PDA

View Full Version : wel of geen amp



gertgert
4 juni 2007, 23:05
ik repeteer 2x per maand en treed 1x per maand op.
dat is 3x per maand me een breuk sjouwen aan versterker, effecten en gitaren. dat al tenminste 15 jaar lang.

dat moet toch anders kunnen.

Ik merk dat ik eigenlijk alleen maar maar een tubescreamer gebruik.
de overige effecten kunnen dus de kliko in.

Stel dat ik die tubescreamer gebruik in combi met bijv. een Boss FDR-1, of een andere amp-simulator. Dat rechtstreeks in de PA inplug, en mijn geluid terugkrijg via de monitor.
Kan de versterker ook op marktplaats.
Klinkt ideaal. Maar, werkt dat ook in de praktijk?

Is er iemand die dat op die manier doet, en ben je tevreden?

Speeddemon
4 juni 2007, 23:18
Groot verschil is 't volgende:

Gitaar--->Tubescreamer--->buizen-amp
Gitaar--->Tubescreamer--->AD converter --->digitaal amp-model--->DA converter--->P.A. ofzo.

In het ampmodel geval loopt je Tubescreamer niet zo maar een lekkere buizenamp tot crunch te boosten, maar een A/D converter, die een 0dB grens heeft. Het kan dus zo zijn, dat je dan hele nare vervorming krijgt (digitale clipping). Uiteraard, hoe moderner de amp-modeller, hoe meer headroom die A/D converters hebben.

Daarbij zijn er een hoop modellers, die een TS-achtige boost/drive nabootsen als stompbox-model, welke digitaal vóór de preamp-modelling zit. Je kan in dat geval zelfs je TS9 verkopen en gewoon een Vox Tonelab LE ofzo kopen. (evt. met een Tech21 Power Engine 60 als monitoring)

EuroCinema
5 juni 2007, 09:47
Je moet jezelf nog steeds kunnen horen op het podium. Dat leg je zo helemaal in handen van de monitoring. Dat kan alleen als je zeker weet dat:

1) er behoorlijke monitoring is
2) verschillende monitormixen mogelijk zijn (ik neem aan dat je bandgenoten niet heel veel gitaar op hun monitor willen).

Als je altijd met je eigen geluidsman/p.a. speelt zou ik idd een goed vloereffect met speakersim kopen en het zonder proberen. Anders zou ik het niet aandurven.

SimonS
5 juni 2007, 09:55
ik ben ook een tijd via een modeler de PA in gegaan. het klopt, je bent dan vaak totaal afhankelijk van de geluidsman of je jezelf kunt horen (en het publiek jou). Het sjouwwerk maakt veel goed, maar aan de andere kant: tref je het niet met de geluidsman, dan speel je voor jan lul (zoals ik bij 1 van de 2 bands, andere ging erg goed!).

Je zou kunnen overwegen om ipv een digitale modeler, een analoge buizen-vloerpreamp te kopen. Zoiets als een Koch Pedaltone, Mesa V-Twin en de Hughes&Kettner Tubeman2 (en dan heb je nog Damage Control, ENGL Tubetoner, etc etc). Vooral de H&K heeft een erg goede DI-out (redbox), die bij deze analoge bakken toch meestal wat minder spectaculair zijn dan de digitale.

Deze buizenpreamps zijn zonder problemen te boosten met een TubeScreamer, klinkt erg goed. Ik heb zelf ook de Pedaltone gehad, klonk érg natuurlijk met een heerlijke buizenfeel, veel natuurlijker dan de PodXT-Live die ik ook heb gehad (Pedaltone weggedaan omdat het Koch-soundje me niet aanstond).

Metoshade
5 juni 2007, 10:03
Ik zou ook eens kijken naar Tech21. Die hebben precies dezelfde gedachte gehad en maken nu de spulletjes die nodig zijn om zonder versterker op het podium te staan. (met name de Tri-AC is dan aan te raden).

http://www.tech21nyc.com/


Inderdaad verlies je zonder eigen versterker controle over je geluid, maar een monitor kan heel veel goed maken. Je kunt ook voor een 1x12 trademark 60 combo gaan, daar leg je dan je pedaaltje(s) en snoeren in, gitaar op je rug, en eventueel nog iets anders in je andere hand. Je bent zo helemaal klaar voor het podium en je tilt je ook niet kapot!

Oja, het spul klinkt nog een lekker ook!!

B_2_the_a
5 juni 2007, 10:11
gewoon alles eruit flikkeren,
je tubescreamer, gitaren, tunertje houden..

en een leuk ampje kopen (15 watt lampen is zat om jezelf te horen)

gertgert
5 juni 2007, 19:09
mijn band heeft eigen PA en eigen geluidsman, dus dat zit wel snor.
ik ga eens googelen op die tech21 en H&K tubeman 2.
@b2: aan je onderschrift te zien flikker jij ook alles eruit :-)

B_2_the_a
5 juni 2007, 20:45
mijn band heeft eigen PA en eigen geluidsman, dus dat zit wel snor.
ik ga eens googelen op die tech21 en H&K tubeman 2.
@b2: aan je onderschrift te zien flikker jij ook alles eruit :-)

ow dat is echt niet alles..
maar dit is hetgene wat ik niet regelmatig gebruik, als ik een bod krijg wat me bevalt verkoop ik 'm, anders niet...

