PDA

View Full Version : gaten opvullen in gitaar body



Jorisch
4 juni 2007, 21:28
Hallo forumgangers,

Ik heb een stratocaster en daar heb een paar maanden geleden een ROCKINGER brug opgezet.

Het is echt een lekker oud zwaar ding :) made in west-germany staat er nog op

Er zat eerst een standaard fender tremolo op met 6 gaten maar deze heeft er maar 2, ik heb zelf twee gaten geboord en de brug erin geschroefd


Ik vind het een heerlijke brug alleen heb ik in mijn enthousiasme de brug een beetje scheef erop gezet

Ik wil die probleem oplossen door de brug er weer helemaal af te halen en alle 8 gaten te vullen met vloeibaar hout ofzo

Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken

Ik woon in Rotterdam en ik zit er ook nog aan te denken om hem naar De Gier te brengen in Schiedam maar ik vraag me af of dit sonde van het geld is en of dit uberhaubt een klusje is waar een reperateur op zit te wachten

Alvast bedankt voor jullie reactie!

G Joris

wietse
4 juni 2007, 21:43
geen vloeibaar hout dat zal niet houden als je de brug er recht op zet.
gaten opvullen met tandenstokers en lijm als dat hard is dan kan je er de boel wel goed recht zetten.

Hellsbellsnl
4 juni 2007, 21:52
gaten opvullen met tandenstokers en lijm als dat hard is dan kan je er de boel wel goed recht zetten.Bovenstaande is een goeie,of je pakt een 2 componenten vuller (epoxy spul: pas op voor handen en andere tere delen en de rest van je gitaar)
is erg snel hard en er kan een koe aan turnen.

AvU
4 juni 2007, 22:00
epoxy geeft spanning kun je beter tandenstokers of deuvels er in lijmen!!

grt. Arjan

Hellsbellsnl
4 juni 2007, 22:17
epoxy geeft spanning kun je beter tandenstokers of deuvels er in lijmen!!Zou je gelijk in kunnen hebben. ik bedoel wel niet het bruisspul maar het pasta achtige materiaal. z.g. catalloy

Kim Wilson
4 juni 2007, 22:22
Gaten uitboren tot een bepaalde diameter (bijvoorbeeld 6 of 8 mm, net hoe groot het huidige gat is, je moet het gat wel groter maken) en een stukje rondhout van de juiste diameter met bruislijm (PU-lijm) in het gat duwen.

Jorisch
4 juni 2007, 22:23
hartstikke bedankt voor jullie reactie

Ik ga hier maaris een dagje voor nemen als ik de tijd heb :)

Hellsbellsnl
4 juni 2007, 22:23
Gaten uitboren tot een bepaalde diameter (bijvoorbeeld 6 of 8 mm, net hoe groot het huidige gat is, je moet het gat wel groter maken) en een stukje rondhout van de juiste diameter met bruislijm (PU-lijm) in het gat duwen.Krijg je dan ook geen spanning???

Kim Wilson
4 juni 2007, 22:24
Zou kunnen. Maar als het goed is, zit er maar weinig lijm tussen. Gewone houtlijm volstaat trouwens ook.

pasqual
4 juni 2007, 22:30
hoe scheef is "een beetje scheef"? als het om een paar mm gaat is dat inderdaad behoorlijk veel, maar 1 á 3 tiende mm moet toch wel met intoneren op te vangen zijn? ik heb zelf ook een rockinger met finetuners, is inderdaad een goeie tremelo; lekker stug en geeft een goeie sustain.
heb je ook die koper/messing sustain plaat erbij gekregen voor tussen de studs? die bedekt namelijk alle oude gaten, hoef je niet alles op te vullen ;)

groeten Pasqual.

G.G.
5 juni 2007, 08:59
Hallo forumgangers,

Ik heb een stratocaster en daar heb een paar maanden geleden een ROCKINGER brug opgezet.

Het is echt een lekker oud zwaar ding :) made in west-germany staat er nog op

Er zat eerst een standaard fender tremolo op met 6 gaten maar deze heeft er maar 2, ik heb zelf twee gaten geboord en de brug erin geschroefd


Ik vind het een heerlijke brug alleen heb ik in mijn enthousiasme de brug een beetje scheef erop gezet

Ik wil die probleem oplossen door de brug er weer helemaal af te halen en alle 8 gaten te vullen met vloeibaar hout ofzo

Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken

Ik woon in Rotterdam en ik zit er ook nog aan te denken om hem naar De Gier te brengen in Schiedam maar ik vraag me af of dit sonde van het geld is en of dit uberhaubt een klusje is waar een reperateur op zit te wachten

Alvast bedankt voor jullie reactie!

G Joris

He Joris uit Rotterdam,

Neem deuveltjes en zet die in de boormachine. Vijl langs de deuvels zetten en even netjes afdraainen naar de juiste dikte. Met de vuil een rond kopje maken zodat je goed in het hout te slaan zijn en dan met wat houtlijm vastzetten. Na 24 uur met een tang afknippen en met een scheermesje glad maken.

Groeten,

Een andere Joris uit Rotterdam

AvU
5 juni 2007, 17:34
je hebt ook een andere soort bruislijm, konstructie lijm van Bison. Dat spul bruist ook maar gaat grotendeels naar buiten. Het wordt een stuk minder hard dan PU lijm waardoor er veel minder spanning in de body komt. En vult toch elke naad en gat dicht

Jorisch
12 juni 2007, 10:55
hoe scheef is "een beetje scheef"? als het om een paar mm gaat is dat inderdaad behoorlijk veel, maar 1 á 3 tiende mm moet toch wel met intoneren op te vangen zijn? ik heb zelf ook een rockinger met finetuners, is inderdaad een goeie tremelo; lekker stug en geeft een goeie sustain.
heb je ook die koper/messing sustain plaat erbij gekregen voor tussen de studs? die bedekt namelijk alle oude gaten, hoef je niet alles op te vullen ;)

groeten Pasqual.

Ik heb de gast van wie ik die brug overgenomen heb nog is aangehaakt maar hij had dat plaatje niet meer

Weet iemand hoe ik aan dit plaatje kan komen? Is dit bestelbaar of heb ik gewoon pech

Ze worden vast niet meer gemaakt

Zijn er trouwens geen standaard plaatjes om een 2schroefs tremolo op een strat te zetten ?