PDA

View Full Version : 24.75” Scale vs 25.5” Scale



Dude
4 juni 2007, 01:12
24.75” Scale vs 25.5” Scale

Mjah... vraag lijkt me duidelijk, en ik kom dr zelf niet zo uit. Wat is nou daadwerkelijk het verschil (ja de lengte) maar wat doet het nou met je sound, wat is het doel van een gitaarbouwer om deze verschillen in scales toe te passen en al met al .... waar kan je het mee vergelijken ?

FruscianteFan
4 juni 2007, 01:21
Bij kortere mensuur zitten de frets dichter op elkaar. Kwestie van smaak wat je dan liever hebt. Bij kortere mensuur heb je dikkere snaren nodig om in dezelfde stemming dezelfde spanning op je snaren te hebben - of je hebt minder spanning bij dezelfde dikte.

Allemaal een kwestie van smaak wat je fijner vindt.

Nickname
4 juni 2007, 01:24
Verschil in snaarspanning is er wel, maar een wereld van verschil is het niet. Ik heb diverse gitaren waaronder de 2 scales. Ik vind de 24 3/4 iets leuker voor het ruigere werk.. maar de langere 25,5 speel ik dan weer iets "preciezer" op. Tis gewoon een kwestie van smaak. :)

Negative K3 fan
4 juni 2007, 01:35
het heeft vast wel wat verschil in geluid, maar ik heb nog nooit de kans gehad 2 gitaren met als enige verschil de mensuurlengte te kunnen vergelijken.

ik heb het idee dat 24,75" gitaren een scherpere attack hebben

Butger
4 juni 2007, 01:57
edit

Ok dit klopt:

Strat = 25 1/2 inch
Les Paul = 24 3/4 inch

DarknessAwaits
4 juni 2007, 02:37
Nee, dat klopt niet. Strats hebben 25.5" scale en LP's hebben over het algemeen 24.75".

In zekere zin is ook te stellen hoe langer de mensuur hoe strakker de bas en hoe korter de mensuur hoe ronder het hoog. Vanuit dat gedachtegoed is (als ik het goed heb) ook het fanned fret principe uitgedokterd.

http://bigflea.com/tcar/band/images/8stringfront.jpg

Mitch
4 juni 2007, 09:22
't Is vooral een kwestie van bespeelbaarheid. Ik vond voorheen 24,75" veruit het meest comfortabel, momenteel maakt het me nog maar weinig verschil.

Pun
4 juni 2007, 23:19
Nee, dat klopt niet. Strats hebben 25.5" scale en LP's hebben over het algemeen 24.75".

In zekere zin is ook te stellen hoe langer de mensuur hoe strakker de bas en hoe korter de mensuur hoe ronder het hoog. Vanuit dat gedachtegoed is (als ik het goed heb) ook het fanned fret principe uitgedokterd.

http://bigflea.com/tcar/band/images/8stringfront.jpg

Jezus, dat lijkt me kut spelen :)

ben vanhoof
5 juni 2007, 00:03
Ik heb een jackson met 25.5 " en een lag met 24.75". De jackson soleert veel beter omdat ik bij de lag mn vingers na de 15e fret niet goed meer geplaatst krijg (heb dikke korte vingers). Rhytm vind k die lag dan wel lekkerder, speelt vlotter (ook wel door de medium frets).

FruscianteFan
5 juni 2007, 00:04
Al is het maar omdat er 8 snaren op zitten.

Squier4ever
5 juni 2007, 13:26
ik vind 24,75 ook veel comfortabeler spelen, maar heel veel verschil maakt het niet.

LaurentB
5 juni 2007, 13:35
Op de posities boven de 12e fret heb je met de langere mensuur wel wat meer ruimte voor je vingers.

Orpheo
5 juni 2007, 13:57
ik vind 24.75 iets te kort en 25.5 te lang. bij de ene is t te dicht op elkaar, bij de ander is t te wijd. de mensuur van PRS is perfect vind ik.qua tone zou ik 't niet zo snel weten, en qua benden.... moah, dat boeit me niet zo heel erg hoe makkelijk of lastig dat gaat (wanneer 't mensuur betreft dan).