PDA

View Full Version : Strat pickups



Toon DW
3 juni 2007, 01:41
Ik wil de pickups in mijn MIM strat vervangen. Ik vind ze wat karakterloos klinken, niet zoals een strat zou moeten klinken.

Mijn oog is gevallen op Fender CS '69, omdat ik daar erg goede dingen over gelezen heb. Wie heeft er ervaring met die pickups? Blijven deze nog goed overeind met zware overdrive of distortion? Kan je hier nog hard rock en punk mee spelen?

Of wat zijn goede alternatieven? Iemand een idee?

Nog een vraag: weet iemand waar je al die pickups voor een strat eens kan horen in eenzelfde opstelling? Over alle merken heen?

Thanks!
Toon.

Tristan
3 juni 2007, 01:54
Er is een site van iets met www.acmesound.com ofzo, daar staan wel geluidsfragmentjes op, voor de rest, gebruik even de zoekfunctie er is hier al een hoop over geschreven...
Voor echte higain distortion zou ik Kinman Woodstocks aanraden, maar als je een lekkere punk sound wil hebben dan kan ik me voorstellen dat de Fender CS '54's erg bruikbaar zijn voor een lekkere rauwe distortion/drive, de '69's zullen ook okee zijn denk ik, zijn wat feller dus misschien geschikter als je een wat doffer klinkende gitaar hebt...
Voor Hardrock en Punk zou ik zelf overigens nooit zware oversturing gebruiken, dan krijg je gewoonweg die sound niet...

Orpheo
3 juni 2007, 08:00
voor flinke oversturing zou ik kiezen voor het malmsteen setje van dimarzio, de sds1, en zo nog wat anderen van dimarzio. met kinmans heb ik heel slechte ervaringen (steriel, weinig tone, weinig feel) en fender-pickups.. tja, daar ben ik geen super-fan van.

drap
3 juni 2007, 10:30
voor flinke oversturing zou ik kiezen voor het malmsteen setje van dimarzio, de sds1, en zo nog wat anderen van dimarzio. met kinmans heb ik heel slechte ervaringen (steriel, weinig tone, weinig feel) en fender-pickups.. tja, daar ben ik geen super-fan van.

Ghehe, Kinmans steriel en weinig tone... Gelukkig weet ik beter. Je bent niet eens strat fan, hoe bepaal je dan zoiets Orph?

Ik kan je dus wel de Kinmans aanraden en dan met name de Woodstock+. Veel meer output dan Fender elementen, maar toch de typische ouwe Fender klank. En bovenal geruisloos. Ze werken namelijk volgens hetzelfde principe als de Fender Noiseless elementen. Clean zijn ze echt heerlijk en vooral ook met wat meer gain doen ze het echt hartstikke goed.

Samder
3 juni 2007, 11:12
Maar wel Dynamiekloos

Tristan
3 juni 2007, 11:23
Ja, ik vind ze eerlijk gezegd ook niet super hoor, maar voor higain zijn ze wel heel erg geschikt naar mijn idee...
Eerlijk gezegd denk ik dat de Topic Starter geen higain geluid zoekt gezien de stijlen die hij aanhaalt, dus dan zou ik zelf eerder voor Fender Customshops gaan, die hebben inderdaad veel meer dynamiek...

Toon DW
3 juni 2007, 12:38
Ik zoek inderdaad helemaal geen higaingeluid.

Ik ben meer op zoek naar een vintagegeluid om blues, rock 'n roll, hardrock, punk mee te spelen. Ik wil wel eens een sterk overstuurd geluid kunnen voortbrengen bv. zoals deep purple, bepaalde nummers van clapton/cream, hendrix, SRV, wolfbanes, ...

Ik wil een mooi gedefinieerd clean en ik wil ook nog overstuurd een goede slaggitaar hebben die dan niet te iel gaat klinken. Mijn grote angst is dat mijn gitaar niet meer klinkt met distortion (MI Audio crunch box staat op mijn pedalboardje).

Ik wil dat mijn strat als een strat klinkt en niet zo steriel als met de stock pickups. Ik heb op een Am. Deluxe strat die samarium cobalt pickups eens gehoord. Die vond ik erg goed die vintage klank voortbrengen die ik zoek, maar ik vond die nogal ongedefinieerd in het laag.
Ik hou er ook van dat een bridge pickup iets meer karakter heeft. Het bel-achtige geluid van vroeger voor de neckpickup vind ik heerlijk. Ik wil ook wel de typisch fenderachtige twang. Dynamiek!!!

De dimarzio's lijken me dus veel te modern van klank worden. De kinmans vindt de ene weer super voor higain maar de ander vindt ze te steriel voor clean. Dat vind ik dan toch wat gevaarlijk om die uit te proberen, gezien de prijs van Kinmans.

