PDA

View Full Version : De Powerball mag wat harder



Tho
2 juni 2007, 10:02
Mijn 2e gitarist (Soulflyhigh) speelt over een 5150 (2 speakers, 60 w) en ik over een Powerball (4 speakers, 100 w).
Geloof het of niet, maar die 5150 gaat veel harder! Als hij zijn volume op 2 heeft staan moet ik de mijne op 4 zetten. Mede omdat zijn scheur veel 'viezer' en doordringender is, en de mijne wat gelikter.

Hoe kan ik mijn Powerball wat viezer ( a la 5150 ) laten klinken? Door te biassen of zo?

PS: antwoorden als "een 5150 kopen" nee bedankt. Ik ben verder erg tevreden over mijn amp, maar het gaat vooral om het contrast tijdens optredens

Eko
2 juni 2007, 10:36
Tho,
Andere biassing kan. Laat het wel doen door iemand die weet wat hij doet. Andere buizen kan ook. Wellicht een andere voorversterkingsbuizenset. Ik heb laatst bij m`n Marble nieuwe eindbuizen gekozen met minder volume maar met een mooiere breakup, hele karakter lijkt anders geworden. Veel beter bruikbaar bij kleine opterdens. Volledig toonbereik, van helder hoog tot zeer warm laag, alleen nu met een natuurlijke drive op lager volume.

guitarnijboer
2 juni 2007, 11:37
Het kan natuurlijk zijn dat zijn speakers een ander karakter/klank hebben en / of een hoger rendement.

Een classic lead speaker klinkt bijvoorbeeld erg doordringend en op de voorgrond en geeft bij het zelfde vermogen 2 x zoveel geluid als een G12T75.

Het verschil kan ook zitten in het verloop van de gebruikte potmeters. ENGL gebruikt voor volume potmeters keurig logaritmische types, Amerikanen gebruiken hiervoor soms lineaire potmeters. Het effect is dat kopers dan denken, 'wow wat kan dat ding hard!, op 2 kan ik er al bijna niet meer voor staan'. In werkelijkheid echter gaat zo'n versterker vanaf 3 niet echt hoorbaar meer harder terwijl een versterker met logaritmische potmeters dit wel doet. De ene versterker heeft dan dus een hoorbaar regelbereik van 0 - 10 en de andere van 0 - 3 en aan de rest van de schaal heb je weinig. Fender gebruikte dit soort grappen vaak. Je kunt dus niet zoveel afleiden van de stand van de volumepotmeters van verschillende versterkers in relatie tot het uitgangssignaal van je versterker.

vinni
2 juni 2007, 13:36
Hmm....

begrijp je vraag niet zo goed......
Als de 5150 op 2 staat en jij moet op vier ......wat is dan het probleem.
Een powerball op 10 zul je waarschijnlijk nooit gebruiken. Dus het probleem
van het volume bestaat in mijn beleving niet.

De scheur (gain) wordt met name veroorzaakt in de preampsectie of met pedalen.....natuurlijk kun je er een highgain-pedaal tegenaan gooien.
Ook kun je (met name op de V1 postitie) een preampbuis kiezen die meer gain heeft. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit ECC83 buizen van JJ gebruikt met een hoge versterkingsfactor.
Maar ook hier vraag ik me af of dit "the-way-to-go" is.
Sommige zogenaamde higain-acts gebruiken helemaal niet zoveel gain in hun geluid...............andere elementen toevallig? Want dat kan natuurlijk ook nog....

Vinni

Negative K3 fan
2 juni 2007, 14:55
Als de 5150 op 2 staat en jij moet op vier ......wat is dan het probleem.

nail on its head, een 5150 heeft alleen een post volume en de powerball heeft kanaal en master volumes. Misschien dat het bereik of gevoeligheid van die potmeters wel verschilt.

Als jij op 4 moet, zet hem dan gewoon op 4.

