PDA

View Full Version : Line 6 spider III vs Cube 20x



gnoeontheboard
2 juni 2007, 13:13
Als je kan kiezen tussen een Line 6 spider III 15 watt,
Voor een beginner.
en een Roland Cube 20x, wat zou je dan kiezen als ze even duur waren.

De Roland is sterker, volgens de specs dan :P maar volgens mij is de line 6 veel veelzijdiger dan de Cube...
En als je later harder wilt, koop je meteen een 50 of 100 watt neem ik aan?
Bovendien las ik dat een hoop mensen niet overdreven positief waren over de Cubes.



off topic:

Waarom zijn de line 6'en de helft van de prijs in de USA? Cube's schelen veel minder...

LCH
2 juni 2007, 13:23
Bovendien las ik dat een hoop mensen niet overdreven positief waren over de Cubes.
Je moet niet lezen, maar luisteren. ;)

gnoeontheboard
2 juni 2007, 13:31
Er is een punt waar je beter af kan gaan op het advies van mensen die iets weten, dan je eigen gehoor waarin alles het zelfde lijkt! :P

Maar je hebt uiteraard een punt.

Ibanez RuleZ
2 juni 2007, 13:31
omdat in de VS de producten die daar geproduceert zijn nu eenmaal goedkoper zijn. eigenlijk is alles behalve europese shit daar goedkoper en laat nu veel bekend spul daar vandaan komen: Line6, Mesa Boogie, Fender en dan heb ik het nog niet eens over gitaren.


welcome to de oneerlijkeenfrustrerendeomdatdieschrijtamerikanenv eelgoedkoperkunnenkopen gitaaronwereld ;)

harrald

gnoeontheboard
2 juni 2007, 13:33
Kom we verhuizen met z'n allen.

LCH
2 juni 2007, 19:10
Er is een punt waar je beter af kan gaan op het advies van mensen die iets weten, dan je eigen gehoor waarin alles het zelfde lijkt! :P

Maar je hebt uiteraard een punt.
Haha, en daar heb jij weer een puntje. ;)

Ik denk dat er tussen die Spider en Cube niet zo gek veel verschil zit. Met beide zul je je prima kunnen redden. Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor zo'n Cube, maar als jij een Spider te gek vindt koop je die.

Kijk ook eens naar zo'n Vox modeling-gevalletje. Die zijn ook erg goed! :)

Speeddemon
2 juni 2007, 19:29
Bovendien las ik dat een hoop mensen niet overdreven positief waren over de Cubes.

Niet op dit forum!
Een hoop mensen, waaronder ikzelf, zijn juist positiever over de Roland Cubes dan die Line 6 bakkies. Ik heb op menig Spider en Flextone gespeeld, en naar mijn mening is 't net niet. Als je alleen speelt, klinkt 't wel gaaf. Begint de rest van je band te spelen, ben je niet meer hoorbaar. Zelfs de 100W Flextones hadden daar last van. Het heeft geen druk! Die Cubes (zeker de 30 en de 60) hebben meer druk.

Overigens, onder de zelfde omstandigheden (qua TRANSISTOR circuit) is 't verschil tussen 15 en 20W nauwelijks waarneembaar. 0,7dB SPL verschil ofzo.
Als je een versterker wilt die 2x zo hard KLINKT als een 15W, heb je een 150W versterker nodig. (factor 10 = 10dB verschil = dubbele 'loudness').

Het zit 'm vooral in de speaker; de Cube 30 heeft een grotere speaker, heeft meer laag en meer druk, dus je ervaart 'm wat luider dan het verschil op papier (15W vs. 30W is 3dB verschil. Niet noemenswaardig).

Squier4ever
2 juni 2007, 20:03
Als je kan kiezen tussen een Line 6 spider III 15 watt,
Voor een beginner.
en een Roland Cube 20x, wat zou je dan kiezen als ze even duur waren.

