PDA

View Full Version : Gesprek met Allan Holdsworth



Guitarmania
3 juni 2007, 20:19
Het schijnt dat ie ooit een paar noten heeft meegespeeld bij Level42. Maar hij is vooral bekend vanwege het feit dat ie zo onbekend is. Allan Holdsworth - het notengenie - moest maar eens benaderd worden door GitaarNet. Want als hij ons niet kan vertellen hoe het werkt, dan weet ik het niet meer. Hier de mailwisseling. Ik hoop dat zijn reactie volgt...

"Allan would be okay to take a look at your short list
of questions."


--- ___________________
<_________________________> wrote:


>> Hello,
>>
>> We're from the Dutch internet website
>> www.gitaarnet.nl. We've got a
>> webforum for guitarplayers and -listeners. Everybody
>> is talking about
>> Allan at the forum right now, and we wonder if it is
>> possible to ask
>> some questions about guitarplaying?
>>
>> Questions will be about technique, development in
>> jazz-fusion, knowledge
>> about scales and things; everything pure for
>> guitarplayers.
>>
>> Would Allan agree to have a email-interview? That
>> would be with 10 short
>> questions (we allways do).
>>
>> One of those questions will be about his giggs
>> lately and if he'll come
>> to Holland soon. Other questions are pure on
>> guitartopics.
>>
>> Please, let me know,

Guitarmania
3 juni 2007, 20:20
Hi, that's great!

It's just 10 questions. Pick the ones you'd like to answer.

Bottomline is: what do you know what we - modal players - don't...

1. First time I heard about you was because of a gig you had in the Netherlands. The reporter said: "Allan knows his way 'round the most complex progressions." Can you do that "on spot"? I mean: how well are you prepared when you have to solo a complex progression? Do you improvise all your playing?

2. Eddy Vanhalen said on your CD "Against the Clock"(a best of...) that he's got to use both hands in order to do the same you do with one hand. How do you reach those vast intervals with only your playing-hand? Is that a matter of practice or a physical thing?

3. I once read that you cannot read musicsheets. People here on the net say that the ability of musicsheetreading is a must for guitarplayers. Has it even been a disadvantage for you (if it were true)?

4. Have you learned all the scales, like harmonic minor, melodic etc.. and do you know the chords deriving from those scales?

5. How do you solo over a progression: do you see the chords on the neck and do you approach them chromatically with arpeggios, or do you play scales? I often hear jazz-players say: "think chord not key". How do you think about that?

6. How do you play complex chords (like with alterations or 9, 11, 13)? Do you let loose the 1, 3 and 5 and let the bassplayer play those notes, or do you let other musicians play the "extra" notes?

7. You play lots of complex chords. Has it ever crossed your mind to let go of the guitar and go play the piano? I mean, you can pick more notes on the piano than on the guitar. How does the Synthaxe fit in?

8. How is yout ear? Do you recognize all the intervals?

9. What is the best way for a good guitarplayer to become a great guitarplayer? I mean, a lot of players are stuck somewhere in their development. They know scales and chords but cannot get out of arpeggiated progressions. How do you manage to sound rocky while playing jazz?

10. I've got Against the Clock overhere, and I like it. Especially the CD1 (with natural guitar). When will you be in Holland? People overhere like your playing! What are you doing now? Tell us about your current projects.

Those are a lot of questions, I know. But just pick the ones you like most. Underlying question is: what must we do to get as good as you???

Thanks a lot for giving us some of your time. On behalf of the people from www.gitaarnet.nl.

Greets,

Tristan
3 juni 2007, 20:48
Hmm, leuk initiatief, maar aan de andere kant denk ik dat je niet helemaal begrepen hebt van welke kant Allan Holdsworth komt...
Hij denkt namelijk niet echt in scales en zijn akkoorden zijn ook niet standaard opgebouwd uit 1-3-5 maar uit verschillende combinaties van intervallen die hij (binnen een bepaalde toonladder) opschuift...
Lees maar eens een boek van hem of bekijk zijn video, dan begrijp je waar hij vandaan komt...
De vragen over zijn gehoor en over het feit of hij on the spot kan spelen over moeilijke schema's, reken maar van yes, die man is echt onvoorstelbaar goed hoor, komt een beetje over als een belediging misschien... :confused:

