PDA

View Full Version : Waar wordt de telecaster voor gebruikt?



Shay
13 januari 2003, 00:31
Hoi allemaal,

Misschien niet helemaal goed geformuleerd maarre .. Voor wat voor muziek wordt een telecaster nou eigenlijk gebruikt?

Veel mensen zeggen dat een tele veelzijdig is maar dat lijkt me sterk met (meestal) twee elementen (waarvan een lipstick) en 3 standen switch.

hoofd
13 januari 2003, 00:36
Een Tele moet rocken!!! Keith Richards voor meer details!!!

Veel "classic" rock (luister een middagje Arrow voor meer info) word gemaakt met de Tele. Verder zie je ze ook wel bij veel ska-bandjes, vanwege de kenmerkende twang die de tele heeft. Ook blues kan de Tele makkelijk aan.
Ikzelf speel op mn tele harde rock/punk/metal en soms hier en daar een jazz uitspatting, maar ik heb dan ook de elementen veranderd :wink:.

McCloud
13 januari 2003, 01:50
De Telecaster was origineel bedoeld voor country en hawai muziek (de favoriete muzieksoorten van Leo Fender), in die tijd (omstreeks 1951) heette de gitaar nog de Fender Broadcaster. Omdat Gretsch een drumstel had dat de Broadkaster heette, moest Leo Fender de naam veranderen. En de Telecaster was geboren (dus als je ooit in een 2e hands zaak een Fender Broadcaster ziet liggen, kopen LOL). Maar op deze gitaar worden momenteel de meest uiteenlopende stijlen gespeeld, funk, rock, blues, etc.. En 2 elementen zegt opzich niet zoveel. Er zijn zoveel gitaren die maar 2 elementen hebben. Het is gewoon een gave single coil gitaar. Verwacht geen ultieme distortion, maar een clean, crunch en rock distortion kan allemaal perfect met een Tele.

Wouter J
13 januari 2003, 01:59
even wat telespelers op een rijtje zetten:

John Furciante (Red Hot Chili Peppers) heeft het merendeel van "Californication" op een tele ingepeelt.

Jimi Page speelde de zeppelin albums vol met een Tele en een kleine supro versterker. Om die overdrive na te bootsen gebruikte hij een les Paul en marshall versterkers live

Jeff Beck gebruikte een esquire (Telecaster zonderhals element) op de Yardbirds platen en had een monster achtig geluid.

Anders Destium
13 januari 2003, 11:02
Een telecaster hoort op het vuur :razz:
Je kan er verder mee doen en laten wat je wil, erg multifunctionele gitaren met toch een geheel eigen klank. Het is geen toeval dat mensen in ontzettend verschillende takken van sport op tele's spelen...

skabouter
13 januari 2003, 11:12
ja, dat hoor ik ook, die multi-functionaliteit. maar toch vind ik het raar met 2 van die elementjes.

hij geeft helemaal geen zwaar geluid, maar juist dof, en toch wordt hij vaak voor rock gebruikt....

ik vind hem wel prachtig voor ska ! heerlijke twang, en speelt super soepel.

@iro
13 januari 2003, 12:15
ik gebruik de mijne voor echte stevige rock en punk, maar er zit wel een hotrail in :smile:

vulvasonic
13 januari 2003, 12:34
De veelzijdigheid van de tele zit 'm in het feit dat het een van die zeldzame gitaren is, die ook goed blijft klinken als je de volume en -toonregelaartjes gebruikt.

Bij de meeste gitaren hou ik alles op 10 omdat het anders niet meer zo lekker klinkt, zoniet de tele!

Het heeft inderdaad maar twee elementen, maar het zijn wel twee hele mooie en hele verschillende elementen.

Je moet 'm gewoon maar es gaan proberen.

sash
13 januari 2003, 12:48
Idd.

Een tele kan ook vrijwel alles aan. Country, blues, jazz, funk, rock etc.

skabouter
13 januari 2003, 13:03
ja, is zeer vet. ik wil er ook graag 1.
maar ben eerst bezig met de aanschaf van een mooie Es-335, dan misschien een tele.
of een LP, das ook nog een wens.......

Mitch
13 januari 2003, 13:57
Niet veelzijdig want maar twee elementen ???
Over Les Pauls hoor ik daar weinig klachten over en een hoop Ibbies moeten het er ook mee stellen ! En om nou te zeggen dat een gitaar met drie elementen ook 50% veelzijdiger is......neuh.....
Met twee elementen heb je sowieso drie geluiden. Voeg daar je verschillende amp- of pedaalgeluiden aan toe en je komt een eind hoor !

skabouter
13 januari 2003, 14:47
ja, dat weet ik. ik heb ook maar 2 elementen, maar dat zijn wel humbuckers

ik bedoel dus 2 single coiltjes. dat klinkt zo iel, zeg maar. voor rock dan, ik weet dat ie zeer goed is voor ska, jazz en country

Lucky
13 januari 2003, 14:50
heerlijke gitaar !!!

je moet een beetje werken voor een goede lead....
maar een goede Tele voelt echt als "home sweet home"

Thomasvv
13 januari 2003, 14:50
Singlecoils hebben een apart geluid.. je kan er extreeem veel mee.. voor clean vind ik singlecoils iig heel wat fijner dan de PAF
s van mn Gibbie... en je kan met sc zeeeker een moddervet geluid maken!

skabouter
13 januari 2003, 15:14
ik krijg er nu al zin in. moe er ook maar eens 1 kopen. over een hele tijd als ik een ES335 heb, en geld.

