PDA

View Full Version : Amp-clinic?



Chris Winsemius
6 juni 2007, 17:20
Hoi allemaal

Ik was even benieuwd naar jullie ervaringen als bezoeker en/of demonstrateur van/op zgn. amp-clinics.

bvD!

AART
6 juni 2007, 17:24
Ik speel er liever zelf over om ze te testen.

Clinics zijn zo opgedrongen en ik heb het nog nooit volgehouden er een uit te kijken.

Chris Winsemius
6 juni 2007, 20:14
Ok (ik liever ook :) ).

Nog meningen/ervaringen van andere GNnetters?

Rinze
6 juni 2007, 20:15
Je bedoelt dat er zo'n figuur het spul demonstreert? Ik vind altijd stiekem dat ik daar moet staan... :D

Tristan
6 juni 2007, 20:23
Ik vind het vaak ook heel gay...
Meestal zijn het van die gasten met een waardeloze sound en vibrato die alleen maar een triljoen noten achter elkaar kunnen spelen...
Geef dan in ieder geval een bredere range en combineer het met effectpedalen en meerdere gitaren en stiijlen enzo, je kan ook bepaalde benchmark songs/covers opnemen/spelen zodat je echt een idee hebt wat een amp in verschillende situaties doet...

Chris Winsemius
6 juni 2007, 20:26
Je bedoelt dat er zo'n figuur het spul demonstreert? Ik vind altijd stiekem dat ik daar moet staan... :D

Tijd voor het Rinze signature model :D

Ik ben 'n beetje dingen aan het plannen en uitdenken voor de toekomst. 1 van die dingen is dat ik bij de introductie v/e nieuwe amp 'n bekende gitarist het laat demonstreren. Hoe zo iets precies gaat/loopt kan ik moeilijk bepalen vandaar hier de vraag.

Hoe meer input hoe beter!

Chris Winsemius
6 juni 2007, 20:30
Ik vind het vaak ook heel gay...
Meestal zijn het van die gasten met een waardeloze sound en vibrato die alleen maar een triljoen noten achter elkaar kunnen spelen...
Geef dan in ieder geval een bredere range en combineer het met effectpedalen en meerdere gitaren en stiijlen enzo, je kan ook bepaalde benchmark songs/covers opnemen/spelen zodat je echt een idee hebt wat een amp in verschillende situaties doet...

De gitaristen worden eerst beoordeeld of ze 100% hetero zijn en ECHT kunnen spelen :D

(serieus:) Bedankt voor je idee!!!

Acterliggende gedachte is ook het volgende:
Nederlandse gitaarbeurzen zijn niet meer te doen qua "reclame", kosten en organisatie aldaar. Frankfurter Messe is nog ff iets "too much" voor mij. Vandaar wat onderzoek naar dit soort dingen.

future2future
6 juni 2007, 20:59
Opizhc vind ik het wel ok over het algemeen. Meestal wil ik die amp dan niet hebben, maar dat komt ook vooral omdat van de amps waar ik interesse in heb geen demo's worden gegeven, maar ik vind het opzich wel leuk.

Pepe
6 juni 2007, 21:13
een ampclinic die niet voor mij werkt:

Een wilde jongeman met een ibanez 57x84711 door een rits distortions op het lead kanaal om even laten zien dat we eigenlijk hier te doen hebben met een Satriani in dop..

wat wel werkt: direkt in de amp, clean kanaal met dynamiek, bluessound en burn gedoe, hoe het klinkt op een 12 inch zus en 4x12 zo, hoe het klinkt op laag volume ook..
en dan een goede tele, strat en LP achtig iets, die jongens hebben we thuis ook. Dan hoor ik tenminste of we te doen hebben met -ik zeg maar wat- een warm vintage amerikaans, brutale texaan, iets brits of Boogie achtigs. Kwa referentie kader.

guitarnijboer
6 juni 2007, 21:23
Het is maar een idee maar wat ik wel zou kunnen waarderen is een soort jamsessie in de winkel of kroeg of weet ik veel organiseren, waar dan de gitaaramps van CMW zijn. Iedereen kan zelf spelen, testen, kijken hoe het klinkt in met een band..... Biertje en een leuk bandje erbij om de avond af te trappen. Beetje reclame maken...... Das pas fijn!! :p

Chris Winsemius
6 juni 2007, 21:48
@pepe

Dank voor de ideetjes. De demo-gitaristen zullen in ieder geval behoorlijk ervaren gasten zijn en puur op mijn amps spelen zonder al te veel pedaaltjes :)

@guitarnijboer

Zeer goed idee! Zelf spelen/voelen is zeer belangrijk. Het is dan wel (waarschijnlijk) ff kijken hoe dat plezierig geregeld kan worden en niet iedereen keihard door elkaar zit te spelen (no pun!).

