PDA

View Full Version : vraagje over microfoon op pc



thorax
3 juni 2007, 22:30
Ik ben van plan om deze zeomer een micro aan te schaffen om mijn akoestische liedjes op te nemen.

ik kwam al de shuresm57 en de akg 200 tegen

maar mijn vraag is of je zo'n micros wel op een pc kan aansluiten want volgens mij zijn die uitgangen van die kabels veel groter dan je micro input op je pc

kan er mij dat iemand uitleggen?

Han S
3 juni 2007, 23:15
De aansluiting op die microfoons is XLR en er zijn microfoonkabels met aan de andere kant jack, waar dan weer verloopjes voor zijn naar minijack. En een dynamische microfoon heeft geen voeding nodig dus het werkt altijd.

Succes.

oorzaak
16 juni 2007, 20:05
Hoi,

Een snoer aansluiten is op zich zelden een probleem, zie de uitleg over verloopjes hierboven. Maar als je goeie opnames wilt maken, speelt er toch meer mee:

- Een microfoon heeft een voorversterker nodig. Nu zit er op vrijwel elke pc geluidskaart een microfooningang én een lijningang. Dat betekent dat er iets van een voorversterkertje in de microfooningang zit. Probleem: op geluidskaarten zijn die zijn meestal alleen bruikbaar om spraak op te nemen van telefoonkwaliteit.

- Je moet een microfoon gebalanceerd aansluiten. Ik zal je niet vermoeien met de technische details, maar: gebalanceerd aansluiten voorkomt een boel brom en ruis, en geeft een krachtiger signaal. Elke (dynamische) microfoon die je in de muziekwinkel koopt, kan zowel gebalanceerd als ongebalanceerd aangesloten worden. Gebalanceerd aansluiten doe je met een XLR-kabel; kenmerkend is dat-ie 3 polen heeft in plaats van de 2 van een jack-aansluiting. Probleem: ik heb nog nooit een gebalanceerde aansluiting gezien op een standaard pc geluidskaart.

De oplossing voor beide problemen: ik zou absoluut een mixertje kopen. Behringer heeft er al één voor ca. 70 euro (Behringer XENYX 802). Voor dat geld heeft-ie zelfs fantoomvoeding aan boord zodat je ook een ander type microfoons dan dynamische micro's kunt aansluiten. De uitgang van de mixer sluit je aan op de lijningang van je geluidskaart. Gegarandeerd beter resultaat. Op een mixer kun je ook veel beter de opnamesterkte regelen.

Misschien komt het jou overdreven voor om meteen een mixer aan te schaffen. Maar pc geluidskaarten zijn simpelweg niet gemaakt voor muzikanten. En het is zo zonde als je veel energie in je opnames steekt en de geluidskwaliteit is teleurstellend. Dat is toch wel een kleine 100 euro waard?

Groeten, Frits

grayfink
16 juni 2007, 20:26
En die mixer sluit je aan op de lijningang van de PC? En heeft die dus dan geen pre-amp neem ik aan? (anders schiet je er nog niets mee op)

oorzaak
16 juni 2007, 20:40
Ik was mijn verhaal hierboven nog een beetje aan het bijschaven en hup, daar is al een reactie. Goeie zaak!

Een lijnsignaal wordt niet meer verder versterkt door het ontvangende apparaat. En dat is goed nieuws want dan kan het signaal ook niet verpest worden.

Het is trouwens ook uit eigen ervaring dat ik een mixer(tje) adviseer.

Groeten, Frits

grayfink
16 juni 2007, 22:35
Ok. Thanks.

ben vanhoof
17 juni 2007, 10:31
mixertje is 1 ding, geluidskaart een ander. Ik heb de vorige jaren ook altijd opgenomen via een micro rechtstreeks in de mic input van mn laptop, en soms ook microfoons in mengpaneel en dan line out in pc. De kwaliteit van dat menpaneel is iets beter, maar nog steeds niet om over naar huis te spreken.

Wat veel belangrijker is, is je geluidskaart! Koop ofwel een nieuwe geluidskaart ofwel een externe zoals ik gedaan heb. Veel beter resultaat! Ook al is het signaal dat je in je pc stuurt erg zuiver, je goedkope geluidskaart verkloot het toch.

oorzaak
18 juni 2007, 00:18
Ben heeft ook weer gelijk met die geluidskaart, maar ik kan me voorstellen dat Thorax niet alles in 1 keer kan aanschaffen. Het is steeds weer zoeken naar waar je op dit moment het meeste aan hebt en wat dan ook nog meekan als je de volgende stap zet.

Ik zag trouwens zonet een mixertje van Yamaha (de MW 10) met USB uitgang naar je pc, bij Feedback van 273,- voor 159,- Hoef je geen geluidskaart meer te kopen want die zit al in de mengtafel. Lijkt me op papier een goede en betaalbare oplossing. Maar ik heb zelf geen ervaring met USB mixers, wel met Firewire van Yamaha (ik heb de 01X) maar dat is een andere prijsklasse.

Groeten, Frits

Roman
18 juni 2007, 07:47
Volgens mij is hier al veel over geschreven op dit forum, gebruik de zoek functie eventueel :soul: