PDA

View Full Version : 18 watt AmpMaker kit



Jimwoud
3 juni 2007, 20:43
Hallo,

Ik loop met het idee zo'n kit te gaan maken. Alleen wil ik het helemaal zelf gaan doen, want ik vind mr. ampmaker een beetje te duur.

klik hier voor de beschrijving (http://www.ampmaker.com/ak03x.asp)

Alleen wat voor trafo's moet ik gebruiken, en kunnen deze dan hetzelfde gewired worden als hoe hij dat uitlegt in z'n instructie?

En zo'n turetboardje, kan ik dat ook gewoon maken van kunstof met een paar boutjes en moertjes waar ik op soldeer?

Ik wil hem zo compact mogelijk maken, kan ik het chassis zelf helemaal aanpassen, of mogen bepaalde dingen niet dicht bij elkaar ivm brom, ruis, etc.

Hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen, TENX Jim

bert k
3 juni 2007, 21:07
Kijk eers eens op http://www.ceriatone.com/ die is het goedkoopste met zijn bouwpakketten. Kijk ook op www.18watt.com (http://www.18watt.com) daar vind je alle info die je zoekt. Ook hoe je moet bouwen.
Kijk uit met het veranderen van de lay-out, dan heb je idd kans op brom, dus ook niet de bedrading anders laten lopen.
En een turretboardje moet je niet zelf maken, die dingen kosten een paar euro. Het gaat je sowieso een paar honderd euro aan materiaal kosten, reken daar wel op. Meer, als je een mooi kastje eromheen wilt.

Jimwoud
3 juni 2007, 21:14
Hoi Bert,

Bedankt voor je reactie. Maar bij ceriatone zit je ook op 530 dollar excl verzendkosten. En ik vind die éénkanaals versie juist erg tof. Prima voor mn band, goed open dat ding en m'n J&H ervoor, dan wil ie wel denk ik.

Helaas doe die site van 18watt het niet meer, net vernieuwd ofzo??

Maar een turetboardje voor zoweinig, dat is zeker zo één die recht over elkaar staan? Maar dan raak ik al weer in de war, want ik kopieer gewoon het plaatje. Maar voordat ik hem aan zou zetten wil ik hem wel laten testen door iemand met verstand ervan.

SimonS
3 juni 2007, 22:20
530 dollar is voor volledig gemonteerd chassis incl trafo's en buizen. zelf maken is goedkoper. 420 dollar (alu, ex buizen) wordt dat.

18watt.com is gesloten ivm frustraties van de moderators ofzo. beetje vaag verhaal. er komt een vervangende site, namelijk www.sewatt.com (http://www.sewatt.com) , gericht op single ended buizenamps.

Jimwoud
3 juni 2007, 22:25
530 dollar is voor volledig gemonteerd chassis incl trafo's en buizen.

Hoe bedoel je volledig gemonteerd? Het is toch nog steeds een bouwpakket met alleen een voorgeboord chassis, of bedoel je dat ook?

bert k
3 juni 2007, 22:25
Sooo, die Ceriatone is duur geworden... Maar jij zou zeker genoeg hebben aan de kit van 345 dollar. Maar goed, dat is nog steeds meer dan jouw kit.

Dat turretboard in die kit is niet echt nodig, hoor, kan ook met een rechttoe, rechtaan bordje.
Kijk nog eens op 18watt.com, die doet het gewoon bij mij...

[edit] ik zie dat de ceriatone van 345 zonder buizen en trafo's is. Ja, dat is dus duur.

Jimwoud
3 juni 2007, 22:28
Ik ben nog niet lid van 18watt, misschien dat hij het daarom bij mij niet doet, ik kom nergens op. Restricted area werk enzo.

Heeft iemand een idee voor die trafo's?

SimonS
3 juni 2007, 23:09
het forum van 18watt is gesloten, de resources (download sectie, volgens mij moet je geregistreerd zijn omdaar bij te kunnen?) blijven nog deze zomer beschikbaar. daarna gaat de site uit de lucht.