Ik dacht persoonlijk aan de CS '69 omdat ervan beweerd wordt dat ze die bell-like sound hebben gecombineerd met een sterk gedefinieerd laag en oversturing goed moeten aankunnen.
Maar ook CS '54 of CS Texas Specials kunnen een goede optie zijn. Wie weet raad?

Alvast dank voor de response op deze topic!

Pepe
3 juni 2007, 13:21
Mijn favo pickups zijn Chubtone's, de '69 set hebben hollow mids en veel shimmer terwijl het hoog niet dun is, beetje early seventies Gilmour
De Chubtone's '63 is totaal anders, breder en brutaler, instant SRV en mist de nasty midhump die Texas specials hebben, met de tussenstandjes klinkt het nog als Sultans of swing

Van Fender steken de '54 met kop en schouders boven de rest uit, op de tweede plaats de 57/62, beiden genuine strat sound, de eerste meer signature ring, de laatste meer sting.

Duncan: De antiquity Texas Hot voor de brug, de antiquity surfers voor mid en neck, de TH klinkt iets beschaafder dan de Chubtone (mooie shadows sound)en iets meer mids maar een prachtig roar en niet scherp, de surfers hebben iets meer quack dan de chubtone '69 maar iets dunner in het hoog. De ssl-1 klinkt nagenoeg hetzelfde als de Fender 57/62, niet spectaculair maar precies wat je verwacht van een goeie strat. Soms kunnen opgeblazen stratpups vermoeiend worden, dan is een ssl-1 een goed uitgangspunt.De Aps is ook bij velen favoriet maar kan donker klinken op een strat die al warm klinkt van zichzelf but nice to tame a bright maple neck strat.

De GFS verschillen nogal onderling, ik ken ze niet allemaal maar ik zou de Kohms niet boven de 7.0 uit laten komen, goed geluid voor een low budget pup.

VanZandt blues zou ik kiezen voor een seventies strat, ongeveer hetzelfde geluid maar bigger en smoother but no big bell tone van de Chubbies of Surfers.

Buitenbeentje is de TexMex, de productieversie van de CS Texas special maar klinkt beter. Misschien niet zo gecompliceerd als de TS maar ook geen midhump. De broadcaster van de stratpups.

De CS '69's klinken beter dan een reg. fender late seventies pup maar dunner dan een late sixties of early 70's stratpup. Ik ben zelf geen fan van opgepompte pups a la Texas Specials dus prima. Voor de neck vind ik hem net te dun in het hoog maar dat kan je prima mixen met een alnico II zoals de antiquity TH.

Bedenk wel dat er een wereld van verschil zit tussen de stratsound van Blackmore, Hendrix en SRV.. en overstuurd al helemaal..

Orpheo
3 juni 2007, 16:53
Ghehe, Kinmans steriel en weinig tone... Gelukkig weet ik beter. Je bent niet eens strat fan, hoe bepaal je dan zoiets Orph?

Ik kan je dus wel de Kinmans aanraden en dan met name de Woodstock+. Veel meer output dan Fender elementen, maar toch de typische ouwe Fender klank. En bovenal geruisloos. Ze werken namelijk volgens hetzelfde principe als de Fender Noiseless elementen. Clean zijn ze echt heerlijk en vooral ook met wat meer gain doen ze het echt hartstikke goed.

dat ik geen strat fan ben is gedeeltelijk waar. als de keuze is les paul vs. strat is t een les paul, maar een goeie strat kan ik zeker wel waarderen. ik had ze in m'n parker, en daarin vond ik ze slap, mild, geen duidelijk aanwezig mid hoog of laag, maar heel egaal. ik heb wel eens betere stratpickups geprobeerd, laat ik 't daarop houden .

Tristan
3 juni 2007, 19:02
Ik vind de Fender CS '54's ook het lekkerst klinken, lekker warm, helder en open met ballen...
De 57/62's vind ik ruk, klinken vrij nasaal en dun...
Fralins vind ik ook niet best, klinken schel, nasaal en dun...
De '69's zullen wel lekker laag hebben, maar klinken ook wat scheller en minder open dan de '54's heb ik het idee...
De TexMex pickups zijn volgens mij geen Texas Specials, ze hebben keramische magneten als ik het goed heb, klinken echt absoluut niet als een Strat naar mijn idee, Texas Specials zou ik ook niet nemen, ben er niet echt weg van...

jaspie
3 juni 2007, 19:09
ik heb texas specials in men MIJ squier, en ze bevallen me best. lekker bluesey zijn ze.

