PDA

View Full Version : Waarom eigenlijk niet??



Keesz
2 juni 2007, 23:18
Hallo, ik zat laatst eens te denken, nadat mn akoestische gitaar weer eens zo krom als een hoepel stond,Waarom moet een gitaar hals per sé een lichte bolling hebben??

numbskull idee van mij was om ipv een truss rod misschien 2 ijzeren staven oid. in de hals te plaatsen, toets erover en een altijd rechte hals.....

Zo nee, wat is hier mis mee?

pasqual
2 juni 2007, 23:34
een lichte bolling moet je al helemaal niet hebben als je over de frets kijkt maar een lichte kromming wel. waarom: bij een volledig rechte hals gaan de snaren de frets raken vanaf de 12de fret en hoger of je moet je action belachelijk hoog instellen om dit te voorkomen. als je ineens overstapt van een setje snaren die veel dikker of dunner zijn, heb je kans dat je je hals moet bijstellen omdat daar meer of minder spanning door ontstaat.

groeten Pasqual.

Mattia
3 juni 2007, 10:18
Wat Pascal Zei, maar daar heb je natuurlijk geen adjustable truss rod voor nodig.

Martin heeft jarenlang gebouwd met een stalen T-profiel, nu is een stalen buis van 3/8" of 1/2" ook een prima alternatief. Zal stijf blijven, niet bewegen, klaar. Dan de benodigde relief gewoon in de toets inbouwen. Verschillende bouwers die dit als optie gewoon doen, en bij klassieke/spaanse gitaren is het zelfs standard om of niets of gewoon een stripje ebbenhout in de hals ze leggen, zeker niets dat afgesteld wordt. Maar de toets is niet helemaal vlak; er zit altijd ergens wat relief in, m.n. aan de baszijde. Dit doet natuurljk weinig tot niets als de hals echt kromtrekt/tordeerd, maar dat is altijd het geval.

Voordat iemand het vraagt: carbon fibre is hier niet sterk genoeg voor. Veeeel slapper spul dan staal (voor het gewicht sterker, ja, maar het is ook veel lichter), and gaat gewoon meebuigen met de snaren. Tenminste, bijna altijd; een keer gehad dat 'ie het niet deed, en toen was ik erg blij dat ik een dual action truss rod erin had zitten!

Maargoed, ik heb dus liever een hals die ik redelijk makkelijk kan aanpassen, en toch lekker stijf is, dus: CF + dual action rod. Gewicht bespaar ik zo niet, maar het is wel een veel fijner af te stellen gitaar. Immers, afhankelijk van de speelstijl en aanslag wil de ene iets meer relief, en de ander kan met iets minder wegkomen (en dus een lagere action behouden).