PDA

View Full Version : 2de verbouwproject: Yamaha RGX 112



up-guitarman
5 juni 2007, 14:08
Na mijn Squier Strat omgebouwd te hebben wil ik (na de examens) ook wat gaan doen met mijn Yamaha. Ten eerste omdat ik ze beu ben gezien, ten 2de omdat ik het Squier project heel leuk vond en nu het mezelf wat moeilijk wil gaan maken :)

Wat er eerst moet gebeuren is het ontdoen van de lak op body en hals. Nu, op de body durf ik hier wel aan beginnen met de verfbrander vermits ik anders weer uren zal bezig zijn met schuren... Maar wat met de hals en de kop? Kunnen deze de hoge temperaturen van de verfbrander aan of kan ik dit beter anders aanpakken ???

Achteraf zal het er wat van afhangen of er wat mooi hout onder de lak zit enz. Dan zien we wel weer verder wat we ervan maken. Het liefst zou ik er een fineerlaagje opleggen en de ssh configuratie vervangen door 2 humbuckers.

Tips zijn steeds welkom ;)

Gegroet,
Erik

orreltak
5 juni 2007, 18:59
plaats eens een foto van je yamaha

up-guitarman
5 juni 2007, 19:25
U vraag, wij draaien:

http://img292.imageshack.us/img292/5396/familiefotoia3.jpg

(De zwarte gitaar)

pasqual
5 juni 2007, 20:01
ik zou niet met de verfbrander te werk gaan en al zeker niet aan de hals.
kan niet gezond zijn! daarbij; schuren zul je uiteindelijk toch moeten want er blijft altijd wel wat verfresten in de nerf zitten. wil je 'm helemaal blank laten?
zou wel eens mooi kunnen zijn, als er maar een mooie nerf onder tevoorschijn komt.

succes en veel plezier, Pasqual.

Orpheo
5 juni 2007, 20:37
body met verfbrander kan geen kwaad hoor. die lak is waanzinnig dik. door die lak heenschuren is een waanzinnige klus.

up-guitarman
5 juni 2007, 20:56
ik zou niet met de verfbrander te werk gaan en al zeker niet aan de hals.

Body lijkt me geen probleem, ik heb al meerdere mensen hier gehoord die het zo doen. Zoals Orpheo zegt, anders is er geen beginnen aan, die laklaag is echt een beenharde plastiekerige laag... Ach ja laat ons hopen dat het geen kwaad kan ;)

Het is vooral voor de hals dat ik de vraag stel. Wie heeft hier ervaring met lak weghalen of de achterzijde van een gitaarhals + op de kop?

G.G.
5 juni 2007, 21:01
... Ach ja laat ons hopen dat het geen kwaad kan ;)


kan geen kwaad. Neem een electrische verffohn. Blijf over de body bewegen, en begin bij een gaatje in de lak (schroefgaatje). Als de luchtbel begint te vormen "duw" je hem met de hete lucht over de body heen.

up-guitarman
5 juni 2007, 22:28
OK, dit weekend een aan de body beginnen dan !!!
En wat met de hals?

Orpheo
5 juni 2007, 22:31
hals zou ik lekker laten, tenzij daar ok een dikke laklaag op zit. dan zou ik t met een schraapstaal doen. maar dat ben ik, en ik heb geen idee hoe de echte bouwers onder ons t zouden doen.

Squier4ever
5 juni 2007, 22:34
gewoon schuren. heb mijn halzen ook opgeschuurd, niet kaal maar gewoon eerst een 800 grit erover en toen 1200.... speelt waanzinnig