Negative K3 fan
13 januari 2003, 17:09
het nek element van een tele is geen lipstick element

en hij wordt vooral in country gebruikt, maar ook wel in standaard rock muziek.

hoofd
13 januari 2003, 17:15
fout lennart, eerst 's ff nadenken voordat je wat post.

vulvasonic
13 januari 2003, 17:19
Op 2003-01-13 01:50, schreef McCloud:
Verwacht geen ultieme distortion, maar een clean, crunch en rock distortion kan allemaal perfect met een Tele.


Dat is toch de ultieme distortion?

Dat tegenwoordig zo populaire geruis is in mijn oren zo verscheurd dat het geen vervorming meer is, maar slechts een geeroseerde rotspartij.








.....laat maar.....

Shay
13 januari 2003, 18:25
Op 2003-01-13 17:09, schreef Negative K3 fan:
het nek element van een tele is geen lipstick element

en hij wordt vooral in country gebruikt, maar ook wel in standaard rock muziek.


Volgens mij is de dunne halselement wel een lipstick element. Tenminste zo wordt het genoemd. Hoe wordt het anders genoemd?

McCloud
13 januari 2003, 18:28
Ik bedoelde een zware humbucker distortion. Een Strat kan dat ook niet. Geen enkele single coil gitaar trouwens.

Negative K3 fan
13 januari 2003, 18:39
Op 2003-01-13 18:25, schreef Shay:


Op 2003-01-13 17:09, schreef Negative K3 fan:
het nek element van een tele is geen lipstick element

en hij wordt vooral in country gebruikt, maar ook wel in standaard rock muziek.


Volgens mij is de dunne halselement wel een lipstick element. Tenminste zo wordt het genoemd. Hoe wordt het anders genoemd?




hij heeft een metalen kapje er over heen, maar volgens mij maakt hem dan nog geen l;ipstick, lipsticks zitten in die aparte gitaren, die "lipstick" in een tele is volgens mij een "gewone" single coil met een kapje eroverheen.

hoofd
13 januari 2003, 18:53
Lennart, ff niet zo koppig doen. In de meeste tele's zit gewoon een lipstick element.

vulvasonic
14 januari 2003, 09:10
Negative K3 fan heeft 100% zeker weten gelijk.
Het is GEEN lipstick element!

Cultuurbarbaar!

Danelectro maakte lipstickelementen, die daadwerkelijk van de hulzen van lipsticks gemaakt werden (vandaar de naam).

Het halselement van de tele heeft gewoon een metalen kapje, net zoals een PAF dat heeft (of is dat soms ook een lipstickelement????).

Negative K3 fan
14 januari 2003, 09:21
HA HA HA heb ik toch gelijk

Shay
15 januari 2003, 01:03
Ik was vandaag even langs rockpalce gegaan en heb op een squier telecaster standard gespeeld.

Halselement is inderdaad geen lipstick element (is wel geboren n.a.v. lipstick ???)

Ik was onder de indruk van de tele, speelde ligt en erg lekker. Crunchy sound zat er zeker in en lead kan ook wel. Brugelement was best lekker voor de lead. Is de brugelement hetzelfde als die van een standaard stra of wordt die van een tele een beetje geboost ofzo??

Verder vind ik een tele echt een funky gitaar en die squier is een leuke optie om wat variatie in de collectie te brengen.

:smile:

Kindvall
15 januari 2003, 08:21
En hoe zit het eigenlijk met de Fat Tele? ...Is die geschikt voor het wat zwaardere werk?!

Kitaarhiero
15 januari 2003, 09:37
Het hals element van een tele is trouwens ook kleiner dan een normale single-coil.

Negative K3 fan
15 januari 2003, 09:57
Op 2003-01-15 08:21, schreef Kindvall:
En hoe zit het eigenlijk met de Fat Tele? ...Is die geschikt voor het wat zwaardere werk?!


Die fat tele heeft alleen een humbucker in de hals positie, en een gewone single coil in de brug.

Shay
15 januari 2003, 17:52
Is het niet zo dat met die halshumbucker de natuur van de telecaster verloren gaat. Ik vind een tele pas een tele met die dunne halselement. Maar dat kan ook mij liggen natuurlijk.