PDA

View Full Version : Eenvoudig, toch goedklinkend repetities recorden



onze_jef
6 juni 2007, 14:45
Ik zoek iets eenvoudigs om repetities op te nemen dat toch een treffelijke klank heeft.

Nu leen ik de minidiscspeler van een vriend en die is best wel OK, alleen de kick klinkt echt wel als een plastieken emmer op de opnames...

De pa van een vriend raadde me zo 'n Zoom 4 track aan met 2 ingebouwde micro 's en ging er prat op dat die ook goed lage frequenties opneemt.

Deze hier: http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/index.php

Iemand ervaring hiermee? Andere dingen die de moeite zijn?

't moet geen megakwaliteit zijn, maar 't mag natuurlijk wel goed zijn hee.

Opname liefst digitaal en op .WAV of iets anders frequent voorkomend.

Ik zoek dus géén 8-track of zo, 't moet snel op te stellen zijn. Ik ben op dat gebied echt 'plug 'n play' Ik weet wel dat je betere resultaten zal kunenn boeken met specifieke micro 's (en preamps) voor ieder instrument, maar ik wil iets waarbij je gewoon op 'play' kan duwen maar dat toch beduidend beter klinkt als een cassetterecorder.

bass blom
6 juni 2007, 14:55
ik zit ook te gassen op dat ding
is al veel besproken hier
ook de m-audio microtrack
en de boss micro-br
laatste is goedkoopste
eerste is m.i. meest plug and play
en die zou ik willen omdat er ook goeie condensator mics aan kunnen

onze_jef
6 juni 2007, 15:13
Ai... ik had misschien beter eens een search gedaan...

edoch: uw reakties zijn nog steeds wegekomen

bert k
6 juni 2007, 16:00
De Zoom is prachtig, maar dacht ik ongeveer € 350, de Boss micro-BR is slechts € 200 maar heeft geen stereo-mics, hij neem mono op (of met een losse stereomic.)

Gebruik de zoekfunctie maar in Recording, dan vind je van alles over deze apparaten.

harrie-beton
6 juni 2007, 23:29
staar je niet blind op het opname apparaat, de microfoon die je gaat gebruiken is belangrijker!

Ic3gl0vE
7 juni 2007, 00:52
Wat voor microfoon heb je in je md speler geplugd? Dat stereo-condensator dingetje dat Sony bij md spelers verkocht kan behoorlijk goed klinken, je moet alleen een beetje experimenteren met de plek waar je je md speler neerlegt.

Desnoods investeer je een keer wat in een voorversterkertje en een grootmembraan condensatormicrofoon. Als het allemaal niet zo superieur hoeft te zijn, ben je voor 150 euro klaar en kun je mooiere opnames maken dan met zo'n zoom.

Roman
7 juni 2007, 07:44
Volgens mij is hier toch al redelijk veel over geschreven in dit forum.. . .

Dat Zoom kreng hoor ik goede dingen over, verwacht echter nooit strak en prominente laag opnames. Daar zijn de mics simpel weg "te klein" voor. Klein membraan mics missen te veel resolutie bij het opvangen van een grote golfvorm. Gelukkig is de "punch" (mid frq) van de kick erg belangrijk voor de definitie van de trom.

Ik gebruik zelf al jaaaaaaren een minidisk met stereo klein membraan condensator mics (waar Ic3gl0vE het al over had), gelijkwaardig aan de genoemde zoom. Doet precies wat ik wil, een ruimtelijke opname maken van mijn band. Mits op de juiste plek gelegd neemt deze alles mooi in balans op. Verwacht geen wereld opnames. Wat is je uiteindelijke doel?

Zoals Harrie al zei, neem 2 goede mics en je bent er al bijna. Hang je laptop er desnoods aan, of die minidisk waar je het over had. Stel je hebt wat geld te makken dan kun je 2 van die studio project B1 mics aanschaffen, eventueel een phantoom voeding los er bij. Ben je voor 200 euro klaar, of is dat te duur?
(er van uit gaande dat je reeds een opname apparaat hebt)
http://www.studioprojectsusa.com/images/b1/b1.gif
leuk spul!

