PDA

View Full Version : Zelfbouw buizen overdrive



Pagina's : [1] 2 3 4

guitarnijboer
1 juni 2007, 23:02
Tja, nou dit had dus een forumpje moeten worden van een zelf gebouwd en door lezers zelf na te bouwen buizenoverdrive, maar ik krijg met geen mogelijkheid de foto's op de site ondanks dat ik ze naar een vers gestart blog heb upgeload.

Toch gelukt!!!

Noid
1 juni 2007, 23:14
Tja, nou dit had dus een forumpje moeten worden van een zelf gebouwd en door lezers zelf na te bouwen buizenoverdrive, maar ik krijg met geen mogelijkheid de foto's op de site ondanks dat ik ze naar een vers gestart blog heb upgeload.

Gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken....

(Voor de moderators: haal dit dan maar weer weg.)
Dit klinkt heel interessant, een zelfbouw tube-overdrive. Kunnen we je helpen m.b.t. het zichtbaar maken van die foto's?

Hellsbellsnl
1 juni 2007, 23:16
Heej,

Even een accountje aanmaken op www.photobucket.com (http://www.photobucket.com)
daar je foto's uploaden.
dan onder aanklikken bij IMG code.
En dan plak je hem zo in je venstertje

guitarnijboer
1 juni 2007, 23:47
Ik ga aan de slag, bedankt HELLSBELLS !!

guitarnijboer
1 juni 2007, 23:57
verdamt noch mall, volgens mij gaat ie lukken!!

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007081.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007072.jpg

IMG]http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007074.jpg[/IMG]

guitarnijboer
2 juni 2007, 00:00
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007074.jpg

Nou dit is hem dan, in twee berichten anders past het niet. Dit is de dus de buitenkant.

Zoals te zien is op de foto's van de binnenkant is het hele ding point to point bedraad en in het kader van "dual core, do more!" voorzien van 2 texas instruments 4558P dual opamps. Het buisje is een 12AX7 en de uitgangsbuffer een 2SC1815. De printjes die je ziet zijn stukjes gaatjes print en dienen alleen voor de stevigheid. Het ontwerp is afgeleid van de Tube Driver (die ik op zichzelf een beetje teleurstellend vond klinken) gecombineerd met een Tube Screamer geinspireerd uitgangscirquit.

Het ding klinkt erg lekker. Met het blauwe vierkantje op de gaatjes print (instelpotmeter) kan de klank ingesteld worden. Hij kan van lekker spankelend crunschy tot en met vette distortion met een beetje compressie en lange sustain.

Frits van Mourik
2 juni 2007, 00:27
Godsamme, wat een rattenkoning! Ziet er spannend uit!
De aan/uit-schakelaar en de uitgang: in deel twee? :)

guitarnijboer
2 juni 2007, 01:08
De overdrive is uitvoerig getest en een half jaar live gebruikt door de 2e gitarist van mijn toenmalige band. Alles tot volle tevredenheid van geluidsmannen en medemuzikanten. De gitarist had een stage 160 transistorbak van Fender die echt tot leven kwam met dit ding.

Ik heb de overdrive gemaakt toen ik een paar jaar terug even werkloos was en mij verveelde en eerlijk is eerlijk: je moet er om hem zelf te bouwen wel even voor gaan zitten en behoorlijke soldeervaardigheden hebben. Alle componenten zijn direct met elkaar verbonden en geisoleerd met krimpkous wat lastig kan zijn voor een beginnende techneut. Dit was overigens noodzakelijk om alles in de betrekkelijk kleine behuizing te krijgen. (het is op de foto's niet geheel zichbaar maar er zittten behoorlijk wat onderdelen in)

Eerst heb ik alle gaten geboord en de potmeters, led, en chasisdelen geplaatst. De potmeters zijn precies zover uit elkaar geplaatst zodat de buisvoet er tussen vast gesoldeerd kan worden.

Laag voor laag soldeer je dan de componenten op de plek. Hier moet je goed over na denken en het ook liefst in een keer goed doen omdat je er later moeilijk bij kunt. Een grotere behuizing zou dit gemakkelijker maken en ook plaats bieden voor een footswitsh, maar zoals gezegd was ik werkloos en kon ik mij alleen een kleine goedkope behuizing veroorloven.

Als voeding gebruik ik een 14,5 V gestabiliseerde voeding. deze kocht ik bij een kringloop winkel. Natuurlijk werkt hij ook op 12 V voeding maar dan moet je 1 weerstand aanpassen, dit zal ik aangeven als ik het schema post. belangrijk is dat de voeding gestabiliseerd is en 160 mA kan leveren.

Ik zal het schema even uittekenen en maandag in scannen op mijn werk zodat ik het hier op het forum kan zetten. Ik hoop dat er mensen zijn die het interessant vinden en er misschien zelfs zelf een gaan bouwen.

guitarnijboer
2 juni 2007, 01:20
Godsamme, wat een rattenkoning! Ziet er spannend uit!
De aan/uit-schakelaar en de uitgang: in deel twee? :)

Ja het is een hoop gekronkel, maar dan heb je ook wat... :)

De uitgang is waar op de foto de plug in zit en zit op de foto van de binnenkant verstopt onder de componenten en draden. Voor een schakelaar was in deze behuizing geen plek.