Soulflyhigh
2 juni 2007, 15:46
Mijn 2e gitarist (Soulflyhigh) speelt over een 5150 (2 speakers, 60 w) en ik over een Powerball (4 speakers, 100 w).
Geloof het of niet, maar die 5150 gaat veel harder! Als hij zijn volume op 2 heeft staan moet ik de mijne op 4 zetten. Mede omdat zijn scheur veel 'viezer' en doordringender is, en de mijne wat gelikter.

Hoe kan ik mijn Powerball wat viezer ( a la 5150 ) laten klinken? Door te biassen of zo?

PS: antwoorden als "een 5150 kopen" nee bedankt. Ik ben verder erg tevreden over mijn amp, maar het gaat vooral om het contrast tijdens optredens
Hehe :) de rest is voor de tien tekens

gerrekat
3 juni 2007, 09:08
Vreemd ik heb een 5150 en een Powerball gehad en die gingen nochthans vrijwel even hard. Ik merkte wel dat bijv. een Marshall 800/900 of een Mesa Mark III/IV harder gingen dan de Powerball. Is een 5150 geen 120 watt trouwens? de XXX iig wel. speakerkasten maakt dan niet zoveel uit al zal een 4 x 12 wel iets meer "spreiding hebben". V30 speakers habben ook wat meer volume dan de meeste andere speakers.

dml
3 juni 2007, 09:34
Sowieso is het appels met peren vergelijken, een 5150 heeft hoogstwaarschijnlijk een totaal andere opbouw dan een Powerball. En wat Vinni zegt, de 5150 op 2 en jij op 4, so what?
Lekker gaan experimenteren met preamp-buisjes, kost geen drol en misschien betdt het een oplossing.

Bins
3 juni 2007, 11:48
Ik heb gemerkt dat de 5150 doorgaans een heel "penetrant" geluid heeft. Mijn collega in de band heeft ook een 5150, en zijn sound is altijd heel erg aanwezig... Toen hij nog over een koch pt speelde hoorde je em zowat niet :)
Het was voor mij niet een kwestie van harder zetten, maar juist een beetje een sound zoeken die er lekker bij past. Aan de knoppen draaien dus.

Mitch
3 juni 2007, 11:57
Het zou inderdaad veel beter zijn voor de symmetrie als jullie mastervolume op precies hetzelfde streepje zou staan :seriousf:
Er is al veel van waarheid gezegd, bijv. over de pots (lin/log) en het feit dat het eigenlijk geen ruk uitmaakt, maar om ook nog wat nuttigs te posten: de manier van oversturing maakt inderdaad veel uit. Wat je al zegt, de 5150 is 'ruwer', de powerball 'gladder'. Dat maakt ook verschil in de beleving van het volume. Dat is gewoon de aard van het beestje, die karakteristiek verander je niet en al helemaal niet met een andere afstelling van je eindbuizen. Het enige dat je zou kunnen doen is, als je de gain te veel vindt, er één of meerdere pre amp tubes in te zetten die lagere gain hebben, zoals een 12AT7. Maar dan nog....de karakteristiek van de oversturing wordt er niet anders van, meer de hoeveelheid en bijvoorbeeld de EQ. Meer/minder tophoog etc, dat kan ook verschil geven.

ReinoutV
3 juni 2007, 12:24
Ik heb laatst bij m`n Marble nieuwe eindbuizen gekozen met minder volume maar met een mooiere breakup, hele karakter lijkt anders geworden. Veel beter bruikbaar bij kleine opterdens. Volledig toonbereik, van helder hoog tot zeer warm laag, alleen nu met een natuurlijke drive op lager volume.

Eko, mag ik vragen wat voor buizen dit zijn? Ik speel zelf over een 100 watt Guytron top (omdat ie niet in kleiner vermogen beschikbaar was/is), maar misschien loont het voor mij ook. De versterker zit natuurlijk heel anders in elkaar en draait op EL34's (waar de jouwe misschien op 6L6 werkt?), maar misschien kan je er iets over vertellen.

Meer on-topic: ik weet niet hoe je je geluid instelt, maar misschien helpt het ook om meer mid in je geluid te draaien. Als je alleen speelt klinkt dat niet altijd even lekker, maar het zorgt wel dat je meer aanwezig bent in de bandmix.

