PDA

View Full Version : Mini-review, "The Boss Book"



Dirk_Hendrik
3 juni 2007, 20:00
Afgelopen weekeinde was Mitch zo vriendelijk bij me aan te wippen en in z'n gevarieerde baggage één van die "must reads" voor effectenfanatici te proppen. Het gaat dit keer dus eens over een boek. "The Boss book", The Ultimate Guide to the World's Most Popular Compact effects for guitar". Hal Leonard 2001, meerdere auteurs. Het is er dus al weer een tijdje maar gaf op dit forum slechts 1 hit... en da's toch een beetje weinig.

http://www.musicroom.com/images/catalogue/productpage/HL00330943.jpg


OK, een dag later heb ik het geheel wel uit.... met ezelsoren, biervlekken, patatvlekken en ontbijtvlekken wel te verstaan. Vrij weinig weggelegd en eindeloos in zitten bladeren. Het geheel geeft een uitgebreide beschrijving van het ontstaan van Boss (en Roland daarmee in paralellen of vice versa), de manier van marketing, uitgebreide problematiek die ze tegenkwamen met het ontwikkelen van effecten terwijl amper duidelijk was hoe zo'n effect dan precies moest gaan klinken etc. etc. Daarnaast uiteraard een uitgebreide beschrijving van alle boss pedalen met een dito hoeveelheid achtergrondinfo, sappige anekdotes (Een magazijn vol CE-1's omdat er nog geen markt voor is bijvoorbeeld, of de SP1 die maar van de markt werd gehaald bij gebrek aan succes, of het schrikbarende feit dat er sinds 1977 gemiddeld 850 (!!) mensen per dag een Boss pedaal hebben gekocht).

Echt leuk wordt het, evenals in "The analog man's guide to vintage effects" of "guitar effects pedals" van" Dave Hunter in de sectie met interviews. UIteraard komt meneer Roland, Ikutaro Kakehashi, weer uitgebreid aan het woord en krijg je nog meet leuke verhalen. Idem komen meerdere (voormalige) Boss medewerkers uit R&D en sales aan het woord en geven hun verhaal op de ontwikkeling van specifieke modellen en alle haken en ogen die er aan zaten.

Daarnaast, wat me dan persoonlijk weer geen ruk interesseert, een 1 of ander artikel over een beroemde Jap met een enorme Boss verzameling met bijvoorbeeld 19 SP-1 spectrums. Niks mis met verzamelem maar 19 keer hetzelfde apparaat.... geef dan gewoon toe dat het je pensioenvoorziening is, een CD met boss soundbites die bij elke speler toch al weer anders klinken dus niet meer dan een impressie zijn en een soort van "would be" journalistiek* om een vergelijk te maken met EH en MXR... laat maar.....

*(Right at that time, MAXON came out with a phaser that looked an exact copy of the MXR effect(....) My guess is that MAXON sold al lot of these phasers) ... My Guess... Dat had je wel heel gemakkelijk kunnen checken.

Zo is het ook opvallend dat alles wat verteld wordt even positief is over de fantastische innovativiteit van Boss... Ook over de apparaten die duidelijk niet zo goed ontvangen zijn zoals bijvoorbeeld de HM-3 Hyper metal of het feit dat een DS1 toch echt een tubescreamer clone is waar asymmetrische clipping op is aangbracht. Idemdito wordt er van de OC-2 Octave(r) stellig gesteld dat het gegenereerde octaaf alle harmonische content van het originele signaal bevat... niets is minder waar.

Maar, dat terzijde, samengevat een prima stuk lees en bladerwerk waar je gegarandeerd het één en ander uit opsteekt. Zolang je maar in je achterhoof houdt dat het met een enigzins gekleurde visie is geschreven.

Maar voor die prijs van 20 dollar... absoluut een aanrader!

Speeddemon
3 juni 2007, 21:54
Ik heb zo'n originele OC-2 Octaver, en die voegt zelfs een (aangename) clipping toe... perfect voor smeuige stoner-riffs e.d.