(Ps! Dit topic is NIET als reclame bedoeld, gewoon 'n soort online brainstormen.)

AART
6 juni 2007, 22:48
Een wilde jongeman met een ibanez 57x84711 door een rits distortions....]

[....en dan een goede tele, strat en LP achtig iets, die jongens hebben we thuis ook.

Sommige mensen hebben thuis een ibbi :sssh:

En sommige mensen houden van distortion :chicken:

Jayjay
6 juni 2007, 23:17
Het is maar een idee maar wat ik wel zou kunnen waarderen is een soort jamsessie in de winkel of kroeg of weet ik veel organiseren, waar dan de gitaaramps van CMW zijn. Iedereen kan zelf spelen, testen, kijken hoe het klinkt in met een band..... Biertje en een leuk bandje erbij om de avond af te trappen. Beetje reclame maken...... Das pas fijn!! :p

Helemaal mee eens.. zelf doen is toch beter dan laten doen ...hoewel ..in iedergeval wat betreft een Amp testen/promoten dan!

Of ...organiseer een jam feestje met als gast optreden je bekende gitarist?

(stukje marketing info)
Uit onderzoek blijkt dat mensen iets wat ze doen 70% beter onthouden dan iets wat ze voorgedaan krijgen...dus als je wil dat jou clinic bezoekers jou amp onthouden en het liefst nog tegen 100 andere mensen vertellen hoe goed jou amp is...zou ik mensen die amp zelf laten voelen en bespelen..

Jan-Willem
7 juni 2007, 00:10
Wat ik belangrijk zou vinden als ik naar een ampclinic zou gaan dat ik te horen krijg waar een amp voor bedoelt is. Hier mee bedoel ik dat als het een brede versterker is dan wil ik horen hoe die klinkt bij verschillende muziekstijlen zoals jazz, blues, soft rock maar ook extremere dingen zoals Black/death metal enz.

Zo'n testgitarist hoeft niet als zijn satriani skills te laten zien, (moet eigenlijk meteen denken aan het demo filmpje van Eddy Van Halen voor zijn nieuwe amp, dat was echt verschikkelijk) ik vind het belangrijker dat hij de complete amp met het publiek door loopt van a t/m z en vooral niks overslaat.

Oh jah en ik ben ook zo iemand die een Ibanez heeft maar mijn main axe is een LTD MH-1000 met EMG elementen, niet iedereen houd van Fender of Gibson

interessander
7 juni 2007, 00:43
Het is misschien not done, maar vergelijkende testst zeggen natuurlijk ook veel.
Zet er bijvoorbeeld een JMP naast om de crunch sounds te vergelijken.

Tristan
7 juni 2007, 01:06
De gitaristen worden eerst beoordeeld of ze 100% hetero zijn en ECHT kunnen spelen :D

(serieus:) Bedankt voor je idee!!!

Acterliggende gedachte is ook het volgende:
Nederlandse gitaarbeurzen zijn niet meer te doen qua "reclame", kosten en organisatie aldaar. Frankfurter Messe is nog ff iets "too much" voor mij. Vandaar wat onderzoek naar dit soort dingen.