EuroCinema
5 juni 2007, 21:43
Ik zag laatst op Wicked Jazz Sounds een gitarist zo te zien recht de PA in gaan vanaf een Boss GT-8. Klonk prima! (Dus check die ook even zou ik zeggen).

B_2_the_a
5 juni 2007, 22:09
mijn band heeft eigen PA en eigen geluidsman, dus dat zit wel snor.
ik ga eens googelen op die tech21 en H&K tubeman 2.
@b2: aan je onderschrift te zien flikker jij ook alles eruit :-)

staat nu niets meer te koop :P heb nog wat stoner gigs staan, dan heb ik ze zeker nodig

-Heineken-
6 juni 2007, 03:24
ik repeteer 2x per maand en treed 1x per maand op.
dat is 3x per maand me een breuk sjouwen aan versterker, effecten en gitaren. dat al tenminste 15 jaar lang.

dat moet toch anders kunnen.

Ik merk dat ik eigenlijk alleen maar maar een tubescreamer gebruik.
de overige effecten kunnen dus de kliko in.

Stel dat ik die tubescreamer gebruik in combi met bijv. een Boss FDR-1, of een andere amp-simulator. Dat rechtstreeks in de PA inplug, en mijn geluid terugkrijg via de monitor.
Kan de versterker ook op marktplaats.
Klinkt ideaal. Maar, werkt dat ook in de praktijk?

Is er iemand die dat op die manier doet, en ben je tevreden?


Oeioei kerel. Slechts mijn mening hoor, maar als je optredens wil gaan doen met alleen een tubescreamer met een slecht excuus voor versterker omdat je niet met versterkers meer wil sjouwen, gooi dan alles in de kliko, liefst de mijne, en ga postzegels verzamelen?!? Ik bedoel, je zou maar betalen voor een concert, staat er iemand met zo'n instelling te spelen?!?

Squier4ever
6 juni 2007, 08:48
een eigen PA en geluidsman, maar geen roadie?
ik zeg houden die hap en investeren in roadies!

rjong999
6 juni 2007, 11:42
Ik doe 't al jaren zo, maar neem voor alle zekerheid altijd wel een monitorversterker mee - meestal een actief dingetje, of gewoon een combootje, dat ik fx return inplug. Als ze er 1tje hebben staan neem ik idd alleen mijn GT8 mee, en dat scheelt een hoop gesjouw.

B_2_the_a
6 juni 2007, 12:13
mensen zijn echt lui geworden :|

Waar blijven de stoere muzikanten met een hoop equipment en roadies die nodig zijn om alles te sjouwen?

B_2_the_a
6 juni 2007, 12:14
Ik doe 't al jaren zo, maar neem voor alle zekerheid altijd wel een monitorversterker mee - meestal een actief dingetje, of gewoon een combootje, dat ik fx return inplug. Als ze er 1tje hebben staan neem ik idd alleen mijn GT8 mee, en dat scheelt een hoop gesjouw.

hoe durf je dat te zeggen, gezien je signature

rjong999
6 juni 2007, 12:25
hoe durf je dat te zeggen, gezien je signatureKwestie van lef. ;-)
Ik realiseerde me dat er verschillende mechanismen in mijn hoofd werken die mij uiteindelijk aanzetten tot het aanschaffen van gear. 'Praktische bruikbaarheid' is daarbij meestal geen argument.

Mijn standaard setup heeft een hemels geluid. Dat kan ik voor 99% simuleren met een GT8, en dat doe ik dan dus maar. Vergeet daarbij niet dat je aan een mooi buizenrack het nodige te tweaken hebt voor het echt lekker klinkt, en dat geldt voor een GT8 ook, geen enkele preset gaat in combinatie met jouw specifieke gitaar en speelstijl direct lekker klinken.

Mitch
6 juni 2007, 12:51
On topic blijven a.u.b., de topic starter vroeg niet of 't stoer is om te sjouwen, hij vraagt naar ideeën om zonder amp te spelen.

gertgert
6 juni 2007, 13:00
Het publiek verwacht fijne deuntjes en een leuke avond.
Met overgave spelen heeft volgens mij dus niks te maken met het niet willen sjouwen. Ben niet lui, maar liever ook niet moe, althans niet van het sjouwen. Geef liever mn energie tijdens het spelen.
En roadies.. was het maar waar.
Maar helaas, die zijn er niet. Dus wil ik nu gewoon een acceptabel geluid met zo min mogelijk spullen, en bij wijze van experiment eens een keer zonder versterker.

jimihattricks
6 juni 2007, 15:45
Ik merk dat ik eigenlijk alleen maar maar een tubescreamer gebruik. de overige effecten kunnen dus de kliko in.

*kliko opent*