PDA

View Full Version : laag wattage buizenamps voor gigs??



Jim Haagmans
5 juni 2007, 01:29
Hey,

ik ben lately rond aan het kijken voor een nieuwe amp, doe mijn marshall dsl401 weg (iemand interesse? 8-) ) ik vind vooral de Vox AC15 erg mooi, maar hoor ook hele goede verhalen over de orange tiny terror. Allemaal leuk en wel, maar helaas kan je het niet even op de repetitie proberen, of op een optreden. Wat ik me namelijk afvraag is of het hard genoeg is?? Over de studiotone van koch bijvoorbeeld (20watt) zegt men dat het hard zat is, maar 15 watt is weer net een tikkie minder dus ik vraag het me echt af.

Squier4ever
5 juni 2007, 11:36
vox ac15 is idd erg mooi, maar momenteel is er iets (behalve mn bankssaldo) dat me ervan weerhoudt om een nieuwe vox te halen. de laatste tijd zijn er erg veel mensen hier op t forum die gezeik hebben met die dingen.....

BB-G
5 juni 2007, 11:44
JMI is net terug begonnen met PTP vox-modellen te maken zoals ze die vroeger maakten; mischien dat dit wel een goede keuze voor je is.

Jimwoud
5 juni 2007, 11:47
Een naamgenoot help ik graag.

Het hangt er een beetje vanaf wat voor sounds je uit je versterker wilt halen. Als je met een band echt clean wilt spelen dan zal het lastig worden, maar speel je altijd met vervorming(dan staat je preamp volume wat hoger en gaat hij ook harder) dan is het wel mogelijk. Zeker de uitvoering met de alnico blue speaker(ac15cc1x volgens mij), die gaat nog ietsje harder. Een maat van me heeft er een, en ik vind ze echt super klinken. Ik speel veel metal maar met zo'n versterker draai je er toch snel wat gain uit en speel ik meer softere dingen.

Ik had mn Epi LP erop met hoge output elementen en dan het topboost kanaal vol open en dan scheurt ie echt lekker hoor, dikke rock sounds.

Jim Haagmans
5 juni 2007, 11:59
dus clean zou het niet genoeg zijn? niet dat ik zoveel clean speel en het maakt ook niet uit als hij al een beetje cruncht, dat kan je door zachtjes aanslaan en misschien je gitaarvolume een klein beetje dichtdoen wel verhelpen. En ik had er in de gitaartoko hier mijn ac-booster eens overheen gegooid en dan scheurt ie echt heerlijk hoor! maarja als ik met volume zou lopen klooien is het zoiezo niet slim om hem te halen

Eko
5 juni 2007, 17:39
Het ligt er aan wat je met optreden bedoelt. Ga je niet verder dan een klein cafe dan is het voldoende ( 15 watt). Een groter optreden wordt al snel een probleem. 30-50 watt is voor meer optredens echt prettiger. Als je echter meer thuis speelt , kies dan de kleine versterker en zet er met een groter optreden een microfoon voor en speel over de p.a.

Jim Haagmans
5 juni 2007, 17:43
logisch speel je bij grotere optredens automatisch met pa. ik denk niet dat er grote zalen zijn die verwachten dat je jezelf uitversterkt, en zelfs in kleine kroegen is er vaak nog een patje waar je eventueel op kan vertrouwen. maar als het in een kleine kroeg genoeg is ben ik een gelukkig mens! maar ik vraag me ook vooral bij de tiny terror af of die daarvoor genoeg is (op een 2x12), omdat die geen preamp volume heeft dus je zal voor een beetje volume toch flink aan de gain moeten draaien en of je hem dan clean, misschien een beetje crunchy toch hard genoeg krijgt is mijn vraag. echte scheur kan dan altijd nog met een pedaaltje

new deep
5 juni 2007, 18:54
Ben eigenlijk heel erg tevreden over de Vox Ac15 en de Tiny Terror, beiden zeer goede amps die je zou kunnen overwegen. Volume is luid genoeg om mee te oefenen in een band en op te treden.

