PDA

View Full Version : Ebbenhouten brugpinnen



ReinoutV
6 juni 2007, 16:36
Op aanraden van mijn voormalig gitaardocent heb ik ebben brugpinnen in mijn ColeClark Fat Lady 2 gedrukt, in plaats van de plastic troep die er normaal in zit. Ik vind het zelf een hele verbetering voor het geluid, ze klinkt nu veel volwassener. Ik heb voor en na opnames gemaakt, om voor mezelf ook te bewijzen dat ik mezelf niet voor de gek houdt. Dat is best aardig gelukt. Ik hoop dat ik ongeveer dezelfde microfoonstand heb gebruikt, maar het is vooral in het middangebied goed te horen: mp3 (http://www.reinoutvrijhoef.nl/files/Reinout_Vrijhoef_-_Burning_Heart.mp3). Het eerste stukje is met de plastic bridgepins, het tweede stukje met de ebbenhouten.
Ik snap werkelijk niet waarom de fabrikant niet meteen dit soort brugpinnen bij de gitaar levert. Ze kosten niet veel (een setje als deze, zonder versiering, was iets minder dan 10 euro) en de gitaar gaat er een stuk beter van klinken. Het zal wel aan mij liggen.

LaurentB
6 juni 2007, 16:59
Ja, die eerste opname klinkt gedempter, inderdaad. Minder sustain ook.

Wat zou nu het verschil in klank zijn met een brug zonder pinnen, zoals op mijn Crafter, vraag ik mij af? De snaren lopen dan minder scherp naar beneden, en zijn gewoon door een gat gestoken. Picker had dat vast geweten, verdorie. Waar is die man als je hem nodig hebt?

Harald
6 juni 2007, 18:06
Belangrijkste verschil bij die brugpennen was dacht ik het gewicht. Dat zou dus op te vangen moeten zijn bij die Crafter door zwaarder / meer hout. Mijn Alhambra heeft ook zo'n brug, en Ovations ook. Los van extra gewicht doen die pennen niet zo veel. Ze zorgen ervoor dat het ball end van je snaar vastgezet wordt, maar oefenen als het goed is weinig kracht uit.

Wat betreft die hoek, hoe hoger de hoek hoe sterker de kracht op het zadel. Dus meer volume. Het karakter van het geluid zal ook veranderen. Maar weet zo niet wat het precies doet. Die hoek is bij een brug als de Alhambra en de Crafter weer niet goed te veranderen. Dat zou een lastige operatie worden.

@ReinoutV, heb eerst ebben pennen op mijn Maton gezet, dat scheelde wat, maar niet zo veel. (daar zat ook plastic op, zou het iets Australiaans zijn?) Later de kam (bij de maton zo'n zwart achtige kunstof) door een kam van Tusq (imitatiebeen) vervangen, en de ebben pennen door benen pennen. Bij elkaar een iets duurdere operatie, maar dat scheelde echt duidelijk in klank. En die benen pennen zien er ook prachtig uit :) Ebben is visueel trouwens ook al een enorme verbetering vergeleken met plastic.

LaurentB
6 juni 2007, 18:26
Het viel me laatst op dat mijn model Crafter (GAE-30) op de site van Crafter wél brugpennen heeft. Zou leuk zijn om eens te vergelijken.

Flipkoos
6 juni 2007, 23:27
klinkt idd beter, opener sound, meer sustain vooral!
mijn ovation heeft elemaal geen brugpennen by the way...jammer, maar ik denk dat ik voor mijn seagull ook maar de ebben ga overwegen!

GunMetalBlue
7 juni 2007, 10:20
klinkt idd beter, opener sound, meer sustain vooral!
mijn ovation heeft elemaal geen brugpennen by the way...jammer, maar ik denk dat ik voor mijn seagull ook maar de ebben ga overwegen!

Ben ik het mee eens! Mag ik zo gretig zijn ook foto's van voor en na te vragen? :)

Laser
7 juni 2007, 12:36
Ja, Picker heeft hierover al wat geschreven, en ook anderen. Gebruik de zoekfunctie even.