SimonS
3 juni 2007, 23:11
Hoe bedoel je volledig gemonteerd? Het is toch nog steeds een bouwpakket met alleen een voorgeboord chassis, of bedoel je dat ook?
nou, dat staat er :)

Package 4 (Head Steel) USD 515.00 8.0 kg Full working chassis, front and rear plate, tubes included

(Head Alum) USD 530.00 8.0 kg

Jimwoud
4 juni 2007, 15:05
nou, dat staat er :)

Package 4 (Head Steel) USD 515.00 8.0 kg Full working chassis, front and rear plate, tubes included

(Head Alum) USD 530.00 8.0 kg
ok, i get it. Het doet namelijk vermoeden dat dat ding al helemaal inelkaar zit als je full working, of volledig gemonteerd leest. Maar dat kan ook aan mijn Engels liggen, hehe

bert k
4 juni 2007, 15:22
Dat klopt, hij is dan klaar voor gebruik, buizen erin en blazen maar. Je moet er dan nog wel zelf een kast omheen timmeren.

Chris Winsemius
4 juni 2007, 15:23
Hoi Jim

Ceriatone verkoopt KITs als bouwpakketten maar ook als geassembleerde versterkers.

Qua trafo's:
Ceriatone levert/gebruikt die ook maar ik heb ze zelf nog nooit gehoord. Voor 'n 18 Watter levert/leverde het duitse Shinrock 'n zeer ok-je set qua prijs/kwaliteitsverhouding maar 't is lastig bestellen, communiceren en je moet heel veel geduld hebben. TAD (ook in Nederland op diverse adressen te verkijgen) levert ook trafo's voor 18 watters. Als je helemaal "top-of-the-bill/boutique-kwaliteit" wilt gaan is MercuryMagnetics "da shit" :)

Jimwoud
4 juni 2007, 15:57
Bedankt heren!


Hoi Jim

Ceriatone verkoopt KITs als bouwpakketten maar ook als geassembleerde versterkers.

Ok ik dacht dat het dus dat er alleen een voorgeboord chassis bijzat. Geinig dat bied weer meer perspectieven, kunnen die gast een beetje amps in elkaar knutselen?


Qua trafo's:
Ceriatone levert/gebruikt die ook maar ik heb ze zelf nog nooit gehoord. Voor 'n 18 Watter levert/leverde het duitse Shinrock 'n zeer ok-je set qua prijs/kwaliteitsverhouding maar 't is lastig bestellen, communiceren en je moet heel veel geduld hebben. TAD (ook in Nederland op diverse adressen te verkijgen) levert ook trafo's voor 18 watters. Als je helemaal "top-of-the-bill/boutique-kwaliteit" wilt gaan is MercuryMagnetics "da shit" :)

Het wordt als het doorgaat m'n eerste amp dus het hoeft niet meteen top of the bill te zijn, wat raad jij me aan voor wel ok-je trafo's hehe. En wat gaat zo'n setje kosten? En hebben ze dezelfde specificatie als die in die ampmaker kit zitten? Ik zal ook eens zoeken op shinrock.

Hartelijk dank

Jimwoud
4 juni 2007, 16:24
Prijzen staan gewoon op de site, kan ik eens gaan rekenen wat ik dan ongeveer kwijt zal zijn, maar ik zal me sowieso nog even meer in buizen verstekers moeten verdiepen dan. Heb volgens mij nog een mooi boek op mn computer staan.

Hellsbellsnl
11 juni 2007, 08:24
Deze site heeft ook wel leuke dingen voor de hobbieër:

http://www.tubedepot.com/index.html

Vooral die copie JTM lijkt me niet echt de hoofdprijs toch....

Globetrotter
11 juni 2007, 09:03
Hoi!