Toaster
5 juni 2007, 19:03
De tiny terror heb ik toevallig afgelopen weekend ff 5 minuten bespeeld. 5 minuten maar omdat ik hem voor mijn doeleinden niet kan gebruiken.

En dat is optreden en repeteren.

Hij gaat te zacht. Je hebt amper headroom. Hij gaat al snel in de vervorming.

En de vervorming klinkt niet hard. Wel lekker overigens. Maar niet hard genoeg.

Ik heb gespeeld over een orange 1x12 kast. Misschien dat een 2x12 beter gaat.

Jim Haagmans
5 juni 2007, 21:32
dat is zo balen als de een zegt van wel en de ander van niet.. ik kan hem slechts uit de winkel even meenemen naar een repetitie om te proberen :(

Orpheo
5 juni 2007, 21:53
ik heb de tiny terror ook getest, en ik vond 'm veel te gruizig en inderdaad, nauwelijks headroom. Geef mij dan maar de koch studiotone. perfect voor kleine gigs.



Ik raad aan dus:

koch studiotone
koch twintone

Ik gebruik zelf een CMW private paisley. dat is een klein ampie, gemaakt door een forumlid. Denk vox ac15, maar dan hotrodded, met een lichte marshall-esque voicing. dat is mijn cmw.

new deep
5 juni 2007, 21:57
De tiny terror heb ik toevallig afgelopen weekend ff 5 minuten bespeeld. 5 minuten maar omdat ik hem voor mijn doeleinden niet kan gebruiken.

En dat is optreden en repeteren.

Hij gaat te zacht. Je hebt amper headroom. Hij gaat al snel in de vervorming.

En de vervorming klinkt niet hard. Wel lekker overigens. Maar niet hard genoeg.

Ik heb gespeeld over een orange 1x12 kast. Misschien dat een 2x12 beter gaat.

de Tiny Terror komt voor optreed doeleinden beter tot zijn recht op een 2x12 of 4x12.

Jim Haagmans
5 juni 2007, 22:05
JMI is net terug begonnen met PTP vox-modellen te maken zoals ze die vroeger maakten; mischien dat dit wel een goede keuze voor je is.

heb je een linkje? heb nog nooit van die dingen gehoord

Jim Haagmans
6 juni 2007, 11:41
ik heb de tiny terror ook getest, en ik vond 'm veel te gruizig en inderdaad, nauwelijks headroom. Geef mij dan maar de koch studiotone. perfect voor kleine gigs.



Ik raad aan dus:

koch studiotone
koch twintone

Ik gebruik zelf een CMW private paisley. dat is een klein ampie, gemaakt door een forumlid. Denk vox ac15, maar dan hotrodded, met een lichte marshall-esque voicing. dat is mijn cmw.

heb je een foto van die amp van jou? klinkt vet!

Jimwoud
6 juni 2007, 11:44
heb je een linkje? heb nog nooit van die dingen gehoord
die dingen zijn belachelijk duur, kun je beter voor de Tiny T gaan.

Kim Wilson
6 juni 2007, 11:46
die dingen zijn belachelijk duur, kun je beter voor de Tiny T gaan.
Dat ligt er maar aan wat je wil en wat je er voor over hebt. Een Tiny Terror is niet zo duur nee, maar qua sound haalt die het waarschijnlijk ook bij lange na niet bij een CMW.

Jimwoud
6 juni 2007, 11:55
Dat ligt er maar aan wat je wil en wat je er voor over hebt. Een Tiny Terror is niet zo duur nee, maar qua sound haalt die het waarschijnlijk ook bij lange na niet bij een CMW.
Ik had een budget van 400-500 euro in m'n hoofd maar dat is inderdaad uit een ander topic.

Ik ben btw ook wel benieuwd naar chris z'n bouwsels, denk dat het wel dik in orde is.

