PDA

View Full Version : Ik zoek een gitaar met specifieke eisen



NickG
5 juni 2007, 15:30
Ik zoek een gitaar met specifieke eisen. Eerst even wat achtergrond; ik zit al jaren in de muziek. In het begin eerst electronisch, maar de laatste jaren ook meer rock gerelateerd. Ik ben enigzins kennis van muziek theorie en ik kan ook wat piano spelen. Een aantal maanden geleden ben ik een project gestart gebaseerd op het doom metal genre (maar met uiteraard een eigen insteek ;) ). Het grootste kenmerk van dit genre is de lage snelheid, wat een sfeer van wanhoop creert. Voorbeelden van bands in het genre zijn: Esoteric, My Dying Bride, Sunn O))).

De hoofdreden dat ik een gitaar wil kopen is dat ik gitaar partijen wil kunnen opnemen zonder dan de gitaristen van de band aanwezig moeten zijn. Tevens ga ik in de toekomst waarschijnlijk 1 van de gitaristen vervangen (omdat hij eigenlijk bassist is). Taken zullen bestaan uit accoorden "strummen", powerchords en wat simpele melodieen.

Mijn eisen zijn als volgt. De gitaar moet een zeer lange sustain hebben; je moet begrijpen dat er soms op een heel laag bpm (40 is niet vreemd) wordt gewerkt en een note of accoord meerdere maten wordt aangehouden. Zijn er trouwens trucs om dit nog meer te verlengen (buiten effecten zoals delay, reverb)? Ook moet de gitaar goed klinken in het laag, voor snerpende heavy metal solo's zal hij niet gebruikt worden. Sowieso downtunen wij de gitaren ook (bv dropped c) en distortion is ook van toepassing. Zo begrijp ik dat een Les Paul veel stabieler in het laag klinkt dan een SG model; waar ligt dit aan en welke andere modellen/merken hebben dit ook? De laatste eis is dat de gitaar ook veel voor opnames zal worden gebruikt dus weinig ruis moet opvangen. Dit betekent dat er voor humbuckers gekozen moet worden. Zijn er hier ook nog varianten op of verschillen in?

Budget: zo'n rond de 400 euro, zonder amp/modeller (hebben we al).

Orpheo
5 juni 2007, 15:33
ik zou zoeken, als ik jou was, naar een epi flying V 7 snaar. dat is denk ik wat jij wel kan gebruiken. lange sustain, lekker laag, maar niet TE veel, zodat je niet met de bassist in de weg zit qua sound in de band, heeft 7 snaren, dus je kan gewoon dropped a pakken en gewoon doorspelen wanneer de rest weer in e speelt.

JA ik heb een epi V 7 snaar, NEE ik verkoop 'm niet, en ja, ik vind 'm geweldig, speelt als een trein, en klinkt waanzinnig.


edit: er zijn letterlijk honderden soorten elementen. de pickups in die V vind ik zelf verdomd goed. Ik vind m'n V soms beter klinken dan mn gibson LP, vooral vanwege die elementen.

FruscianteFan
5 juni 2007, 16:41
Waarom een 7-snaar als je toch niet hoog speelt, en de rest van de band ook in (drop-)C of D staat?

DaveItUp
5 juni 2007, 16:51
7 snaar is ook niet nodig. Een band als Sunn en andere drone/doombands gebruiken die dingen ook niet. Sunn gebruikt les pauls en soms kramers met een aluminium nek. Drop C is niet echt heel erg downtunen. Geloof dat Sunn op G zit, maargoed da's een persoonlijke keus natuurlijk.

Wat de sustain creeert zijn de talloze buizenamps(sunn model t's) die enorm gepushed worden. Een LP is prima iniedergeval. Qua HB's anything will do. Ik zou juist niet te hoge output nemen. Ik vind dat lekkerder klinken in combinatie met een aantal amps en flink downtunen.

Succes!

NickG
5 juni 2007, 19:41
Je schijnt er aardig wat van te weten, DaveItUp. Een Epiphone Les Paul is vast geen slechte keuze (en in de juiste prijsklasse), het enige dat me dwars zit is het gewicht en de grootte; zijn er ook lichtere alternatieven die even veel definitie in het laag hebben? Wat zijn de voordelen van een V-design? En met output bedoel je gewoon het gitaar output level?

