PDA

View Full Version : Kiezen... het blijft lastig



Polarbear
4 juni 2007, 15:02
Dag geachte forumleden,

Ik blijf twijfelen tussen twee semi-akkoestische gitaren. De eerste gitaar is een Ibanez AW140QMECE (http://www.ibanez.co.jp/products/ac_page.php?PAGE_ID=68&COLOR=CL02&AREA_ID=3). De richtprijs van deze gitaar is 500 euro, met een solid bovenblad, grover tuners, fisherman pickup en preamp. Vooral dat bladmotief op het fretboard vind ik ontzettend mooi, net zoals de vorm van het slagblad.

De tweede gitaar is de Tanglewood (TW)15-CE-B. (http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/stockDetails.asp?cID=425&sID=1729), eigenlijk gewoon de cutaway versie van de 15CE. Deze gitaar is volledig massief met B-Band elektronica en wordt verkocht voor rond de 650 euro.

Nu aan jullie de vraag: welke moet ik kiezen. De Tanglewood is natuurlijk volledig massief, maar ook wel weer een stukje duurder en minder mooi dan de Ibanez. Is de Tanglewood die 150 euro meer waard of heb ik met de Ibanez ook een prima stukje hout in handen?

InternEd
4 juni 2007, 15:09
Ik wil het leven niet ingewikkelder maken dan het al is ;) maar als je die inlay mooi vindt, kan ik je ook nog op deze Crafter wijzen: http://www.crafterguitars.com/gallery_acoustic/fe27_n.php
Ik heb 'r zelf 650 euro voor betaald. Massief bovenblad, LRBaggs pickup.

LaurentB
4 juni 2007, 16:56
Je hebt ze toch ook wel geprobeerd?

Rutger
4 juni 2007, 16:56
Als ik niet kan kiezen neem ik ze gewoon allebei :)

Polarbear
4 juni 2007, 17:47
Als ik niet kan kiezen neem ik ze gewoon allebei :)
Als dat toch eens kon :p

Ik heb zeker op allebei gespeeld. De Ibanez speelde iets lichter maar de Tanglewood klonk daarentegen weer een stuk voller, vooral in de lage regionen (waarschijnlijk mede door de volledig massieve kast). Heb ik met een massieve gitaar echt een beter product in handen, iig zoveel beter dat het 150 euro meer waard is?

LaurentB
4 juni 2007, 17:51
Als dat toch eens kon :p

Ik heb zeker op allebei gespeeld. De Ibanez speelde iets lichter maar de Tanglewood klonk daarentegen weer een stuk voller, vooral in de lage regionen (waarschijnlijk mede door de volledig massieve kast). Heb ik met een massieve gitaar echt een beter product in handen, iig zoveel beter dat het 150 euro meer waard is?

Aan het zwaar spelen is vaak iets te doen door afstelling, maar aan het geluid veel minder! Een massief bovenblad kan heel veel uitmaken in geluid, de achterkant ook nog wel, de zijkanten maakt volgens mij niet zoveel uit, dat is meer een luxe-feature.
650 euro is trouwens weinig voor een volledig massieve gitaar! EN je krijgt nog een benen topkam en zadel;

Als je die 150 euro extra kunt betalen: doen! Naar mijn afweging dan, hè? Ik vind altijd dat je het beste moet kopen wat je redelijkerwijs kunt kopen. Anders krijg je maar spijt, achteraf.

Pais
4 juni 2007, 18:47
Ik zou voor de tanglewood gaan. Ikzelf vind al die frutsels en versiersels zonde van de moeite. Bij zo'n prijs moet je als producent consessies doen en wanneer er zoveel moeite is gedaan voor het plaatje, ga ik er vanuit dat dat ten koste gaat van de duurzaamheid en kwaliteit van de gitaar als instrument.
Lager afstellen hoeft er niet voor te zorgen dat ze lichter gaan spelen. Of iets licht speelt is afhankelijk van de constructie en de gebruikte materialen voor de hele gitaar. Mn flamencogitaar speelt veel lichter dan dan klassieke gitaar, ondanks dat ze hoger staat afgesteld.

Maar waarom laat je jezelf uit 2 nogal verschillende gitaren kiezen? In die prijskasse is het aanbod juist erg groot en er zit vast wel iets tussen wat je op alle vlakken goed aanspreekt.

Lexvandoef
4 juni 2007, 19:22
Ik zou ook voor de Tanglewood gaan. Ik had zelf ook de keuze tussen een Tanglewood met massieve bladen en een Ibanez met een massief bovenblad. De Tanglewood klonk gewoon een stuk voller en krachtiger.