Of een setje behringers, kost ook geen drol en ws voor jou meer dan prima. Je kunt prima klein membraan gebruiken hoewel ik voor dergelijke opnames groot membraan prefereer, maar als je met budget wilt werken zul je moeten kiezen.

setje behringer C2 voor nog 82 euro.... kost echt geen drol
http://www.behringer.com/C-2/C-2_medium.jpg

Hang deze, eventueel via een klein mengpaneeltje, aan je huidige minidisk of laptop of zelfs taperecorder en je bent klaar.
(behringen en phonic verkopen hele mooie kleine mengpaneeltjes waar je de mics op kunt aansluiten, fantoom voeding hebt en een uitgang voor opnames... en dat voor nog géén 100 euro..)

Jimi Hendrix
7 juni 2007, 09:39
Klein membraan mics missen te veel resolutie bij het opvangen van een grote golfvorm.

heerlijk, voor een grote golfvorm heb je een groot membraan nodig...
dat is echt de grootste onzin die er is.
Ooit gehoord van de merken DPA of Schoeps?

schoeps nier (http://www.schoeps.de/E-2004/specs-mk-ccm4.html)

schoeps omni (http://www.schoeps.de/E-2004/specs-mk-ccm2.html)

EDIT: nog een DPA (http://www.dpamicrophones.com/module.php?MID=101&itemid=4003&function=pillu) 'tje (ook omni)

middenonder: de frequentieweergavegrafiek
links: 't formaat van een lijn van schoeps.
door de karakteristieken van een nier-ontwerp loopt het laag altijd iets terug. Dit is te compenseren door proximity effect, waar omni's dan weer nauwelijks/geen last van hebben, maar die lopen dan ook weer netjes door tot 20Hz, wat je goed zult horen op je Ipod haha.

maar goed, 't ging geloof ik over een compact opname-apparaatje al dan niet met ingebouwde mics.... carry on.

bert k
7 juni 2007, 09:46
Ik ben het dacht ik wel met je eens, hoor, maar als ik die eerste frequentieweergave zie, dan begin ik te twijfelen. Dat is een kaarsrechte lijn van 20 tot 20.000 hertz. Daar geloof ik dus helemaal niks van. Zeker in het laag hoort een daling te zitten.

Jimi Hendrix
7 juni 2007, 09:47
Ik ben het dacht ik wel met je eens, hoor, maar als ik die eerste frequentieweergave zie, dan begin ik te twijfelen. Dat is een kaarsrechte lijn van 20 tot 20.000 hertz. Daar geloof ik dus helemaal niks van. Zeker in het laag hoort een daling te zitten.

das een omni, bert...
en bovendien een topmic.
heeft B$%*$U%inger ook niet zo'n goedkope omni die nagenoeg lineair is tot 20Hz? check de ecm8000 eens.

Han S
7 juni 2007, 10:21
De afmeting van het membraan heeft idd niets te maken met de karakteristiek van de microfoon. Zo heeft de PZM een belachelijk klein membraan maar een geweldige lage tonen response. Een klein membraan condensator kleurt ook minder en heeft een betere off axis reponse, maar is ook iets minder stil als een groot membraan.

Roman
7 juni 2007, 12:02
de ECM800 is een meetmicrofoon....

Ah well, mijn vorige reactie was idd niet accuraat.
Zonder al te veel in details te treden, wat voor de topic starter ws niet nodig is:
Een groot membraan pikt meer off-axis op en een bijkomend voor/na deel is hoorbaar meer aanwezig laag (ook wel kleuring). Een voordeel in dit geval; De "kleuring" is wat ruimte opnames nou zo mooi maakt met een groot membraan.

(Deze type mics hebben ook het proximity effect was meer laag oplevert wanneer de mic dichter bij de source komt. maar da's hier niet van toepassing, hoewel een kleinere ruimte dan weert parten gaat spelen)

Han S
7 juni 2007, 12:11
De ECM8000 wordt als meetmicrofoon geleverd bij de Ultra Curve, maar is gewoon als omni mic voor alles en nog wat te gebruiken, hij is wel wat rumoerig.

Voor de rest zijn er dermate grote verschillen tussen zowel LDC's en SDC's onderling dat je het niet zomaar kan ver-algemeniseren, het ontwerpen en maken van een topmicrofoon is bepaald niet eenvoudig.

onze_jef
7 juni 2007, 12:26
Bedankt voor alle reakties.

Wat ik vooral wou weten was of die Zoom al dan niet beter is dan die minidiscspeler.

Dat een betere micro een beter resultaat oplevert lijkt me idd zeer logisch, daar start immers heel het verhaal van het opnameproces.

Het punt is dat ik niet wil beginnen een laptop opstarten, hele hoop kabels aansluiten, etc. Het moet in 1ste instantie snel en eenvoudig zijn.

Thuis heb ik wel wat meer geduld en in een studio mag het allemaal lang duren maar als we repeteren willen we vooral spelen... en spelen!

2 goeie micro 's op 2 statiefjes en een eenvoudig (!) apparaatje lijkt me dus de maximale opstelling, liever heb ik nog dat de micro 's deel van het apparaat zijn.

Die minidiscspeler met bijgeleverd microtje vind ik in princiep OK, punt is dat ik die leen en nu zelf iets wil, vandaar men rondvraag.

rjong999
7 juni 2007, 13:17
Tja, wij hebben gewoon een Windows PC, oud beestje, vast in de oefenruimte staan, en nemen alles op met een SWEEX soundcardje van 19 euro op een gratis gedownloade MP3 recorder. En 3 dynamische Behringer mic's, uit de 3 voor 39 euro aanbieding. Na afloop van de repetitie iedereen even met z'n stickie in de USB en klaar. Niks opbouwen, gewoon binnenkomen, aanzetten en spelen. Werkt super.

Ic3gl0vE
7 juni 2007, 13:29
Die minidiscspeler met bijgeleverd microtje vind ik in princiep OK, punt is dat ik die leen en nu zelf iets wil, vandaar men rondvraag.


Ah kijk aan, dan kun je helemaal goedkoop klaar zijn. Minidisc wordt nauwelijks nog gebruikt, dus is het tweedehands lekker goedkoop. Voor een euro of 30 heb je wel zo'n portable md recordertje, moet je alleen nog zo'n microfoontje kopen.

Zelf heb ik met mijn md speler en een trust electret microfoontje van 10 euro (zo'n pc ding) wel eens best leuke opnames gemaakt. Misschien kan ik met datzelfde setje binnenkort eens proberen een band op te nemen en dan laat ik je weten hoe het gegaan is.

Roman
7 juni 2007, 13:34
ja, xag van de week toevallig nog op marktplaats een portable md met eerder genoemde sony stereo mic (ik gebruik exact de zelfde combo) voor een paar tientjes.. doe er je voordeel mee.

Mooie van MP3/WAV opname is dat je het rechtstreeks op je pc kunt gebruiken, minidisc mot je eerst analoog overzetten..

Ic3gl0vE
7 juni 2007, 13:43
De wat modernere mp3 spelers hebben een usb aansluiting. Kun je dan je muziek niet meteen overzetten?

bert k
7 juni 2007, 13:54
Ja, dat kan, maar dan krijg je een ATRAC-bestand op je PC, dat is net MP3 maar dan anders. Dus dat moet je toch weer omzetten in iets bruikbaars.

Ic3gl0vE
7 juni 2007, 14:08
Hmm.. die atrac zooi is de moeite niet. Dan kun je beter gewoon analoog (of via digital out) overzetten naar de pc.

rjong999
7 juni 2007, 14:35
Vandaar onze keuze voor een PC met een MP3-recorder, uiteindelijk de gemakkelijkste manier om alles op te nemen en direct als MP3 op de stickies te kunnen zetten. Hoewel ik hoorde dat die mooie kleine Boss dat ook kan, direct in MP3 opnemen (de site zei van niet, nmaar gebruikers zeggen van wel).

bert k
7 juni 2007, 14:55
Ja, dat klopt, je kan simpel in 1 keer MP3 opnemen, met een ingeplugd microfoontje zelfs in stereo.

In de andere stand is het een 4-sporenrecorder, die opneemt in .wav of in een gecomprimeerd formaat. Helaas wel in een Boss bestandsformaat, dus je moet op de PC nog even een hulpprogrammaatje zetten om te converteren.
Maar de MP3 opname is ideaal voor repetities, zelfs in mono.