PDA

View Full Version : Hardcore... Welk pedaal?..



Plop
4 juni 2007, 18:19
Dag... Heb 'n misschien wat vage vraag... Maar ik zoek 'n pedaaltje voor de sound die moet lijken op het geluid van Underoath... Dus voor wat bruut hardcore/screamo werk... Nu kan ik kiezen voor 'n metal-zone maar wil niet 't "te strakke" metal geluid hebben.. Ik zoek de toch wat net iets rauwere distortion... Wie speelt er hardcore (en niet echt metal), en welke pedaaltjes raad je me aan?.. Is de "metal-zone" geschikt?.. Of is die te strak denk je?
Thanks!.. (hier toevallig nog underoath fans die 'tzelfde geluid weten te creeeren?..)

Lord Abortion
4 juni 2007, 18:20
Welke versterker heb je momenteel?

Plop
4 juni 2007, 18:23
Ik gebruik 'n oude Yamaha G-100 212II ... Geweldig ding...

Speeddemon
4 juni 2007, 18:33
Misschien zo'n XT-2 X-tortion van Boss?
http://www.bossarea.com/images/XT2.jpg

of een MD-2 Mega Distortion?
http://www.bossarea.com/images/MD2.jpg

Lord Abortion
4 juni 2007, 18:40
Boss heeft trouwens een nieuw pedaaltje, en het heet volgens mij Hardcore. Misschien dat eens proberen? Wel geen idee hoe het klinkt.

Of een H&K Warp Factor ... erg goedkoop bij de Duitsers, en best een goed pedaal voor ritmestukken.

Jimwoud
4 juni 2007, 18:52
Boss heeft trouwens een nieuw pedaaltje, en het heet volgens mij Hardcore. Misschien dat eens proberen? Wel geen idee hoe het klinkt.

Of een H&K Warp Factor ... erg goedkoop bij de Duitsers, en best een goed pedaal voor ritmestukken.
Die van boss heet de metal core, en vond ik erg slecht, veel te veel gain, waardoor slecht instelbaar, en onwijs gemidscoopt.

Die warp factor vond ik niet veel soeps, heel veel laag erin, je moet dan je versterker(clean kanaal) onwijs bijdraaien wil hij een beetje klinken.

Ik zeg Visual Sound Jeckyll & Hyde, kan van rock tot metal klinken met een goede bite en is goed instelbaar. Maar die Mega Distortion van boss is ook wel lekker. die Xtortion is erg rommelig.

robert-gitarist
4 juni 2007, 19:10
ik zeg spaar lekker door en koop meteen een goeie versterker waar je jaren mee vooruit kan :cheerup: Distortion uit een pedaal ben ik persoonlijk geen liefhebber van. En als het moet dan maar een Line6 uber metal

Speeddemon
4 juni 2007, 19:16
Maar die Mega Distortion van boss is ook wel lekker. die Xtortion is erg rommelig.
Ik heb alleen de XT-2 heeeeel lang geleden gehoord op bas. Daar was ie wel grappig voor (smerige deathmetal bas), maar die Mega Distortion leek me dus vooral goed, gezien de controls en omschrijving.

d'oh
4 juni 2007, 19:23
ik zeg spaar lekker door en koop meteen een goeie versterker waar je jaren mee vooruit kan :cheerup:

Doe niet te grappig he! De yamaha G100 212II is echt een heel goede versterker (ik heb hem zelf ook!)

Bl44t44p
4 juni 2007, 19:27
Zulke distortion moet uit je amp komen en niet uit een trapdoosje. Sparen dus ;)

Jimwoud
4 juni 2007, 19:30
Ik heb alleen de XT-2 heeeeel lang geleden gehoord op bas. Daar was ie wel grappig voor (smerige deathmetal bas), maar die Mega Distortion leek me dus vooral goed, gezien de controls en omschrijving.
Ja dat ding wordt allang niet meer gemaakt, ik heb hem eens van een maat geleend, maar kon er echt niks mee. Voor bas lijkt hij me inderdaad dan wel weer ok ja.

Tuurlijk haal je vaak betere distortions uit een versterker, maar voor een eventueel tijdelijke oplossing hoeft het echt niet verkeerd te klinken hoor.

robert-gitarist
4 juni 2007, 19:31
Ik heb alleen de XT-2 heeeeel lang geleden gehoord op bas. Daar was ie wel grappig voor (smerige deathmetal bas), maar die Mega Distortion leek me dus vooral goed, gezien de controls en omschrijving.

MD-2 valt vies tegen. Ik heb hem ook gehad. De soundsamples op i-net gehoord en ik had zoiets van oef, klinkt goed enzo..Zelf even getest en leek op eerste gezicht een leuk pedaal. Tot ik op een versterker speelde met een goeie overdrive/distortion erin. Damn wat een verschil. Nee, ik vind hetn iet echt wat. Lijkt lijk (zeker met een bottom knop) maar het is net een iets opgevoerde DS-1 met ietjes meer gain...

Plop
4 juni 2007, 19:49
bedankt voor de reacties mensen!.. tof.. ik gebruik de versterker ook in andere bands en daar is 't geluid geweldig voor.. wil verder gewoon proberen er ook 'n geluid uit te krijgen voor misschien 'n hardcore projectje...