Maar verder moet ik dat boek als recht-geaarde Boss-collector dus ook nog es hebben.
19 SP-1's... [valt flauw] :nervous:

tubeonly
4 juni 2007, 09:58
Ja, moet ook eens dat boek gaan kopen. Ben geen Bosch verzamelaar, maar is wel leuk om te hebben voor die paar grappige dingen en de anecdotes. (magazijn col CE-1's, aaaarg!!!!) Ook dat boek van Analogman wil ik nog een keertje kopen. Ik ben een beetje lui en heb geen zin er eentje te bestellen. Iemand een idee waar er misschien eentje in een winkel ligt?! ;)

BeeJee
4 juni 2007, 12:45
Als je lui bent, dan is bestellen toch juist het meest ideaal? :???:

DiscoFreq
4 juni 2007, 13:00
Ik heb dat boek ook, het leek me ook veel te veel op een Boss reclamefolder...

Over de pre-Roland Boss preamps (al wel met het bekende logo op de verpakking) stond er quasi niets in (de B-100 werd denk ik vermeld, niet veel meer dan dat, mijn BPA-220 stond er al helemaal niet in).

Het AnalogMan boek is veel interessanter, en ik geloof dat ik ook Stomp Box heb, maar als je het AnalogMan boek hebt heb je dat niet meer nodig (overlapt nogal).

Mitch
4 juni 2007, 13:30
Ja, moet ook eens dat boek gaan kopen. Ben geen Bosch verzamelaar

Nee, ik hou ook niet zo van wasmachines verzamelen, ze nemen zo veel ruimte in beslag.

zoon van Piet
4 juni 2007, 15:30
ik heb de verleiding tot bestellen nog altijd kunnen weerstaan.. en blijf dat nog even doen, want het is in vergelijking met de boeken van Analogman, Turner en Thompson toch teveel eenzijdige reclamepraat.

19 Sp-1's? Ik dacht dat ik veel had, drie stuks. Allemaal verkocht aan met flappen zwaaiende yanks. Ik mis ze slechts zelden, want zo bijzonder was het ding niet ( qua geluid).

DiscoFreq
4 juni 2007, 15:37
ik heb de verleiding tot bestellen nog altijd kunnen weerstaan.. en blijf dat nog even doen, want het is in vergelijking met de boeken van Analogman, Turner en Thompson toch teveel eenzijdige reclamepraat.

19 Sp-1's? Ik dacht dat ik veel had, drie stuks. Allemaal verkocht aan met flappen zwaaiende yanks. Ik mis ze slechts zelden, want zo bijzonder was het ding niet ( qua geluid).
Ik heb net die Behringer versie ontvangen, wat toch een copie zou moeten zijn, veel meer dan een flauwe tone control is het niet...

zoon van Piet
4 juni 2007, 15:58
Tis een stilstaande wah, met heel in de verte een hint van phasing (zoals een wah dat ook ooit een tikkie kan doen...of de schaller Bowwow/joyjoy in die laatste stand). Niks bijzonders, dat vodn ook Musicmaker al in de oorspronkelijke recensie. Ze lagen destijds voor het oprapen voor een tientje of tweedrie.
En het zou niks bijzonders zijn gebleven, als Kurt Koppijn er niet ook een opgedoken had - vast voor een dergelijk bedrag.
De rest is history and money in my pocket. Want ik wilde ze best houden, maar als mensen eenmaal $500+ bieden voor zo'n kutapparaat..tja!

Speeddemon
4 juni 2007, 16:07
19 Sp-1's? Ik dacht dat ik veel had, drie stuks. Allemaal verkocht aan met flappen zwaaiende yanks. Ik mis ze slechts zelden, want zo bijzonder was het ding niet ( qua geluid).
Dat had ik nou met een MZ-2 Digital Metalizer. Omdat Gilmour 'm gebruikt, vang je er in de US makkelijk 2x zoveel voor, waar ze hier op MP voor staan.

Maar wat een schijtding was dat zeg.