog pas de snelheid als het in me kop en vingers zit, met sommige ingewikkelde licks duurt het weleens een paar dagen voordat ik op snelheid ga spelen met andere al binnen een uur.

Oefeningen moet je doen die gericht zijn op het sterk maken van alle vingers (inclusief pink).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-01-13 15:22 ]</font>

zZoRgO
13 januari 2003, 18:13
met m'n pink heb ik echt het meeste last...
ik speel nu een jaar of zes, en kan wel redelijk deftig spelen, maar als ik alternate picking toepas blijf ik bij trage licks...

weet je soms geen goeie site met oefeningen?
wholenote vond ik wel goed, maar ik zoek het iets gestructureerder... :smile:

moretel
14 januari 2003, 01:55
Ik koop de laatste tijd regelmatig Guitar Technique.
Daar zit veel leuke oefenstof bij, Cd met voorbeelden. Niet echt goedkoop maar een gitaarles heb je daar niet voor.

Alternate picking, economy picking moet je heel langzaam instuderen tot een moment dat het vanzelf gaat zonder erbij stil te staan.

Shay
14 januari 2003, 02:34
Ola,

Ik vind netjes spelen belangrijker dan snel spelen. Maar goed.

Ik ben pas snel gaan soleren na een jaar of 6. In die tijd was het nog wel slordig, veel losse snaren, bergen met feedback. Ik gebruikte delay en teveel gain om de slordigheid wat te verbergen maar dat had weinig zin.

Pas later in de mineur ladder begomn ik echt netjes snel te soleren. Nu kan kan ik vrijwel de meeste ladders snel spelen. Niet supersonisch snel want dat vind ik op gegeven moment niet eens mooi meer.

Lekkerste ladder om snel te spelen is een mineur met blauwe noot. En dan kun je chromatisch ook veel om niet te snel naar de andere kant van je hals te zijn.

Wat ik nu veel oefen is snel spelen in de maat. Maar ook afwisselen snel en weer iets langzamer maar wel in de maat blijven. Blijft een lastig kunstje. Ik ben blij dat ik nu sneller kan soleren (snelheid ala Gary Moore, Slash) maar ik ben toch meer een akkoorden man.

Kitaarhiero
16 januari 2003, 11:32
Mijn snelheid heeft zich gewoon in de loop van tijd ontwikkeld door het leren van toonladders (steeds sneller de ladder af) en door het aankloten in solo's. Intussen kan ik toch wel aardig snel spelen, in 2,5 jaar gitaar ben ik toch wel "goed" geworden... al zijn mijn sounds op het forum daar geen goede indicatie van (helaas... en slordig)

telecastermaster
22 januari 2003, 16:09
De sleutel tot snel spelen zit 'm mijns inziens in effecient spelen.
Snelle spelers hebben niet zozeer geleerd sneller te bewegen, maar eerder om de tonen zo efficient mogelijk te produceren (dus met minder weerstand zeg maar). Hieronder valt m.i. met name druk op de snaren en ook coordinatie alsmede allerlei snelhieds bevorderende technieken zolas tappen en sweep picking.

ColtraneMatrix
23 januari 2003, 12:04
idd! geraak zeker niet gefrustreerd als je de eerste week geen effect ziet! oefen gewoon met metronoom wat licks die je van internet haalt (weet wel WAT je speelt) en na enkele weken zie je al effect.

Op mijn "weg naar techniek" (die ik in mn eerste week al wou bereikt hebben) heb ik ontdekt dat je soms enorme sprongen zal zien in je verbetering.. maar soms ook eindeloos blijft hangen. Als je echt VEEL oefent moet dit zonder twijfel snel gaan.. vergeet niet dat een dag rust soms ook wonderen kan doen.

moretel
23 januari 2003, 14:56
Economisch aanslaan is ook de aandacht waard, ik ben nu bezig met een snel loopje waarbij ik op een moment niet sneller kon. Na rustig kijken hoe ik de aanslagen onbewust deed ben ik gaan kijken wat de meest economische manier was : de minste bewegingen. I.p.v. te starten met een downstroke doe ik dat nu met een upstroke, en dan kan het weer sneller. Maar de beweging moet langzaam ingestudeerd worden, geen ongemak e.d.

Maar tegelijk is het handig om aandacht te besteden aan de intervallen en harmonisatie want dan ga je ook gewoon muziek en melodietjes maken.
Nu doe ik een halfuurtje technische oefeningen en daarna lekker ermee aan de gang op backingtracks.

Shay
23 januari 2003, 16:01
economisch??? met een euromunt ofzo :grin: wuhahaha

Jopie
23 januari 2003, 16:21
Ik zal het maar weer zeggen koop in ieder geval het boek : 'Speed mechanics for lead guitar' van Troy Stetina en eventueel ook Heavy metal lead guitar deel 1 en 2. Kost je in totaal misschien 75 Euro maar dan heb je ook wat ik bestel ze met de gratis VISA card uit de USA , kijk op http://www.sheetmusicplus.com

moretel
23 januari 2003, 21:03
Op 2003-01-23 15:01, schreef Shay:
economisch??? met een euromunt ofzo :grin: wuhahaha


jij moet nog heel wat leren !

