PDA

View Full Version : vragen over de Fulltone deluxe wah



the sure thing
5 juni 2007, 21:08
Hallo,

Ik zit erover te denken om de fulltone deluxe wah te kopen. MEGA duur, maar volgens iedereen klinkt ie waanzinnig. Ik heb een Dunlop en een Vox wah geprobeerd, maar het echte "wakka wakka" mis ik nog. Nu blijkt er een "shaft" stand op de Fulltone deluxe te zitten, die speciaal vernoemd is naar de muziek van de serie/film Shaft! En nou juist die wakka wakka toon zoek ik. MAAR..... 2 vragen:

1- heeft ie ook een 9 volt aanlsuiting voor een adapter? Of alleen voor een batterij?
2- sommigen op harmony central klagen over een brom (als ie in de buurt staat bij andere pedalen). Wat zijn jullie ervaringen?

EuroCinema
5 juni 2007, 22:12
Charles Pitts zal toch hoogstwaarschijnlijk een Vox of Crybaby hebben gebruikt op die plaat hoor. In elk geval valt uit die 2 pedalen een prima Shaft-intro te halen. Het is toch vooral een kwestie van een goeie funkaanslag/demptechniek en hand-voetcoordinatie. Niet blind keihard "chucken" over alle snaren, maar gericht uit de pols, voor de stukken met de wah dicht vooral rond de a en d snaar concenteren en voor de scherpere uithalen de hoge e, b, g erbij. Vermijd de helemaal dichte en helemaal open positie zoveel mogelijk, de sound zit in de stukken ertussen. En natuurlijk is zoals bij alle funkstukken het rechterhanddempen heel belangrijk. (Misschien wist je dit al lang hoor, dan voor de meelezers). Kijk ook eens naar de rest van je gear. Luister eens naar Cafe Regio van dezelfde plaat: "Skip" Pitts had een jazzachtergrond. Neckhumbucker en niet teveel hoog dus! Probeer een andere pickup, amp setting, eq instellingen etc etc. Klein randje overdrive en galm doen wonderen.

Die fulltone klinkt vast heel goed hoor, maar als funkfreak :soul: zeg ik:don't believe the hype. Het is basic consumentenpsychologie dat mensen een dure aankoop graag rechtvaardigen door er heel enthousiast over te doen. Harmony central draait daarop :sssh:

the sure thing
5 juni 2007, 22:33
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik neem het zeker mee! Maar dat is nog geen antwoord op mijn 2 vragen :-)

Funkblaster
6 juni 2007, 00:17
Nouja ook niet echt een antwoord op je vraag, maar als je graag dat funky wakka wakka geluid, zoals jij het zo mooi noemt, wilt hebben, probeer dan ook eens een Budda wah. Ik vond hem eigenlijk beter dan de fulltone clyde...

EuroCinema
6 juni 2007, 09:34
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik neem het zeker mee! Maar dat is nog geen antwoord op mijn 2 vragen :-)


Oh ja. Nou dat weet ik allebei niet :p

Ash ketchum
6 juni 2007, 18:36
Heb je ooit gedacht om een crybaby te (laten) modden. Er staan genoeg mods op het net namelijk. Zo heb ik mijn crybaby naar mijn eigen wens gemod (true bypass, bc109's voor smooth sound, volume en mid mods). Is cheaper en heeft meer mojo dan een overpriced pedaal IMHO.

Jan Buurman
6 juni 2007, 19:07
de "Shaft Wakka Wakka" komt toch uit een colorsound Wah?

Hell's Engl
6 juni 2007, 20:47
Dan zal ik je vraag beantwoorden...
Ik heb er eentje en vindt 'm waanzinnig!!! Heb 'm een tijdje naast 'n Line6 MM4 en DL4 gehad, welke allen via 'n Rochbag pedalboard werden gevoed... Maar geen last van ruis of iets dergelijk...
En er zit 'n adapter aansluiting op....

Joost

P.S.; ze zijn inderdaad sterfens duur...

ewout
6 juni 2007, 22:17
de "Shaft Wakka Wakka" komt toch uit een colorsound Wah?

Volgens mij ook ja. De clyde deluxe schijnt dan ook die colorsound na te kunnen bootsen als ik het niet verkeerd heb...

the sure thing
6 juni 2007, 23:21
... ik ga morgen mijn VOX maar eens in een A/B test vergelijken met de Fulltone.

Weet iemand toevallig het album Fireflight van Lois Lane welke Wah daar is gebruikt? Dat Wah geluid in dat album vind ik fenomenaal (het hele album vind ik overigens geweldig).

