PDA

View Full Version : wat heeft meer invloed?! Amp Of Guit?!



Evil-Payasos
5 juni 2007, 18:32
(ten eerste, geen idee of het hier goed staat?!)

wat heeft meer invloed op je geluid?, een amp of een gitaar? Of kan je dat niet zo zeggen?

Thx

BH

B_2_the_a
5 juni 2007, 21:07
ligt aan de amp en gitaar ;)

Nanni
5 juni 2007, 21:24
hmm wel moeilijk..

het verschil tussen bv. een tele, strat, les paul en sg is meetsal goed te horen, maar het verschil tussen een marshall, engl en fender ook, dusss... nog nix wijzer geworden.. :p

bij gitaren ligt het vooral aan de afmetingen van de body icm de elementen, maar ik zit verder niet zo in de elektronica, dus ik heb eig geen id hoe dat nou pcies bij versterkers zit..

je eigen "sound" vinden (hoe afgezaagd dat ook klinkt), is vaak de kunst. ik vind het persoonlijk altijd wel leuk om een b'tje te klieren met verschillende distortions enzo, maar t kan ook erg onhandig zijn als je bv. moet optreden en je geen goeie sound kunt vinden..

Lennert
6 juni 2007, 00:32
Ik denk toch dat alles in acht genomen de amp de grootste invloed heeft.. Je kunt met een beetje moeite elke gitaar in elk genre gebruiken (je ziet sunburst tele's bij thrashmetal bands en superstrats bij jazzgitaristen) Maar ik heb nog nooit een bluesgitarist over een 5150 zien spelen of een deathmetal band over een vox..

Evil-Payasos
6 juni 2007, 07:33
Hahahaha, dit blijkt een vraag waar niet veel antwoord op hebben! Maar tot zo ver, bedankt!!

BH

Maurice_732
6 juni 2007, 08:38
Ik denk dat het eraan ligt welke muziek je speelt.
En welke effecten op de versterker je gebruikt.

Kim Wilson
6 juni 2007, 08:42
Ik denk dat het eraan ligt welke muziek je speelt.
En welke effecten op de versterker je gebruikt.
Je geluid heeft natuurlijk helemaal niks met de stijl muziek te maken. Dat wordt gevormd door de amp en de gitaar.

Ik denk dat de gitaar het meest doorslaggevend is. Een Strat zal op alle versterkers herkenbaar als Strat blijven klinken, of dat nou over een Marshall of een Fender amp is.

petpas
6 juni 2007, 09:24
De gitaar en amp hebben beide invloed op je geluid. Tevens het effect dat je wel/niet gebruikt.

Maar t grootste invloed is, mijns inziens, nog steeds de persoon die de spullen bedient nl jezelf.

Rutger
6 juni 2007, 09:34
Beide zijn even belangrijk. Gitaar en amp keuze hangen van je stijl af natuurlijk, maar voor een echt goeie sound moeten beide in orde zijn.

Toch is mijn ervaring dat elke gitaar over een goeie amp wel goed klinkt, of t nu een Richwood is of een Gibson. De laatst klinkt natuurlijk wel een stuk beter, maar een goedkope gitaar over een goeie amp klinkt nooit verkeerd.

Evil-Payasos
6 juni 2007, 10:28
Oke, Maar ik heb nu een ibanez met seymour duncan jazz en JB, en een vox valvestate, en een Metal zone, en ik wil graag metal spelen maar ook een mooie clean, zelf vind ik dat de metal zone echt kut is, dus die gaat weg. Verder wil ik nu een fulltube amp (met de distortion uit de amp, geen doos meer,) die ook goed clean klinkt. En wil ik een Ibanez RG prestige, of een S prestige, aan amp dacht ik aan Koch studio tone head met cabine, of multitone combo.

Maar welke stellen jullie voor, om eerst te kopen? de amp of de guit?

BH

Kim Wilson
6 juni 2007, 10:31
In jouw geval heeft dan de amp het meest invloed. Je hebt al een gitaar met humbuckers. Het verschil met een andere Ibanez zijn nuanceverschillen, terwijl een andere amp bij jou een groot verschil kan maken. Als je nu een Strat zou hebben, zou ik je denk ik eerst een gitaar aangeraden hebben, maar omdat je nu al een gitaar met humbuckers hebt, is de volgende stap een andere amp.

Just my €0,02...

