PDA

View Full Version : Bas speaker kaduuk



Rocketman
5 juni 2007, 14:24
Ik heb een basversterker waarvan de speaker opeens helemaal niets meer doet. Echt helemaal niets. Het ligt aan de speaker, dat is duidelijk. Als je contact maakt met de kabel is er wel gewoon geluid via andere speakers.

2 vragen: Heeft er iemand een idee hoe het kan dat een speaker opeens totaal niets meer doet ?

Vraag 2: Weet iemand waar ik snel en goedkoop aan een 15" 300 watt bas speaker kan komen ?

thx

Jimwoud
5 juni 2007, 14:42
vreemd, geen draadje los ofzo? Anders is er waarschijnlijk het gedeelte tussen de magneet en de conus gescheurd ofzo? Heb er geen verstand van maar de magneet kan niet stuk zijn lijkt mij.

bert k
5 juni 2007, 15:06
De magneet niet, nee, maar de spreekspoel kan doorgebrand zijn, dan is ie in 1 keer dood. FF meten met een multimeter.


Er schijnen tovenaars te bestaan die spreekspoelen kunnen repareren.

Rocketman
5 juni 2007, 15:15
Hoe kan zo'n ding doorbranden ?

hadv
5 juni 2007, 17:18
te veel vermogen aangeboden gekregen
vaak is dat een piekbelasting
in goed nederlands, te zwaar op z'n donder gehad

doormeten, weet je zo of dat het idd is

Rocketman
5 juni 2007, 19:18
Hoe meet je een speaker door ? Ik ben qua speakers doormeten echt een leek. Ja het kan wel aan te veel vermogen liggen; de geluidsman had mijn versterker zo hard op de monitors gezet dat onze upright bass speler zijn versterker helemaal open heeft gedraaid. Dit is overigens tegen onze afspraak in; als er iemand te hard is moet hij zachter en niet de rest harder.

Toch raar, enerzijds dat zo'n amp zijn bloedeigen speaker kan slopen, anderzijds was ik altijd gewend dat een opgeblazen speaker altijd nog wel iets doet ........ prrrt prrrt prrrt bijvoorbeeld.

bert k
6 juni 2007, 00:24
Iedere amp kan iedere peaker slopen, echt.

Dat prr-geluid krijg je als de conus scheurt, de papieren toetger, zeg maar.
Maar de spreekspoel zit achter de conus en is van heel dun koperdraad, en hij beweegt in de magneet. Als dat doorbrand doet ie niks meer. Doormeten doe je met een multimeter. Zet die op weerstand ofwel ohm (Dat is dat omega-tekentje) op de laagste waarde. meet jewoon op de twee aansluitingen van de luidspreker. (Wel eerst snoertje loshalen.) Als hij goed is meet je pakweg 5 of 6 ohm. Als hij stuk is meet je oneindig veel.

schwalbe
6 juni 2007, 00:59
Bij www.audiogoedkoop.nl voeren ze eminence woofers en die worden veel voor basversterking gebruikt. Je kan er trouwens eigenlijk niet een willekeurige woofer inzetten: de kast is voor een specifiek model ontworpen.

kunk
1 juli 2007, 00:03
Hier kom ik morgen nog op terug, weet namelijk niet meer de exacte waarden die ik gemeten heb maar in mijn jcm900 1960 cab meet ik bij de 2 rechter luidsprekers wel weerstanden maar niet de waarden die het moeten zijn.Aan de linker kant meet ik dan wel weer keurig 8Ohm.
Meet ze morgen wel even door maar ben erg benieuwd wat dit nou weer te betekenen heeft. Als ik deze luidsprekers wil gebruiken blijft het ook angstvallig stil. Gebruik nu dus ook alleen de twee linker luidsprekers van de cab.

no 1 hops
1 juli 2007, 10:00
Hier kom ik morgen nog op terug, weet namelijk niet meer de exacte waarden die ik gemeten heb maar in mijn jcm900 1960 cab meet ik bij de 2 rechter luidsprekers wel weerstanden maar niet de waarden die het moeten zijn.Aan de linker kant meet ik dan wel weer keurig 8Ohm.
Meet ze morgen wel even door maar ben erg benieuwd wat dit nou weer te betekenen heeft. Als ik deze luidsprekers wil gebruiken blijft het ook angstvallig stil. Gebruik nu dus ook alleen de twee linker luidsprekers van de cab.misschien domme opmerking van mij.
maar door een bepaalde manier van aansluiten ziet de versterker 8 Ohm op de aansluiting van de speakers.

2 van 8 Ohm in serie is dan 16 Ohm .2 van 8 Ohm parallel is meen ik 4 Ohm
zit er dan op jouw luidspreker kast ook niet een schakelaar daarvoor?

kunk
1 juli 2007, 13:09
No 1 hops Zegt:

"misschien domme opmerking van mij.
maar door een bepaalde manier van aansluiten ziet de versterker 8 Ohm op de aansluiting van de speakers.

2 van 8 Ohm in serie is dan 16 Ohm .2 van 8 Ohm parallel is meen ik 4 Ohm
zit er dan op jouw luidspreker kast ook niet een schakelaar daarvoor?"

Klopt helemaal No 1 hops, maar de waarden waren in elk geval niet de goede waardes(4,8,16Ohm afhankelijk van de stand van de schakelaar) maar iets van 24 en 28 Ohm aan de linkerkant. Vanmorgen nog eens weer gemeten en toen klopte het wel weer, zal de kast eens openschroeven en kijken wat ik daar tegenkom.

Als het iets raars is dan meld ik me wel weer.

Kunk