PDA

View Full Version : Probleem Mesa Nomad ch. 2



ErikE
4 juni 2007, 12:44
Beste mensen, in de hoop op geniaal advies van de alhier aanwezigen een korte schets van mijn situatie/probleem:

Ik heb een paar dagen geleden een 2e hands Mesa Nomand 45-212 gekocht. (EL84 dus). Heb 'm thuis getest, klonk perfect, op alle 3 de kanalen. Alle buizen zijn overigens recentelijk vervangen. Neem ik hem de volgende dag mee naar de oefenruimte, doen kanalen 1 en 3 het perfect, maar uit kanaal 2 komt praktisch geen geluid (érg zacht), en wat er uitkomt klinkt erg beroerd...(dun zoemig overstuurd geluid, ook geen verschil bij switchen tussen vintage en modern mode.
IK heb de voorversterkerbuisjes er stuk voor stuk uitgehaald en bekeken, en ze zien er alle prima uit (alle contactjes zitten vast i.i.g.). Ik heb ook geëxperimenteerd met de reverb-levels van de kanalen maar daar ligt het ook niet aan.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn, of beter: hoe ik het op moet lossen? Misschien toch nieuwe voorversterkerbuizen halen om te zien of het daarmee goed komt? Of een mogelijk soldeerprobleem o.i.d.?

Alvast bedankt! :nervous:

Chroxy
4 juni 2007, 12:53
je kan aan voorversterker buizen niet echt zien of ze nog 'goed' zijn of niet.. alleen wanneer ze kapot zijn.

probeer de voorversterkerbuizen eens te wisselen en kijk of een ander kanaal opeens niet werkt..

ik denk eerlijk gezegd wel dat het wat anders is dan de buizen..

ErikE
4 juni 2007, 13:59
Update:

Ik zat net nog even met de versterker te experimenteren op kanaal 2, en merkte dat geen van de toonknoppen effect had, eigenlijk maakten alleen de gain en master knop verschil. Terwijl ik de treble knop een draai gaf bliezen ineens de 45 Dyna-wattjes de ramen er bijna uit! Ik kwam erachter dat de potmeters een soort veersysteem hebben, je kan ze een paar millimeter uittrekken en dan veren ze weer terug. Zolang ik de treble-pot uittrek werkt het gewoon. Aangezien dat de eerste van de toonketen is (na de gain) is het ook logisch dat de rest van de pots geen effect heeft.
Ik ga nu het chassis eruithalen (jaja, alle stekkers eruit!) om te kijken of het makkelijk te verhelpen is...

Chroxy tnx voor de input!

Jimwoud
4 juni 2007, 14:04
Update:

Ik zat net nog even met de versterker te experimenteren op kanaal 2, en merkte dat geen van de toonknoppen effect had, eigenlijk maakten alleen de gain en master knop verschil. Terwijl ik de treble knop een draai gaf bliezen ineens de 45 Dyna-wattjes de ramen er bijna uit! Ik kwam erachter dat de potmeters een soort veersysteem hebben, je kan ze een paar millimeter uittrekken en dan veren ze weer terug. Zolang ik de treble-pot uittrek werkt het gewoon. Aangezien dat de eerste van de toonketen is (na de gain) is het ook logisch dat de rest van de pots geen effect heeft.
Ik ga nu het chassis eruithalen (jaja, alle stekkers eruit!) om te kijken of het makkelijk te verhelpen is...

Chroxy tnx voor de input!
Zelfs met de stekker eruit zit er nog stroom in je amp, dus pas op!! En het zijn erg hoge voltages.

Ibanez RuleZ
4 juni 2007, 14:07
breng even bij een ampdocter zou ik zeggen. als het inderdaad alleen die tonepot is, dan scheelt dat wel, maar dr zitten nog veel stroom in je amp dus laat dat een professional doen. kan je een doodsklap schelen.

Harrald

Kim Wilson
4 juni 2007, 14:08
Inderdaad. En ja, ook als je alle stekkers eruit hebt. De condensatoren kunnen nog een paar honderd volt vasthouden voor langere tijd. Oppassen dus!

SimonS
4 juni 2007, 14:11
hehe en als je de verleiding toch niet kunt weerstaan: 1 hand op je rug/in je broekzak.

AART
4 juni 2007, 14:17
hehe en als je de verleiding toch niet kunt weerstaan: 1 hand op je rug/in je broekzak.


Nee joh, samen is het vuurwerk veel vetter! Heb je nog wat koels te vertellen op werk/school/aan (klein)kinderen. (mocht je het overleven ofcourse).

ErikE
4 juni 2007, 14:39
Hmm goed punt, met die vastgehouden spanning en zo...

Ik had het chassis er al half uit toen ik me bedacht dat het een stuk makkelijker (en veiliger) kon. Op een wijze die dhr. R. Smith zou doen blozen fixte ik het probleem: Men neme een schaar en een bierviltje, knippe er een hoekje af, trekke de toonknop uit en plaatse het afgeknipte hoekje erachter: problem solved!

Ik zal het binnenkort wel ff professioneel laten fixen, als tijd en budget het me permitteren...

Tnx voor de bezorgdheid/leedvermaak e.d. mensen! :hippie:

BLOK182
4 juni 2007, 15:57
En jij veel plezier met de amp! (heb zelf 2.5 jaar de 55 gehad).

ErikE
4 juni 2007, 16:41
Tnx! Ik ben er soundwise erg content mee!
Bizar wat een volume die 45 Watts geven, hij is een stuk harder dan m'n 50 Watt Koch Twintone top over een Marshall 1936, en die had alweer aanzienlijk meer power dan de Marshall DSL 50 die ik daarvoor had!
Ik vraag me echt af waarom sommige mensen 100 watt buizen nodig (denken te) hebben. Heb met die Twintone oa. in de HMH, Melkweg, Paradiso, 013 en diverse buitenfestivals gestaan en er altijd zat power mee gehad...
Ik moet alleen nog ff puntlaarzen aanschaffen voor de switchpedal denk ik. :dance: