PDA

View Full Version : talking pickups - again *zucht*



jimihattricks
3 juni 2007, 19:10
Ik ben nog steeds op zoek naar de juiste pickups voor in mijn zelfbouw-strat :dontgeti: Tot nog toe zijn een setje CS '69's voorbij gekomen en een DiMarzio Chopper, en hoewel dat allemaal geweldige pickups zijn, zit 'mijn' sound er niet bij..

Nu ga ik het proberen met een setje Fender Tex Mex elementen waar ik erg goede ervaringen mee heb (voor degenen die ze niet kennen > give 'em a try!). Dit zijn in principe trad alnico V single-coils, met ietsje meer output dan 'standaard' strat pickups.

Alleen weet ik dat de brugpickup een beetje priemend kan klinken, dus die wil ik dan wellicht vervangen. Als ik dan weer ga kijken naar een replacement en kom ik er niet uit.

Wat wil ik:

-> Een alnico pickup met ietsje meer output dan de Tex Mex pups, maar niet teveel (zodat de balans ok is).
-> Mids mogen ietsje meer pronounced zijn dan bij een trad SC, zonder de dynamiek te verliezen.
-> De pickup moet goet werken met 250K controls, anders wordt het weer een bedradingsdrama..

De wat hetere pickups die SD en DiMarzio bv aanbieden (dat is een beetje de prijsklasse waarin ik wil kijken) hebben al gauw een output die dubbel zo groot is als een trad SC...

what to do..?

Orpheo
3 juni 2007, 19:15
ik zeg: hs2, hs3, YJM van dimarzio. die zijn wel lekker low output. rond de 90mv.

RolandT
3 juni 2007, 20:44
what to do..?een advies, mail de man van bulldog PuPs (http://www.bulldogpickups.com/).

Tristan
3 juni 2007, 20:56
Euh, misschien die Haeussel P90 in Strat size, of een Broadcaster achtige pickup in Strat size?
Die TexMex pickups hebben volgens mij trouwens keramische magneten, klinken niet als een Strat...

jimihattricks
3 juni 2007, 22:10
Euh, misschien die Haeussel P90 in Strat size, of een Broadcaster achtige pickup in Strat size?
Die TexMex pickups hebben volgens mij trouwens keramische magneten, klinken niet als een Strat...

no way hombre, zijn gewoon alnico 5's, ze zitten ook o.a. in de Jimmie Vaughan Sign. Strat..

jij bedoelt mss de pickups die in standard strats zitten?

G.G.
4 juni 2007, 09:25
Probeer dit setje eens:

http://store.guitarfetish.com/19reovalhots.html

bevalt het niet, dan gooi je ze op marktplaats. Kan je nooit veel ge;d op verliezen.

petpas
4 juni 2007, 10:45
Ik heb in mijn strat een setje Seymour duncans gezet:
Lil 59 in neck,
Duckbucker in mid
Jb Jr in brug

Deze combinatie klinkt enorm goed. Lekker warm in de hals, fel in de neck en een alrouder in het midden. Aanrader.

Tevens heb ik eentje geupdated met 3 hotrails. Klinkt erg fel.

G.G.
4 juni 2007, 11:04
Aan de eerste post te lezen wil topicstarter single coils, dus Petpas, jouw setje gaat niet werken. (wel een leuk setje trouwens).

jimihattricks
4 juni 2007, 11:52
hey guys, bedankt voor de tips, zitten een paar interessante opties tussen..

gister heb ik nog eens wat gespeeld met en op mijn strat, en ik moet eerlijk zeggen dat die '69 pickups toch wel goddelijk kunnen klinken in neck- en middenpositie.. ze hebben dan mss niet zo'n hoge output, maar dat geeft ze ook weer een bepaalde charme (zeker clean gespeeld)..

ik ben er nu aan het denken om de twee '69s in mid en neck te houden, en in de brug een (iets overwonden - DCR 7.4K) Tex Mex pickup te plaatsen.. de tonecontrol wire ik dan om naar de brug om de ijspriemigheid binnen de perken te houden..
ik denk dat dat wel een gebalanceerd setje is, en de spullen heb ik dan al in huis, alleen ff solderen..

die chopper gaat dan mss in een volgend 'shred/EVH'-zelfbouw project ofzo :)

Rutger
4 juni 2007, 11:55
Misschien moet je ook de Van Zandt Rock pickup in overweging nemen. Dat is een erg sterke bridge pu, met net wat meer output dan stock.

Tristan
4 juni 2007, 12:35
no way hombre, zijn gewoon alnico 5's, ze zitten ook o.a. in de Jimmie Vaughan Sign. Strat..

jij bedoelt mss de pickups die in standard strats zitten?

Dat zijn toch ook TexMex pickups?
Vroeger hadden die dingen in ieder geval keramische magneten als ik het me goed herinner...

jimihattricks
4 juni 2007, 12:44
Dat zijn toch ook TexMex pickups?
Vroeger hadden die dingen in ieder geval keramische magneten als ik het me goed herinner...

dit zijn de pickups waar ik het over heb:

http://www.aampselectricguitarstore.com/images/fender_texmex_strat.jpg

"Fender Tex-Mex Strat Pickup
Like a fiery bowl of Texas picante! These overwound vintage style Strat pickups offer increased output, sparkling highs and a very nice warm tone while retaining your favorite vintage Strat characteristics. Constructed with Alnico 5 magnets and polysol magnet wire and featuring a reverse wound/reverse polarity middle pickup for hum canceling in positions 2 & 4, these pickups scorch. OEM on the Jimmy Vaughan Stratocaster. Available in white only."

Tristan
4 juni 2007, 12:55
Hmm, okee, geen idee, ik ken alleen de pickups die ze in de jaren '90 TexMex pickups noemden en die hadden volgens mij keramische magneten, klonken ook helemaal niet als een Strat, veel voller maar ook een stuk doffer, niks belachtige klank enzo...

jimihattricks
4 juni 2007, 13:09
dat kan wel kloppen.. verwarring over deze pickups is vrij common, terwijl t toch echt super elementjes zijn, en helemaal niet duur!

Pepe
4 juni 2007, 19:38
ik heb dat geloof ik al ergens anders gezegd

een alnico 5 kan soms teveel hoog geven voor een brugpositie, zeker bij de airy voiced fender pickups (en replica's) van tussen '64 en '84, hence de X-1 pickup die in o.a. de Smith stratocaster geplaatst werd.
Jammer genoeg lever je met warme pickups wel quake en shimmer in die je juist in de mid en neck pickup zoekt.
Een oplossing is een Alnico II in de brug combineren met alnico's V.
Een van mijn favoriete combinaties is Duncan antiquity surfers (alnico V) in mid en neck en een antiquity TH (alnico II) in de brug. Ipv een TH kan je ook een Duncan alnico II APS nemen voor de brugpositie... that alnico II solves a lot of problems there.

De duncan en Aps zitten rond de 6.6 kohm en combineren goed met de '69's die rond de 5.8 zitten. De brug heeft wat meer output nodig om het verlies in volume wat door de snaren op die plek gegenereerd wordt te compenseren. Zijn de outputs vd 3 pickups gelijk dan moet je de brugpup hoger zetten wat misschien teveel mids oplevert.
Voor de Antiquity raad ik een mid of neck versie aan, de brugversie zit in de 9. kohm...

TexMex is altijd gewoon alnico V geweest, het zijn goede no nonsense pickups voor "that sting across the Rio Bravo" maar kan in de brugpositie inderdaad te agressief zijn in het hoog...