PDA

View Full Version : 1e zelfbouw project



laurence
4 juni 2007, 23:48
hey,

Ik moet op school een profielwerkstuk maken voor natuurkunde en daarvoor heb ik gekozen om zelf een gitaar te gaan bouwen. Ik heb alleen 0 ervaring. Daarom vraag ik nu wat voor een model ik het beste kan bouwen (strat waarschijnlijk), en of sommige materialen bijvoorbeeld makkelijker zijn om mee te beginnen. kort gezegd, waar moet ik op letten en hebben jullie tips?

groeten, laurence

Lexvandoef
4 juni 2007, 23:51
Hoi Laurence

Als je alleen voor je profielwerkstuk een gitaar wilt bouwen en je ook nog niet zo veel ervaring hebt met het bouwen van gitaren zou ik een lapsteel gitaar bouwen. Dat heb ik ook gedaan en dat werkt, het is echt heel eenvoudig, je blijft ook redelijk binnen de gestelde periode die je erover mag doen en het is leuk om ervaring mee op te doen.

Als je nog een verslag oid wilt, ik kan de mijne wel sturen.

G.G.
5 juni 2007, 08:55
hey,

Ik moet op school een profielwerkstuk maken voor natuurkunde en daarvoor heb ik gekozen om zelf een gitaar te gaan bouwen. Ik heb alleen 0 ervaring. Daarom vraag ik nu wat voor een model ik het beste kan bouwen (strat waarschijnlijk), en of sommige materialen bijvoorbeeld makkelijker zijn om mee te beginnen. kort gezegd, waar moet ik op letten en hebben jullie tips?

groeten, laurence

Strat of tele is lekker simpel en snel te bouwen. Post ook ff waar je ongeveer woont, misschien kan een van de zelfbouwers je er af en toe een beetje bij assisteren, door heen praten, helpen etc... Als je toevallig in Rotterdam zit, kan ik je wel een beteje op weg helpen. Heb al een aantal strats gebouwd.

B_2_the_a
5 juni 2007, 10:07
tele lijkt me makkelijker om te maken (geen contouren, geen tremelo, etc..)

G.G.
5 juni 2007, 10:15
tele lijkt me makkelijker om te maken (geen contouren, geen tremelo, etc..)

Een tele heeft weer lastigere kabelgootjes. Tremelo en contour is niet het lastigste van een gitaar bouwen. Denk dat het niet heel veel uitmaakt of je een strat of een tele bouwt

B_2_the_a
5 juni 2007, 10:24
lange boor en gaan ;)

G.G.
5 juni 2007, 11:30
lange boor en gaan ;)

En halverwege door de top naar buiten komen. Heb het vaak zat gezien. 8-)

up-guitarman
5 juni 2007, 14:03
Jah, dat vroeg ik me onlangs af. Als je nu een Tele bouwt...
Verbinding tussen nekpickup en control plaatje kan je nog gewoon frezen en het laatste stukje boren eventueel want dat zit toch grotendeels onder de slagplaat. Maar wat met die verbinding tussen bridge pickup en controls ???

B_2_the_a
5 juni 2007, 14:22
Jah, dat vroeg ik me onlangs af. Als je nu een Tele bouwt...
Verbinding tussen nekpickup en control plaatje kan je nog gewoon frezen en het laatste stukje boren eventueel want dat zit toch grotendeels onder de slagplaat. Maar wat met die verbinding tussen bridge pickup en controls ???

dat is makkelijk te boren!!

@gg,
kwestie van goed mikken ;)

laurence
5 juni 2007, 16:50
hey,
bedankt voor de reacties. Lapsteel is misschien wel een idee, ik zal mijn emailadres wel even sturen in een PM, zou je me dan dat verslag kunnen sturen lex?
Ik weet alleen nog niet helemaal zeker. Een strat of tele lijkt me misschien bruikbaarder.

groeten, laurence

Enra
5 juni 2007, 17:07
hey,
bedankt voor de reacties. Lapsteel is misschien wel een idee, ik zal mijn emailadres wel even sturen in een PM, zou je me dan dat verslag kunnen sturen lex?
Ik weet alleen nog niet helemaal zeker. Een strat of tele lijkt me misschien bruikbaarder.

groeten, laurence

Hé Laurence,

Andere opties zijn : een akoestische (bas)gitaar met vorm van een balalaika, waardoor je niet zit met de gebogen zijwanden en je constructie aanmerkelijk simpeler kan. En je kunt ervoor kiezen een dulcimer te bouwen. Beide zijn met veel succes uitgevoerd als profielwerkstuk door scholieren in Hengelo en Den Helder.

Groet,
Enra.

laurence
5 juni 2007, 17:29
hey,

Het werkstuk is voor natuurkunde. Ik wil er dus zoveel mogelijk natuurkunde in proberen te verwerken. Ik denk dat de elektronica van een elektrisch gitaar daarbij bijdraagt. Ik wil dus wel een elektrische gitaar bouwen. Daarnaast wil ik er later ook nog veel lol aan beleven, speel zelf namelijk voornamelijk elektrisch gitaar.

Weet iemand ook misschien hoeduur het zou zijn als je zelf een strat bouwt en niet veel eraan wilt uitgeven? Veel houtsoorten kan ik gratis krijgen. Dus dat bespaart misschien nog wat.

groeten, laurence

G.G.
5 juni 2007, 18:05
hey,

Het werkstuk is voor natuurkunde. Ik wil er dus zoveel mogelijk natuurkunde in proberen te verwerken. Ik denk dat de elektronica van een elektrisch gitaar daarbij bijdraagt. Ik wil dus wel een elektrische gitaar bouwen. Daarnaast wil ik er later ook nog veel lol aan beleven, speel zelf namelijk voornamelijk elektrisch gitaar.

