PDA

View Full Version : profielwerkstuk



Annuh
4 juni 2007, 12:03
eey
ik moet mn onderwerp voor mn pws gaan inleveren maar ik heb geen idee!
Ik wilt graag een onderwerp doen mbt de gitaar maar wat?
Ik doe vwo natuur en gezondheid dus dat zou dan de natuurkunde kant op gaan. Een lapsteel bouwen en onderzoeken lijkt mij heel interessant maar hoeveel tijd en geld kost het bouwen mij ongeveer? En wat kan ik naast het bouwen nog meer gaan onderzoeken?

of ik dacht aan het verschil in snaardikte's te gaan onderzoeken..

alle tips en info is welkom!

CowGuitar
4 juni 2007, 12:13
Ik heb mijn pws over gitaareffecten gehouden. Zelf een effect gebouwd en gekeken wat voor invloed dat had op het frequentie-spectrum.

FruscianteFan
4 juni 2007, 12:55
eey
ik moet mn onderwerp voor mn pws gaan inleveren maar ik heb geen idee!
Ik wilt graag een onderwerp doen mbt de gitaar maar wat?
Ik doe vwo natuur en gezondheid dus dat zou dan de natuurkunde kant op gaan. Een lapsteel bouwen en onderzoeken lijkt mij heel interessant maar hoeveel tijd en geld kost het bouwen mij ongeveer? En wat kan ik naast het bouwen nog meer gaan onderzoeken?

of ik dacht aan het verschil in snaardikte's te gaan onderzoeken..

alle tips en info is welkom!Ik denk dat je met het zelf bouwen van een instrument al snel veel meer tijd kwijt bent dan nodig voor je PWS, zeker als je een uitgebreide theorie erbij doet - en dat zal moeten. Verschillende snaardiktes in verschillende stemmingen lijkt me dan beter.

Squier4ever
4 juni 2007, 13:33
ik heb voor mijn pws een versterker gebouwd en getest met een scoop en toongenerator. kostte ongeveer 3x zoveel uren als die je moet maken voor je PWS

interessander
4 juni 2007, 13:51
Ik heb ooit voor natuurkunde (nog zonder al die profielen) een compound-subwoofer gemaakt, waarbij twee 10" speakers tegen elkaar in tegenfase gemonteerd zijn, en daar weer wat metingen voor verricht, ook leuk om te doen en je houdt er een leuke kleine doch krachtige subwoofer aan over.

Blend
4 juni 2007, 14:12
houd 't simpel: doe het bij Nederlands en over 'criminaliteit' .

Kunnen we 't nog samen doen! :chicken:

FruscianteFan
4 juni 2007, 14:21
Of over wiskunde, magische vierkanten :p

Annuh
4 juni 2007, 14:59
ik heb het met mn natuurkunde leraar besproken, die vond een lapsteel bouwen en met de zelfgebouwde lapsteel het effect van verschillende snaardikte's een goed idee. Ik vind het zelf ook leuk om te bouwen.
ik heb het onderwerp nog niet bevestigt maar heeft iemand meer info over het bouwen van een lapsteel qua prijs en tijd etc?

Spitfire
4 juni 2007, 16:43
Ik ga wss met mijn pws volgend jaar ook iets met gitaren doen. Ik dacht zelf aan iets met effecten.

Pais
4 juni 2007, 18:59
Pff dat snarenverhaal gaat je vies tegenvallen ben ikbang.
Ik heb voor mn afstuderen het willen doen maar ik kwam er teveel gehannes mee tegen en heb inmiddels het roer omgegooid.

Ik heb veel gehad aan de site van een ex-forumlid Eltjo Haselhoff als het gaat om het theoretische verhaal.
Zijn site is http://www.eltjohaselhoff.com/
Ga naar Articles en dan is het de bovenste dacht ik.

Als je behoefte hebt aan het concept van mn vraagstelling en hypothese dan kan ik dat wel opsnorren.

Veel succes :)

Lexvandoef
4 juni 2007, 19:54
Ik heb echt exact hetzelfde onderwerp gedaan voor mijn PWS een jaar geleden. Ik heb het in ongeveer 100 uur gedaan, zelf een lapsteel gebouwd en proeven gedaan het toonbeeld op een scope en hoe dat veranderde als je er overdrive, distortion en tremolo op gooit.

Erg leuk om te doen, het kostte mij ook niets overigens, ik heb afvalhout uit een wietplanterij gebruikt :D en onderdelen gekannabaliseerd van een behringer strat. Brug etc zelf gemaakt van alluminium profielen. Snaren had ik ook nog liggen.

Als je echt een goede wilt maken van goed hout en goeie onderdelen, reken dan op zo'n €250 - €350,00.

Ik heb ook nog een verslag ervan liggen. Ik kan het wel mailen als je wil. Staat echt helemaal vol met foto's enzo.

Annuh
4 juni 2007, 20:10
bedankt voor de tips!

@ lex
Ik denk dat ik ook een niet te dure budget lapsteel maak, ik ga volgende maand naar amerika naar een muziekacademy (alleen in de zomervakantie) en hoop dan in amerika het een en ander aan materiaal in te slaan aangezien de prijzen daar gunstiger zijn :)
als je je verslag naar mij zou willen opsturen zou dat helemaal te gek zijn! mijn email adres vindt in mn profiel!
alvast super bedankt!

Lexvandoef
4 juni 2007, 23:04
Ik ga je zsm het verslag sturen.

Maare musicacadamy in America? Wat houdt dat in en wat wil je eigenlijk gaan halen in America?:D