Ik vind het wel een goed idee hoor Chris, er worden hier ook een aantal heel zinnige tips gegeven dus ik denk dat het best mogelijk is om met een bepaalde, wat meer klantgerichte visie een goede ampdemo te geven en inderdaad, laat de geinteresseerden het vooral ook zelf proberen...
Er zijn trouwens ook wel mensen van dit forum die je zou kunnen vragen eens zo'n ampdemo te doen denk ik...
Misschien is het ook leuk om het door een duo te laten doen, een gitarist die wat meer thuis is in bekende nummers en covers en een andere gitarist die wat solistischer/meer improvisatorisch is aangelegd bijvoorbeeld...
Of combineer het samen met Franc, Vernetamps, zo kan je echt een brede range aan amps en sounds hebben staan zodat mensen direct 1 op 1 kunnen vergelijken, de een vindt toch altijd dit mooier en de ander dat, dat jullie beiden kwaliteit bieden lijdt wat mij betreft geen twijfel...
Waar zou je deze demo's dan trouwens willen organiseren, in muziekwinkels?
Misschien is dat nog wel een puntje, want anders zal je toch echt een ruimte moeten reserveren en dat kost ook geld, misschien wel meer dan dat deelname aan een beurs kost, nadeel van een beurs is dat het vaak chaotisch is en de geinteresseerde klant "het produkt" toch niet echt goed kan testen...
Die jamsessie is ook een goed idee inderdaad...
Hmm, misschien is dat wel wat, doe het in een cafe op een zondagmiddag ofzo, cafebaas blij want hij heeft bezoek binnen, jij blij want het kost je geen reet, iedereen blij want ze kunnen na de ampdemo lekker zelf aan de slag met de amps en lekker jammen, hmm, niet slecht geregeld... :D

Pepe
7 juni 2007, 01:38
Sommige mensen hebben thuis een ibbi :sssh:

En sommige mensen houden van distortion :chicken:

haha, de ibbylobby
niks tegen ibanez, heb er zelf 2
Ik weet hoe een standaard tele of strat zou moeten klinken, wat een amp daarmee doet
het wordt lastig te refereren als model X met Pickups Y en distortion Z in een amp gaan, ik hoor liever de authentieke kleuring en distortion van de amp zelf

maar goed, tis ook belangrijk om te weten hoe een amp op pedalen reageert

1959SLP
7 juni 2007, 06:25
Het is misschien not done, maar vergelijkende testst zeggen natuurlijk ook veel.
Zet er bijvoorbeeld een JMP naast om de crunch sounds te vergelijken.

Een vergelijkend warenonderzoek is naar mijn mening geen clinic.

Het is nou net de kunst om de karakteristieke eigenschappen van een bepaalde amp of gitaar of pedaal of combinatie van tactisch te benadrukken. Op deze basis heb ik toch al aardig wat spulletjes aan de man gebracht, o.a. ook een CMW ampie.

Eko
7 juni 2007, 08:08
Ik vind het altijd lastig om een clinic bij te wonen. Veelal staat er een gitaargek met een hele reeks pedalen een duizend noten per minuut door heen te jagen. Prachtig voor degene die er van houdt. Ik niet , ik ben dan snel pleite. Sterker nog ik erger me er dood aan.
Bedenk eens waar jouw amps het meest door gekocht zullen worden. De meeste amps , zoals bv een Marble Roadking, worden gekocht door mensen die een bepaalde stijl spelen. Een clinic met een 2e Steve Vai werkt dan averechts.Een demo tijdens een bluesfestival doet dan worderen.
Een amp voor zware metal wordt gekocht door een ander publiek, vind een cafeeigenaar niet echt leuk, die graag op vol vermogen de amp wil uitproberen. Dan ook nog met distortion er tussen. Lachen , maar vooral gieren en niet voor de eigenaar die ook nog omzet wil maken.
Ik zou proberen om op festivals wat ruimte te krijgen en daar een gitarist te laten spelen.

Outrage
7 juni 2007, 09:33
Ik ben het zeker eens met wat de anderen zeggen:


- De gitarist moeten laten zien hoe de versterker klinkt en niet zijn kundigheid demonstreren.
- De versterker tot zijn recht laten komen met de verschillende gitaren.
- Belangrijk vin ik het ook om de versterker helemaal alleen te horen, droog dus, zonder toegevoegde effecten (al dan niet uit de opnamestudio).
- Ook een illustratie van hoe een versterker effecten slikt is altijd interessant.

BB-G
7 juni 2007, 10:09
- De gitarist moeten laten zien hoe de versterker klinkt en niet zijn kundigheid demonstreren.
- De versterker tot zijn recht laten komen met de verschillende gitaren.
- Belangrijk vin ik het ook om de versterker helemaal alleen te horen, droog dus, zonder toegevoegde effecten (al dan niet uit de opnamestudio).
- Ook een illustratie van hoe een versterker effecten slikt is altijd interessant.