GunMetalBlue
3 juni 2007, 19:49
Ik dacht het al te hebben gelezen, maar ik heb niet alles gelezen dus ik vraag het ff:

zijn die frets dikker dan de gewone medium jumbo's?

bert k
3 juni 2007, 19:53
Overdrijven is ook een kunst... Kinman pickups voor higain? Haha, van geen kant, higain is toch meer het terrein van de humbucker.

Kinmans (de Woodstocks) hebben een wat hogere output dan standaard Strat. Ik heb Kinman Vintage in mijn strat en daar komt een heel gewoon strat niveau uit. Het enige opvallende verschil is dat de Kinmans echt ruis en bromvrij zijn, dus als je dat van belang vindt voor een echte Fender-sound moet je ze niet nemen. Voor de rest, fijne PU's.

Tristan
3 juni 2007, 20:53
Euh, Bert, ik bedoel daarmee dat de Kinmans lekker strak klinken als je veel gain in je versterker draait, veel jongens gebruiken Suhr elementen, maar die vind ik minder lekker klinken (scheller) en die brommen ook nog eens, Kinmans werken echt prima met higain hoor, voor andere sounds zou ik ze zelf niet gebruiken, dan zijn de '54's mijns inziens beter...

bert k
3 juni 2007, 20:56
Aha, ok, duidelijk. Is ook wel zo. Maar als uitgangspunt moet je ze echt zien als Fender-achtig.

Tristan
3 juni 2007, 21:03
Ja, ze hebben wel een Fender achtig karakter in zich, meer dan de Suhrs naar mijn idee, maar ik zou ze wel wat meer in de moderne hoek plaatsen wat betreft klank, anyway, dit is voor de Topic Starter allemaal niet zo interessant denk ik, want die zoekt niet zo'n sound...

timkermans
3 juni 2007, 22:43
Ga even bij De Gier langs,... Die heeft een strat waarbij je in een handomdraai verschilende slagplaten kan inschuiven met verschillende pickup-merken

bert k
3 juni 2007, 23:42
Dat was bij Vox Humana. Of heeft De Gier ook zo'n ding? Das mooi, dan heb je twee adressen, en vlak bij elkaar.

drap
3 juni 2007, 23:54
Maar wel Dynamiekloos

Mja, ik ben toch een andere mening toegediend. Ik heb een aantal Fenders gehad met allemaal de originele Fender elementen. Ik heb nu dus de Kinman Woodstock+ elementen in m'n strat en dat is voor mij een 100% verbetering, ook qua dynamiek. Maar ik neem aan dat je ze geprobeert hebt, onieda.

@ de topicstarter: Persoonlijk denk ik dat de Woodstock+ absoluut geschikt zijn voor je eisen, omdat die elementen juist gevoiced zijn naar oude Fender jaren '60 elementen, maar dan zonder de brom (en nee, het zijn geen humbuckers). Daarnaast zijn ze inderdaad wat mij betreft beter geschikt voor wat meer overdrive of distortion, maar dat is dus in jouw geval bijzaak begrijp ik.

@ Orph: Welke Kinmans heb je in je Parker gehad dan? Er zijn namelijk zoveel. Dat wat jij omschrijft qua geluid herken ik namelijk totaal niet terug in de elementen in m'n strat. Het lijkt me sowieso moeilijk beoordelen als je van een Les Paul geluid uitgaat.

nopster
4 juni 2007, 13:13
Van Zandt Vintage PLus is ook een optie. Typische strat-sound, maar de brug is wat extra omwonden voor wat meer output.

Dick Wolkendeck
4 juni 2007, 13:43
Ik zoek inderdaad helemaal geen higaingeluid.

Ik ben meer op zoek naar een vintagegeluid om blues, rock 'n roll, hardrock, punk mee te spelen. Ik wil wel eens een sterk overstuurd geluid kunnen voortbrengen bv. zoals deep purple, bepaalde nummers van clapton/cream, hendrix, SRV, wolfbanes, ...

Ik wil een mooi gedefinieerd clean en ik wil ook nog overstuurd een goede slaggitaar hebben die dan niet te iel gaat klinken. Mijn grote angst is dat mijn gitaar niet meer klinkt met distortion (MI Audio crunch box staat op mijn pedalboardje).

Ik wil dat mijn strat als een strat klinkt en niet zo steriel als met de stock pickups. Ik heb op een Am. Deluxe strat die samarium cobalt pickups eens gehoord. Die vond ik erg goed die vintage klank voortbrengen die ik zoek, maar ik vond die nogal ongedefinieerd in het laag.
Ik hou er ook van dat een bridge pickup iets meer karakter heeft. Het bel-achtige geluid van vroeger voor de neckpickup vind ik heerlijk. Ik wil ook wel de typisch fenderachtige twang. Dynamiek!!!