Guitarmania
3 juni 2007, 21:16
Hmm, leuk initiatief, maar aan de andere kant denk ik dat je niet helemaal begrepen hebt van welke kant Allan Holdsworth komt...
Hij denkt namelijk niet echt in scales en zijn akkoorden zijn ook niet standaard opgebouwd uit 1-3-5 maar uit verschillende combinaties van intervallen die hij (binnen een bepaalde toonladder) opschuift...
Lees maar eens een boek van hem of bekijk zijn video, dan begrijp je waar hij vandaan komt...
De vragen over zijn gehoor en over het feit of hij on the spot kan spelen over moeilijke schema's, reken maar van yes, die man is echt onvoorstelbaar goed hoor, komt een beetje over als een belediging misschien... :confused:

Well, let's see. Het zijn iig vragen nav forumvragen. Bepaalde vragen zal hij vaker hebben beantwoord. Ik bedoel, ik ben geen Allan-watcher of zo.

Misschien vind ie het wel allemaal kut-vragen. Dan houdt het op.

Maar misschien gaat ie ons wel vertellen wat jij al weet. Niet iedereen heeft alle DVD's van gitaristen in huis.

Is trouwens ook goed om eens wat aandacht aan Holdsworth te besteden. De man komt te weinig aan bod maar weet zo veel...

Tristan
3 juni 2007, 21:26
Ik bedoelde het niet negatief hoor, ik hoop alleen dat Allan het ook niet negatief opvat, maar ik denk van niet, hij schijnt een hele bescheiden man te zijn...
Het was alleen misschien een ietwat onnozele vraag, vooral dat van die intervallen, dat hoort hij echt wel... :D
Geweldige gitarist, ik ben ook geen Allan watcher of wat dan ook, maar als je iets van zijn ideeen in je spel mee kan nemen dan wordt je er muzikaal wel een heel stuk rijker van denk ik...
Als je wil (en mocht Allan niet reageren) dan wil ik wel het een en ander hierover uitleggen, voor zover het in mijn machte ligt, het is heus niet allemaal zo ingewikkeld als het soms kan overkomen, voornamelijk een verschil in benadering...

Guitarmania
3 juni 2007, 21:48
Als je wil (en mocht Allan niet reageren) dan wil ik wel het een en ander hierover uitleggen, voor zover het in mijn machte ligt, het is heus niet allemaal zo ingewikkeld als het soms kan overkomen, voornamelijk een verschil in benadering...

Nah, dat is een offer I cannot refuse! Hoe zou jij de vragen beantwoorden?

Wat zou jij kunnen zeggen over Allan's en je eigen spel?

Misschien zijn het idd wel vragen die je aan alle gitaristen kunt stellen: Hoe doe JIJ het???

Hoe vind jij je weg door progressies? Studeer je erop, of laat je het over je heenkomen en red je het op gehoor?

Tristan
3 juni 2007, 22:17
Nou, ik ben bij lange na niet zo geniaal als Allan, dus wat ik doe is het volgende:
Eerst een tijd spelen over de changes gewoon om een beetje de feel te pakken te krijgen die ik zoek, daarna ga ik de specifieke knelpunten opzoeken, de puntjes waar het nog niet loopt...
Voor die punten ga ik simpele lijnen zoeken die werken, soms door middel van theoretisch kijken naar wat ik daar kan spelen (ladders) maar vaak ook op gehoor...
Het is een kwestie van zoeken waar de tonen naartoe gaan in de progressie, kan deze toon blijven liggen of moet hij stijgen of dalen zeg maar...
Zo krijg je een soort visuele en auditieve roadmap die je kan gebruiken bij je improvisaties en dan is het de kunst deze bewegwijzering te volgen terwijl je eigenlijk alles compleet loslaat, gewoon gaan met die banaan dus, dat is tenminste wat ik doe...
Soms gaat het nog wel mis, zoals bij iedere muzikant trouwens, maar dat is zo ongeveer de manier waarop ik het doe...

Dus eigenlijk is het deze sequens:
- over je heen laten komen, op gehoor spelen
- wat gaat goed en wat gaat minder goed?
- knelpunten opzoeken, theoretisch bekijken, studeren
- loslaten, over je heen laten komen, op gehoor spelen met de (nu hopelijk interne) bestudeerde auditieve en visuele informatie...

Guitarmania
3 juni 2007, 22:59
Dus eigenlijk is het deze sequens:
- over je heen laten komen, op gehoor spelen
- wat gaat goed en wat gaat minder goed?
- knelpunten opzoeken, theoretisch bekijken, studeren
- loslaten, over je heen laten komen, op gehoor spelen met de (nu hopelijk interne) bestudeerde auditieve en visuele informatie...