+1; de gitarist moet wat mij betreft zelfs niet zichtbaar zijn, enkel de versterker en genieten/spuwen van/op het geluid dat er uitkomt.

Speeddemon
7 juni 2007, 10:54
Het helpt denk ik ook als je een gitarist hebt, die de sounds van de VERSTERKER toont, en niet z'n eigen signature sound erdoorheen jast.

Spelen met de volumeknop van de gitaar vind ik ook belangrijk; hoe reageert de amp daarop. (dat vond ik dus WEL een goed punt aan die EVH Fender NAMM 2007 clinic; hij liet horen hoe die versterker van superlichte crunch tot super high gain ging, door alleen met de volume knop te spelen. En verder was ie dronken ofzo, dus ja, dan stijgt 't "meedley-meedley-meeeee" gehalte. :sssh:

Chris Winsemius
7 juni 2007, 11:22
Iedereen bedankt (en nog meer input is nog steeds welkom)!

De demo-gitaristen zijn ervaren muzikanten (zonder al te grote ego's :) ) en het type versterker past bij hun specifieke style.

Over 'n tijdje wil ik 'n versterker introduceren en voor zoiets lijkt mij 'n "officiële" clinic in 'n winkel 'n eerste optie. Qua "zelf spelen" heb ik goede ervaringen op beurzen, ampjes 's ochtends aanzetten, gitaartjes d'r bij en iedereen die maar wil laten spelen. Dit is ook mogelijk (en gebleken!) op diverse (amp-)meetings. Zaaltje, kroeg, etc. lijkt mij 'n heel goed idee.

Nogmaals: dank en andere suggesties zijn altijd welkom.

bass blom
7 juni 2007, 11:30
over puur gesproken :D

http://www.youtube.com/watch?v=hUmmI27_qag

brunodb
7 juni 2007, 12:01
dat is inderdaad super. hij laat goed horen tot wat de versterker in staat is. geen hele rits effecten erbij die de sound vermommen. lekker!

Bruce
7 juni 2007, 12:34
over puur gesproken :D

http://www.youtube.com/watch?v=hUmmI27_qag
Goeie demo idd
en geweldige toon ook!

bass blom
7 juni 2007, 12:51
ja ik kreeg ook direct zin zo'n bouwkitje te gaan bestellen :P
wel hard werken met de volumeknop, maar way cool!

Chris Winsemius
7 juni 2007, 12:57
Ik moet maar snel weer boxen/etc. op m'n pc aansluiten :)
Op aanraden v/e klant is er al 'n youtube-account aangemaakt.

Any way: gaarne on topic verder met suggesties (en misschien tips voor goede sounds bij clips (mic./etc.)).

bass blom
7 juni 2007, 13:15
maak? een goeie 'distributie' versterker/verdeler, hang daar 1 gitaar/gitarist aan.
zet 6 amps in 6 dichte hokjes.
laat via in elk hokje andere amp/zelfde mic de verschillen horen op een stel vette boxen.
extra kan dan e.e.a. aan versnaperingen geserveerd door al dan niet schaars geklede dames.. :D
ontopic genoeg?
en nu boxen halen jij :D

Tristan
7 juni 2007, 13:46
Hee Chris, wat betreft microfoon vind ik de SM57 best wel waardeloos, in ieder geval wel als standalone mike, samen met de voller klinkende 421 geeft het wel een aardig beeld, in combinatie met een goede condensator iets verder weg kan ook, let wel op de fase trouwens...

bass blom
17 juni 2007, 21:37
Ik moet maar snel weer boxen/etc. op m'n pc aansluiten :)


ben je te laat?


Sorry guys.

Too many folks thought that my darn tie dye shirt in the video looked like a you know what. Funny, I played many a gig with that shirt and no one ever said a thing. I guess it's an angle thing, and I guess in the video you can't see the sound hole of the obvious guitar on the shirt.

Anyway, I got tired of removing countless odd comments on Youtube, so after 5000 views in one week I pulled the Video.

Next time I'll wear something like a plain white T shirt, and blue jeans.