Weet iemand ook misschien hoeduur het zou zijn als je zelf een strat bouwt en niet veel eraan wilt uitgeven? Veel houtsoorten kan ik gratis krijgen. Dus dat bespaart misschien nog wat.

groeten, laurence

Mijn laatste strat zat op ongeveer 300 euro (maar heb veel spullen voor weinig kunnen krijgen). Als je alle onderdelen nieuw moet aanschaffen moet je minimaal op 300-400 euro rekenen (als je het simpel houd)
PS: vergeet de kosten van gereedschap niet!

Mattia
7 juni 2007, 10:27
Re: tele, wat nou moeilijke kabelgootjes. Gewoon frezen, korte afstanden overbruggen met een boor. Als er een slagplaat opmoet moet je gewoon niet ingewikkeld gaan zitten boren met superlange bitjes.

Verder: electronica van een gitaar, da's betrekkelijk simpel, tenzij je echt rare snufjes/preamps/etc. gaat uitvoeren, maargoed, anders is het 'gewoon' een spoel draad met een magneet erin. Of je moet electromagentiek bijzonder boeiend vinden. Qua natuurkundige principes ben je veel beter af met een akoestisch instrument (trilling, omzetting kinteische energie in geluid, snaarspanning opvangen door een lichte contructie ipv 'gewoon' een lomp blok hout, etc. etc...). Voor de rest (bijvoorbeeld hoe je fretspacing uitrekend, wiskundige/natuurkundige principes daarvan; snaar en vibratieeigenschappen) kun je beide soorten instrumenten - electrisch of akoestisch - even goed gebruiken. Maakt niet zo gek veel uit.

Minda
7 juni 2007, 10:58
Een simpele zelfbouwer kan je ook zelf ontwerpen op basis van produceerbaarheid:
Body a la tele, dus lekker recht en eenvoudig. Model kan je zelf schetsen / aanpassen.
Slagplaat a la strat, kan je alles makkelijk monteren en frezen.
Electronica voor de goedkoopte en de eenvoud 3 singlecoils, 1 vijfstanden schakelaar en alleen een volumepot.
Vaste brug, kant en klare hals.
Volgens mij in een dagje te bouwen, exclusief het wachten op het drogen van de lak...

Succes,

Saf
7 juni 2007, 17:29
je koo pgewoon een strat met nog goede onderdelen voor een 75 die schroeg je uit elkaar verft het zaakje mooi zet hem weer inelkaar. (maakt niet uit of je het zo doet of bij warmoth ofzo losse body en hals gaat halen. et viola een projectje klaar voor 75 euro.

ff spammen hem nog wel een mooie staan.

AvU
7 juni 2007, 18:13
75 euro heb je een kut gitaar en ik weet zeker dat voor een profielwerkstuk dat veeeeeelste weinig is!

Saf
7 juni 2007, 18:40
oke ik weet neit wat je preceism et een profielwerkstuk meot doen. maar zou neit te hard zeggen dat je voor 75 een kut gitaar hebt. Heb dat ding van mij niet uit elkaar gehand maar ziet er redelij kuit.

Heb trouwens al menig maal goede gitaren gekocht voor 75 of minder. een custom les paul pre lawsuit (ibanez) en een fender musicmaster bas uit 1977 voor 100 gulden, prijs geeft niet meteen aan dat iets kut is.

AvU
7 juni 2007, 19:25
Maar meestal wel! Soms heb je geluk!

laurence
7 juni 2007, 19:50
hey,
ik doe het niet alleen voor mijn profielwerkstuk, maar ik was het zoiezo al van plan. dus wil er best beetje geld insteken. Ik denk dat ik voor een tele ga. Body ga ik zelf bouwen. En komt een kant en klare nek op waarvan ik eventueel alleen de headstock zelf ontwerp.

Kwa elementen weet ik nog niet helemaal zeker. Ik had die GFS lil killer hot rails gezien op een ander topic, leek me wel wat. Is dat alleen anders om te solderen of andere maten om uit te frezen dan bij single coils? Misschien dat iemand andere nog een leuke elementen opstelling heeft? GFS lil killer hot rails + p90 ofzo.

voor de rest moet het vast wel te doen zijn. Heeft er iemand trouwens nog een tele template ofzo?

groeten

laurence
9 juni 2007, 13:28
het leek me een beetje overdreven om nieuw topic te beginnen, maar ik kan echt nergens een tele template vinden. Ik had er een van guitarbuild maar die werkte niet. Kan iemand een standaard tele template naar mij sturen? Mijn emailadres is: laurence_990 apenstaartje hotmail punt com

cas121
9 juni 2007, 18:04
die van guitarbuild kan je gewoon openen met een Cad programma wat je daar ook kan downen, werkt hier iig prima

C

laurence
9 juni 2007, 20:16
ik heb hem nu bij een andere pc gedownload, daar doet hij het dus wel. Maar bij de template van guitarbuild zie je niet de gaten die je moet fresen. Die heb ik dus ook nog nodig. Weet iemand waar ik die kan vinden?

Thunders1988
12 juni 2007, 18:33
waarom bouw je niet gewoon een esquire? :)

telepathic
12 juni 2007, 21:49
Weet iemand waar ik die kan vinden?

Kan je hier iets mee:

http://terrydownsmusic.com/Archive/tele_body_drawing_revB.pdf

laurence
12 juni 2007, 23:15
dat is precies wat ik zocht :dance: !! dit is echt perfect! heel erg bedankt!