De belangrijkste vraag aan Holdsworth was eigenblijk: hoe klink je zo rocky over jazz?

Rock-sound gaat veelal gepaard met penta-licks. Lekker trekken aan snaren.

Hoe pas je dat toe over jazzy-progressies?

Ik zelf doe veel met penta. Modulaties zet ik af tov penta. Het is eigenlijk mijn stating point. Binnen die penta's zie iki de alts liggen.

Tristan
3 juni 2007, 23:03
Okee, dat heb ik niet, dat ik de alteraties in de pentatonische ladder zie liggen, ik doe het eigenlijk meer op mijn gehoor...
Pentatonisch is wel een goed startpunt, vaak kan je ook verschillende pentatonische ladders over een akkoord spelen...
Wat ik vaak doe is het weglaten van een bepaalde toon, de 4 op een majeur akkoord of de zes op een mineur akkoord bijvoorbeeld, zo krijg je een opener klank...
Zo kom je op verschillende pentatonische en hexatonische scales uit...

Guitarmania
3 juni 2007, 23:14
Maar dat is toch juist wat penta-spelen betekent: lastige tonen weglaten?

Maar goed, wat mij zo opvalt aan bestudeerde spelers is dat ze zo arpeggiated tekeer gaan. Ik mis de daadwerkelijke stringbend. Dat is toch wat een gitarist een gitarist maakt.

Tristan
3 juni 2007, 23:21
Bestudeerde bespelers?
arpeggiated?
Ik weet het niet, ik hoor bijna nooit arpeggio's eigenlijk, behalve bij van die snelle Rockgasten, het zijn meer phrases die ik zelf hoor...

Lastige tonen weglaten?
Dat is niet wat ik bedoel, het gaat erom een bepaalde klank te maken, wanneer je de 6 en/of de 4 weglaat dan krijg je een andere klank, redelijk karakteristiek voor mijn manier van spelen, het wordt er niet makkelijker van ofzo, het is gewoon wat ik hoor, het geeft een specifieke klank...

taylor
4 juni 2007, 10:23
Maar dat is toch juist wat penta-spelen betekent: lastige tonen weglaten?



als je t zeer basic bekijkt misschien.
maar luister naar spelers als larry carlton,eric johnson,richie kotzen enz wat die met "penta" achtig spel kunnen..

Roy K.
4 juni 2007, 12:01
Cool, een interview met de meest originele, creatieve, virtuoze en muzikale gitarist ooit!

Sommige vragen zou ik ook een beetje genant vinden om aan hem te stellen, maar goed, zolang jij het doet... :D Ik krijg trouwens in andere interviews nooit het idee dat hij bescheiden is zoals Tristan zegt.

Maar in ieder geval goed initiatief, ik zag ook dat je Luke ergens gepoogd heb te interviewen, goed bezig!! Behoor jij tot "Gitaarnet"?

Das Schaap
4 juni 2007, 17:06
Ten eerste, zeker een leuk initiatief. :cheerup:

Ik mis alleen eigenlijk iets in de vragen omtrent zijn fraseringen, met name timing.
Of ik lees er overheen. :chicken:

Maar ik ben toch enkel positief hierover, je zou bij essentialguitarist.com moeten zitten met zo'n instelling voor vragen stellen aan de groten.

Guitarmania
4 juni 2007, 19:00
Tsja, als ik vragen verzin komen ze toch goeddeels van mezelf. Ik kan me voorstellen dat iedereen weer andere vragen had willen stellen. Ik vraag me vooral af wat hij kan en ik niet en waarom hij wel en ik niet (...). En dan wil ik meer horen dan alleen maar "goed oefenen!" Maar goed, nog geen reactie van de man...

Guitarmania
4 juni 2007, 19:04
ik zag ook dat je Luke ergens gepoogd heb te interviewen, goed bezig!! Behoor jij tot "Gitaarnet"?

En nog een hoop leuke interviewtjes onder de rubriek "interview" op het hoofdmenu! Ik doe idd dingetjes voor GitaarNet. Maar leuke interviewtjes zijn door iedereen snel te regelen via internet en email. Zolang het over gitaarspelen gaat lullen ze als Brugman...

Guitarmania
5 juni 2007, 19:50
Bestudeerde bespelers?
arpeggiated?
Ik weet het niet, ik hoor bijna nooit arpeggio's eigenlijk, behalve bij van die snelle Rockgasten, het zijn meer phrases die ik zelf hoor...