JorikDekkers
17 juni 2007, 21:51
Het lijkt mij ook een vette plus om het in bandverband te horen...
Laat in bandverband horen welke kanten je op kan met de amp! een arrangement wat van jazz naar funk via rock naar hardrock gaat maakt vette indruk. Liefst met zo min mogelijk extra pedalen. Daarnaast ook verschillende gitaren laten horen. volumepot was al genoemd.

De gitarist moet natuurlijk goed zijn, maar niet echt zn eigen sound doordrukken. Hij moet een huis-tuin- en keukensound hebben dus. En niet alleen solo's maar ook slaggitaar of tweede gitaarpartijen!

Mensen die geen fan van clinics zijn, zullen dit ook niet snel worden. Die moeten gewoon de mogelijkheid krijgen zelf te spelen op bijv. zon beurs.

Chris Winsemius
18 juni 2007, 11:58
Het lijkt mij ook een vette plus om het in bandverband te horen...
Laat in bandverband horen welke kanten je op kan met de amp! een arrangement wat van jazz naar funk via rock naar hardrock gaat maakt vette indruk. Liefst met zo min mogelijk extra pedalen. Daarnaast ook verschillende gitaren laten horen. volumepot was al genoemd.

De gitarist moet natuurlijk goed zijn, maar niet echt zn eigen sound doordrukken. Hij moet een huis-tuin- en keukensound hebben dus. En niet alleen solo's maar ook slaggitaar of tweede gitaarpartijen!


Qua bandverband is het bijna rond, de band van de ene gitarist gaat ook de andere begeleiden Qua stijlen gaat het van jazzy clean, blues, 60s r&b tot stevige rock. Beide gitaristen gebruiken (hoofdzakelijk) 1 kanaals versterkers en regelen de hoeveelheid vervorming met de gitaarvolume-regelaar en/of pedalen.

't Plan is om het als introduktie v/e nieuwe versterker te doen.

JorikDekkers
18 juni 2007, 12:47
klinkt goed! (nja dat moet trouwens nog blijken op die clinic :hippie: )

Chris Winsemius
18 juni 2007, 17:48
klinkt goed! (nja dat moet trouwens nog blijken op die clinic :hippie: )

Of het goed klinkt: daar maak ik me (nog) niet eens zorgen om (werk al 20 jaar aan buizenversterkers/etc.).

't Gaat vooral om het feit of 'n clinic/demonstratie "effektief" is :)

BLOK182
18 juni 2007, 18:23
Wat misschien ook werkt is het endorsen van een beetje lopende bands. Wanneer die live een goede sound met je amp neerzetten worden ook gitaristen bereikt. Verder kijkt men ook vaker naar websites van bands, waar te zien zou kunnen zijn dat 'die en die op CWM speelt'. Verder bereik je zo vaak ook je uiteindelijke doelgroep; bluesy amps worden in de goede setting gebruikt in bluesy klinkende bands, e.d. Verder trekken je amps op deze manier zonder moeite van goedgevulde zaal naar goedgevulde zaal, zonder dat je der wat aan hoeft te doen:-)

future2future
18 juni 2007, 18:31
Wat misschien ook werkt is het endorsen van een beetje lopende bands. Wanneer die live een goede sound met je amp neerzetten worden ook gitaristen bereikt. Verder kijkt men ook vaker naar websites van bands, waar te zien zou kunnen zijn dat 'die en die op CWM speelt'. Verder bereik je zo vaak ook je uiteindelijke doelgroep; bluesy amps worden in de goede setting gebruikt in bluesy klinkende bands, e.d. Verder trekken je amps op deze manier zonder moeite van goedgevulde zaal naar goedgevulde zaal, zonder dat je der wat aan hoeft te doen:-)

Dit is inderdaad wel een goede optie, als de gitarist in kwestie een te gekke sound heeft in een live setting dan is dat goede reclame, dan gaan mensen zoeken van wat is dat voor merk?

stratestic
18 juni 2007, 19:13
Misschien dat je ook wat meer met je website kunt doen.
Bijvoorbeeld filmpjes plaatsen en vooral foto's van de versterkers tonen.
Bijvoorbeeld hoe de versterker is ingesteld en wat er gebeurt als je aan de knopen gaat draaien.
Zvex heeft bijvoorbeeld naar mijn mening
erg leuke filmpjes over hun effectpedalen.
Dat is toch echt wel belangrijk om te zorgen dat iedereen ziet waarover
het gaat. Beetje aan het imago werken via de website. Dan krijgt iedereen
vanzelf wat meer GAS.