Evil-Payasos
6 juni 2007, 10:35
ok, bedankt! Lijkt de amp jullie wat voor mijn genre? of stellen jullie liever iets anders voor?

Kim Wilson
6 juni 2007, 10:48
Een Studiotone lijkt me wat aan de lichte kant voor metal. De gemiddelde metal-buizenamp heeft al gauw 100 watt...

Evil-Payasos
6 juni 2007, 10:49
ja dat is wel zo, maar ik wil niet zown bakbeest hebben, ik kan ook denken aan de 6505 combo? maar ghet liefste heb ik een low wattage top fulltube met een prijs rond de 1000 euro, alleen heeft die geen mooie clean (voor zo ver ik weet!)

Laser
6 juni 2007, 11:33
Hahahaha, dit blijkt een vraag waar niet veel antwoord op hebben! Maar tot zo ver, bedankt!!

BH

..... of de vraagstelling was niet duidelijk 8-)

Ten eerste: electrische gitaar of acoustische?
Ten tweede: amp voor sturing naar eindversterking of stand alone? En in welke ruimte?
En al gezegd: wat wil je spelen? Type muziek?

Graag wat specifieker, dan zullen er wel meer gerichte antwoorden volgen denk ik.

Kim Wilson
6 juni 2007, 11:33
Er staat intussen al de nodige info. ;)

steph
6 juni 2007, 12:19
Heel simpel:
Door een klote versterker klinkt de beste gitaar nog ruk!
Een goede gitaarklank komt uit je gitaar :chicken: !

Dirkdewaard
6 juni 2007, 13:59
Een gitaar is veel leuker om te kopen natuurlijk! Alleen:

Een best goede gitaar klinkt super op een goede versterker en echt niet andersom.

Bloem
6 juni 2007, 14:03
Zonder Amp komt er helemaal geen geluid uit je gitaar...... :roll:

B_2_the_a
6 juni 2007, 14:07
Zonder Amp komt er helemaal geen geluid uit je gitaar...... :roll:

andersom ook niet echt

Bloem
6 juni 2007, 14:09
andersom ook niet echt

Wel als je (semi)acoustisch speelt :sssh:

steph
6 juni 2007, 14:12
Fout!
Een goede versterker versterkt ook de slechte eigenschappen van een klote gitaar!

steph
6 juni 2007, 14:13
Wel als je (semi)acoustisch speelt :sssh:
Mijn held :D

Laser
6 juni 2007, 14:54
Er staat intussen al de nodige info. ;)

eeeeuh sowwwwy...... ni goe geleeze

Dirkdewaard
6 juni 2007, 14:56
Fout!
Een goede versterker versterkt ook de slechte eigenschappen van een klote gitaar!

Meen je dit serieus?

Kim Wilson
6 juni 2007, 15:12
Hij heeft wel gelijk...

steph
6 juni 2007, 15:15
Er is natuurlijk een reden waarom zoveel mensen van elementen ed. wisselen, omdat het door een goede versterker niet mooi klinkt (ligt vaker aan de constructie en hout).
Je kunt echt beter een hele goede gitaar hebben en een wat mindere versterker dan viceversa

Dirkdewaard
6 juni 2007, 15:31
Ok komt ie: Goede eigenschappen komen ook niet door een slechte versterker :dance:

Stel je koopt een beginners setje van 125 euro. Gitaar met 5 watt versterker.

Dan denk je dat een custom shop strat door die 5 watt versterker beter klinkt dan de gitaar over een goede buizen versterker?

Voor mij klinkt het raar, laten we het aan de Fender liefhebbers vragen die hebben immers een goede versterker met een slechte gitaar. :D

Evil-Payasos
6 juni 2007, 15:32
oooo, Dus toch een nieuwe gitaar?... haha, welke gitaar kunnen jullie aanraden voor rond de 1000 Euro, (voor metal)

Nanni
6 juni 2007, 15:44
nog ff doorsparen en n ESP Horizon FR kopen zou ik zeggen :p

steph
6 juni 2007, 16:07
Ok komt ie: Goede eigenschappen komen ook niet door een slechte versterker :dance:

Stel je koopt een beginners setje van 125 euro. Gitaar met 5 watt versterker.

Dan denk je dat een custom shop strat door die 5 watt versterker beter klinkt dan de gitaar over een goede buizen versterker?