EuroCinema
4 juni 2007, 21:01
Die sound is in mijn oren een marshall-achtige buizenvervorming. Lastig uit een doosje te toveren! Als ik dit moest recreeren met een transistor amp, zou ik beginnen met een Boss DS-1 (gain en vooral toon niet al te gek ver open). Het is ook weer geen totaal verpulverde metalsound. Flink met de eq op je amp spelen daarbij, eventueel een eq-pedaaltje.

Speeddemon
4 juni 2007, 22:02
als 't een Marshall sound is, misschien zo'n originele zwarte Guv'nor MK I?

http://optimisetonampli.chez-alice.fr/Images/Guvnor-front.jpg

Klinkt erg amp-like.

The Mess
5 juni 2007, 14:55
De Metal Muff van Electro Harmonix schijnt goed te zijn! :)
(Moet je wel een adapter kopen, want het schijnt ook batterijen te vreten! :D)

x19
10 juni 2007, 12:21
Ik raad u de Maxon od 808 aan.
Dit pedaaltje word ook gebruikt door groepen als killswitch engage,..
Hun geluid komt al sterk in de buurt van dat van underoath. :)

DeiDRagonas
10 juni 2007, 13:56
Maxon od 808??? NOT!!!

Dat gaat ALLEEN werken als je al een mega vette distortion uit je amp haalt... Als extra push zeg maar! Niks metal sound ofzo als je hem voor die Yamaha zet!!!

Ratdawg
10 juni 2007, 14:06
Danelectro Fabtone, zoals een rat maar strakker en wat meer gain.

Debaser
10 juni 2007, 14:13
ik weet dat de gitarist van een hardcore/screamo bandje uit de buurt een Emma Reezafratzitz gebruik op een yamaha transistortop.. klinkt best vet moet ik toegeven. :)

Cris
10 juni 2007, 14:15
De Metal Muff van Electro Harmonix schijnt goed te zijn! :)
(Moet je wel een adapter kopen, want het schijnt ook batterijen te vreten! :D)

Ja inderdaad. Dat is een best goed ding. Zeker het checken waard.

robert-gitarist
10 juni 2007, 16:12
Hmm en de bloody mary dan?
Ook een vrij nieuw pedaal, ziet er goed uit alleen die prijs is nogal hoog vindt ik (200 ballen)..De soundemo's klinken (of ik hoop inmiddels, klonken) erg kut maar misschien is dat ook wel een tof pedaal.

Goose
10 juni 2007, 17:53
Ik heb zelf ooit eens die Emma geprobeert (wel op bass overigens....) een erg veelzijdig pedaaltje. Vooral die Bias knop doet wonderen. Is een zeer pedaal wat nog niet echt ontdekt is door de gitaristen hier in nederland geloof ik....
Wat misschien ook wel iets is (heb er geen ervaring mee maar ik hoor erg goeie dingen over) is de Box Of Rock van ZVEX.

Laters.

new deep
10 juni 2007, 22:45
Ik zou zelf ook de Fulltone OCD willen aanraden, ook voor hardcore een zeer vette scheur!

EuroCinema
10 juni 2007, 23:05
Ik vrees dat voor die OCD hetzelfde geldt als voor die 808. Qua transistorbak.

almarvk
11 juni 2007, 08:16
Of koop een buizenpreamp. Ik heb zelf de Mesa Boogie Bottle Rocket en die gebruik ik, ism goede preampbuisjes, in m'n metalband. Klinkt super!

Plop
16 juni 2007, 22:11
koel.. erg bedankt mensen!.. nog meer suggesties?

schizo910
16 juni 2007, 22:16
De Metal muff is lekker veelzijdig. Wel even de tijd nemen om lekker aan de knoppen te draaien.

MetalPunk
17 juni 2007, 10:52
daar sluit ik mij bij aan.. ik heb sinds vorige week hier een metal muff in huis liggen, heel veelzijdig pedaal. En er zit ook een topboost in waardoor je wat lekkerder door de mix snijd voor wat gierende solo's. En het ritme werk beukt als een tierelier. Zeker een aanradertje!!

sell
29 juni 2007, 09:38
Nog ff reageren. Ik heb zeker 10 jaar in een hardcore band gezeten en ook van alles geprobeerd. UIteindelijk belande ik ook bij de gain van een buizen versterker. In mijn geval een marshall 2000. Ik weet het is een investering maar deze versterker kan heel veel aan. Ik was klaar met het optreden in kraakpanden en jongerencentra's voor 50 euro en een krat bier en zit nu in een cover band........nog steeds met mijn marshall versterker. Zeer veelzijdig dus.

Ook ik heb de pedaaltjes geprobeerd en meestal was mijn eerste indruk goed. Klonk vaak erg vet. Maar na een uur spelen word het transistor geluid vermoeiend en zeurderig aan mijn hoofd.

Met een goede versterker en een goede gitaar (een investering zo'n 2000 euro) ben je voor de rest van je muzikale carriere klaar. Je kunt dit altijd opleuken met pedaaltjes etc. maar je basis is simpelweg goed.

Ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd maar ik begeleid hier een bandje bestaande uit jeugd van 11 tot 14 jaar. Allemaal hebben ze zich 2 zomervakanties te pletter gewerkt voor goede instrumenten. En raad wat......de spullen zijn voor elkaar ;) Wel pas na 2 jaar maar voor de rest van hun carriere een goede basis.