EuroCinema
7 juni 2007, 15:43
Ik weet het niet, die colorsounds klinken tof. Maar ik heb nooit gelezen dat dat pedaal ook echt gebruikt is op die plaat. Was de colorsound wah al in de VS te koop begin '71? Nou ja, dat voert ook wel wat ver allemaal.

Anway, hier een leuk filmpje van Hayes met de Bar-Kays, op 2.35 en 3.20 kun je de gitaristen even bezig zien. Flinke slides omhoog voor de scherpe
"wakka-" uithalen.

http://www.youtube.com/watch?v=8y4IeT-XzYs

the sure thing
7 juni 2007, 20:54
Nou Euro Cinema, ik wilde je verhaal met een korrel zout nemen, maar daar is maar een klein korreltje van overgebleven:

Vandaag naar Feedback in Apeldoorn geweest en daar mijn Vox V-847 in
een A/B test uitgebreid vergeleken met de FULLTONE WAH DELUXE. Testgear:
Fender strat USA en een Fender Prosonic buizenamp (clean ingesteld). Ik heb
regelmatig dezelfde loopjes gespeeld en daarna, zonder instellingen te
veranderen, de pedalen geswitched. Dit heb ik ongeveer 20x (!) gedaan. Deze
vergelijking is wetenschappelijk verantwoord dus :-)

De Fulltone LIJKT iets dikker, smeriger en warmer te klinken dan de Vox,
maar ik vind de verschillen behoorlijk klein! Ik had voor een pedaal wat
meer dan 2x zo duur is, grotere verschillen verwacht. De Fulltone ligt daar
in de etalage voor € 329,- wat op zich een gunstige prijs is (ze zijn in NL ook te koop voor EUR 389!!!) . De Fulltone leek iets meer te "bijten" in het hoog, iets meer "diepte" te hebben in het laag en iets extremer te zijn in het Wah-scope. Maar de verschillen zijn zeg maar 8 voor de Vox en 10 voor de Fulltone (dus een verschil van max 20%). De Fulltone is True Bypass, heeft 3 verschillende "voicings", een volumeknop en heeft ook een led-indicator. De lekkerste voicing (Shaft) leek teveel op mijn Vox. Er is verschil te horen, maar of dat de prijs rechtvaardigt, ik weet het niet.

Ik heb mijn Vox ook TB gemaakt (kan ik iedereen met een beetje soldeerbout
skills aanraden! Er is zoveel goeds hierover op internet te vinden) en er
ook een 9V aansluiting in gemaakt en een ledje ingezet. Die verschillen
vallen dus al weg. Dan blijven de looks over, en de volume-pot. Hiermee kan
je, als je je wah inschakelt ook een volumeverschil bewerkstelligen.

Is dit de investering waard om ruim EUR 300 uit te geven aan een WAH? Ik twijfel sterk.

EuroCinema
8 juni 2007, 16:23
Nou Euro Cinema, ik wilde je verhaal met een korrel zout nemen, maar daar is maar een klein korreltje van overgebleven.

:D

plustienkarakters

future2future
27 juni 2007, 18:01
Ik heb die fulltone een keer live gebruikt, geleent van een maat van me en ik moet zeggen dat ik em toch wel een stuk beter vond dan mijn Crybaby. Sweep is groter, voor mij persoonlijk voelt dat beter. En wat ik een groot voordeel vind is dat je meerdere standen hebt...dus verschillende sounds. Als ik een nieuwe wah ga kopen ga ik toch zeker naar de Fulltone kijken, ondanks de prijs

gvink
27 juni 2007, 18:48
Waar je ook eens naar kan kijken is, zoals al eerder gezegd, je huidige wah modden... Alleen al een andere inductor kan een groot verschil maken.. bijvoorbeeld die van Area51 - pm voor meer info

Maar er zijn natuurlijk legio mogelijkheden.. Build your own clone heeft bijvoorbeeld een drop in set om je wah te verbeteren. Is vergelijkbaar met wat Area51 heeft, alleen is alles van Area 51 ook los te krijgen.. volledig printplaatje, volledige kit of alleen een inductor...

