PDA

View Full Version : Epiphone Valve Junior - Freeqi edition



BB-G
3 juni 2007, 15:50
http://www.freeqi.be/FAD/graphic%20data/VJboostmod.jpg

http://www.freeqi.be/FAD/graphic%20data/VJOPmod.jpg


Geluidsfragmenten: http://bbg.unregistered.be/mp3/gemoddeepivj.rar

Deze geluidfragmenten werden ingespeeld met mijn Richwoon RE-129 met afzonderlijk de pearly gates pickup en de custom custom pickup. Als interface werd een Toneport UX2 gebruikt met een Fame MS57 mic. De geluidsfragmenten zijn gains-gewijs niet 100% natuurgetrouw (in't echt zit er iets meer gain op dan dat je in de geluidssamples kan horen)


Ik was oorspronkelijk al redelijk tevreden over deze amp, maar 't miste wat extra korrel op z'n maximum volume, er was nog niet genoeg gain om me volledig tevreden te stellen (wel een zeer lekker randje, maar geen echte gain). Ook had de amp een klein beetje te weinig "kloten" aan z'n lijf als 't over de lage tonen ging, ik ging er maar van uit dat dit te wijten was aan de kleine speaker.

Na de heer "Freeqi' eens los gelaten te hebben op m'n klein bébéke moet 'k tot de conclusie komen dat de jongen amp-circuits meegekregen heeft met de paplepel. Het gevolg van deze speciale voeding in zijn jongelingsjaren is dat hij mijn uitgangstransfo heeft veranderd en een boost-functie heeft geďnstalleerd.

Deze nieuwe transfo geeft de amp juist wel een setje "kloten" mee en 't is dus echt geen mietje meer als ie moet meespelen met de lage noten. Hij heeft nu een gedefinieerder basgeluid dat nog steeds lekker warm aanvoelt.
Hij heeft de barritone van "onze jef" toch goed overleefd en dat wil qua laag toch al wat zeggen, ook de basgitaar kwam er redelijk goed mee tot zijn recht. Wel moet er vermeld worden dat de bijgeleverde pre-amp lamp niet helemaal opgewassen is tegen dit extra vermogen van deze trafo en microfonisch wordt. Na het vervangen van deze lamp is dat probleem wel opgelost.

Om even freeqi te citeren:

"De standaard mini uitgangstrafo (5W) werd vervangen door heuse 15W Hammond SE trafo multitap trafo. Extra speakerjack werd toegevoegd alsook een Carling switch voor selectie qua impedantie (keuze uit 2 imp) Als je wil door een extra cab spelen en géén laagweergave verliezen is deze mod een must!"

De boostfunctie die freeqi heeft geďnstalleerd lost dan op zijn beurt 't gebrek aan gain zeer goed op en maakt er een soort mini-marshall of mini-vox van, het geeft de epiphone net genoeg boost om ook wat stevigere rocknummers op te spelen.

Ook hier citeer 'k "freeqi" 't beste eens:

"De standaard volume pot werd vervangen door een CTS pot met pull boost functie. Extra 6 dB boost op ingang ! Maak een hi-gainer van je VJ en switch terug naar standaard waarde met duw op de pot !"

Er werd tijdens 't testen meermaals 100 decibel gemeten bij deze amp en dat is toch een hele prestatie voor een 5W amp-ke dat tot op dit moment nog niet meer heeft gekost dan 280€ met alle modificaties inbegrepen.

conclusie: Ik was al redelijk tevreden van mijn Epiphone Valve Junior Combo, nu ben ik er zeker van da'k 'm zou durven meenemen naar een optreden als 'k weet dat ze er microphones hebben om ervoor te hangen, laag en gain heeft ie nu toch genoeg meegekregen door onze Freeqi.

zonder te willen spammen maar puur informatief: ik heb deze werkzaamheden laten uitvoeren door www.freeqi.be

thefox
3 juni 2007, 16:11
Heb je samples even snel zitten luisteren, maar weet niet of ik er heel erg enthousiast van wordt. Het is een vrij specifiek geluidje, wat je maar net moet liggen denk ik. Wel gaaf voor dat geld trouwens :)

new deep
3 juni 2007, 16:19
Ik vind de samples erg modderig klinken

Misery Signals
3 juni 2007, 16:22
Heyz,

Heb ff niet naar je speelstijl en riffs geluisterd... wat ik puur van tone en geluid hoorde, vond ik, mijn excuses, op niet veel trekken.

Ik heb gewoon een Maxon OD808 ervoor staan, en die klinkt me daar een pak beter als wat jij hier nu post... 92 Euro bij Feedback betaald...

BB-G
3 juni 2007, 16:29
ik zal hem de volgende keer eens aansluiten op de JCM 800 1960B, ik denk dat jullie uit het oog verliezen dat deze kleine nu op de stock-speaker aangesloten was. Zoals ik zei: de geluidsfragmenten zijn iets modderiger geworden tijdens het opnemen. persoonlijk vind ik ook de pg een beetje een modderige pu. Ik kan je wel garanderen dat deze amp 100 keer beter klinkt dan eender welke cube/spider van dezelfde prijsklasse. Toch dank voor het commentaar, laat ze maar komen!

ps: Dat de riffs op niks trekken wist ik al...

Misery Signals
3 juni 2007, 16:54
Ik heb nix over je riffs gezegd... enkel naar de tone geluisterd en alle rest laten varen...

Ik ben in alle geval wel benieuwd naar meer clips, met ander cab en beter opgenomen... Clips die sucken of niet representabel zijn, zijn namelijk niet zo'n goed bewijs in een topic over de verbetering van een bepaalde amp :)

Pepe
3 juni 2007, 17:27
hmmmsjaa.. niet wat ik zoek in een gitaargeluid maar smaken verschillen natuurlijk

De valvejr is leuk voor wat ie is. Hij staat bij mij thuis en wissel vaak met een H&K crunchmaster op dezelfde cab. De crunchmaster heeft een blackface geluid, de epi meer vox achtig (sort of) en dat is leuk, die verscheidenheid.
Als ik iets mocht wensen dan is het meer hoog in de Epi -en minder brom- maar zeker geen clipping, ik krijg een mooi geluid met een Vox BigBen, Ibanez Toneking of Chandler tubedrive en da's genoeg. Voor giging is hij niet ontworpen, dan moet je zoveel dingen aanpassen dat je beter een bluesjr. of peavey 20 watt kan kopen. Maar ik ben er zeker van dat de Epi goed gemod kan worden, ik ben alleen niet overtuigd, en nu ook niet, dat het worthwile is.

BB-G
3 juni 2007, 17:39
Ik ben al een paar keer aan't proberen geweest, maar 'k krijg 't identieke geluid er niet ingestopt in mennen pc. :(

M'n gitaar heeft wel een appart klankse, da's waar; maar ik persoonlijk vind het zeer leuk. Straks eens proberen met mennen Variax, kan zijn dat dat beter bevalt qua klank.

Joey Handsome
3 juni 2007, 17:47
Ik kan nou niet zeggen dat ik die overstuurde clipjes mooi vind. Ze klinken inderdaad erg modderig. Clean gaat op zich nog wel.

Voor dat geld kan je bijna een een leuke champ op de kop tikken. Dat zou ik dan eerder gedaan hebben.