PDA

View Full Version : Demo



The Mess
3 juni 2007, 21:23
Hoi,

Ik ben mezelf aan het oriënteren op het dupliceren van een demo (alvast, je kunt het maar vast weten.)

Ik kwam bij www.salisbury.nl uit op een prijs van 190 voor 100 gekopieerde cd's met zwart/wit drukwerk erop, incl. jewelcase.

Het kost 250 euro om een 2 pagina boekje erbij te doen met bottom card (zwart wit.)

Hoe noodzakelijk lijkt jullie zo'n boekje, en zijn dit goede prijzen of kun je het beter zelf doen?

Groet.

Henkie spenkie
6 juni 2007, 00:34
Intressant topic!

Ik denk dat er vrij veel van af hangt wat je van plan bent met je demo te doen. Als je van plan bent hem te gebruiken als promotiemateriaal bij verschillende podia lijkt een geweldig uiterlijk me niet echt heel belangrijk.

Als je ze echt aan het publiek wilt gaan verkopen, tsjah dan is het natuurlijk maar net wat je publiek ervan verwacht. Ik ken bandjes die zelf de cdtjes gingen branden en er een slechte kwaliteit kleurenkopietje bij deden als voorkantje van het hoesje. Maar niemand die klaagt, want ja, wat verwacht je van een plaatselijk bandje die een paar demo cd'tjes verkoopt aan familie, vrienden en kennisen.

Maar als je al wat groter bent en je hebt een goede kwaliteit opname en je wilt het professioneler aanpakken met het verkopen van je demo, dan moet je er wel wat meer aandacht aan besteden dan dat.

Wat in dat geval het voordeligste is, hangt natuurlijk ook af van de mogelijkheden die je hebt. Ik weet dat er speciale copieeerbare cd's zijn die je gewoon in je printer kan stoppen en waar je zo op kan printen. Deze zijn alleen wel een stuk duurder als gewone cd's (exacte prijs weet ik niet, maar kun je zo nagaan in een computerzaak o.i.d.) Hier heb je alleen wel een speciale printer voor nodig. Als je die niet hebt wordt het natuurlijk een veel te duur grapje.

Vervolgens hangt het ook nog een beetje af van wat je er op wilt hebben. Een standaard printer als de Canon Ip 4200 kan wel op cd's printen, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit van afbeeldingen in kleur niet echt geweldig (daarvoor moet je eigenlijk een laser printer hebben om zoiets echt mooi te krijgen). Maar als je alleen wat tekst als de naam van je band op wilt hebben, kan dat volgens mij prima. In dat geval is dat volgens mij, als je de printer al hebt, een stuk voordeliger als de €190 voor 100 cd's die jij noemt. Je moet dan volgens mij alleen wel iedere cd apart invoeren, en er gaat dus wel veeeeel tijd in zitten.

[EDIT]kijk anders even hier: http://home.hetnet.nl/~psychosurf/welkom.htm . Daar kun je bijvoorbeeld ook alleen de cd bedrukken, en vervolgens zelf branden, dan kost het je €1,30 per cd (met branden is het wel duurder als de prijs die jij had).

Persoonlijk vind ik die boekjes voor €250 erbij een beetje erg duur. Vooral omdat de totaalprijs voor een demo cd'tje dan al op €4,40 ligt en als je ze wilt verkopen je over het algemeen niet belachelijk veel kan vragen en je dus niet erg veel aan over houd. Hoewel zo'n boekje natuurlijk wel vrij veel bepaald over de indruk die je van zo'n demo krijgt (kwa professionaliteit).

Ik zou eens kijken of dat niet op een andere manier goedkoper kan, bijvoorbeeld door ze zelf te maken en af te laten drukken met een goede laser printer op goed papier (hoogwaardig printpapier of fotopapier ofzo?) Een echt boekje bij een demo vind ik persoonlijk trouwens een beetje overbodig, een simpel voorkantje lijkt me genoeg, en misschien dat dat nog wel netjes zelf te doen is. Kwestie van proberen lijkt me.

Verder lijken me de prijzen niet eens zo heel gek als ik zo eens rond kijk. Natuurlijk is het stukken goedkoper als je er meer tegelijk laat maken (bijv. hier: http://www.cdpersen-dvdpersen.nl/cd%20persen_prijzen.html €1,20 per stuk als je er 500 tegelijk neemt) maar kan me voorstellen als dat een beetje te gek wordt. (echt ervaring met die prijzen heb ik trouwens niet om eerlijk te zijn, dat is alleen wat ik tegenkom als ik zelf snel even zoek)

AutoStatic
6 juni 2007, 11:35
Persoonlijk vind ik die boekjes voor €250 erbij een beetje erg duur. Vooral omdat de totaalprijs voor een demo cd'tje dan al op €4,40 ligt en als je ze wilt verkopen je over het algemeen niet belachelijk veel kan vragen en je dus niet erg veel aan over houd.250/100 is toch €2,50 ipv €4,40???

Boekje erbij is zeker nuttig, hoe professioneler hoe beter!!

FruscianteFan
6 juni 2007, 12:13
(190 + 250) / 100 = 4,40

Kim Wilson
6 juni 2007, 12:26
Voor een boekje kun je ook even contact opnemen met een drukker. Moet je nog wel even zelf vouwen, maar ik denk dat je dan zeker voor €150 klaar bent. Enkelzijdig, full color.

AutoStatic
6 juni 2007, 12:48
(190 + 250) / 100 = 4,40Ah ik had begrepen dat de meerprijs van drukwerk €60,- was. Een meerprijs van €250,- is echt belachelijk veel. Vandaar mijn vraag.

FruscianteFan
6 juni 2007, 13:03
Nu je het zegt, er staat inderdaad niet dat er €250 bijkomt. Hoe zit het precies?

Henkie spenkie
6 juni 2007, 13:52
Tjah het staat wel professioneel, maar als je nagaat dat je in de winkel een cd van bijvoorbeeld Radiohead voor €10 euro al kan krijgen, dan kun je echt niet veel gaan vragen voor een demo €4.40 aan kosten zijn dan een beetje veel, vandaar dat ik zei dat je voor dat boekje misschien beter iets anders kan zoeken.

Of bedoel je dat je dan in totaal €250 voor 100 cd's betaald? dus voor boekje en cd samen? dan valt het wel mee vind ik.

The Mess
7 juni 2007, 20:06
(190 + 250) / 100 = 4,40

Even een misverstand: het is 250 mét boekje. Zonder boekje is het 190 ;)

The Mess
7 juni 2007, 20:08
En het lijkt me nog niet eens zo'n slecht plan om het gewoon voor 250 euro te bestellen, dan ben je zeker van kwaliteit lijkt me.

Henkie spenkie
7 juni 2007, 23:00
als het €250 is voor 100 cd's inclusief een boekje zou ik het zeker niet laten :hippie:

Kim Wilson
8 juni 2007, 08:37
Zeker! €60 voor een boekje is niet veel!