Ash ketchum
27 juni 2007, 19:26
+10
Je huidige wah geeft veel meer mojo dan een wah die je nieuw voor 200 euri betaalt IMHO. Er staan genoeg mods op het net en er zijn genoeg spulen verkrijgbaar. Newtone heeft o.a. wah-pots (betere dan hotpotz) en fasel spoelen. Dat kan je huidige wah al een eind de richting op schoppen.

jaspie
27 juni 2007, 20:40
ik heb een week gelede een clyde mccoy reissue van vox aangeschaft. Vrij brede sweep met vooral veel naar de hoog. Ik krijg er uistekende shaft geluiden uit iig.

the sure thing
27 juni 2007, 23:36
.... ik moet iets opbiechten.... Ik had zo'n last van GAS dat ik toch mijn VOX wah voor een OK prijs heb verkocht en de Fulltone deluxe heb gekocht.... Ik ben toch voor die 20% extra gegaan. Het pedaal voor EUR 329,- gekocht. Ik weet het: ik ben slecht, ik deug niet, ik ben commercieel beinvloedbaar bla bla bla..... MAAR IK BEN WEL HEEL BLIJ MET MIJN AANKOOP!!!!!!!!!

Nitefly7
28 juni 2007, 12:23
...... MAAR IK BEN WEL HEEL BLIJ MET MIJN AANKOOP!!!!!!!!!

..whatever makes you sleep at night.. :sssh:

...waarschijnlijk wordt m'n 'big band'-setup wah (magicstomp + wah, misschien OD) een TB'd V847.....

Nitefly7
28 juni 2007, 12:25
Ik heb die fulltone een keer live gebruikt, geleent van een maat van me en ik moet zeggen dat ik em toch wel een stuk beter vond dan mijn Crybaby. Sweep is groter, voor mij persoonlijk voelt dat beter. En wat ik een groot voordeel vind is dat je meerdere standen hebt...dus verschillende sounds. Als ik een nieuwe wah ga kopen ga ik toch zeker naar de Fulltone kijken, ondanks de prijs

*kuch* 535q *kuch*

sweep is 'Dunlopy' .. gewenning, maar ik ben eraan gewend..
......natuurlijk is 'n grotere regelweg ook wel leuk maar ach..

it was good enough for Jimi... (regelweg dan..wil niet weten wat Hendrix met 'n Roger Mayer Vision wah (zoals in 'n Jubileum nr van Gitarist stond, i.c.m. ' De Parker van Jimi") of 'n Silvermachine had willlen doen..)

future2future
28 juni 2007, 19:45
it was good enough for Jimi...

Ja toen wel, want er was niks anders!

the sure thing
28 juni 2007, 19:49
... ik heb heel wat WAH's geprobeerd en gehad in mijn leven, maar die van Jim Dunlop heb ik snel weer weggedaan. Overstuurd doet ie leuke dingen, maar clean kon ik geen "kwahkend" geluid uit de wah's van Dunlop krijgen.

Bruce
28 juni 2007, 20:03
... ik heb heel wat WAH's geprobeerd en gehad in mijn leven, maar die van Jim Dunlop heb ik snel weer weggedaan. Overstuurd doet ie leuke dingen, maar clean kon ik geen "kwahkend" geluid uit de wah's van Dunlop krijgen.
Kan me niet voorstellen dat je dan ook de 535Q hebt getest!!??
Die is ook clean geweldig!!

the sure thing
28 juni 2007, 20:04
Is dat niet dezelfde als de "crybaby"?

future2future
28 juni 2007, 20:38
... ik heb heel wat WAH's geprobeerd en gehad in mijn leven, maar die van Jim Dunlop heb ik snel weer weggedaan. Overstuurd doet ie leuke dingen, maar clean kon ik geen "kwahkend" geluid uit de wah's van Dunlop krijgen.

Clean vind ik em ook niet lekker, veel te schel

Nitefly7
28 juni 2007, 23:17
Is dat niet dezelfde als de "crybaby"?

Crybaby = Wah-lijn van Dunlop, met versch. modellen : GCB-95, -95Q, -95F, Mr. Crybaby (wah/volume).....

GCB-95 = 'oer-crybaby'
GCB-95F = Crybaby Classic (met de Fasel die Jimi toen 'nog niks anders had', had...)

GCB-535= Crybaby met 6 verschillende 'sweeps', van bass-heavy tot 'trebly'.. ligt eraan waar je meer nadruk op wilt leggen..
GCB-535q= Zelfde als 535, 6 sweep-standen, maar dan met nog een extra Q-control (een soort parametrische equalizer waarmee je de 'Q' (zeg maar, het 'midden'/'venster' van de gehele sweep)-factor preciezer in kunt stellen) en een regelbare boost, die in de laatste (9v-)versie ook een sidekick-boost heeft

CFH-01: Dimebag's Crybaby From Hell
Crybaby Buddy Guy: veel te duur als je't mij vraagt..