Lastige tonen weglaten?
Dat is niet wat ik bedoel, het gaat erom een bepaalde klank te maken, wanneer je de 6 en/of de 4 weglaat dan krijg je een andere klank, redelijk karakteristiek voor mijn manier van spelen, het wordt er niet makkelijker van ofzo, het is gewoon wat ik hoor, het geeft een specifieke klank...

Ik merk het een beetje tijdens optredens van muziekstudenten in Amsterdam: veel volgen van akkoorden, allemaal goeie noten maar niet die lekkere Gary Moore achtige uithalen. Terwijl Robben Ford en Scott Henderson zo lekker bluesy klinken over de meest waanzinnige akkoordenprogressies.

Ik denk dat het heeft te maken waar je vandaan komt. Ford en Henderson zijn toch eigenlijk snarentrekkende rock-bluesgitaristen. Terwijl jazz-gitaristen toch ergens anders vandaan komen. (Hoewel ik Jesse van Ruler geweldig vind, maar niet bepaald een rock-bluesgitarist).

Maar goed, daar hebben ze jazz-fusion voor uitgevonden ... ;-)

Dat van die penta's slaat daar een beetje op: penta-scales zijn geweldig om lekker te snarentrekken. Het lijkt wel of die blues-rockers dat beter in de vingers hebben dat echte jazzisten.

Daarom probeer ik de jazz te begrijpen vanuit penta-ladders. Dat geeft gelegenheid tot 'trekken'.

Jimi Hendrix
6 juni 2007, 00:33
Ik merk het een beetje tijdens optredens van muziekstudenten in Amsterdam: veel volgen van akkoorden, allemaal goeie noten maar niet die lekkere Gary Moore achtige uithalen.

sja pure jazzgitaar is voor mij zo'n beetje het saaiste wat er is (op wes montgomery na misschien).
Doe mij maar 'n Coltrane of Miles. Hoewel er sowieso nog wat gitaristen zonder ballen rondlopen in cons. van Amsterdam (althans in mijn tijd was dat zo) en volgens mij op conservatoria uberhaupt....

peter_heijnen
6 juni 2007, 08:13
en volgens mij op conservatoria uberhaupt....
Maar daarbuiten net zo natuurlijk, heeft dus verder niets met het conservatorium te maken.

Op de een of andere manier schijnt er nog steeds te worden gedacht dat op het conservatorium gitaarhelden worden geproduceerd. Ok, dat gebeurt gelukkig ook wel eens, maar voornamelijk worden er docenten gekweekt.

Tristan
6 juni 2007, 08:27
Ik vind dat het wel degelijk met de conservatoria en de manier van lesgeven daar te maken heeft...
Kijk maar eens rond, de meeste van die gasten hebben geen ballen en geen sound, degenen die op de conservatoria lesgeven hebben het meestal ook niet...
De Nederlandse conservatoria zijn naar mijn idee nog steeds veel te veel bopgericht, wie zit daar nou nog op te wachten, en al helemaal op gitaristen in die stijl?
Ik bedoel, ik vind die ouwe knakkers, met uitzondering van Wes al helemaal geen reet aan, laat staan een jonger iemand die klinkt als een gitarist van 50 jaar geleden...

Guitarmania:
Zoals je zelf al aangeeft geeft de pentatonische ladder een andere klank, nodigt inderdaad uit tot bends e.d.
Ik ben zelf wat meer van de subtiele bends, halve tonen enzo...
Ook leuk is het om de 'verkeerde' pentatonische ladder te gebruiken, bij de kerktoonladders zijn er al drie die in de toonsoort vallen maar die alledrie duidelijk anders klinken...
Vaak zijn er zelfs wel vier pentatonische ladders die je kan gebruiken als je zowel Lydisch als Ionisch denkt of zowel Dorisch als Aeolisch om maar eens wat te noemen...

Guitarmania
7 juni 2007, 18:48
Effe over snarentrekken nog: bij Mike Stern ben ik er op een gegeven moment misselijk van geworden. Ik kan bijna niet meer naar die man luisteren. Behalve dan die 2 gewldige CD's "Time in Place" en "Upside Downside"... die vind ik dan weer geweldig (maar toen zat ie nog aan de drugs...).

