PDA

View Full Version : Fender The Twin (Red Knob)



Willie McRoy
2 juni 2007, 22:02
Ik speel in een coverband met veel rock nummers. Ben zelf ook blues liefhebber.
Ik heb deze versterker al jaren maar heb het gevoel niet tot het goede geluid te komen.
Omdat er een bak herrie uitkomt heb ik er een Koch loadbox 16 ohm aan gekoppeld.
Ik speel op een PRS Custom 24 en een Takamine akoestisch.
Effecten TS9/Jim Dunlop Wah/TC electronic Chorus Flanger.
Wie heeft tips m.b.t. instellingen voor zowel clean als leadkanaal alswel de effecten.

the sure thing
3 juni 2007, 13:51
TIP: doe de Fender versterker weg. Het zijn de meest slechte die Fender ooit heeft gemaakt.

Willie McRoy
3 juni 2007, 14:16
Sorry hier kan ik niet zoveel mee.
Ik wil dan ook graag een suggestie wat beter is.

Willie McRoy
3 juni 2007, 14:17
TIP: doe de Fender versterker weg. Het zijn de meest slechte die Fender ooit heeft gemaakt.

Sorry hier kan ik niet veel mee.
Heb jij een suggestie wat beter is.

the sure thing
3 juni 2007, 14:19
... ik denk (nogmaals) dat het niet aan je pedalen en de instellingen daarvan ligt. Je pedalen zijn OK (goede kwaliteit/veelzijdig). Je kan eventueel andere pedalen kopen, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt.

Je schrijft dat je je geluid niet meer kan vinden. Betekent dit dat je geluid vroeger wel OK was? Zijn de buizen soms op/aan vervanging toe? Dit scheelt veel in je geluid.

Eko
3 juni 2007, 22:36
Ik heb een DVD van Popa Chubby waarop hij staat met 2 The Twins ( red knobs). Als nog iemand zegt dat je daarmee geen rock kunt spelen ( of Blues) dan eerst even kijken naar de DVD. Met een strat er voor, delay en inderdaad een drivepedaal. Kijk maar eens of je hem ergens kunt lenen of misschien staat er wat op internet bij Popa.

Chris Winsemius
3 juni 2007, 22:58
Ik heb Popa Chubby en left hand Freddy (?, als ik me niet vergis) te gekke sounds zien halen uit zulke Twins, Robben Ford schijnt dat ook te kunnen :)

Zelf (beduidend mindere gitaargod, ha ha) lukt mij dat niet met zulke amps...

bluegate
3 juni 2007, 23:08
Ik heb 'm ook gehad, goed geluid maar jemig wat is dat kreng zwaar.
In je eentje in en uit een auto halen is bijna niet te doen.
Als ie in goede staat is kun je er behoorlijk wat mee, ze zijn ontworpen
door Paul Rivera en klinken pas optimaal als je oren protesteren.

Robben Ford meerdere malen gezien met deze versterkers en ik was
altijd weer blij dat ik oordoppen bij me had.

Mr.Bluesbreaker
3 juni 2007, 23:52
Ik heb er ook een gehad, en het clean is gewoon goed.
Drive is moeilijk in te stellen, je moet flink experimenteren met de notch knop.
Niet teveel bas erin, en gain tot 4 instellingen lenen zich erg goed voor boosters.

De enige bruikbare drive wat ik er met humbuckers uithaalde was een soort semi high gain, donker fusionachtig leadgeluid. (ja, dat is nog eens een mooie kreet nietwaar!) Totala niet bruikbaar voor slag, maar met vrij weinig mids, gain op 8, bak galm erbij klonk dat te gek voor die zingende leadsounds.

Wat goed werkte was mijn Jeckyl & Hyde overdrive over het drivekanaal wat ik eerder noemde, gain laag en een booster erbij zetten. Overtuigende Hendrix dingen met een strat, maar ook wel eens met een delay in de loop en wat meer OD van de visual sound een realistische "summer song" van Satrinai eruit geperst. Toch bleef het lastig om de onderkant er strak uit te krijgen, dat flubberde alle kanten uit behalve wanneer je op woodstockvolumes speelde.

Edit: ik zie dat de topicstarter een custom 24 heeft.
Sommige modellen hebben de mogelijkheid om de elementen enkelspoels te schakelen, wat ik bv. ook kan met mijn PRSCE 24. Toch bijlft dat een erg neuzig clean geluid zonder de ballen van een echte singlecoil als je heel kritisch bent. Dat typische dynamische tele/strat in de vervorming gejaagd met een SC lukte mij ook minder goed op mijn PRS. Het zit hem ook
deels in je elementen/gitaar als ik aan blues a la SRV en kornuiten denk.
(niet dat je als hem moet klinken, maar bij wijze van referentie aan klankkleur.)

the sure thing
4 juni 2007, 19:48
al met al blijft het een "moeilijke" versterker. Robert Cray is ook op foto's met een Fender The Twin gesignaleerd, maar lang leve de endorsement afspraken. Het legendarische album van Kula Shaker (K) schijnt ook met die versterker opgenomen te zijn, maar die stond dan wel VOLUIT te blazen in de studio.