Raffel
3 juni 2007, 12:56
koop dezelfde amp. probleem opgelost :D

Eko
3 juni 2007, 13:07
Ik had de standaard 5881 WXT buizen er in. Op advies van de bouwer deze keer TAD 6L6 GC STR.
Volgens mij als je een 100watt buizenbak hebt, zitten er 4 eindbuizen in. Ik heb in een voorgaand topic al eens gelezen dat je er 2 zou kunnen uithalen om je vermogen te halveren. Met de overige set zou je dan op groter vermogen kunnen zetten om daarmee een oversturing op je eindbuizen te kunnen krijgen. Zelfde effect zonder meerkosten!

BLOK182
3 juni 2007, 13:13
Ik merkte dat ik met midfocussed veel minder het volume open hoefde te gooien dan met midopen. Verder kan je je gain wat terugdraaien en de preampvolumes van de Powerball ook goed hoog zetten (2-3 uur). Dan pas de master openzetten.

Tho
3 juni 2007, 13:20
koop dezelfde amp. probleem opgelost :D

Bedankt voor je bijster intelligente bijdrage ;)

Bedankt voor de info jongens! Begrijp me niet verkeerd, dat de mijne op 4 moet en Jeroens 5150 op 2 maakt niet uit, maar zijn geluid staat gewoon veel meer op de voorgrond. Niet dat ik zo'n egotripper ben (ook wel) maar het zou voor de band mooi zijn als onze amps een beetje beter zouden matchen. Ik denk dat ik er inderdaad andere buisjes in laat doen en hem laat biassen, ik heb al een goed adresje.

Nogmaals bedankt jongens!

casper innosence
3 juni 2007, 13:25
Als ik het dus goed begrijp is het dus niet zo zeer een volume "probleem" maar meer een "in de mix lig" probleem?

In het geval van dit laatste is het draaien aan de midknop ook sterk aan te raden. Met mijn triple recto vs de dsl100 van onze andere gitarist prikte ik er ook niet door omdat ik te voorzichtig was met de Mid knop (stond op 5 a 6), op aanraden van een vriend toch es richting de 7,5 gedraaid en dat scheelde echt n hoop.

Mitch
3 juni 2007, 13:33
Heel komisch draadje. Je stelt een vraag, stelt zelf een oplossing voor (biassen), krijgt een hele hoop antwoorden die in een heel andere richting wijzen en in je bedankje geef je aan dat je toch maar gaat biassen.
:listen:

Tho
3 juni 2007, 13:47
Heel komisch draadje. Je stelt een vraag, stelt zelf een oplossing voor (biassen), krijgt een hele hoop antwoorden die in een heel andere richting wijzen en in je bedankje geef je aan dat je toch maar gaat biassen.
:listen:

wat is dat toch met dit forum dat je nooit een keer iets goeds kan zeggen? Of ligt dat gewoon aan mij. Ik ga even kijken wat ik er mee ga doen

Mitch
3 juni 2007, 14:11
Het ligt aan jou :D Ik val je niet aan, als je het achter elkaar leest is het gewoon grappig.

Tho
3 juni 2007, 14:28
Het ligt aan jou :D Ik val je niet aan, als je het achter elkaar leest is het gewoon grappig.

Dit forum is niet de enige bron waar ik mijn info vandaan heb, vandaar mijn (nog niet definitieve keuze)

Groetjes

Anders Destium
3 juni 2007, 19:03
Mijn ervaring is (ook) dat de 5150 luid is ten opzichte van andere amps, bijvoorbeeld tov de Powertone die ik nu heb. De manier waarop de potmeters werken verschilt waarschijnlijk tussen die 2 versterkers, lineair of logaritmisch maakt nogal een verschil. Bij een 5150 heb je bij de (logaritmische) pots dat ze in het begin (tussen de 1 en 6) heel gevoelig zijn, maar dat het daarna niet meer veel verschilt. De Powerball heeft waarschijnlijk lineaire pots of logaritmische pots met een lagere schaalparameter, waardoor hij op hogere standen nog gevoelig blijft maar in het begin niet zo snel opbouwt als een 5150.

