PDA

View Full Version : twijfel marshall versterker-aanschaf



TimmU
3 juni 2007, 17:18
Ik heb een vraag:ben van plan in korte tijd een nieuwe versterker te gaan kopen, maar wat is wijs ? een marshall wordt het sowieso , want die klinkt het lekkerste vind ik , maar een marshall JCM 800 top , met een 4x12" ?
of met 2 cabinets? wat is handiger,nuttiger, misschien ander(e) cabinet(s) eronder ? Heeft iemand tips/suggesties/ideën?

Dirkdewaard
3 juni 2007, 17:26
Ga je er veel mee slepen? Hoe hard is je band? Wat voor muziek speel je?
Hoe belangrijk is podium uitstraling? Hoe sterk ben je? Hoeveel ruimte heb je voor opslag? Hoeveel wil je uitgeven? Hoe lang ben je? Wat vind je het mooiste? Heb je nog andere versterkers? Verwissel je vaak speakers? enz enz......

TimmU
3 juni 2007, 17:34
Ga je er veel mee slepen? Hoe hard is je band? Wat voor muziek speel je?
Hoe belangrijk is podium uitstraling? Hoe sterk ben je? Hoeveel ruimte heb je voor opslag? Hoeveel wil je uitgeven? Hoe lang ben je? Wat vind je het mooiste? Heb je nog andere versterkers? Verwissel je vaak speakers? enz enz......

Whuahaha, moet je m'n sofi-nummer erbij?
Niet zo gek veel mee slepen,maar gewicht is geen probleem , ik speel prog-metal in de trant van Opeth,Dream Theater en Porcupine tree(tamelijk hard dus ), en genoeg ruimte voor opslag, grote kamer.Ben 1.95 meter lang. persoonlijk , qua uiterlijk, vind ik een full-stack gruwelijk . Ik heb alleen nog een park marshalltje staan ( klein oefending , ooit is gekregen van m'n ouders,maar die willen m'n versterkers verder niet betalen ) , speel nu bijna 11 jaar gitaar, en wil nu een professionelere set hebben. Tot nu toe geen speakers verwisseld,en ben het ook niet van plan denk ik . qua uitgaves, gok ik zo tussen de 600 - en de 1000 euro , voor alles bij elkaar. Alvast bedankt!

Mr.Bluesbreaker
3 juni 2007, 17:41
Met dat budget zou ik een combo overwegen.
De meeste JCM800 tops zitten al rond de 700-900 euro mits ze niet gemod zijn.
Voor je stijl is een JCM800 eenkanaals misschien wat te beperkt en heb je zeker ook nog een goede booster nodig, of elementen met een ontzettend hoge output. (x2n, EMG81/85)

Een fullstack is misschien wel gruwelijk, maar in je budget moet je dan ook nog een top er van kopen, en hou je behringerkwaliteit over.
What about Engl? Ik heb een Screamer 50 die van ultraclean tot moddervet gaat, veel verder in de vervorming dan mijn jcm800. Zit ook in je budget.

TimmU
3 juni 2007, 18:07
Met dat budget zou ik een combo overwegen.
De meeste JCM800 tops zitten al rond de 700-900 euro mits ze niet gemod zijn.
Voor je stijl is een JCM800 eenkanaals misschien wat te beperkt en heb je zeker ook nog een goede booster nodig, of elementen met een ontzettend hoge output. (x2n, EMG81/85)

Een fullstack is misschien wel gruwelijk, maar in je budget moet je dan ook nog een top er van kopen, en hou je behringerkwaliteit over.
What about Engl? Ik heb een Screamer 50 die van ultraclean tot moddervet gaat, veel verder in de vervorming dan mijn jcm800. Zit ook in je budget.

Vervorming via je versterker is niet echt belangrijk voor me, kan ook met pedalen. maar hoe komt het dan dat die top zoveel duurder is, dan een JCM800combo ( die kost 549 euro met 2x12" erin ) ? k speel op een fender stratocaster corona,california , en een ibanez GAX30 .

Helter Skelter
3 juni 2007, 18:12
kwestie van vraag (met name) en aanbod. Veel gitaristen willen om bepaalde redenen liever een JCM-800 top dan een combo hoewel ze technisch exact hetzelfde zijn.

TimmU
3 juni 2007, 18:25
kwestie van vraag (met name) en aanbod. Veel gitaristen willen om bepaalde redenen liever een JCM-800 top dan een combo hoewel ze technisch exact hetzelfde zijn.


Is het mogelijk om een cabinet ( 2x12" of 4x12" ) te koppelen aan een JCM800 combo?