Ik blijf mij mijn optie: verkopen :-)

Tupelo
4 juni 2007, 20:07
NIETS mis met die amp!
Gain voor mij:

Trebble 4, Mid 5 of 6 met boost, Low 7, Gain vol open, Presence (geen notch) 0, en dan de elementen van mijn Blade actief, maar wat ook werkt, is een Boss CS3 waarmee je de sustain wat boost, of gewoon een DS1 of waarschijnlijk - had er toen geen maar verwacht dat het prima werkt - een tubescreamertje.

Firebird
5 juni 2007, 02:35
Ik heb een tijd geleden geholpen in Tivoli de Helling bij Popa...

Hij gebruikt inderdaad 2 van die Twins, en ook nog eens op standje sambal... godver... wat speelde die gozer hard zeg. Maargoed... als ik het me goed herinner gebruikte hij een TS-808, een Ibanez pedaaltje (zal wel die delay zijn waar iemand voor mij het over had), en nog iets. Ik weet nog wel dat alles bromde als de ziekte.

Hij haalde er wel een WAAN-ZINNIG geluid uit.... het was net Hendrix... Maar zal ook zeker aan z'n gitaar liggen, hij gebruikte een gold sparkle Custom Shop strat... heb dat ding ff in mn handen gehad, maar kon verder niets wijzer worden over elementen ofzo (die single coils lijken allemaal zo op elkaar)...

Squier4ever
5 juni 2007, 11:35
ts808 is een tubescreamer... geen delay

Firebird
5 juni 2007, 14:18
ts808 is een tubescreamer... geen delay

I know... die zin was als een opsomming bedoeld, naast een TS-808 gebruikte hij nog een Ibanez pedaaltje (wat dus waarschijnlijk die delay was).
Maar nu je het er toch over hebt... hij gebruikte geen Ibanez, maar een Maxon TS-808.

Willie McRoy
8 juni 2007, 22:08
Bedankt voor jullie reacties.
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat alles een tijd heeft stil gestaan.
De versterker is uit '93 en er zijn al een keer nieuwe buizen ingegaan.
Toch wil ik hem binnenkort een keer na laten kijken en opnieuw laten afstellen (bias)
Ik moet toegeven dat de 2x HB van mijn PRS Custom 24 veel invloed hebben op het geluid. (Verzorgen regelmatig bijgeluid).

Daarnaast ga ik tijdens de volgende repetitie mijn Koch loadbox is er tussenuit laten om te kijken welke invloed dat heeft.

Om eerlijk te zijn ben ik erg gehecht aan deze spullen. De ervaring leert dat je spijt krijgt op het moment dat je iets weg doet.
Toch overweeg ik om een 2e buizenbak aan te schaffen.

Ik zoek iets van 50 watt en denk zelf aan Engl, Fender of Rivera het liefst 3 kanaals.
Heeft iemand een tip laat het weten.

Willie McRoy
8 juni 2007, 22:09
NIETS mis met die amp!
Gain voor mij:

Trebble 4, Mid 5 of 6 met boost, Low 7, Gain vol open, Presence (geen notch) 0, en dan de elementen van mijn Blade actief, maar wat ook werkt, is een Boss CS3 waarmee je de sustain wat boost, of gewoon een DS1 of waarschijnlijk - had er toen geen maar verwacht dat het prima werkt - een tubescreamertje.

Bedankt voor de tip!
Ga het volgende week proberen.

lindos
9 juni 2007, 09:42
Ik heb een DVD van Popa Chubby waarop hij staat met 2 The Twins ( red knobs). Als nog iemand zegt dat je daarmee geen rock kunt spelen ( of Blues) dan eerst even kijken naar de DVD. Met een strat er voor, delay en inderdaad een drivepedaal. Kijk maar eens of je hem ergens kunt lenen of misschien staat er wat op internet bij Popa.


Wel niet echt een lekker geluid, een fuzzig geluid, maar voor ieder wat wils..

Tupelo
9 juni 2007, 10:09
Ik begrijp er geen moer van.
Jarenlang op gespeeld & ik vond het een heerlijke versterker.
Is haarzuiver clean op een hoog volume en zelfs het gain kanaal is ongewoon bruikbaar voor een Fender, om nog maar te zwijgen over de suprême reverb.

Tot op de dag van vandaag krijg ik een wee gevoel van binnen wanneer ik denk aan de dag dat die overleed na 10 jaar trouwe dienst, ik mis 'm nog.
Onvervangbaar!