Ik ben ook al een tijd bezig met een 18watter... ik heb het circuitboard al min of meer af, maar ga dit opnieuw maken, want het is niet zo naar m'n zin (niet echt point to point). Ik denk dat je toch best overweegt een pakketje te kopen want alles zelf bestellen en in elkaar flansen, maakt het niet echt goedkoper... Ik denk dat ik intussen voor mijn 18watt ook al aan een frisse 400€ zit en dan heb ik nog geen luidspreker en geen hout voor behuizing (en natuurlijk moet ik ook een aantal componenten opnieuw bestellen voor mijn board...). Ik heb Transfo 's van Shinrock. Het klopt wel dat je die niet na 2 weken hebt... ik heb op de mijne bijna 6 maanden moeten wachten. Op zich is dat geen echte ramp, maar je moet er wat rekening mee houden als je je amp snel af wil hebben (bij mij steekt het niet zo nou, heb intussen dan maar even m'n huis gebouwd). Shinrock 's zouden goede transfo 's zijn, maar kan dus nog niks verklappen over de sound enz. want voorlopig is mijn amp nog niet klaar (en ik zet 'm pas aan wanneer hij echt naar mijn zin is). Anyway, hopende U met dit antwoord iets of wat van dienst geweest te zijn, groet ik U!
Cheers,

Bart

Jimwoud
11 juni 2007, 11:00
Deze site heeft ook wel leuke dingen voor de hobbieër:

http://www.tubedepot.com/index.html

Vooral die copie JTM lijkt me niet echt de hoofdprijs toch....
Ik vind dat toch echt wel behoorlijke prijzen. Ceriatone is goedkoper dan. En je koopt ze voor minder tweedehands.

Jimwoud
11 juni 2007, 11:02
Hoi!

Ik ben ook al een tijd bezig met een 18watter... ik heb het circuitboard al min of meer af, maar ga dit opnieuw maken, want het is niet zo naar m'n zin (niet echt point to point). Ik denk dat je toch best overweegt een pakketje te kopen want alles zelf bestellen en in elkaar flansen, maakt het niet echt goedkoper... Ik denk dat ik intussen voor mijn 18watt ook al aan een frisse 400€ zit en dan heb ik nog geen luidspreker en geen hout voor behuizing (en natuurlijk moet ik ook een aantal componenten opnieuw bestellen voor mijn board...). Ik heb Transfo 's van Shinrock. Het klopt wel dat je die niet na 2 weken hebt... ik heb op de mijne bijna 6 maanden moeten wachten. Op zich is dat geen echte ramp, maar je moet er wat rekening mee houden als je je amp snel af wil hebben (bij mij steekt het niet zo nou, heb intussen dan maar even m'n huis gebouwd). Shinrock 's zouden goede transfo 's zijn, maar kan dus nog niks verklappen over de sound enz. want voorlopig is mijn amp nog niet klaar (en ik zet 'm pas aan wanneer hij echt naar mijn zin is). Anyway, hopende U met dit antwoord iets of wat van dienst geweest te zijn, groet ik U!
Cheers,

Bart
Hey Bart, bedankt voor je reactie. Welk schema heb jij gebruikt? Want ik wil echt voor die éénkanaals gaan van ampmaker, die lijkt mij het simpelst. Waar heb je je chassis vandaan? En welke trafo's heb je, die met 4,8,16 Ohm?

gr Jim

Globetrotter
11 juni 2007, 11:53
Hey Bart, bedankt voor je reactie. Welk schema heb jij gebruikt? Want ik wil echt voor die éénkanaals gaan van ampmaker, die lijkt mij het simpelst. Waar heb je je chassis vandaan? En welke trafo's heb je, die met 4,8,16 Ohm?