Dat de sound vooral door de versterkers (en effecten) komen, hebben we ervaring mee. Maar tuning in G... Dan kom je teveel in het frequentie gebied van de bas, maar volgens mij gebruiken ze ook geen bas... Nog een vraag over zulke extreme downtuning; een vaste brug is daarmee vereist neem ik aan; anders wordt je gitaar snel gedetuned.

Jay Cal
5 juni 2007, 19:51
Jouw budget en eisen... Een Epi Explorer zou een goede keuze zijn. We hebben bij onze laatste CD alle ritme partijen op mijn gibson explorer ingespeeld en dat ding heeft magistrale sustain. Ook klinkt hij zwaarder dan bijv mijn LP (die toch exact dezelfde pups heeft).

Succes!

FruscianteFan
5 juni 2007, 21:13
Je schijnt er aardig wat van te weten, DaveItUp. Een Epiphone Les Paul is vast geen slechte keuze (en in de juiste prijsklasse), het enige dat me dwars zit is het gewicht en de grootte; zijn er ook lichtere alternatieven die even veel definitie in het laag hebben? Wat zijn de voordelen van een V-design? En met output bedoel je gewoon het gitaar output level?

Dat de sound vooral door de versterkers (en effecten) komen, hebben we ervaring mee. Maar tuning in G... Dan kom je teveel in het frequentie gebied van de bas, maar volgens mij gebruiken ze ook geen bas... Nog een vraag over zulke extreme downtuning; een vaste brug is daarmee vereist neem ik aan; anders wordt je gitaar snel gedetuned.Ik heb een tijd lang mijn Jackson in C# gehad, toen had ik de floyd rose brug nog zwevend. Met 013-056 ging dat prima, zelfs met 3 veren.

Ik lees alleen wel vaak dat zwevende bruggen niet bepaald goed zijn voor de sustain, maar ik heb er zelf niet zo'n ervaring mee.

Pepe
5 juni 2007, 21:15
sustain.. dat lijkt mij een gevalletje compressor

DaveItUp
5 juni 2007, 21:47
Een opengedraaide buizenbak. De beste compressor :P

Sustain lijkt me overigens t probleem niet. Of t nu een lp, een v of een sg is. Het moet gewoon lukken. Vaste brug, zou ik wel aanraden opzich. Zal vast wel kunnen met een trem of iets dergelijks, maarja...

Teveel in t frequentie gebied van de bas? Tsja als je op dat soort muziek mikt dan maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Is lekker zo'n aardeverslindende machinale drone :D

Met output bedoel ik de output van de elementen.

Anyway probeer gewoon wat uit. De belangrijkste ingredienten zijn: Veel amps, downtunen en volume. De sustain komt vanzelf :)

Overigens een p-90 is ook heel erg lekker, geeft je wat meer definitie en helderheid door de oerscheur heen :) Luister maar naar Goatsnake.

NickG
6 juni 2007, 12:23
Ok, dus eigenlijk heeft alles wat na de gitaar komt de meeste invloed op de sound. Niet vreemd; dit betekent dat ik eigenlijk gewoon de lekkerste gitaar om op te spelen moet kiezen.

Aangezien ik een LP nogal groot en zwaar vind zal ik dan wel de verschillende andere bekende modellen uitproberen: RG (fixed), SG, V. Misschien helpt 't ook te zeggen dat ik kleine handen/vingers heb dus is een slanke hals gewenst?

FruscianteFan
6 juni 2007, 12:27
Ik geloof dat de SG meestal wel een slankere hals heeft dan de Les Paul. Ibanez heeft ook erg platte halzen, maar wel wat breder. Kijk ook voor een Jackson!

DaveItUp
6 juni 2007, 12:37
Ja de amps etc. zijn in dit genre een stuk belangrijker dan de gitaar. Echt een natuurlijke gitaartone word t niet natuurlijk.

Ik heb ook kleine handen en ik kan zowel met een slanke hals als een brede uit de voeten, zolang het maar geen platte hals is. Liefst wel een beetje honkbalknuppelcontour :)

grayfink
6 juni 2007, 14:03
Een Variax?