PDA

View Full Version : Top/ Bovenblad houtsoort voorkeur?



Serefingers Super Aldi
13 januari 2003, 09:47
Solid Spruce of Rosewood lees je wel eens, wat is het klankverschil?

(Ik heb het overzicht gelezen maar vind het niet erg duidelijk betreft geluid omschrijving )

Alvast bedankt.

gertdm
13 januari 2003, 13:12
solid betekent massief. Tegenovergestelde is laminaat,geperste sukjes of strookjes hout.
Spruce , fichten, ceder zijn de meest gangbare houtsoorten voor bovenblad. Een massief bovenblad heeft betere klankeigenschappen dan gelamineerd omdat massief beter reageert op trillingen en flexibeler is (vanwege de nerven die als het ware golven).Gelamineerd is altijd stugger
omdat het minder vibreert.

gitaarbouwers beweren vaak dat een massief bovenblad 10x belangrijker is voor het geluid dan zij- en achterkant. Een geheel massieve gitaar is ook duurder natuurlijk.
Vandaar dat je in een modellenreeks ook altijd ziet dat het begint met een massief bovenblad en gelmineerde zij- en achterkanten, vervolgens een duurder model met massief boven- en achterblad.
n uiteindelik geheel massief.
Houtsoorten maken toon. Dus de combinatie van houtsoorten en de constructie zijn wel bepalend voor het karakter van de gitaar.
Speelstijl en snaren ook wel.

Spruce rijpt in de tijd omdat de nerven steeds flexibeler worden en het blad soepeler wat weer de klank rijker maakt. Karakter van spruce is een heldere toon en
een wat puntiger hoog.
Ceder rijpt niet. Het is wat het is en klinkt warm en mellow.
Vaak een diepere bas als bij spruce.

Stringkiller
13 januari 2003, 16:48
Mijn schoonvader heeft een Seagull s6 -cw (geloof ik, uit mijn hoofd) en die is van gelamineerd wild kersenhout met een massief ceder bovenblad. Deze gitaar klinkt inderdaad veel dieper, vooral in de bass en wat "liever" dan mijn Cort Earth 100 die een massief Spruce bovenblad heeft. Ik kan de vergelijking van Gertdm dus aardig onderbouwen. De mijne klinkt wat harder.

Ibanez RuleZ
13 januari 2003, 19:47
ik houd zelf het meeste van warm geluid, en dan kom je heel snel bij ceder terecht, vandaar dat ik daar dan ook het meeste van houd.

harrald