PDA

View Full Version : Fender Jazzmaster



Chroxy
2 juni 2007, 17:10
Fender Jazzmaster; een model wat me al jaren enorm aantrekkelijk lijkt.. 2 bands die ik enorm waardeer; Lostprophets/Incubus spelen hier (live) op. Iedere keer wanneer ze live op een Jazzmaster speelden had ik zoiets van; damn; dat klinkt lekker en dat geluid zocht ik ook.. en daarnaast het model; jammie!

Nu had ik nooit geld/vond ik de Jazzmasters op inet te duur. Ik zocht zowiezo nie echt erg; wanneer er 1tje op marktplaats stond mailde ik altijd, that's it..

Tot 2 weken geleden eentje op Inet stond. Een Japanse Jazzmaster uit 1992 (ongeveer) in sunburst.. Omdat de gitaar kraakte heb ik heb nog vrij goedkoop meegekrgen (althans ik heb hem zelf nog nooit voor deze prijs gezien..)

Dus! Ik ben een trotse eigenaar van een Fender Jazzmaster!

Hij is helemaal niet upgegrade (althans, zei de eigenaar).. ik heb hem al open gehad en volgens mij is hij wel wat upgegrade; de gehele binnenkant is met aluminium/koperplaat bekleed (ja echt plaat dus!) om zo ruis tegen te gaan. De kraak kwam van een losse aardedraad die contact/geen contact maakte.. is dus al opgelost..

De brug hoor ik veel slechte idngen over; inderdaad niet het handigste systeem maar met 0,11 erop heb ik er nog gen last van gehad.

Het ritme/lead kanaal.. leuk! Vrij handig, hoewel ik me afvraag hoevaak ik dit nu werkelijk live ga gebruiken..

Het geluid is echt heerlijk! Ik heb al een strat en tele.. maar neig altijd meer richting mn LP (humbuckers)... en damn! Deze zou nog wel eens mijn nieuwe maingitaar kunenn worden.. Heerlijk dik klinkt hij! Bij mn strat gebruik ik de neksingle coil nooit en hier wel; heerlijk!

Ook speelt hij waanzinnig; ideale mix tussen een C-hals strat en mn Epiphone hals.. hij lijkt wat breder dan mn strat/tele en de C hals vind ik zelf heerlijk spelen.. Ook het wat zwaardere bodu (zo lijkt het) vind ik lekker; een gewichtje om mn nek vind ik geen probleem. Ook enorm raar hoe enorm hij in balans hangt; al mn gitaren hangen altijd lichtjes een kant op.. maar deze.. helemaal niet..

Al met al dus megatevreden! Maare ik hoor vaker dat Japanse Jazzmasters geen jazzmaster singlecoils hebben.. ze wikkels zijn maar zo 'dik' als een stratsingle coil.. -> dus geen jazzmaster single coil? Zit dr zowiezo al over na te denken om eens SD Hot Jazzmaster pickups te proberne, heeft iemand hier ervaring mee..?

jasper159
2 juni 2007, 17:49
Fooooooootooooooooooooooooooooooooooooooooo!!

BTW : Congrats, een jazzmaster, GAS! :) (maar voor mij eerst nog een tele :satisfie: )

knepman
2 juni 2007, 18:27
Congrats :D, jazzmasters zijn echt vette gitaren. Ik heb zelf ook een japanse jazzmaster en hij speelt idd erg lekker.

Met de SD Hot pickups heb ik zelf geen ervaring, maar ik heb een paar maanden geleden mijn pickups vervangen met SD Quarterpounders en ik moet eerlijk zeggen dat die erg lekker klinken...

Axelll
2 juni 2007, 19:29
Congrats jazzmasters zijn über! Hij is echt prachtig (grote collectie topic ;) ). Cheers!

Chroxy
2 juni 2007, 19:41
danku!

Ik heb een foto (groepsfoto vandaag gemaakt)... alleen mijn camera is HEEL brak..

http://www.schoolofrockfestival.nl/groep1.JPG

Negative K3 fan
2 juni 2007, 19:52
ik zou niet voor de standaard SD jazzmaster pickups gaan, maar voor de antiquity (of hoe dat ook mag heten), of anders gewoon de fender jazzmaster pickups die je los kunt bestellen, die zijn ook nog wat goedkoper

Dude
2 juni 2007, 23:34
jazzmasters zijn waanzinnige gitaren, helemaal cool ! alleen tot nog toe helaas weinig bruikbaar in mn bandje..

hier een foto van de mijne (74'er of 76'er.. ben er nog niet uit)

http://img357.imageshack.us/img357/1452/jazzbk7.jpg

drap
2 juni 2007, 23:39
hier een foto van de mijne (74'er of 76'er.. ben er nog niet uit)

Als je een serienummer hebt is er zo achter te komen in een split second.

pieter-jan1
3 juni 2007, 01:51
danku!

