PDA

View Full Version : 1 amp, 2 speaker sets



guhlenn
4 juni 2007, 11:14
Hoe kan ik hier tussen switchen? KEn de dure systemen, maar voor mij kleine moeite om amp even uit te zetten, dus dacht dat een schakelaar tussen versterker output en boxen mogelijk zou moeten zijn. Alleen, wleke dan? Dank!

taylor
4 juni 2007, 11:31
zelf heb ik een amp waar je tussen 2 sets kan schakelen,die hoeft niet uit daarvoor maar ik weet niet of je zoiets kunt inbouwen vast wel maar...

wat heb ie voor een amp dan?

guhlenn
4 juni 2007, 12:28
Bryston 2B LP. die heeft niks, behalve in en output :)

harrie-beton
4 juni 2007, 20:24
dit is geen recording toch?

Elke stroomschakelaar is goed.
Op mijn Marshall kast zag gewoon een simpel schakelaartje

guhlenn
5 juni 2007, 07:57
hahaha, in mijn geval is het wel recording. Maakt dus verder niet uit wat voor schakelaar?

harrie-beton
5 juni 2007, 08:43
Een speakersignaal is dermate sterk dat elke schakelaar met veel koper prima is. De meningen zijn verdeeld en er zijn sukkels die duizenden euro's kopen aan speakerkabels terwijl een dikke stroomdraad van de gamma net zo goed is. Hier is ook al een thread over geweest.

Denk erom dat het degelijk vast zit, een versterker die staat te stoken terwijl er geen speaker aan zit is erg slecht voor de versterker.

guhlenn
5 juni 2007, 10:18
preciesd daarom vroeg ik het ook. audiophile praktijken zijn mij vreemd. een dikek koepren draad is prima idd. welke richtingsvoorkeur mijn elektronen hebben zal me aan me reet roesten, de versterker douwt ze wel als ze niet vanzelf gaan.

bass blom
5 juni 2007, 11:12
als je het dan simpel electrotechnisch bekijkt heb je volgens mij iets aan een dubbelpolige wisselschakelaar.
zeker als je het geen probleem vindt de versterker uit te zetten bij schakelen.

Han S
5 juni 2007, 12:40
Wat Bas zegt, een wisselrelais met gouden of platina contactpunten is de way to go. Luidsprekerstromen kunnen behoorlijk zijn en dan heb je weinig aan flutschakelaars waarvan de punten oxideren en verbranden. In een goede amp zit ook een speakerrelais met dat soort edelmetalen contactpunten.

Een solid state versterker heeft overigens weinig last als er helemaal geen belasting op zit, in tegenstelling met een buizenamp en hele dikke luidsprekerbekabeling is niet zinvol, 2.5mm² bij de Gamma voor nog geen euro de meter werkt prima en skin effect zit in het niet hoorbare gebied.

guhlenn
5 juni 2007, 15:28
ik heb nu idd 2.5 van de plaatselijke elektronica zaak. zal daar ook naar de dubbelpolige wisselschakelaar vragen.

Dank!

bert k
5 juni 2007, 15:37
Misschien een goeie gewoonte om als je van amp wisselt, de andere meteen op stand-by te zetten, heb je nooit schade.

guhlenn
6 juni 2007, 09:35
ik heb maar één amp. Anders had ik die switch ook niet nodig :)

guhlenn
12 juni 2007, 17:47
het vervolg; de switch was niet op voorraad. ze hadden wel een kastje (HQ 2p nog iets). Op mijn gefrons verzekerde de verkoepr mij dat er tot 12 ampere door kon oznder problemen. Nou ja, kastje is handig... thuis gekomen het ding even opengemaakt... hehehe. ik weet niet wleke maat het is, maar het is de zelfde kabel als voor (goedkope) interlinks geruitk word. kleiner dan 1.25 mm2 iig. En dat terwijl ik in dezelfde winkel m;n 2.5 mm2 speakerdraad heb gekocht en vroeg of het kastje dat matchte... hehehe. nou ja ik had natuurlijk beter moeten weten. Maar kan iemand me een link ofzo geven waar ik wel een fatsoenlijke switch kan vinden?

dank!

ps. het kastej op zich is wel handig... maar om nou alle connectoren en draden eruit te slopen en opnieuw te doen... dus mocht het in een kastje komen... graag.