gr Jim

Ik heb een standaard schema van 18watt.com gehaald, er staat iets op van Pedalmonkey.com. De Lay out staat dan weer op naam van Gabi Bucataru. Is in elk geval het gewone circuit met Tremolo circuit, zonder al te veel mods. Zowel layout als schema zijn hetzelfde dus biedt een overzicht voor een leek zoals ik. Enkel voor tremolo circuit heb je dan een apart voorversterkerbuisje, dus in totaal 3. Het chassis heb ik laten maken bij een staalhandel hier uit de buurt (Schoten bij Antwerpen). Ik had de standaard maten van 't web gehaald en zo laten plooien (zelf schetsje op bierkaartje bij wijze van spreken) en er achteraf zelf de gaten in geboord (niet eenvoudig want aluminium heeft nogal de neiging te happen. Ik denk dat je voor ene behuizing wel beter af bent met een standaard doosje van Ceriatone, want de mijne was al zeker 20€ duurder en dan is het nog niet echt zo mooi geboord als die doosjes van Ceriatone. Uit je fouten leer je hé... heb nu in elk geval wel een kennis die dergelijke dingen voor mij wil snijden en plooien en dan kost 't me peanuts...
I.v.m. de uitgangstransfo; die heeft uitgangen voor zowel 4, 8 en 16 Ohm. In principe kan ik der dus alle kanten mee uit, maar waarschijnlijk ga ik maar 1 uitgang gebruiken (i.f.v. de speaker die ik nog ga kopen) daar ik niet echt veel plaats meer overhoud om 3 jack-aansluitingen bij te boren in mijn chassis. Een andere optie is met een meerkeuzeschakelaar (4,8 of 16 ohm en dan 1 jack) of deze connectoren op een extern bakje (circuleert ook ergens een foto van), maar daar ben ik nog niet uit. Qua indeling op het chassis heb ik het een beetje naar mijn eigen goed gevoel gedaan...
Anyway, als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen! Ik ga deze topic wel volgen want ik wil achtereen toch terug beginnen met de mijne, dus is hij waarschijnlijk even leerrijk voor mezelf.
Misschien een algemene vraag, heeft er iemand ervaringen met Ceriatone? Is het een beetje vlot bestellen en hoe pak je dit best aan?
Alvast bedankt!

Cheers,


Bart

Jimwoud
11 juni 2007, 13:14
Ik zit er aan te denken om de trafo's bij Ceriatone te bestellen, zijn 120 dollar incl. shipping. Lijkt mij wel een goede prijs en redelijke kwaliteit. Maar gaat dit problemen geven als ik hem ga gebruiken met het schema van AmpMaker?

Weet iemand dat?

Bedankt Jim

Globetrotter
11 juni 2007, 21:59
Normaal gezien niet, de meeste transfo 's specifiek voor 18watters hebben dezelfde uitgangsvermogens, maar je doet er natuurlijk nooit kwaad aan even je schema erbij te nemen voor je je order plaatst! Ik heb ook al veel goed gehoord van Hammond, maar ik weet niet in welke prijscategorie ze liggen en waar je die kan bestellen!
Cheers,

Bart

The_Darkness
4 augustus 2007, 20:28
Heeft misschien iemand het schema van de ak01 se-5a kit van ampmaker. want ik kan hem nergens vinden op het net dus probeer ik het maar hier.

is dit trouwens een goede amp om mee te beginnen?

Negative K3 fan
5 augustus 2007, 10:53
18 watt 4 life!!

ik had een stel ef86s weten te bemachtigen en daaromheen ben ik maar een versterker gebouwd. Heb een hele bult info opgezocht en met het nodige knip en plakwerk uit een stuk of 3 verschillende schema's en een zelfbedachte voeding is er wat leuks uit gerold :)

ik gebruik hammond trafo's trouwens, meeste spul is besteld bij tube-town.de

SimonS
5 augustus 2007, 14:24
Due to ill health, Amp Maker is TEMPORARILY CLOSED ...

Dat staat er al een goeie 4 weken zover ik weet. Jammerlijk.