PDA

View Full Version : Nummers uitzoeken



jerzeyman
13 januari 2003, 01:19
Ik ben het nummer van dire straits expresso love live @ alchemy aan het leren, maar die akkoorden kloppen niet echt, Als ik kijk hoe hij de akkoorden speelt en ik, dan klopt er geen reet van. Hoe ken het nou dat hij andere akkoorden speelt dan ik? Die akkoorden kan ik niet goed zien waar die ze vingers neerzet enz, dus zo ken ik niet zien wat ie speelt, hebben jullie misschien tips voor me om hoe je een nummer en de akkoorden ervan kan uitzoeken ? ze zeggen weleens dat je op de bastoon moet letten, maar die hoor je niet altijd goed, hebben jullie tips ?

groeten jerz

pimmetje
13 januari 2003, 09:57
Het leuke aan dire straits is dat (in mijn ervaring tenminste) de natuurlijke mineurladder zwaar overheerst... uiteraard regelmatig uitgebreid met wat grapjes richting harmonisch mineur e.d., maar dat zijn details waar je snel genoeg achter komt.

De beste manier om een nummer uit te zoeken is idd naar de bas-tonen luisteren. Die gebruiken als grondtoon en dan de sfeer (mineur/majeur, sus, septime of nog meer) ervan te bepalen.

Het leuke is dat het eerste akkoord van een nummer (evt na afwijkend intro) vaak de toonsoort aangeeft. Als een nummer dus begint met een Dm, dan is de kans groot dat het schema/nummer binnen de (een) Dm-ladder ligt. Hiervoor moet je dan dus wel enige theorie snappen, maar daar staat ook heel wat over in dit gedeelte voor speeltechnieken & thorie.

Dat Mark Knopfler de akkoorden anders pakt dan jij doet, kan vele redenen hebben. Hij pakt misschien maar delen van akkoorden, hij pakt ze hoger of lager dan jij, hij pakt misschien (delen van) synoniem-akkoorden, etc. Niet te veel aan storen, dat komt wel als je de akkoorden eenmaal weet en het schema beheerst.

dirkw83
14 januari 2003, 19:13
misschien heeft ie zijn gitaar wel anders gestemd omdat ie een ander nummer in EbAbDbGbBbEb speelt en geen capo wil gebruiken (capo's zijn voor mietjes :wink: )

Shay
15 januari 2003, 03:26
Hoi,

Gozer, je begint al helemaal fout!!!!!!!

Je moet niet ZIEN of KIJKEN maar HOREN en LUISTEREN.

De grondtoon kan iedereen (die kan horen) nabootsen en dan zoek je die grondtoon of het een mineur of majeur is.

In een later stadium kan je zelfs je eigen akkoorden toevoegen of 7s rn 9s etc. erin gooien...