Wat ik onthouden heb is dat de pennen de koppeling tussen snaar en brug vastzetten; gebeurt dat niet goed, dan gaat heel wat energie van de snaren verloren in lucht, en gaat het klankblad niet zo goed meetrillen, soms met frequentieverlies tot gevolg naast het volume (vanddar je gevoel van betere middenfrequenties).
Hoe inerter de pennen (plastic-ebben - tusq - been - messing) hebben een andere dichtheid en dus andere reactie op de trillingen van de snaren) hoe meer de energie van de snaren op het bovenblad overgaat. Op voorwaarde dat de pennen goed passen.
De juiste pasvorm van de pennen speelt dus ook.
Moeten ze gegroefd zijn of niet? Hangt van de snaarsleuf af aan de pengaten.

Hetzelfde geldt voor de kam op de brug. Moet ook goed passen voor goede koppeling en transmissie (vergelijk het met de overbrenging van een wagen: zit er spel op, heb je vermogensverlies).

Het komt uiteindelijk neer op: wat hoor je zelf graag, en hoe wil je dat het klonkt. Het vraagt wel wat experimenteren.

En dan maar SPELEN!!!!!

Ed deijkers
7 juni 2007, 21:15
Stukje techniek...

De snaarspanning wordt gewoonlijk op 4 punten overgebracht op de gitaar:
De stemmechnieken, topkam, kam in het zadel en het zadel zelf d.m.v. de pinnen. Om beperkt te blijven tot het zadel, daar wordt de kracht van de snaren op het zadel vergroot door de snaren zo steil mogelijk naar beneden, direct onder de pin te laten lopen. onderweg mag de snaar geen contact maken met het houten zadel op het blad omdat je dan anders een 5e steunpunt creeert. Het verschil in kracht op het zadel vergroot zich zeer snel naarmate de snaar steiler naar het blad loopt. Ebben pinnen zijn harder dan plastic en brengen de kracht dan ook beter over op het zadel.

Bij mijn Taylor 712 ce is de hoek ca. 13 graden. als je de trekkracht van de snaar op 50 kg stelt dan zal de kracht op de kam in het zadel (50xSinus13 gr)=11.2 kilo zijn en die op de pinnen in het zadel (50xCosinus13 gr) = 48,7 kilo. Je ziet dat de kracht op de pinnen meer dan 4x zo groot is, dus het effect van de de harde ebben pinnen is ook zeer groot. De mate van kracht op de pinnen is dus heel belangrijk. Voor de leken op krachten gebied, je mag de krachten alleen vectorieel bij elkaar optellen en niet "gewoon"bij elkaar.

Groet

Ed

Boom-chick-Franky
8 juni 2007, 06:35
Ze kosten niet veel (een setje als deze, zonder versiering, was iets minder dan 10 euro)

Het verschil is duidelijk te horen!! En als zo`n setje zo goedkoop is als je schrijft ga ik dit ook direct proberen!! :cheerup:
Waar heb je ze gekocht als ik vragen mag??

Frank

ReinoutV
8 juni 2007, 12:03
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vond het verschil ook wel duidelijk te horen. Het speelt ook anders, op de een of andere manier, maar dat zal waarschijnlijk tussen m'n oren zitten (zit er iig nog íets). Ik heb de brugpinnen bij een standje op het Acoustic Strings gehaald, vlak bij de ingang, maar je kan die dingen bij de meeste gitaarzaken wel halen, neem ik aan.

stratestic
8 juni 2007, 21:19
Ik zat naar te kijken naar brugpinnen maar nu blijken deze in allerlei verschillende materialen gemaakt te worden.
Ik zag koperen, verschillende soorten hout en zelfs pinnen gemaakt uit been.
Nu weet ik het niet meer. Wat is het verschil tussen deze pinnen.
Ik neem aan de hardheid zorgt voor meer trillingen maar wat is hiervan de invloed.

Kortom welke moet ik kopen ter vervanging voor mijn plastic pinnen?

Pais
8 juni 2007, 22:06
Het ligt eraan wat voor geluid (verandering) je nastreeft. Ik heb er geen verstand van, maar ik kan me een lang draadje hierover herinneren waarin Picker er vanalles over heet uitgelegd. Ik denk dat hij op zn site daar ook wel wat over heeft staat www.eltjohaselhoff.com

Ash ketchum
8 juni 2007, 22:22
Weet iemand waar je die ebben of ivoren pinnen kan halen regio Amersfoort?