Voor mij klinkt het raar, laten we het aan de Fender liefhebbers vragen die hebben immers een goede versterker met een slechte gitaar. :D

Ja, jij hoort een groot verschil door dat versterkertje!
Pak maar een versterkertje , sluit er eerst een Squier op aan en dan een CS Cunetto.
Ik heb een hele tijd met een kleine goedkope Fender (buizen)amp gespeeld, met een hele dure Gibson. Het was een verschrikkelijk verschil toen daar een MDF Epi in de Fender geplugd werdt!
Sterker nog, denk jij dat die MDF Epi ineens wel klinkt over een Bogner?

Een setje van 125Euro?
Ga jij eens snel naar het Wehkamp forum! :stop:

Dirkdewaard
6 juni 2007, 16:20
Ja, jij hoort een groot verschil door dat versterkertje!
Pak maar een versterkertje , sluit er eerst een Squier op aan en dan een CS Cunetto.
Ik heb een hele tijd met een kleine goedkope Fender (buizen)amp gespeeld, met een hele dure Gibson. Het was een verschrikkelijk verschil toen daar een MDF Epi in de Fender geplugd werdt!
Sterker nog, denk jij dat die MDF Epi ineens wel klinkt over een Bogner?

Een setje van 125Euro?
Ga jij eens snel naar het Wehkamp forum! :stop:

Het gaat erom wat meer invloed heeft op je geluid. Niet of het goed klinkt.

Een kleine goedkope fender buizenversterker is niet echt wat ik bedoel, dat is een hele goede versterker. (layla is ingespeeld op een champ)
Ik denk inderdaad dat een epi best goed klinkt over een Bogner.

Het blijft een hele tijd ja-nee-en ben ik bang.....
ach het houd ons van de straat.

(Ps ik heb laatst een setje stem-mechanieken gekocht voor 275,- en die klinken voor geen meter. Iets dat duur is is niet altijd beter.)

B_2_the_a
6 juni 2007, 16:39
(Ps ik heb laatst een setje stem-mechanieken gekocht voor 275,- en die klinken voor geen meter. Iets dat duur is is niet altijd beter.)

dan voel je je genaaid :S
je kan ze ook voor 5 euro halen (BOSTON!!!)

;)

steph
6 juni 2007, 16:59
Het gaat erom wat meer invloed heeft op je geluid. Niet of het goed klinkt.

Een kleine goedkope fender buizenversterker is niet echt wat ik bedoel, dat is een hele goede versterker. (layla is ingespeeld op een champ)
Ik denk inderdaad dat een epi best goed klinkt over een Bogner.

Het blijft een hele tijd ja-nee-en ben ik bang.....
ach het houd ons van de straat.

(Ps ik heb laatst een setje stem-mechanieken gekocht voor 275,- en die klinken voor geen meter. Iets dat duur is is niet altijd beter.)

Juist, er zit €2000 euro verschil tussen een champ en een Bogner, dat verschil in een gitaar is zeker zo groot! Als het signaal al crap is (lees: gitaar) kan de versterker alleen de crap versterken.

(ps. zijn de stemmechanieken voor een gibson of strat, zoek nog een setje tulpmechanieken(gibson))

Dirkdewaard
6 juni 2007, 17:54
Juist, er zit €2000 euro verschil tussen een champ en een Bogner, dat verschil in een gitaar is zeker zo groot! Als het signaal al crap is (lees: gitaar) kan de versterker alleen de crap versterken.

(ps. zijn de stemmechanieken voor een gibson of strat, zoek nog een setje tulpmechanieken(gibson))

Iets dat duurder is is niet altijd beter. Ik heb liever een kleine fender dan een bogner. Eens, zonder (goed) signaal kan je er niets van maken, maar het gaat erom wat het meeste invloed heeft.

(Gibson, ik heb een goede site gevonden in NLD: http://www.guitarchives.nl/guitarsgalore/index.php als het niet op de site staat kan je hem mailen, goede kerel goede prijzen. Als je nieuwe tulp zoekt heb ik nog wel een setje denk ik.)

steph
7 juni 2007, 09:48
Iets dat duurder is is niet altijd beter. Ik heb liever een kleine fender dan een bogner. Eens, zonder (goed) signaal kan je er niets van maken, maar het gaat erom wat het meeste invloed heeft.

