PDA

View Full Version : Fuzz Face werkt niet met adapter ?



jarninho
2 juni 2007, 18:13
Hallo,

Ik ben een Fuzz aan het maken volgens dit schema:

http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fftech1.gif

Alleen heb ik ipv de batterij een 9V adapter gebruikt (zelfde draden doorgetrokken). Nouja, ik heb een 18V adapter die naar een Dunlop Power Brick gaat en daar komt 9V uit.

Als ik de Fuzz met een batterij wil bedienen lukt dat (leuk geluid!), maar met adapter niet. Het lampje op de Power Brick gaat gelijk uit, alsof er kortsluiting is. Ik heb plus/min al op meerdere manieren aangesloten, maar 't werkt niet.

Ik heb geloof ik ooit eens iets gelezen als dat het niet mogelijk is een adapter aan te sluiten, maar weet dat niet zeker. Het lijkt er alleen wel op.

Iemand enig idee hoe ik de Fuzz geschikt kan maken voor een adapter?

Chris Winsemius
2 juni 2007, 21:39
Heb je al geprobeerd de + en - om te wisselen v/d adapter? Gebruik 'm trouwens (dan) alléén voor de FuzzFace.

Speeddemon
2 juni 2007, 22:38
Hallo,

Ik ben een Fuzz aan het maken volgens dit schema:

http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fftech1.gif

Alleen heb ik ipv de batterij een 9V adapter gebruikt (zelfde draden doorgetrokken). Nouja, ik heb een 18V adapter die naar een Dunlop Power Brick gaat en daar komt 9V uit.

Als ik de Fuzz met een batterij wil bedienen lukt dat (leuk geluid!), maar met adapter niet. Het lampje op de Power Brick gaat gelijk uit, alsof er kortsluiting is. Ik heb plus/min al op meerdere manieren aangesloten, maar 't werkt niet.

Ik heb geloof ik ooit eens iets gelezen als dat het niet mogelijk is een adapter aan te sluiten, maar weet dat niet zeker. Het lijkt er alleen wel op.

Iemand enig idee hoe ik de Fuzz geschikt kan maken voor een adapter?
Je zou het best de NPN variant van de Fuzz Face kunnen maken. Die heeft een zelfde polariteit als standaard Boss/Ibanez effecten.

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/fuzzface_sc_nn.gif

Als je Silicium torren wilt gebruiken en wel de 'classic sound', dan zou je 't beste naar 2N2369A's kunnen kijken. Deze hebben een vergelijkbare gain met de originele germanium torren (90-110).

jarninho
3 juni 2007, 02:26
Polariteit adapter omwisselen helpt niet. Ik heb gewoon twee losse draden uit de Fuzz die ik met de stekker van de Power Brick verbindt. Dat kan ik gemakkelijk omdraaien, maar dan werkt hij net zo min...

Wel is het zo, dat zodra ik alléén de plus van de Fuzz op de adapter aansluit (weet niet of het de plus of min van de adapter is, maar bij 1 van de 2), gelijk de lamp van de Power Brick uitgaat. Dus de min hoeft niet eens te worden aangesloten.

Met de NPN variant heb ik volgens mij hetzelfde probleem, alleen dan omgekeerd?

Overige info: De batterij doet 't dus gewoon perfect. Ene kant op wel, andere niet. Ik heb 2 adapters geprobeerd. De Power Brick en een gewone 9V. Allebei kunnen ze m'n overige effecten (Wah, Phaser etc) wel bedienen, maar niet de Fuzz.

Verder is dit mijn eerste eigenbouw. Ik hoop dat jullie nog iets weten?

guitarnijboer
3 juni 2007, 11:01
Heel simpel en al eerder gezegd:

Veel standaard effecten hebben de - pool aan massa. Jij hebt bij deze fuzz de + aan de massa. Als je nu bijvoorbeeld nog een effect (bijv een boss chorus of ieder ander boss/ibanez etc pedaaltje) aansluit op je voeding, dan staat dus de + van de voeding op de massa van de fuzz en de - op de massa van het andere effect. Als je dan een kabeltje tussen de effecten aansluit wordt de massa van je fuzz verbonden met de massa van het andere effect.

Je verbind dan dus de + van de voeding (massa fuzz) met de - van de voeding (massa ander effect) en dat betekend een kortsluiting.

Je kunt effecten waarvan de ene de + aan de massa heeft en de andere de - dus nooit aansluiten op een en dezelfde voeding. Daarom werkt hij wel met batterij. (= een aparte voedingsbron) Wil je toch een adapter voor je fuzz dan moet je dus een tweede voeding kopen die je alleen gebruikt voor de fuzz.

jarninho
3 juni 2007, 19:02
[QUOTE=Speeddemon]Je zou het best de NPN variant van de Fuzz Face kunnen maken. Die heeft een zelfde polariteit als standaard Boss/Ibanez effecten.
QUOTE]

Goed, toch maar omgebouwd naar de NPN. Interessante dingen gebeuren: De lamp op de Power Brick blijft aan, totdat ik de Fuzz aansluit op'm'n versterker. Zodra ik een kabel in de verterker doe, gaat de lamp op de Power Brick uit en gebeurt er dus niets.

Wél is het zo, dat ik 't met een andere adapter wel kan en ik kan dan zelfs meerdere apparaten aansluiten. Maar ik zou toch graag de Brick gebruiken, want die zit al op m'n board. Ik snap er niets van dat hij het niet doet, iemand nog een idee?