Negative K3 fan
18 juni 2007, 21:45
die website van ZVex is echt perfect voor het bedrijf wat hij runt.

interessander
18 juni 2007, 21:57
Absoluut, de droge humor en zelfspot tijdens de filmpjes ("I don't even know what this knob does") maken hem zeer sympathiek.

BLOK182
18 juni 2007, 22:58
En mocht je zo'n filmpjes maken; misschien is het handig alles in duidelijke, compacte stukjes te doen. Stukje rock, stukje blues, lekker simpel. Soms zie je op youtube leuke ampdemo's, maar waar zo'n gast uuuuren zit te vertellen over z'n amp, asjeblieft hey, laat dat ding gewoon horen:-) Schroom ook niet zelf enige pedalen ofzo te gebruiken als de sound beter wordt, veel gewone gitaristen gebruiken amps ook niet compleet droog, en je filmpjes worden al snel een stuk smakelijker.

interessander
18 juni 2007, 23:10
Dat vind ik een goed idee, als je dan geen zin hebt om clean te horen dan zoek je gewoon het high gain filmpje op.

Chris Winsemius
18 juni 2007, 23:22
@all: thanks!

Op dit moment modificeer ik hoofdzakelijk bestaande amps en bouw (af en toe) m'n eigen amps. In de toekomst krijgen mijn eigen amps 'n "vast uiterlijk" (1 à 2 soorten vormgeving) maar/en: de ombouw/aanpassingen aan andere versterkers zal altijd blijven plaatsvinden.

Mijn website loopt door alle drukte (hier, en ook bij de veel optredende webgozer) hopeloos achter (maar ik heb plenty werk van iedere dinsdag t/m zaterdag). De nieuwe website zal rond de introduktie van mijn toekomstige produktie-amps plaatsvinden.

Ps, interessander had 'n zeer prof. foto van 1 van m'n ampjes gemaakt maar de server bij hetnet.nl lijkt nu plat te liggen..... dus ik kan 'm ff niet uploaden.
(Dit soort foto's/etc. moeten in de toekomst op m'n site komen!)

BLOK182
19 juni 2007, 08:30
Een beetje professionele uitstraling kan zeker geen kwaad. Op die manier krijgen je amps veel meer identiteit dan wanneer je een standaard geknutselde site hebt en een paar fotootjes met de huis-tuin-e- keukencamera. Daar gaat al snel het verschil zitten tussen een 'gaaf, exclusief merk' met een mogelijkheid tot groei en 'iemand die thuis in de schuur wat amps in elkaar draait'. Vandaar dat ik aan kan raden zaken als nieuwe website, foto's en geluidsmateriaal tegelijk naar buiten te brengen, in 1 lijn, zodat het totaalplaatje dan ook echt af is. Veel succes, erg tof dit:-)

bass blom
3 juli 2007, 17:10
ha, die gast met die trainwreck heeft weer een filmpje online!
de vorige heeft ie weggehaald omdat er veel commentaar kwam op zn shirt..

http://www.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8

Chris Winsemius
3 juli 2007, 22:41
Een beetje professionele uitstraling kan zeker geen kwaad. Op die manier krijgen je amps veel meer identiteit dan wanneer je een standaard geknutselde site hebt en een paar fotootjes met de huis-tuin-e- keukencamera. Daar gaat al snel het verschil zitten tussen een 'gaaf, exclusief merk' met een mogelijkheid tot groei en 'iemand die thuis in de schuur wat amps in elkaar draait'. Vandaar dat ik aan kan raden zaken als nieuwe website, foto's en geluidsmateriaal tegelijk naar buiten te brengen, in 1 lijn, zodat het totaalplaatje dan ook echt af is. Veel succes, erg tof dit:-)

+1!
(Schuur valt wel mee :) nu 'n hele verdieping op de begane grond en vroeger de ruimte v/e voormalige drukkerij.)

BLOK182
4 juli 2007, 13:32
Gelukkig zie je hier zelf ook het belang van in:-) Het gaat er niet om wat je wel of niet doet en hebt, maar hoe je het presenteert:-)