Niet heel veel aan te doen behalve je volume gewoon zetten op hoe hoog het moet, biassen helpt maar een heel klein beetje.

AART
3 juni 2007, 19:26
Ik vond mijn 120 W 5150 erg zacht vergeleken met mijn huidige mesa, die niet verder dan 3 kan maar daarna nog zeker VEEEEEEL harder gaat.

Powerball komt imo idd slechter door de mix dan andere amps.

Je moet hem goed instellen om jezelf te horen als je met meerdere gitaristen speelt.

Probleem had mij 5150 btw ook tov van de mesa, dus waarom een 5150 jouw PB eruit rost is me een raadsel.

Tho
3 juni 2007, 19:31
Ik vond mijn 120 W 5150 erg zacht vergeleken met mijn huidige mesa, die niet verder dan 3 kan maar daarna nog zeker VEEEEEEL harder gaat.

Powerball komt imo idd slechter door de mix dan andere amps.

Je moet hem goed instellen om jezelf te horen als je met meerdere gitaristen speelt.

Probleem had mij 5150 btw ook tov van de mesa, dus waarom een 5150 jouw PB eruit rost is me een raadsel.

Zou dat volume verschil ook met de humbuckers te maken kunnen hebben? jeroen speelt EMG passief en ik Seymour duncan passief (JB)

AART
3 juni 2007, 19:38
Zou dat volume verschil ook met de humbuckers te maken kunnen hebben? jeroen speelt EMG passief en ik Seymour duncan passief (JB)


Hmm, de passieve EMG's zijn niet zo erg midrijk zoals de actieve broertjes, dus ik denk niet dat dat echt veel uitmaakt. Probeer gewoon eens iets meer mids bij te draaien, dat zou voldoende moeten zijn, dat biassen en buisjes wisselen gaat echt niet zoveel uithalen als de midknop een stukje verder zetten.

Op mijn 5150 moest de midknop op 6 voor ik fatsoenlijk door de mix kwam, bij de powerball die ik teste was dat ook zoiets(net iets over 12 uur dacht ik).

Zonder band erbij zal het wat bonkerig klinken, maar in de band valt het lekker tussen de bas en de bekkens in.

Jimwoud
3 juni 2007, 19:44
Misschien dat je de sound rauwer krijgt door hem te boosten met een of ander pedaaltje. Misschien een clean booster(weinig gain op de versterker), want met een overdrive wordt je geluid alleen maar fijner/ gladder dacht ik.

interessander
3 juni 2007, 19:45
Ik denk dat met gain de humbuckers vooral de karakteristiek van de distortion anders maken, de emg heeft een hoge output maar niet enorm veel bas waardoor hij goed strak klinkt met palmmuten bijvoorbeeld.
En een sound waar veel mid in zit en die wat gedefinieerder is in het laag komt dan wat beter door de mix neem ik aan, zo hoor ik dat ook qua verschil tussen twee verschillende gitaren van mij, een met EMG en een met een dimarzio superdistortion.
Je zou de gain op je powerball eens terug kunnen draaien en er een tubescreamer(achtige) met de drive op 0 voor kunnen zetten.
Ik vind de voicing van de powerball sowieso niet erg duidelijk, ik heb ze live wel eens gehoord en vooral twee powerballs naast elkaar helpen niet voor de verstaanbaarheid van de riffs.

AART
3 juni 2007, 19:51
Ik denk dat met gain de humbuckers vooral de karakteristiek van de distortion anders maken, de emg heeft een hoge output maar niet enorm veel bas waardoor hij goed strak klinkt met palmmuten bijvoorbeeld.
En een sound waar veel mid in zit en die wat gedefinieerder is in het laag komt dan wat beter door de mix neem ik aan, zo hoor ik dat ook qua verschil tussen twee verschillende gitaren van mij, een met EMG en een met een dimarzio superdistortion.
Je zou de gain op je powerball eens terug kunnen draaien en er een tubescreamer(achtige) met de drive op 0 voor kunnen zetten.
Ik vind de voicing van de powerball sowieso niet erg duidelijk, ik heb ze live wel eens gehoord en vooral twee powerballs naast elkaar helpen niet voor de verstaanbaarheid van de riffs.


