PDA

View Full Version : Een domme versterkervraagje...



Nobrain
2 juni 2007, 08:44
misschien een domme vraag van me,
Hoe komt dat een buizenversterker Harder klinkt dan een Solid State versterker?
Kan iemand mij dat haarfijn uitleggen?
want ik heb namelijk een weddenschap met iemand.

Cheers,
Nobrain

coony
2 juni 2007, 08:50
Er zijn meerdere redenen, maar 1 ervan is dat een buizenversterker bij enige procenten vervorming nog altijd clean klinkt, zelfs beter dan zonder vervorming. Op dat ogenblik heb je een typische 'warme' buizenklank. Omdat je de vervorming niet hoort maar ervaart als 'warmte' in je geluid betekent dat ook dat je volumeknop aardig wat verder open staat, en je dus ook meer volume hebt. Bij een SS-bak ga je die vervorming veel sneller horen en bovendien klinkt ze dan als vervorming, niet als een aangename warme cleane klank...
Daarnaast is een buizenversterker door z'n grote spanningen ook meer dynamisch en klinkt hij op een manier 'groter' dan een SS-bak.
en zo zijn er nog wel een paar redenen...

Koen

Powerchordschuiver
2 juni 2007, 08:59
Het zou ook te maken hebben met de lagere dempingsfactor van buizenamps t.o.v. transistoramps.
Dus de speakers worden minder in toom gehouden.
Maar ik ben geen electrotechneut, dus heren amptechs, schiet me niet af a.u.b. als dit niet waar is, slechts van horen zeggen...




"Als je wilt horen hoe Satan klaarkomt met de bruutste oerbrul ooit, beluister dan de track 'Goat Perversion' van Impaled Nazarene!"

Magic Bean
2 juni 2007, 10:15
Buizenamps hebben meer harmonische boventonen dan solidstate, dat is de reden dat ze veeeeel harder gaan, terwijl ze hetzelfde wattage nodig hebben.

pasqual
2 juni 2007, 23:05
ik heb zelf een fender performer 1000 en heb niet te klagen over een te kort aan volume, sterker nog; ik heb zelden een amp gehoord die ondanks zijn geringe afmeting zo'n goed geluid en volume produceert. zeker als je nagaat dat alleen in de voorversterker een lullig buisje zit. ik heb 'm vandaag weer opgehaald van reparatie ( breuk in de printplaat ) en 110,- euri voor betaald maar dat is ie waard. ik heb vorige week noodgedwongen op een leen-amp gerepeteerd. dit was een buizenbak, een music man van 100 watt met een hele kudde buizen erin. hij kon qua volume de vergelijking makkelijk aan maar qua geluid was het maar een onding. wat een pokke-sound!!! daar verwacht je toch meer van. ik wil hiermee maar zeggen dat een buizenversterker niet per definitie beter klinkt als een half-buizen of transistor. qua volume zal het wel kloppen.

groeten Pasqual.

schwalbe
3 juni 2007, 13:44
Buizenamps klinken harder omdat ze er gewoon meer power uitgooien: een 100 watt buizenamp kan er vervormd wel 200 watt uitgooien. Dat komt omdat het vermogen van versterkers wordt gemeten bij 1% harmonische vervorming; voorbij dat punt reageren transistor en buizenversterkers heel anders: daar waar de vervorming bij een buizenamp lineair stijgt, stijgt ze in een transistor amp exponentieel. Dat betekent dus dat een 100 watt transistorversterker niet echt meer dan 100 watt kan produceren (want de vervormingen stijgen heel snel naar 100%) en een buizenversterker dus wel.
Bovendien is het zo dat een buizenversterker die vervormd een boel compressie toevoegd (een buizenamp is dus technisch gezien minder dynamisch dan een transistorversterker in tegenstelling tot wat hierboven geschreven werd) en door compressie lijkt hij harder te gaan. Overigens compressed een overstuurde transistorversterker ook maar dat is niet echt bruikbaar omdat het dus net zoals de vervorming exponentieel toeneemt.
Verder is het over het algemeen zo dat omdat de meeste buizenversterkers zich in een hoger marktsegment bevinden dan de meeste transistorversterkers er betere en gevoeligere (sensitivity) speakers in zitten. Vaak is het verschil wel 3 db of meer; om die 3 db verschil weer goed te maken zou de versterker met de minst gevoelige speakers twee keer zoveel vermogen moeten hebben om even hard te gaan.