Wat die penta's betreft: ik zie er altijd 3 per majeur- en mineurakkoord. En als je wat trekt aan de tertsen misschien 6 per akkoord. Maar met zoveel keuzemogelijkheden wordt het eigenlijk handiger om gewoon een overkoepelende toonladder bij het akkoord te vinden die al die penta's (iig de 3) in zich heeft. Maar ik ben dan ook gek op zo hier en daar een half intervallen. Effe die 4 pakken of effe morrelen tussen 7 en 1 bij een maj7.

Tristan
8 juni 2007, 01:39
Er zijn er dus eigenlijk 4 per majeur of mineur akkoord die echt kloppen, als het akkoord als drone gespeeld wordt tenminste...
Mike Stern vind ik te gek, maar dan vooral Upside Downside, dat vind ik verreweg zijn beste plaat eerlijk gezegd...

Guitarmania
9 juni 2007, 11:46
Hi, spijker mij eens bij: wat is 'drone'?

:???:

terrasbeest
9 juni 2007, 13:03
Hi, spijker mij eens bij: wat is 'drone'?

:???:

een drone is zoals bij een doedelzak of een sitar in de indische muziek een toon die je de hele tijd hoort/blijft doorklinken, betere definitie heb ik niet

Guitarmania
9 juni 2007, 15:22
Thanx, ik was al aan het googelen geslagen maar werd er niet wijzer van. Woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Vooral in metalachtige sferen...

Guitarmania
9 juni 2007, 15:24
Mensen, Holdsworth reageert niet. Misschien heb ik idd te stomme vragen gesteld (ik zal voortaan eerst met jullie afstemmen). Maar misschien loop ie wel iets anders te doen. Weet ik veel. Geprobeerd, maar niet geslaagd. Ik zal hem over een week nog eens mailen, anders houdt het op.

Tristan
9 juni 2007, 15:27
Oh, ik bedoelde eigenlijk gewoon als het het enige akkoord is dat gespeeld of gesuggereerd wordt, bijvoorbeeld als er een pedalbass gespeeld wordt en die blijft de hele tijd in E mineur ofzo...
In dat geval zijn er dus vier pentatonische ladders die theoretisch juist zijn...

Guitarmania
9 juni 2007, 16:13
Oh, ik bedoelde eigenlijk gewoon als het het enige akkoord is dat gespeeld of gesuggereerd wordt, bijvoorbeeld als er een pedalbass gespeeld wordt en die blijft de hele tijd in E mineur ofzo...
In dat geval zijn er dus vier pentatonische ladders die theoretisch juist zijn...

Hmm, volgens mij is dan alles mogelijk. Voor mijn part zelfs een #9 over een majeur-akkoord.

De lol van het verhaal leek me juist om een E-majeur-penta over een A-majeur-akkoord: om de 7 te benadrukken etc..

Of zat je al op dat spoor?

Tristan
9 juni 2007, 17:17
Ja, het hoeft natuurlijk niet per se de bas te zijn die het speelt, het kan ook in de begeleiding liggen, dus dat er wel daadwerkelijk een E mineur akkoord gespeeld wordt...

#9 bestaat niet, dat is theoretisch gezien een b10 omdat het een afgeleide is van de kleine terts...

Dat wat jij zegt is toch precies wat ik ook zeg?
Er zijn drie pentatonische ladders die in de Ionische ladder vallen, daarnaast zou je over een A majeur akkoord dus ook G# mineur pentatonisch kunnen spelen, zo suggereer je een Lydische klank en dat tezamen maakt dus dat er vier pentatonische ladders zijn die je over een majeur septiem akkoord kan spelen...

gorgasm
10 juni 2007, 11:38
#9 bestaat niet, dat is theoretisch gezien een b10 omdat het een afgeleide is van de kleine terts...

staat toch in mn begeleidingssheet van blue bossa; # 5 en # 9


daarnaast zou je over een A majeur akkoord dus ook G# mineur pentatonisch kunnen spelen

zo creer je spanning en los je op door weer je A ionisch te spelen?Maw hier speel je buitenom?

Tristan
10 juni 2007, 11:56
Ja, dat weet ik, het is een fout die door de Amerikanen geintroduceerd is denk ik...

Nee, het is niet echt outside als er de hele tijd een majeur septiem akkoord klinkt, de #11 geeft wel een zekere spanning, maar een gewone 11 of 4 klinkt eigenlijk meer 'out' dan de #11, dat komt omdat die maar een halve toon van de grote terts afligt en deze zo tegen het akkoord een kleine secunde geeft...