ColtraneMatrix
24 januari 2003, 00:52
Op 2003-01-23 13:56, schreef moretel:
Economisch aanslaan is ook de aandacht waard, ik ben nu bezig met een snel loopje waarbij ik op een moment niet sneller kon. Na rustig kijken hoe ik de aanslagen onbewust deed ben ik gaan kijken wat de meest economische manier was : de minste bewegingen. I.p.v. te starten met een downstroke doe ik dat nu met een upstroke, en dan kan het weer sneller. Maar de beweging moet langzaam ingestudeerd worden, geen ongemak e.d.

Maar tegelijk is het handig om aandacht te besteden aan de intervallen en harmonisatie want dan ga je ook gewoon muziek en melodietjes maken.
Nu doe ik een halfuurtje technische oefeningen en daarna lekker ermee aan de gang op backingtracks.




dit is inderdaad waar! Frank Gambale heeft er ook heel veel succes mee!

Wat ik iets minder vind aan deze manier van picken is de beperktheid die je hebt in het vinden van licks. Ik heb liever wat meer vrijheid en afwisseling .. maar het is zeker en vast een goede methode!

Shay
24 januari 2003, 05:51
Op 2003-01-23 20:03, schreef moretel:


Op 2003-01-23 15:01, schreef Shay:
economisch??? met een euromunt ofzo :grin: wuhahaha


jij moet nog heel wat leren !



yep moretel .. als muzikant blijf je leren??? Je moet het ook niet zo serieus opvatten lullo .. het was grappenderwijs bedoeld maar gitaristen zonder humor zijn er ook, kwazda ff vergetuh

doei

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-24 07:24 ]</font>

moretel
24 januari 2003, 10:33
Deze lullo heeft best wel humor hoor, soms flap ie er iets uit zonder lang na te denken.

Jij neemt het ook erg serieus op zo te zien.
Niet iedereen heeft dezelfde humor zeg maar.

moretel
24 januari 2003, 10:36
Wat ik iets minder vind aan deze manier van picken is de beperktheid die je hebt in het vinden van licks. Ik heb liever wat meer vrijheid en afwisseling .. maar het is zeker en vast een goede methode!


Het is ook niet iets waar je constant aan denkt, als je er af en toe wat aandacht aan besteed wordt het op een gegeven moment een gewone beweging, alternate picking hoef je ook niet meer over te denken maar in het begin was dat anders.
Snelheid zit niet alleen links, vaak wordt de aanslagkant wat vergeten.

Guinness
24 januari 2003, 13:28
Op 2003-01-23 11:04, schreef ColtraneMatrix:
idd! geraak zeker niet gefrustreerd als je de eerste week geen effect ziet! oefen gewoon met metronoom wat licks die je van internet haalt (weet wel WAT je speelt) en na enkele weken zie je al effect.

Op mijn "weg naar techniek" (die ik in mn eerste week al wou bereikt hebben) heb ik ontdekt dat je soms enorme sprongen zal zien in je verbetering.. maar soms ook eindeloos blijft hangen. Als je echt VEEL oefent moet dit zonder twijfel snel gaan.. vergeet niet dat een dag rust soms ook wonderen kan doen.



Klopt, als je na flink oefenen de gitaar even links laat liggen merk je dat even die rust wonderen doet.

Phoenix Rising
24 januari 2003, 14:15
Op 2003-01-23 15:21, schreef Jopie:
Ik zal het maar weer zeggen koop in ieder geval het boek : 'Speed mechanics for lead guitar' van Troy Stetina en eventueel ook Heavy metal lead guitar deel 1 en 2. Kost je in totaal misschien 75 Euro maar dan heb je ook wat ik bestel ze met de gratis VISA card uit de USA , kijk op http://www.sheetmusicplus.com


AMEN TO THAT!!

Ik heb ze ook, er staan echt goede oefeningen in, die ook echt ergens op slaan, en veel terug ziet komen in licks bij andere bands. Als je snel (niet "snel" als in binnen xxx tijd) wilt leren spelen en soleren, zijn dat echt goede boeken.

Ik ben Troy Stetina fan geworden man, hij brengt alles zo duidelijk en begrijpelijk, gewoon super!

telecastermaster
24 januari 2003, 18:13
Speedmechanics for lead guitar is het beste book dat ik ken !!

Mijn gitaar leraar zei ooit: "Als je dit kunt spelen heb je mij niet meer nodig"
geweldige investering.

jeroenmoore
5 februari 2003, 13:39
Vroeger sloeg ik krampachtig mijn snaren aan met een plectrum(afgevijld) Je moet zo weinig mogelijk kracht zetten, het moet allemaal lekker soepel gaan. Je kan natuurlijk heel snel zijn, maar er dan een notenbrei van maken, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Je kan dan beter iets minder snel spelen, maar dat de noten interessant zijn om te horen. Een meester vind ik vinnie moore http://www.vinniemoore.com

Je moet er voor zorgen dat solo's interessant zijn om te horen