(Gibson, ik heb een goede site gevonden in NLD: http://www.guitarchives.nl/guitarsgalore/index.php als het niet op de site staat kan je hem mailen, goede kerel goede prijzen. Als je nieuwe tulp zoekt heb ik nog wel een setje denk ik.)

Ik heb je gePMmed!

steph
7 juni 2007, 09:53
Iets dat duurder is is niet altijd beter. Ik heb liever een kleine fender dan een bogner. Eens, zonder (goed) signaal kan je er niets van maken, maar het gaat erom wat het meeste invloed heeft.

(Gibson, ik heb een goede site gevonden in NLD: http://www.guitarchives.nl/guitarsgalore/index.php als het niet op de site staat kan je hem mailen, goede kerel goede prijzen. Als je nieuwe tulp zoekt heb ik nog wel een setje denk ik.)

Ja, dat bedoel ik eigenlijk ook wel te zeggen, liever zo'n Epiphone valve junior met een hele goede gitaar dan een Bogner met animal.
Vriend van mij heeft echte oude Fenders en Gibsons, en die klinken goed over iedere versterker!
Maar je hebt gelijk, duurder is niet altijd beter!

Rutger
7 juni 2007, 11:26
Ja, daar heb je een punt. M'n strat klinkt ook goed over elke amp.

Dan blijf ik bij: beide wegen even zwaar

Dirkdewaard
7 juni 2007, 13:04
Ja, dat bedoel ik eigenlijk ook wel te zeggen, liever zo'n Epiphone valve junior met een hele goede gitaar dan een Bogner met animal.
Vriend van mij heeft echte oude Fenders en Gibsons, en die klinken goed over iedere versterker!
Maar je hebt gelijk, duurder is niet altijd beter!

Maar je maakt een verkeerde vergelijking, een valve junior is een fantastische versterker. Veel beter dan een animal gitaar. Vergelijk een Valve junior met een mex strat. Mex strat over een Bogner, dat geeft een mooi geluidje.

Als ik mijn gibson over mijn eerste versterker (samick 10 watt :rockon: ) speel blijft er niets van over. Het maakt niet uit of je een Fender, Gibson of Animal speelt over dat ding ze klinken allemaal kut.

Dirkdewaard
7 juni 2007, 13:05
Ja, daar heb je een punt. M'n strat klinkt ook goed over elke amp.

Dan blijf ik bij: beide wegen even zwaar

Je mag hem eens proberen over mijn samick versterker als je wilt :)

Kim Wilson
7 juni 2007, 13:06
Kortom, als je een topgeluid wilt, zul je een goeie gitaar én een goeie amp moeten hebben. :)

Dirkdewaard
7 juni 2007, 13:11
Kortom, als je een topgeluid wilt, zul je een goeie gitaar én een goeie amp moeten hebben. :)

Dank je wel, goede conclusie.

en speakers? en snoeren? en snaren?

(Eigenlijk zit goed geluid in de vingers. :sssh: )

Kim Wilson
7 juni 2007, 13:14
Nee, geluid zit niet in je vingers. Geluid zit in je hele setup, dus idd ook je speakers, kabels, snaren, pedalen, alles. Als je dus een goeie sound wil hebben, moet alles gewoon goed zijn. Wat je met dat geluid doet (techniek) zit in je vingers. Als je je gitaar in open stemming zet, en je slaat hem aan zonder je vingers op de hals te zetten, heb je het geluid van jouw set. Daar komt geen vinger aan te pas, maar toch heb je een specifiek geluid. ;)

Bloem
7 juni 2007, 13:31
Dank je wel, goede conclusie.

en speakers? en snoeren? en snaren?

(Eigenlijk zit goed geluid in de vingers. :sssh: )

Een krakend snoer is natuurlijk ook niet echt aan te raden, maar ja, wat kost een kabel nou helemaal! :chicken:

Dirkdewaard
7 juni 2007, 13:38
Nee, geluid zit niet in je vingers. Geluid zit in je hele setup, dus idd ook je speakers, kabels, snaren, pedalen, alles. Als je dus een goeie sound wil hebben, moet alles gewoon goed zijn. Wat je met dat geluid doet (techniek) zit in je vingers. Als je je gitaar in open stemming zet, en je slaat hem aan zonder je vingers op de hals te zetten, heb je het geluid van jouw set. Daar komt geen vinger aan te pas, maar toch heb je een specifiek geluid. ;)

Peter green klonk eigenijk altijd hetzelfde, LP of strat, Fender, Marshall of Orange. De discussie is nog steeds gaande of "Brown Sugar" van ZZtop een LP of strat was. Luister het nummer maar eens. Op het LP forum is nu een mooi voorbeeld, waarbij iemand 7 oude gibsons vergelijkt die compleet anders zijn, niemand weet welke welke is.