Ik heb een foto (groepsfoto vandaag gemaakt)... alleen mijn camera is HEEL brak..

http://www.schoolofrockfestival.nl/groep1.JPG


WOW :dontgeti: die zwarte tele is echt wel af ... welk model is dat? of is da die zelfbouw ? :rockon:

gnoeontheboard
3 juni 2007, 02:12
Ik vind ze een mooi geluid hebben, maar die tortoise slagplaat? :D
Hij kan mooier ;)

vulvasonic
3 juni 2007, 03:40
jazzmasters zijn waanzinnige gitaren, helemaal cool ! alleen tot nog toe helaas weinig bruikbaar in mn bandje..

hier een foto van de mijne (74'er of 76'er.. ben er nog niet uit)

http://img357.imageshack.us/img357/1452/jazzbk7.jpg

Even een vraagje tussendoor (sorry jongens), maar speel jij in je band hoofdzakelijk slagpartijen, of ben je meer van de solo's, Dude?

Ik vraag dit, omdat de combinatie van versterker en gitaar die je hier laat zien waanzinnig goed werkt als je jezelf in de positie wenst om de stuwende, dynamische kracht achter (jawel, dat kan!) de ritmesectie te wezen. Ik heb ooit in een band die rol gehad en dat ging me steeds meer bevallen. En, nogmaals, dan is deze combinatie JUIST ideaal, omdat je heel veel met dynamiek kan spelen. :)

Chroxy
3 juni 2007, 11:34
haha, de slagplat? De vorige eigenaar had die vervangen omdat de vorige slagplaat helemaal naar de klote was.. Ach; het kan idd mooier.. maar ik hou er wel van! :)

De telecaster is inderdaad een zelfbouw van Fender onderdelen tot een rockinger body.. t was mijn eerste single coil gitaar en het idee was om hem dr wat harder te laten uitzien dan dat ie is... achteraf gezien klinkt ie heel lekker en scheurt ie ziekelijk hard.. tegenover al mn andere single coil gitaren..

Wabbie
3 juni 2007, 12:10
Vette gitaar man! Jazzmasters zijn inderdaad echt supergave gitaren. Ik heb de mijne nu ook al een paar jaar en ik wil nooit meer anders! Ik heb overgens de pickups vervangen door SD 1/4pounders en de brug door een mustangbrug. Die SD 1/4pounders geven niet helemaal meer het ouderwetse jazzmaster geluid zegt men, maar ik ben er erg tevreden mee, zowel clean als met overdrive als met een dikke distortion.
Trouwens, als je meer info wilt hebben voor jazzmasters, ga ook eens naar het offset forum:
Offsetguitars (http://www.offsetguitars.com/forums/index.php)

Hier is een plaatje van de mijne :
http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/gitaren-600px.jpg

Dude
3 juni 2007, 13:23
Even een vraagje tussendoor (sorry jongens), maar speel jij in je band hoofdzakelijk slagpartijen, of ben je meer van de solo's, Dude?

Ik vraag dit, omdat de combinatie van versterker en gitaar die je hier laat zien waanzinnig goed werkt als je jezelf in de positie wenst om de stuwende, dynamische kracht achter (jawel, dat kan!) de ritmesectie te wezen. Ik heb ooit in een band die rol gehad en dat ging me steeds meer bevallen. En, nogmaals, dan is deze combinatie JUIST ideaal, omdat je heel veel met dynamiek kan spelen. :)

ondanks dat onze nieuwe gitarist vele.... vele.... sterker nog.... VEEEELE malen beter is dan ik hebben we het wat verdeeld. Ik kan niet tippen aan wat hij doet maar we hebben de partijen verdeelt, moet dus naast solootjes ook strakke slag en crunch hebben.
Ik hou van veelzijdigheid in een coverband, wil alle geluiden die ik nodig heb met 1 knop kunnen oproepen, die jazzmaster + 1 kanaals marshall doen dat niet, daarnaast is het me ook niet echt gelukt om een high gain sound te krijgen die ook modern en strak klinkt met de jazzmaster.

Het is dus mijn heerlijke thuis gitaartje, lekker pielen over een bassversterker, waanzinnig ding. Beste clean geluid uit een gitaar dat ik ooit gehoord heb.

nielsduursma
3 juni 2007, 13:53
danku!

Ik heb een foto (groepsfoto vandaag gemaakt)... alleen mijn camera is HEEL brak..

Niks mis met die foto toch?.....
Ik hoef niet zover in te zoomen dat ik elk klein deukje en butsje kan zien hoor:D

Maar een toffe collectie hoor! :rockon:

Chroxy
4 juni 2007, 13:33
dankje! en nee, blutsen hoef je niet te zien; maar het licht etc van de foto.. megabagger!

Trouwens.. hoe kan je goed de precieze leeftijd checken? via het serienummer; maar N+6digits is 1993/1994.. kan het nie preciezer..?