Slash Signature Wah (heet dan ook geen Crybaby meer volgens mij)..

---

zelf heb ik 'n gemodde 535q (TB, regelaars naar zijkant, Fasel-keuze erbij en 'n 'Rob Winter'-plaatje om makkelijker aan/uit te zetten).. die ik bijna wilde wegdoen voor 'n Clyde of 'n RMC2.. maar stiekem is 't nog steeds een ge-wel-dig vet pedaal..

en dat voor 125 Belgische Eurootjes, 5 of 6 jaar geleden (bijna 7 denk ik)..
van alle 'waarom zoveel geld voor 'n wah'-wah's vind ik deze het meest bang-for-the-buck, hij kost notabene nieuw nog minder dan de helft (!) van 'n clyde deluxe (ok, andere 'klasse', maar komop, esoterie is niet altijd aan gitaristen besteedt..)..

zeker 2ehands vind ik werkelijk dat je niet meer dan 200 euro hoeft neer te leggen voor 'n veelzijdige do-it-all, p*rno/rock/blues-wah !

(lees: Koop 'n 535q en ga er met witte lak overheen ofzo...)

IMHO is hij veelzijdiger dan 'n Bad Horsie (hoewel Gitaarlegende Ulco Bed deze -helaas- vaak bij Candy Dulfer heeft gebruikt voor clean stukken..wat ik niet zo heel mooi ge-wah vond..zijn spel is fenomenaal-in't-kwadraat, maar die Bad Horsie voor funky wah...hmmmz)

cleane funk, ballads-met-chorus, stevige rock of metal; hij doet 't allemaal..
her-downloaden van de handleiding kan wel handig zijn voor voorbeeld-settings (die erg goed zijn..)

andere crybaby gebruikers:
Satriani
Vai (pre-bad horsie)
John Petrucci (veelal de Rack-versie)
Steve Lukather (Rack-versie)
Joe Bonamassa
..Ik !

zoon van Piet
29 juni 2007, 11:53
Volgens mij ook ja. De clyde deluxe schijnt dan ook die colorsound na te kunnen bootsen als ik het niet verkeerd heb...

Ik vraag me af of dat kan. Niet alleen heb ik een stuk of zes Colorsounds, die onderling behoorlijk verschillen ( van gewoon tof tot megasuper, echte drollen ben ik bij CS nog nooit tegengekomen). Maar het lijkt me vooral onmogelijk om Colorsound na te bootsen met een wah die fysiek gezien een vox/crybaby variant is. De colorsound heeft een totaal andere overbrenging van pedaal naar pot en gebruikt de hele sweep van de pot, in tegenstelling tot dat systeem met tandjes van vox/crybaby/etc. Dit maakt de CS tot een superwah, met de wakkasounds binnen voetbereik. Maar het maakt hem ook een enkelblesseerder en een moeilijk ding om de sweetspot op te zoeken. reden waarom ik bij mn band een normale (JEN) crybaby gebruik.

Ik weet zo niet wat oroigineel op Shaft gebruikt werd. Maar het lijkt me stug dat het Colorsound was. Ik meen ooit gelezen te hebben dat het een Maestro was, de Boomerang. Mijn boomernag heeft absoluut dat geluid. Maar een crybaby - met name de originele thomas met bruine 'stack of dimes' inductor- lijkt me ook een waarschijnlijke optie...

Nitefly7
27 september 2007, 23:41
.... ik moet iets opbiechten.... Ik had zo'n last van GAS dat ik toch mijn VOX wah voor een OK prijs heb verkocht en de Fulltone deluxe heb gekocht.... Ik ben toch voor die 20% extra gegaan. Het pedaal voor EUR 329,- gekocht. Ik weet het: ik ben slecht, ik deug niet, ik ben commercieel beinvloedbaar bla bla bla..... MAAR IK BEN WEL HEEL BLIJ MET MIJN AANKOOP!!!!!!!!!

en terwijl ik over 535q's filosofeerde en de Vox sterk overwoog..

....gaat ook ik nu waarschijnlijk een Fulltone Clyde regelen....

maar ik heb 'n muzikale reden:
- hij past in m'n Zweedse 'quasi whites only' (geen r*cisme onder pedalen !) pedalboard
- en ik heb 'm GEZIEN (jaja), bij Mike Scott's pedalboard..!

het (gitaristen)vlees is zwak .......

Nitefly7
27 september 2007, 23:42
Ja toen wel, want er was niks anders!

en daarom speelt ook niemand meer op Fender Strats en Marshall stacks....!