Jim Haagmans
6 juni 2007, 12:19
nou ik ben inderdaad aan het kijken voor zo'n tiny terror enzo vanwege de prijs, logisch wie wil nu niet een goeie top die goedkoop is??

echter blijkt dat het gewoon niet werkt of niet vet genoeg is, spaar ik lekker door voor denk ik een Vox ac50 top.

Kim Wilson
6 juni 2007, 12:20
Dat is nogal wat anders, een Orange of een Vox, of ben ik mis?

Jimwoud
6 juni 2007, 12:28
Dat is nogal wat anders, een Orange of een Vox, of ben ik mis?
Die nieuwe vox toppen(ac50 en ac100) gaan redelijk de orange kant op, zeker qua drive, zit echt een lekker rock distortion in.

BB-G
6 juni 2007, 14:02
Link naar JMI http://www.jmiamplification.com/h1.htm

Mitch
6 juni 2007, 16:41
Ja, je kan JMI blijven herhalen, maar die zijn prijstechnisch totaal oninteressant, zeker voor de topic starter. Overigens komt Vox zelf ook uit met een PTP AC15....

Even voor de goede orde: je denkt nu te gaan voor een AC50, maar op basis waarvan ? Hoe duur zijn die trouwens ?

new deep
6 juni 2007, 19:11
Dat ligt er maar aan wat je wil en wat je er voor over hebt. Een Tiny Terror is niet zo duur nee, maar qua sound haalt die het waarschijnlijk ook bij lange na niet bij een CMW.

Waar baseer je dat laatste op? Het zijn gewoon verschillende amps maar om nou iets aan te nemen zonder ze beiden te hebben gehoord...

Verder denk ik dat de genoemde ac50 weer anders is dan de ac15 en tiny terror. De laatste 2 hebben een typische el84 sound en de ac50 gaat inderdaad een stuk harder maar klinkt heel anders dankzij de el34's.

Mitch
6 juni 2007, 19:25
En waar baseer jij dat laatste op ? Heb je ze allebei al gehoord ? ;)

new deep
6 juni 2007, 19:40
De twee laatste versterkers heb ik zelf en de bewering dat el34 buizen anders klinken dan el 84 kan ik deels door eigen ervaring staven en toevallig staat er in de 'gitarist' van deze maand een leuk artikel over verschillende voxen en hun buisjes.

p. 41 om precies te zijn; 'dus er werden twee 1-kanaals AC50's in top plus speakerkast-uitvoering afgeleverd. Ze hadden niet zo'n prachtgeluid als de AC30 maar konden een stuk harder danzij de twee el34 buizen'

De ontwikkelaar van de AC15, Dick Denny, had ook een speciale voorliefde voor EL84 buizen en noemde deze de beste buizen ooit (vrij naar een passage op p. 40)

Verder ben ik er zelf achter sinds de epiphone valve junior (inmiddels weg voor de tiny terror) dat ik op dit moment het meest gecharmeerd ben van mijn el84 versterkers ipv de el34 versterkers zoals de twintone 1 en twintone II tops die ik heb gehad.
De Bogner Shiva el34 is daar echter weer niet helmaal mee te vergelijken dat is een verhaal appart..

Mitch
6 juni 2007, 19:47
Prachtig verhaal en bedankt voor die laatste zin, want inderdaad....eindbuizen bepalen tot op zekere hoogte wel de sound, maar lang niet zo veel als wel eens gesuggereerd wordt. Zet inderdaad maar eens een 2204, een Twintone en een Shiva naast elkaar....of met EL84's: een AC15, een Tiny Terror en de Royal Class.

Ik zat je ook maar een beetje te stangen hoor, maar dit was een te mooi 'pot verwijt de ketel' moment om te laten lopen ;)

new deep
6 juni 2007, 20:17
ah en ik daar serieus op ingaan :) maar inderdaad er zijn zeer verschillende 'typische' EL34 en EL84 versterkers.

Neemt niet weg dat ik zelf meerdere versterkers met el84 buisjes steeds meer begin te waarderen.

Chris Winsemius
6 juni 2007, 20:56
En even voor "Kim Wilson":
hij heeft diverse CMW amp(je)s meegemaakt, ook in 'n live-bezetting.