(snoeren zitten tussen de 5 en 300 euro denk ik)

Kim Wilson
7 juni 2007, 13:42
Peter green klonk eigenijk altijd hetzelfde, LP of strat, Fender, Marshall of Orange.

(snoeren zitten tussen de 5 en 300 euro denk ik)
Ja, dat is techniek wat je hoort. Sommige mensen hebben zo'n herkenbare manier van spelen, dat ze op elke set herkenbaar zijn. Maar in de basis is het geluid wel degelijk anders.

Dirkdewaard
7 juni 2007, 13:55
Ja, dat is techniek wat je hoort. Sommige mensen hebben zo'n herkenbare manier van spelen, dat ze op elke set herkenbaar zijn. Maar in de basis is het geluid wel degelijk anders.

Klopt, maar het geluid is altijd anders, maar altijd goed en daar gaat het om. Zelfs bij mijn setup in de kamer, die nooit veranderd, is het geluid altijd anders. Er zijn mensen die altijd goed klinken, over alles. Bij die mensen zit tone in de vingers blijkbaar.

steph
7 juni 2007, 14:33
Mijn vergelijking is een versterker van +/-150Euro en een gitaar van +/-2300, en andersom. Een Epi valve met Lespaul is een betere combi dan een Bogner met Stagg. Ik had natuurlijk voor dat geld ook een veel slechtere versterker kunnen kiezen, dat is waar, maar kun je voor dat geld ook een betere gitaar kiezen????

Mooie hobby

Dirkdewaard
7 juni 2007, 16:07
Mijn vergelijking is een versterker van +/-150Euro en een gitaar van +/-2300, en andersom. Een Epi valve met Lespaul is een betere combi dan een Bogner met Stagg. Ik had natuurlijk voor dat geld ook een veel slechtere versterker kunnen kiezen, dat is waar, maar kun je voor dat geld ook een betere gitaar kiezen????

Mooie hobby

Wederom heeft een prijs hier niets mee te maken. Een goede versterker is blijkbaar goedkoper dan een goede gitaar. Ik vind een Epi Valve veel beter klinken dan een Bogner.

Undertaker-120306
11 juni 2007, 10:40
t is wel zo t ligt aan de gitaar en amp maar je kan wel een goede amp en gitaar hebben maar als die gitarist niet kan spelen krijg je nog geen mooi geluid :P dus t ligt eigenlijk aan 3 dingen

Henkie spenkie
11 juni 2007, 11:49
Ik denk dat een goed geluid ook voor een groot deel afhangt van de gene die de gitaar bespeelt :D

stefke_m
11 juni 2007, 20:03
Hoe vaak moet wel niet herhaald worden dat een goede gitaar door een slechte amp slecht klinkt en een slechte gitaar door een goede amp beter klinkt.

Als je al een gitaartje hebt dat best ok is kan je het best een nieuwe amp kopen. Een les paul, strat of tele verliezen al erg veel van hun karakteristieke eigenschappen als je ze inplugt op een solidstate amp (zoals mijn eigen Line6 helaas, maar de VOX komt eraan!).

Ik zou gaan voor een degelijke versterker, die erg flexibel is qua keuze en alles aankan van zware genres tot hardrock tot meer cleane muziek. Tenzij je één situatie hebt om gitaar te spelen (lees: tenzij je metal blijft spelen tot in het graf) en dit ook gaat gebruiken buiten je slaapkamer (is belangrijk voor het bedrag dat je bereid bent uit te geven).

Qua gitaren. Je hebt al een Ibanez, dat is in grote mate best nog te doen, tenzij het natuurlijk een écht instapmodel is, daar is het soms wel wat minder mee. Wacht met een nieuwe gitaar tot je een nieuwe amp hebt en al wat geexperimenteerd hebt met je eigen klank.

Undertaker-120306
11 juni 2007, 23:19
Ik denk dat een goed geluid ook voor een groot deel afhangt van de gene die de gitaar bespeelt :D

ja daar kwam mijn post ook op neer eigenlijk