LP_CL
3 juni 2007, 18:39
ja, maar niet voor 1000€

Helter Skelter
3 juni 2007, 18:43
Is het mogelijk om een cabinet ( 2x12" of 4x12" ) te koppelen aan een JCM800 combo?

ja, uiteraard wel even de impedantie matchen (dus evt de interne speakers loskoppelen)

als je b.v een 8 ohm 2x12 aan de combo hangt en de impedantie van je interne speaker (s) is ook 8 ohm dan kan je nadat je het ohmage schakelaartje op 4 ohm hebt gezet de cab er gewoon bijprikken

Heb je b.v. een 16 ohm cab dan kan je gewoon de interne speakers loskoppelen en de cab aan de output hangen, uiteraard nadat je het ohmage schakelaartje op '16' hebt gezet

TimmU
3 juni 2007, 20:33
ja, uiteraard wel even de impedantie matchen (dus evt de interne speakers loskoppelen)

als je b.v een 8 ohm 2x12 aan de combo hangt en de impedantie van je interne speaker (s) is ook 8 ohm dan kan je nadat je het ohmage schakelaartje op 4 ohm hebt gezet de cab er gewoon bijprikken

Heb je b.v. een 16 ohm cab dan kan je gewoon de interne speakers loskoppelen en de cab aan de output hangen, uiteraard nadat je het ohmage schakelaartje op '16' hebt gezet

harstikke bedankt voor alle tips. Ik ga als het meezit de JCM800 combo kopen, en er een cabinet bij , en daar in ieder geval een andere stof omheen ( denk traanplaatvinyl o.i.d. ) , en het resultaat zal ik even fotograferen en neerzetten! :hippie:

Mr.Bluesbreaker
3 juni 2007, 21:39
Let vooral op de speakers van het cabinet wat je er onder gaat zetten.
Ik heb het vermoeden dat je je gear op dit moment puur op de looks uitzoekt en niet om het geluid. Dat geeft verder niet, maar:

JCM800 combo's hadden vaak de G1265 speakers aan boord, hele prettige speakers in vergelijking met de G1275T's die je in veel moderne (Marshall) cabinets ziet. Kijk naar het type speaker dus wat je toevoegt met een cab:
In mijn puberfase speelde ik met 2 cabs van 4*12 met G1275T's en dat klonk als een zak aardappels vergeleken met mijn huidige speakers. En soms is dat er maar 1 trouwens, maar soms ook een 4*12. Voor mij geen 8*12 meer:D

caliban
4 juni 2007, 12:35
Full-stack vind ik erover, half-stack is naar mijn mening best. En je kan je half-stack ook op een stoel zetten. Dan heb je goed veel spreiding en hetzelfde effect aan je oren alsof je op een full-stack speelt. Je hebt alleen geen flapperende broek, maar dat vind ik het vele extra geld niet waard.

jerome
4 juni 2007, 18:23
Let vooral op de speakers van het cabinet wat je er onder gaat zetten.
Ik heb het vermoeden dat je je gear op dit moment puur op de looks uitzoekt en niet om het geluid. Dat geeft verder niet, maar:

JCM800 combo's hadden vaak de G1265 speakers aan boord, hele prettige speakers in vergelijking met de G1275T's die je in veel moderne (Marshall) cabinets ziet. Kijk naar het type speaker dus wat je toevoegt met een cab:
In mijn puberfase speelde ik met 2 cabs van 4*12 met G1275T's en dat klonk als een zak aardappels vergeleken met mijn huidige speakers. En soms is dat er maar 1 trouwens, maar soms ook een 4*12. Voor mij geen 8*12 meer:D

+1!!
Die 65 ers hebben veel meer diepte, warmte en dynamiek!
Die 75 ers vind ik persoonlijk als een krant klinken, iig over JCM 800 en JMP amps!

En ook mijn ervaring is dat je niet teveel vermogen aan speakers op je amp moet zetten. Het geluid wordt vlakker, minder dynamisch, minder contrast en lui.
Ik speel zelf met een 2 x 12 cab over een 100 Watt JMP top (voorloper van de JCM 800). De speakers worden lekker "gevuld" en ik heb een zalige dynamsche sound.
Pas als ik echt hard moet zet ik m'n 2e 2 x 12 cab erbij... :p

Jimwoud
4 juni 2007, 18:46
Ik speel zelf met een 2 x 12 cab over een 100 Watt JMP top (voorloper van de JCM 800).
Hoe stel je het geluid in op zo'n cab en waar komt het geluid uit bij die JMP top?








sorry, maar moest even.

Rude Perception
4 juni 2007, 22:01
heey man, jij ook hier...8-)

Ik ben heel monogaam en niet arrogant geweest richting de koe;)

Gefeliciteerd met je fullstackje!