De dimarzio's lijken me dus veel te modern van klank worden. De kinmans vindt de ene weer super voor higain maar de ander vindt ze te steriel voor clean. Dat vind ik dan toch wat gevaarlijk om die uit te proberen, gezien de prijs van Kinmans.

Ik dacht persoonlijk aan de CS '69 omdat ervan beweerd wordt dat ze die bell-like sound hebben gecombineerd met een sterk gedefinieerd laag en oversturing goed moeten aankunnen.
Maar ook CS '54 of CS Texas Specials kunnen een goede optie zijn. Wie weet raad?

Alvast dank voor de response op deze topic!

De DiMarzio's (YJM en HS3) klinken helemaal niet modern, juist lowgain. Lekker warm, warmer dan de texas specials van vroeger. Die hadden wat meer fel hoog.

gnoeontheboard
4 juni 2007, 14:03
zijn pickups en elementen dezelfde dingen?

Kim Wilson
4 juni 2007, 14:05
Nee, pickups zijn elementen met een Amerikaans accent. :)






(Ja, dat is idd hetzelfde)

Dick Wolkendeck
4 juni 2007, 14:07
Nee, pickups zijn elementen met een Amerikaans accent. :)

Ja en mijn platenspeler heeft ook een element :chicken:. Of de vier elementen Water, Vuur, Aarde en Lucht een beetje klinken op een strat...

gnoeontheboard
4 juni 2007, 14:22
Dank u voor de amusante uitleg. :seriousf:

Ik vond het al zo raar dat je bij geen enkele winkel allebei kon kopen :seriousf:

jaspie
6 juni 2007, 13:44
zijn bareknuckles mischien aan te raden? Daar hoor ik ook veel goede dingen over

Toon DW
6 juni 2007, 14:59
Nu ik zowat alles gelezen heb, blijf ik denk ik toch liefhebber van de custom shops van Fender. Alleen twijfel ik nu sterk tussen de CS '54 en de '69...

@ Samder: Ik heb gelezen dat jij ook getwijfeld hebt tussen Custom Shop '54 en '69
Heb jij ze beide in live actie gehoord @ Vox Humana?
Wat heb jij uiteindelijk gedaan? En ben je tevreden over je pickups?

@ Tristan: Ik heb de raad die je Samder toen gaf gelezen. Toen adviseerde je hem de '69. Waarom ben je van idee veranderd en ben je nu meer pro '54?

Tristan
6 juni 2007, 20:32
Pfoeh, ik kan me dat draadje even niet helemaal meer voor de geest halen...
Tsja, ik geloof dat Samder een specifieke sound zocht en dat ik daarom die '69's aanhaalde...
Ik ken de '69's wat minder goed dan de '54's, ik heb ze op een Custom Shop Strat gehoord en toen klonken ze prima, maar ik heb er ook wel clipjes van gehoord waarop ze een beetje richting Fralin neigen, vrij stijl en schel, dus ik weet het niet zo zeker meer wat betreft de '69's, worden meestal aangeraden voor Hendrixy sounds, maar mijn ervaring is dat de '54's dat ook wel prima doen eigenlijk en die klinken heel mooi open, warm en toch twangy...

dunnoaname
6 juni 2007, 21:09
Suhr is ook heerlijk, en misschien Lindy Fralin, nooit gehoord maar veel positievs gehoord van anderen.

@iro
7 juni 2007, 16:52
Best wel een goed topic... ik ga denk ik eens het tegenovergestelde proberen ... Hi output single coils zien te vinden. (geen hotrails ofzo dus)

Qubit
9 juni 2007, 11:33
Suhr is ook heerlijk, en misschien Lindy Fralin, nooit gehoord maar veel positievs gehoord van anderen.

In mijn strat zit nu een setje Joh Suhr V60 Low Peak en daar ben ik best wel tevreden over (maar stiekem word ik toch weer nieuwsgierig naar bv de fender CS elementen :))

no 1 hops
9 juni 2007, 13:28
mooie ronde toon, quack bij de bult, vintage sound bijna noisless neck en middle rond de 5Kohm , bridge rond de 9Kohm.
treu single coil, maar gewaxed en daarna nog eens afgesloten met expoxy
rwrp middle pickup



Btw, the Keystones are hot, spunky, vintage-leaning s/cs that produce mucho quack in the in-between positions on a Keystone-equipped strat.
van het bill lawrence gebruikers forum.

heb ze zelf gehad in een affinity squier en de beschrijving klopt.
er daar word ook gemeld dat sommigen deze liever hebben dan bep kinman.

waarom gehad?
ik houd meer van de iets modernere sound die bv de l280 noisless serie heeft.
mij quackten ze wat te veel.