De Roland is sterker, volgens de specs dan :P maar volgens mij is de line 6 veel veelzijdiger dan de Cube...
En als je later harder wilt, koop je meteen een 50 of 100 watt neem ik aan?
Bovendien las ik dat een hoop mensen niet overdreven positief waren over de Cubes.



off topic:

Waarom zijn de line 6'en de helft van de prijs in de USA? Cube's schelen veel minder...

heeft geen zin om uti de USA te halen. daar draaien ze op 110 volt ipv 230

Speeddemon
2 juni 2007, 22:29
heeft geen zin om uti de USA te halen. daar draaien ze op 110 volt ipv 230
afgezien van het feit dat de verzendkosten van een versterker (10-20kg) de pan uit rijzen! :chicken:
Goedkoopste is USPS Priority Mail, $118.50 voor een versterker van 14kg (+ 0,5kg verpakkingsmateriaal.)

Onmeunig Hans
3 juni 2007, 00:49
(15W vs. 30W is 3dB verschil. Niet noemenswaardig).

3 dB(A) betekent theoretisch toch een verdubbeling van het geluidniveau? Of heb ik vroeger bij natuurkunde zitten slapen?
Dat is dan toch wel een aardig verschil. Het kan natuurlijk te weinig zijn in vergelijking met een dikkere versterker, maar toch....

Hans

gnoeontheboard
3 juni 2007, 01:23
Bij music123 geven ze $25 verzendkosten, dat valt alleszins mee. Komt nog wel BTW etc boven op 23% had ik ergens gelezen incl. alle zooi.
Maar het feit dat ze daar 110 Volt zouden zijn, is inderdaad wel belangrijk.
En met versterkers heb je nog al 's de kans dat er iets stuk gaat, en dan?

Hoe zit het verschil in de FX van de Line 6 vs. de Cube?
Ze hebben beide een vrij breed scala aan FX of niet? Of zijn er dingen die 1 mist die de ander wel heeft.

Damn ik heb trek in bier, maar ik heb niets in huis.

Speeddemon
4 juni 2007, 09:33
3 dB(A) betekent theoretisch toch een verdubbeling van het geluidniveau? Of heb ik vroeger bij natuurkunde zitten slapen?
Dat is dan toch wel een aardig verschil. Het kan natuurlijk te weinig zijn in vergelijking met een dikkere versterker, maar toch....

Hans
Hans, 3dB is een verdubbeling in 'power' (wattage dus), maar dat is een matig hoorbaar verschil. Alsof je een 100W transistor stereotoren van 4 op 5 zet ofzo. "Iets harder".
Een verdubbeling in echt hoorbaar volume heeft een verschil van 10dB nodig, wat toevalligerwijs (voor een log. schaal) ook een factor 10 aan wattage is.

Cees Donker
5 juni 2007, 10:40
Ik heb gekozen voor de Cube. Ik moest een versterkertje hebben dat ik kan meenemen voor het geval dat een Jazz Chorus 50 niet in de repetitieruimte staat. Dit doosje maakt voldoende volume om tijdens een repetitie te kunnen spelen. Gelukkig speelt mijn band niet zo hard in de repetitieruimte. Ik ben zeer tevreden over het cleane geluid. Maar luister zelf goed naar de twee versterkertjes zou ik zeggen.

Cees

gnoeontheboard
7 juni 2007, 17:18
Ik denk dat het de Cube wordt.


Het feit dat de line6 in de USA zoveel goedkoper is speelde ook mee. De prijs hier is dus niet zo zeer bepaald door de waarde, maar meer door de richtprijzen die Line 6 aan shops oplegt!
De Cubes zijn volgens veel reviews hele goede een veelzijdige amps, nou prima. En 20watt knalt voorlopig genoeg denk ik.

pupanus1
8 juni 2007, 15:40
ik heb nog een spider II 30 watt staan

En clean is het een leuk ding, maar nu ik een Ibanez smashbox ertussen heb staan hoor je wel dat de crunch, metal (dat kanaal vond ik sowieso al nix) en insane kanalen doffe distortion hebben in vergelijking met de smashbox.

Voor starters een leuke amp (wat ik toen ook was) Maar ik wil nu toch een andere versterker aanschaffen maar eerst maar eens een leuke explorer op de kop tikken :)

Groot nadeel ook van de spiders is dat je PERSE hun (line 6) footswitch moet kopen vanwege die vage UTP aansluiting.

Ik wilde eerst ook een cube 30 maar de spider 2 dropte toen zo erg in prijs dat ik deze toch maar heb genomen toen. En voor het geld wat ik er voor betaald heb ben ik er blij mee :)