Hij had het over passieve EMG's, die hebben geen midboost zoals de actieve EMG's, dus dat gaat hier niet echt op volgens mij.

interessander
3 juni 2007, 19:56
Het zit zo in mn hoofd dat een EMG actief is dat ik er gewoon overheen las........
Toch lijkt me een tubescreamer er voor een goede test.

Tho
3 juni 2007, 20:59
M'n mid staat ook iets over 12. Ik ga er gewoon nog wat tijd in steken, verder ben ik bijzonder tevreden over de amp zelf, dus hij gaat sowieso de deur niet uit

jw009
3 juni 2007, 22:26
M'n mid staat ook iets over 12. Ik ga er gewoon nog wat tijd in steken, verder ben ik bijzonder tevreden over de amp zelf, dus hij gaat sowieso de deur niet uit


Ik zou idd ff wat meer met de instellingen kloten. Met andere buizen verander je echt niet de hele voicing van je versterker, het zal je zwaar tegen vallen hoe weinig het eigenlijk uit maakt.

Biassen vind ik al helemaal onzinnig, dit is beetje hype geweest volgens mij waar iedereen elkaar na lulde. Ik heb het bij mijn mesa gedaan, die vrij "koud" stond afgesteld. Met de biasmod was hij dus "warmer" afgesteld, maar verschil was er echt nauwelijks.

Misschien zou je eens een andere speaker cab kunnen proberen, dit vind ik al veel meer aan je sound doen dan buizen. V30's komen over het algemeen wel "in your face' over.

In ieder geval succes ermee !!

Soulflyhigh
3 juni 2007, 23:41
Volgens mij is dit topic een beetje een eigen leven gaan leiden. Tho heeft het probleem niet helemaal duidelijk omschreven. Dat volume verhaal dat maakt geen bal uit. Dat is gewoon een kwestie van een knop open draaien. Die 5150 gaat idd in het begin sneller harder dan een powerball that's it. Ik denk dat waar Tho zich zorgen over maakt van andere aard is. Het gaat er idd om dat hij vind dat hij zelf niet genoeg "door de mix" komt. Ik heb hierzelf geen problemen mee met m'n 5150 :)

gerrekat
4 juni 2007, 10:48
Zou dat volume verschil ook met de humbuckers te maken kunnen hebben? jeroen speelt EMG passief en ik Seymour duncan passief (JB)

Een JB heeft idd niet zo heel veel output, je hebt je PB toch niet in de mid open stand staan? op zichzelf klinkt dat heel erg goed maar in een bandmix vind ik dat die stand inderdaad niet zo erg goed door de bandmix komt. Ik zou mid focussed eens proberen een PU met meer mids zoals en DiMarzio X2N or Super Distortion dan zou je echt geen problemen moeten hebben zker niet in combinatie met V30 speakers. Ik heb jaren met een Powerball ni een bandsituatie gezeten en hij kwam beter door de mix dan mijn beide peaveys.

Rutger
4 juni 2007, 10:58
Een JB heeft van zichzelf al minder mids en een grotere dosis highs en lows. Daardoor komt je sound al minder lekker door de mix. Gecombineerd met een amp die ivm de 5150 minder 'priemend' is, is het logisch dat je het onderspit delft met die andere gitarist.

Ook mijn advies is: ga eerst ns met je instellingen rommelen: mids flink omhoog, beetje hoog erbij, wat laag eruit, etc.... Dat kan al veel uitmaken.