Liefhebber
8 juni 2007, 22:54
Ik zat naar te kijken naar brugpinnen maar nu blijken deze in allerlei verschillende materialen gemaakt te worden.
Ik zag koperen, verschillende soorten hout en zelfs pinnen gemaakt uit been.
Nu weet ik het niet meer. Wat is het verschil tussen deze pinnen.
Ik neem aan de hardheid zorgt voor meer trillingen maar wat is hiervan de invloed.

Kortom welke moet ik kopen ter vervanging voor mijn plastic pinnen?
IK BEGRIJP JOU HELEMAAL, tjonge, tronge wat een onzin wordt hier beweerd!
Je moet helemaal geen nieuwe pennen kopen, ja tenzij je ze mooier vindt staan voor het oog!
Kijk, ik kan hier een heel verhaal gaan vertellen over hoe het komt dat als je een snaar op een gitaar in trilling brengt je dat met je menselijk oor waarneemt en welke mechanismen daar aan ten grondslag liggen. Wat hier over de invloed van pins wordt beweerd is voor een groot deel absolute onzin!
Kijk : een gitaar is een instrument waarop tussen twee fixatie punten snaren in trilling worden gebracht(dit geldt natuurlijk ook voor vele andere muziekinstrumenten).
Deze snaren worden op spanning gebracht door er aan te trekken.
Er ontstaat een trekspanning, oftewel opgeslagen energie, middels het aandraaien van de stemmechanieken met je vingers!
Als er verder niets gebeurt dan zul je alleen waarnemen: snaar, zit vast op twee punten(stemmechanieken en snaarhouder). Verder: de snaar loopt over twee fixatiepunten: halsbrug en kambrug). Bovendien: bij de halsbrug en de kambrug maken de snaren een knik(hoek) ten opzichte van de lengterichting.
Dit betekent dat op die punten ook een kracht wordt uitgeoefend loodrecht op de snaar richting naar de brug(vectoriele ontbinding van krachten)
Als de spanning van de snaar groter wordt(door aandraaien van de stemmechanieken of verhoging van de bruggen) zal de druk op de bruggen ook toenemen.
Dan willen we geluid horen! Oftewel doorbreken van de status quo.
We gaan de snaren beroeren! Dit betekent niet meer en minder dat we de snaren gaan pesten. We gaan hun rust situatie verstoren door ze aan te raken. Zij verzetten zich hier tegen en proberen in hun rustsituatie terug te komen! Dit noemen wij trillen. Daarbij wordt wel in de omgeving rond geslagen, lucht wordt verplaatst en de brugkammen krijgen ook slaag!. Gelukkig wordt deze slaag overgebracht op kam en zadel en hierdoor weer op het bovenblad van de gitaar waardoor deze als een gitaar gaat klinken want dit bovenblad gaat meetrillen, verplaatst hierdoor lucht en dat kunnen wij weer met onze oortjes(volgens het zelfde principe,als je de anatomie van een oor kent dan begrijp je dat!) waarnemen.
Nu terug naar die eindpinnen! De enige functie van eindpinnen is het vastzetten van snaren! Als zij de toon van een gitaar beinvloeden dan heeft dat slechts met twee dingen te maken: massa en opvullen van gaten in het zadelhout ! Ebben, messing en benen pennen zijn zwaarder dan kuststofpennen! Het is maar wat je wilt! Ze kunnen dus wel het resonantiegedrag van het zadel beinvloeden(dempingverschillen). Hetzelfde geldt uiteraard voor brugmateriaal(meer of minder massa)
En nog even terzijde: er werd hier ergens een opmerking gemaakt over plastic pennen op een ColeClark. Ik heb regelmatig contact met de bouwers en hier is bewust voor gekozen(natuurlijk hebben deze jongens van alles uitgeprobeerd!)

