PDA

View Full Version : Oxford 12T6 - het reconen waard?



keef
5 juni 2007, 14:03
Mede met dank aan Jay is mijn '65 Bassman inmiddels bijna helemaal compleet.

Er zitten nu Celestions G12T met een Marshall sticker in de cab. Ik heb de originele Oxford 12T6 gatenkazen er los bij gekregen. De conussen zien er goed uit maar 1 speaker geeft volgens de verkoper geen signaal. Er ontbreken ook twee schroeven in de magneet - misschien zijn er al eerder klussers mee in de weer geweest.

Ik denk over een recone, maar heb ergens gelezen dat de Fender speakers vanaf/na '65 niet veel soeps zijn. Klusje voor de Rdamse Ir, of opbergen die hap?

Mr.Jay
5 juni 2007, 16:59
Mede met dank aan Jay is mijn '65 Bassman inmiddels bijna helemaal compleet.
Er zitten nu Celestions G12T met een Marshall sticker in de cab. Ik heb de originele Oxford 12T6 gatenkazen er los bij gekregen. De conussen zien er goed uit maar 1 speaker geeft volgens de verkoper geen signaal. Er ontbreken ook twee schroeven in de magneet - misschien zijn er al eerder klussers mee in de weer geweest.
Ik denk over een recone, maar heb ergens gelezen dat de Fender speakers vanaf/na '65 niet veel soeps zijn. Klusje voor de Rdamse Ir, of opbergen die hap?

Hi Keef,
Mooi dat je Bassman weer de ouwe is geworden.
De 12T6 vind ik nog steeds vreemd die in een Bassmanboxc tegen te komen, het is nl. de Twinspeaker geweest. De 12M6 was de bassman speaker in die periode.
Ná '65 slechte speakers ? mwah, niet mee eens. In ieder geval geldt dit niet voor alle door Fender gebruikte speakers. Ik prefereer zelfs CTS uit de 70's dan die van de 60's om maar even wat te noemen. Reconing...tja, wat wil je ermee bereiken? De speaker is dan sowieso "nieuw", klinkt ook wel zo daarna en is dus ook niet meer origineel. Dus echt veel schiet je er m.i. niet mee op. Je zou dan beter uit kunnen kijken voor zo'n zelfde exemplaar ouwe, ze komen wel es voorbij.
Als ze nog oud zijn hebben ze wel iets lekkers, mellows. Maar gereconed komt er weer een bepaalde stugheid voor terug.

Veel plezier met je stack !

JaY

keef
5 juni 2007, 18:10
Hi Jay:

volgens de bronnen die ik heb gezien zat de 12M6 in de Bassman modellen voorafgaand aan de AA 864, waarna de 12T6 standaard issue werd.

Misschien moet ik de speaker eerst laten zien aan een tech - als reconen om een of andere reden niet nodig mocht zijn zou dat stuggere geluid ook vermeden kunnen worden. Kan dat niet, dan volg ik Ebay maar es een tijdje om te zien of ik een T6 kan scoren. Geen haast bij....

Ik weet niet of de Oxfords erin gaan en blijven, het doel is alleen ermee te experimenteren, en mocht ik de amp ooit weer weg doen dan zijn een paar werkende Oxfords ook een pre denk ik.

Die G12Ts lijken me niet de ideale match - ik heb nog een paar ouwe Greenbacks en H30s liggen die ook leuk zouden kunnen zijn.

Mr.Jay
5 juni 2007, 18:17
O ja, het is een latere Bassman, dan zal die T wel de bruik zijn inderdaad.
Ik ben meer van de 6G6 type-Bassmans.
Heb er een tijd lang één gehad liggen. De "swiss cheese" uitvoeringen schijnen de betere Oxfords te zijn, dus ik zou wel gaan zoeken naar een origineel exemplaar.

Kim Wilson
5 juni 2007, 21:55
Ik heb ook de 12T6, die met die ronde gaatjes in het frame, maar dan in de Bandmaster. Ik ben er niet zo kapot van. Erg veel mid en hoog, vergeleken met de G12H, die klinkt veel meer smooth.

Mr.Jay
5 juni 2007, 22:29
Een speaker kan op de ene versterker beter/slechter klinken dan op een andere. Het is vaak de combinatie die prima bij elkaar kan passen. Daarbij opgeteld ieders smaak natuurlijk.

matto
8 juni 2007, 10:35
Als een speaker het niet doet, dan kan ook nog het draadje van de spreekspoel achter de spider losgeraakt zijn.
Total speaker repair in Bedum heeft dat al eens gerpareerd bij een Celestion speaker van mij.
Met gescheurde randen weten ze ook wel raad.
De prijzen die ze hanteren zijn gunstig.