Ibanez RuleZ
4 juni 2007, 11:02
tho

Weinig mid klinkt zonder band heel erg metal en vet, maar zoals gerrekat inderdaad ook zegt: midden er bij. gitaristen zitten midden in het geluidsspectrum en als je dat wegknipt, val je weg tegen de bas en drums.

rauwer klinken met een powerball zit er niet in. ik heb verschillende PBs gehoord, maar de oversturing is glad, niet smerig, waardoor hij minder prominent hoorbaar is, hij valt niet op. enige manier om dat met de PB beter te doen is, blijft zoals gezegd midden erbij draaien, dan ga je jezelf horen. ga gewoon aan de knoppen draaien als je aan het oefenen bent en dan vooral de EQ

Harrald

caliban
4 juni 2007, 12:30
Vreemd ik heb een 5150 en een Powerball gehad en die gingen nochthans vrijwel even hard. Ik merkte wel dat bijv. een Marshall 800/900 of een Mesa Mark III/IV harder gingen dan de Powerball. Is een 5150 geen 120 watt trouwens? de XXX iig wel. speakerkasten maakt dan niet zoveel uit al zal een 4 x 12 wel iets meer "spreiding hebben". V30 speakers habben ook wat meer volume dan de meeste andere speakers.
Een XXX gaat naar mijn mening heel hard, niet zo hard als een mesa, maar toch veel harder als een jcm800 of een powerball. 5150 heb ik geen idee van.

robert-gitarist
4 juni 2007, 19:45
Thomas, je kunt ook eens met een EQ pedaal gaan lopen klooien ;) Daar mee kun je evt ook boosten.

gerrekat
5 juni 2007, 16:17
Een XXX gaat naar mijn mening heel hard, niet zo hard als een mesa, maar toch veel harder als een jcm800 of een powerball. 5150 heb ik geen idee van.

zelfs een 50 watt JCM 800 gaat harder dan een Powerball of 5150 of XXX, die dingen zijn zo waanzinnig luid da's niet normaal, dat is mijns inziens dan ook een van hun wienig kwaliteiten overigens. De Mesa's zijn ook walgelijk luidruchtig, helaas beperkt zich dat niet tot het volume maar ook ruisen en piepen ze ernorm veel. Ik heb jaren en XXX gehad maar die ging met zijn 120 watt zeker niet "harder" dan een 100 watt Powerball, qua volume zijn ze redelijk gelijkwaardig. Elke 100 watt buizenbak zou overigens volume zat moeten hebben voor welke situatie ook.....

Feit is dat mijn ENGL SE harder kan dan mijn ouwe Powerball, maar zoals eerde gezegd het gaat veel geljikmatiger dan bij de Mesa of marshall, die zjin na standje 3-4 ook uitgerangeerd, veel harder gaan ze dan niet meer, de ENGL wel.

Een MXR 10 band EQ in de loop van de Powerball doet overigens ook wonderen! ten eerste krijg je een enorme volume boost en kun je je mids de pan uit blazen, probleem is dat je op deze manier een giga asrsenaal aan tonen beschikbaar hebt waardoor het instellen zeer ingewikkeld/tijdrovend wordt. Het is wel de ziekste tone die ik ooit uit en amp gehoord heb! PB+MXR

Jimwoud
5 juni 2007, 16:22
Dus gaan ze allemaal hard zat.

Soulflyhigh
5 juni 2007, 16:57
Dat zeker! Het is alleen een voicing/ instellingen probleem

@ Tho
Ik begreep vanmiddag dat je een beter instelling hebt gevonden voor je Powerball. Ik ben benieuwd als we ze weer samen laten brullen of je dan van het probleem af bent

Tho
5 juni 2007, 17:25
Dat zeker! Het is alleen een voicing/ instellingen probleem

@ Tho
Ik begreep vanmiddag dat je een beter instelling hebt gevonden voor je Powerball. Ik ben benieuwd als we ze weer samen laten brullen of je dan van het probleem af bent

we gaan het zien we gaan het zien..

Toch blijft jou distortion een stuk doordringender, maar nogmaals, we gaan het zien

gerrekat
5 juni 2007, 19:15
ik geloof dat soulflyhigh EMG's gebruikt, en jij een JB, dat is een medium output passive....daar zit ook echt wel een verschil in....

Soulflyhigh
5 juni 2007, 19:38
ik geloof dat soulflyhigh EMG's gebruikt, en jij een JB, dat is een medium output passive....daar zit ook echt wel een verschil in....
Klopt het zijn wel de passieve versie. EMG HZ 4's geloof ik.