PDA

View Full Version : [Band] Opname van de drums



savale
6 juni 2007, 16:41
We zitten te twijfelen of we de drums analoog zullen opnemen of digitaal via MIDI op een digitaal drumstel. We hebben voor beide technieken de spullen wel.
Het voordeel van MIDI is dat er meer vrijheid is om er nog aan te knutselen en er andere samples onder te zetten om bepaalde drumcomponenten nog wat te veranderen.
Wat is jullie ervaring?

STW
6 juni 2007, 17:15
wij gaan t ook met midi doen

maar als we een goede ruimte, goede spullen en vooral niet zo'n lakse drummer hadden hadden we liever the real deal opgenomen

Ic3gl0vE
6 juni 2007, 17:15
kleine tip: met het programma drumagog kun je ook drumgeluiden die audio zijn opgenomen vervangen.

Knutselen kwa timing zou ik sowieso niet doen. Is het niet goed gespeeld, doe het dan gewoon overnieuw.

Han S
6 juni 2007, 17:27
Het opnemen van real drums is niet echt eenvoudig, midi daarentegen is een 'eitje' en je kunt er nog alles aan veranderen, maar een gesampelde drums klinkt dan weer totaal anders.

Het hangt ook van de soort muziek af wat het best passend is.

savale
7 juni 2007, 12:03
We gaan uiteindelijk vooral Rock/Punk opnemen. Ik heb EZ Drummer met daarin hele strak klinkende samples, maar ik vraag me af of het dan niet TE strak gaat klinken als het eerst door midi heen gemangeld wordt.
Is midi in staat op precies het juiste volume van aanslag door te geven e.d of heb je zoiets als OF hard OF zacht en niet iets ertussenin?

Han S
7 juni 2007, 12:17
Midi kan volume in 127 stappen aan, dus ook alles tussen hard en zacht. En je kunt het achteraf allemaal bijstellen of veranderen. Als je drums opneemt met de midi click dan kun je het quantiseren en dan 100% strak, of bijvoorbeeld 'groove quantisen' en ook nog ander vormen en dat kun je ook weer ongedaan maken.

Voor harde rock en metal kan gesampelde drums prima werken, als gaat er natuurlijk niets boven een goede drummer.

rjong999
7 juni 2007, 13:23
Hoe wilde je die MIDI opnemen, met een midi-drumstel of met drumtriggers ? Afhankelijk van het midi drumstel kun je meer of minder verschillende velocities ('hoe hard je aanslaat') gebruiken, sommigen kennen er maar 2 (!) (Hard en Zacht dus). Triggers kunnen meestal de volledige range (0-127) genereren.

Wat verder van belang is, is dat je na het opnemen wel een goede gesampelde drumkit gebruikt voor het genereren van audio. Daar zijn er veel van, en niet allemaal even mooi (om het voorzichtig te zeggen).

De MIDI kun je prima bewerken, niet alleen kwantiseren maar (als je bijv. Cubase gebruikt) ook kwantiseren op een bepaalde groove. Maar, zoals Han zegt, veel is afhankelijk van het soort muziek dat je wilt maken. Wij hebben er mee geexperimenteerd maar zijn er uiteindelijk van afgestapt: voor harde dingen werkt het prima maar voor passages met meer nuance - ghost notes, snelle roffels etc - klinkt het absoluut onecht.

savale
7 juni 2007, 13:55
Hoe wilde je die MIDI opnemen, met een midi-drumstel of met drumtriggers ? Afhankelijk van het midi drumstel kun je meer of minder verschillende velocities ('hoe hard je aanslaat') gebruiken, sommigen kennen er maar 2 (!) (Hard en Zacht dus). Triggers kunnen meestal de volledige range (0-127) genereren.

Wat verder van belang is, is dat je na het opnemen wel een goede gesampelde drumkit gebruikt voor het genereren van audio. Daar zijn er veel van, en niet allemaal even mooi (om het voorzichtig te zeggen).

De MIDI kun je prima bewerken, niet alleen kwantiseren maar (als je bijv. Cubase gebruikt) ook kwantiseren op een bepaalde groove. Maar, zoals Han zegt, veel is afhankelijk van het soort muziek dat je wilt maken. Wij hebben er mee geexperimenteerd maar zijn er uiteindelijk van afgestapt: voor harde dingen werkt het prima maar voor passages met meer nuance - ghost notes, snelle roffels etc - klinkt het absoluut onecht.


Super! Het is een Roland Midi drumstel. Ik zal even aan t typenummer moeten opzoeken hoe het zit met die verschillende volumes. Maar als het er 127 zijn is het prima.
Goede drumsamples heb ik verkregen bij het programma EZ Drummer. Klinkt echt heel behoorlijk vind ik zelf.
Het enige waar ik inderdaad ook bang voor ben is dat het onecht gaat klinken. We zullen het wel gaan zien! Hoe het "sounds" topic maar in de gaten :P

Han S
7 juni 2007, 14:06
Die velocity verloopt bij electronische drumstellen totaal anders dan bij echte drums, daarom is het voor bijvoorbeeld jazz niet bruikbaar. Wel kun je met midi alles aansturen wat je wilt en kun je met je drums desnoods piano spelen of kerkorgel.

rjong999
7 juni 2007, 14:32
Precies...maar een goede sample-set, met veel velocity-layers, kan daar wel mee overweg. Hoeveel er in EZ zitten weet ik niet, wat ik er van hoor klinkt meestal niet verkeerd.
Wat wel een probleem is, is met name de opvolging van meerdere gelijke noten, zoals je dat hebt in een roffel. Je kunt dat gemakkelijk horen: maak maar eens een roffel in Cubase oid en speel die dan af, dat klinkt meestal niet natuurlijk. En dat komt omdat de achtereenvolgende slagen op een trommel het geluid van die slagen ook beinvloed, en een smapler krijgt dat niet goed voor elkaar. Daarom zitten er in goede sample sets ook aparte roffel-samples. Maar dan moet je wel je MIDI-roffels vervangen door een MIDI-note voor een roffel. Ik heb wel eens een demo gezien van software die dat kan maar kan dat jammer genoeg niet meer terug vinden.

Iig veel succes, en laat wat horen als je het klaar hebt!