Flipkoos
9 juni 2007, 07:02
Helder verhaal, maar:

a. Hoe komt het dan dat er in de opname toch zo'n duidelijk verschil te horen is? Je gaat me niet vertellen dat dat alleen door het resonantiegedrag van de brug komt.

b. Als het toch zo onbelangrijk is, waarom zou CC dan van alles proberen?

peter_heijnen
9 juni 2007, 10:04
Voor de leken op krachten gebied, je mag de krachten alleen vectorieel bij elkaar optellen en niet "gewoon"bij elkaar.
Hahaha prachtig, dit verklaart het voor de leek -mij dus- helemaal. :)

peter_heijnen
9 juni 2007, 10:16
Nu terug naar die eindpinnen! De enige functie van eindpinnen is het vastzetten van snaren! Als zij de toon van een gitaar beinvloeden dan heeft dat slechts met twee dingen te maken: massa en opvullen van gaten in het zadelhout !
'Hoe' boeit wel, maar voor mij in mindere mate dan 'dat'. En dat 'dat' geen onzin is kun je horen in de mp3 van ReinoutV.

Uitgaande van je eigen constatering had je je het hele verhaal waarin je de 'onzin' weerlegt dus eigenlijk best kunnen besparen.

Harald
9 juni 2007, 10:22
Weet iemand waar je die ebben of ivoren pinnen kan halen regio Amersfoort?
Bel eens met Kees Dee. Als die ze niet hebben weten ze waarschijnlijk wel een adres. Of bestellen via internet.

Kijk hier maar eens:
http://www.guitarsaddles.com/products.asp

Ivoor is trouwens wel mooi, maar zal wss. niet lukken. Dat mag Nederland niet in. Walrusivoor dacht ik wel nog. Maar dat (ivoor trouwens ook) is gelijk een dure grap. Reken dan op een goede €100 of meer voor een setje pinnen. Been en ivoor ontlopen elkaar qua eigenschappen niet zoveel, en benen setjes zijn nog goed te doen qua prijs. Dacht dat mijn setje (met abalone oogjes) rond de €30,- was. Heb ze via het Speelthuygh in Zwolle gekocht, maar die moesten ze toen ook bestellen. Ging dankzij de leverancier helaas niet al te vlot... (Al spande Saitenkatalog.de de kroon. De ebben pinnen die ik daar had besteld hebben haast 3/4 jaar op zich laten wachten :angry: )

Messing pinnen zijn duidelijk zwaarder en (afgaande op wat ik gelezen heb, heb ze zelf nooit geprobeerd) zullen meer treble in de klank brengen. Alle 6 pinnen uit messing kan dan blijkbaar al snel te veel zijn.

Liefhebber
13 juni 2007, 14:36
Helder verhaal, maar:

a. Hoe komt het dan dat er in de opname toch zo'n duidelijk verschil te horen is? Je gaat me niet vertellen dat dat alleen door het resonantiegedrag van de brug komt.

b. Als het toch zo onbelangrijk is, waarom zou CC dan van alles proberen?
Dat zit zo.
Een goede bouwer van een staal- of nylonsnarige akoestische gitaar probeert zijn zadel zo licht mogelijk te maken. Dit is een compromis tussen sterkte(ivm."grain cracking") en gewicht. Daarom worden voor topgitaren zelf zadels van laminaten gemaakt omdat dit betekent dat de verhouding sterkte en gewicht dan gunstiger uitpakt.
Men houdt de zadels zo licht mogelijk omdat dat de sleutel is tot een verbetering van de amplitude(bewegingsuitslag)en sustain(na resoneren).
Daarom wordt ook voor de brug gebruik gemaakt van kunststof materiaal en wordt ook gezocht naar pins die zo licht mogelijk zijn en hun inklemmende werk toch nog goed doen!!
Opmerkingen als bijvoorbeeld verbeterde sustain door zwaardere pennen zijn daarom onzin!
Natuurlijk neem je een verschil waar als je zwaardere pins plaatst! Dat komt puur door meer massa!
En...het is maar wat jouw smaak is!
Met deze uitleg begrijp je ook mijn opmerking over de experimenten van ColeClark.
Aanbevolen literatuur: The Luthiers Handbook van Roger H. Siminoff. " A guide to building great tone in acoustic stringed instruments".