Verder +1 voor Mitch; puur alléén 'n amp op type eindbuizen beoordelen is niet te doen. Er zijn zo véél méér variabelen...

BB-G
6 juni 2007, 21:00
Ja, je kan JMI blijven herhalen, maar die zijn prijstechnisch totaal oninteressant, zeker voor de topic starter. Overigens komt Vox zelf ook uit met een PTP AC15....

Even voor de goede orde: je denkt nu te gaan voor een AC50, maar op basis waarvan ? Hoe duur zijn die trouwens ?

De link was gewoon maar om iemand die er eerder in dit topic achter vroeg ermee verder te helpen. Klein beetje vriendelijker of oplettender zijn had ik wel op prijs gesteld!

Kim Wilson
6 juni 2007, 22:31
Waar baseer je dat laatste op? Het zijn gewoon verschillende amps maar om nou iets aan te nemen zonder ze beiden te hebben gehoord...

...
En waar baseer jij dit op? Ik heb ze allebei wel zeker gehoord. Een Deluxe Reverb replica, en een Tweed Champ (toch, Mitch?) in live setting, en de Tiny Terror heb ik ook over gespeeld. En hoewel ik ze niet naast elkaar heb gehoord, denk ik toch dat de TT het bij lange na niet haalt.

Sowieso hebben de CMW amps die ik heb gehoord echt kloten. Ze prikken allemaal prima door de mix, zelfs dat kleine ding van Mitch. Lekker vette klank met ballen. Dat kan ik van de TT niet zeggen.

Niet zomaar wat roepen. ;)

Mitch
6 juni 2007, 23:37
Sowieso zijn de CMW amps die ik heb gehoord echt klote.

Nou zeg Kim, dat zég je toch niet ! :nervous:


@BB-G, ik wilde je niet beledigen hoor. Topicstarter begon alleen over een budget van 4-500E, dus die JMI's liggen dan mijlenver daarbuiten. Oplettend hè ? ;)
Daarna had hij het ineens over de AC50, die volgens mij een stuk duurder is (ronde de 1200E ?), die switch begreep ik even niet.

Jim Haagmans
8 juni 2007, 23:24
Nou zeg Kim, dat zég je toch niet ! :nervous:


@BB-G, ik wilde je niet beledigen hoor. Topicstarter begon alleen over een budget van 4-500E, dus die JMI's liggen dan mijlenver daarbuiten. Oplettend hè ? ;)
Daarna had hij het ineens over de AC50, die volgens mij een stuk duurder is (ronde de 1200E ?), die switch begreep ik even niet.

ik geef volgens mij aan het begin van de topic aan dat het me heel interessant lijkt omdat de tiny terror zo goedkoop is. Dat betekent niet dat ik geen zin heb om te sparen voor een dure amp, maar gewoon dat als ik een amp van 500 euro minder (ac50 is 999 bij MS) ook heel ruig vind, ik me best kan laten verleiden voor die te gaan. Moet ook nog een rijbewijs halen. Bovendien zeg ik ook dat als zo'n TT toch niet werkt, ik liever doorspaar voor bijvoorbeeld zo'n vox ac50. snappie?

En jammer dat bijvoorbeeld Kim Wilson niets aan die Tiny Terror vindt maar dat is zijn smaak en is ook niets mis mee. Ik snap ook dat een versterker van pak m beet 2 mille meer ook beter klinkt. De vraag is dan echter of je vindt dat die duurdere amp ook die 2000 euro extra waard is. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zo'n tiny terror heel vet vinden zelfs al wisten ze de prijzen niet, en als je dan de prijzen weet lijkt me zo'n tiny terror nog beter. Met 1500 euro kan je 2 keer een hele, hele leuke vakantie boeken. :seriousf:

Kim Wilson
9 juni 2007, 10:01
De Tiny Terror is een prima amp voor zijn geld, begrijp me goed. Het is idd mijn smaak niet. En het is geen topversterker, maar daar is de prijs ook naar. :)