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007075.jpg

@hellsbells: bedankt man! Kan ik eindelijk foto's plaatsen!!!!

G.G.
2 juni 2007, 08:21
Fantastisch. Mag ik je mailen als ik vragen heb met betrekking tot mijn buizen preampprojectje (ook hier te vinden)?

guitarnijboer
2 juni 2007, 11:00
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/02062007099.jpg

Om hem zelf te maken hoef je natuurlijk niet ingewikkeld met krimpkous aan de slag: in een grotere behuizing kun je ook wel een experimenteerprintje kwijt. Je kunt dan ook in plaats van een instel potmeter een gewone potmeter gebruiken om de klank continu in te kunnen stellen dat geeft weer wat extra mogelijkheden, evenals een footswitch. Maar goed in mijn behuizing was daar dus gewoonweg allemaal geen plaats voor. Ik vond het aan de andere kant ook wel leuk en uitdagend om alles in de beperkte ruimte geprutst te krijgen!! Men verwacht niet dat er ook nog een buis in kan zitten, todat ze voelen dat ie warm wordt :)

Ik hoop dat het schema leesbaar is, ik post zo nog wat detail foto's

guitarnijboer
2 juni 2007, 11:03
voeding:
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/02062007102.jpg

buffer en gaincirquit:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/02062007103.jpg

Uitgangscirquit level en shape

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/02062007104.jpg

bert k
2 juni 2007, 13:14
Gaaf hoor, leuk projekt.

Hoe zit het met de warmte? Wordt het niet te heet, of heb je er nog iets van koelgaatjes inzitten?

guitarnijboer
2 juni 2007, 14:26
Nee, er zitten geen gaatjes in en hij wordt ook niet te heet, de behuizing wordt hooguit wat warm. De enige warmteontwikkeling is van de gloeidraaden, er is vanwege de laagspanning geen anodedissipatie. Vrijwel alle elektronika onderdelen kunnen gemakkelijk een temperatuur van rond de 40 - 45 graden aan en warmer dan dat wordt ie zeker niet.

Valoosj
2 juni 2007, 15:19
ziet er vet uit. heb je ook wat soundsamples?
ik ben nog steeds op zoek naar een vette overdrive, en hem zelf bouwen in natuurlijk een leuke optie.

ik ken niets van zo'n schema's , maar staan alle waarden enz erin? dan kan mijn pa het wel ff vertalen voor me :D

Dirk_Hendrik
2 juni 2007, 16:08
Ik zou de 1 k weerstand aan de uitganng van IC2 vervangen door een condensator ;) De opamp's uitgang staat daar nu onnodig DC te compenseren.

Verder,
Nice one! Mooie mix tussen een tubescreamer en een tubedriver!

guitarnijboer
2 juni 2007, 23:26
ziet er vet uit. heb je ook wat soundsamples?
ik ben nog steeds op zoek naar een vette overdrive, en hem zelf bouwen in natuurlijk een leuke optie.

ik ken niets van zo'n schema's , maar staan alle waarden enz erin? dan kan mijn pa het wel ff vertalen voor me :D

Alle waarden staan er bij en eventuele vragen kun je gewoon stellen. Soundsamples? Als iemand mij kan vertellen hoe ik die dan weer op het forum krijg, ga ik even wat opnemen..... Computeraplicatietechnisch ben ik meer van de gaten dan van de kaas. :chicken:

guitarnijboer
2 juni 2007, 23:56
Ik zou de 1 k weerstand aan de uitganng van IC2 vervangen door een condensator ;) De opamp's uitgang staat daar nu onnodig DC te compenseren.

Verder,
Nice one! Mooie mix tussen een tubescreamer en een tubedriver!

Dirk: Bedankt voor je reactie!! Een mooi compliment temeer omdat je erg thuis bent in de pedalenwereld.

Ik zie wat je bedoeld met die 1K weerstand.... Toch was dit wel de bedoeling.
Het is een directe koppeling waarbij de gelijkspanning op pen 7 (samen met het signaal) direct op pen 3 komt en er daarmee voor zorgt dat die tweede opamp goed ingesteld staat. De LV aansluiting op pen 3 is dus overbodig en perongeluk teveel opgetekend.... En dat terwijl ik mijn tekening nog wel een paar keer had nagelopen... goed gezien!

Valoosj
3 juni 2007, 10:12
Alle waarden staan er bij en eventuele vragen kun je gewoon stellen. Soundsamples? Als iemand mij kan vertellen hoe ik die dan weer op het forum krijg, ga ik even wat opnemen..... Computeraplicatietechnisch ben ik meer van de gaten dan van de kaas. :chicken:

je hebt duidelijk een digitaal fototoestel? daar kan je waarschijnlijk ook filmpjes mee opnemen. gebruik die gewoon. richt je lens op je pedaal als je zelf niet in beeld wil ;) op je photobucket account kan je ook filmpjes uploaden. daar staat die optie net boven de uploadzone. op dezelfde manier dat je dan foto's hier neerzet doe je dat dan met je filmpje. dan kan je ook ineens aan je knoppen draaien, en zien wij hoe hij ingesteld staat.

de waarden staan inderdaad overal bij, maar nogal vrij wazig. ik ga het nog eens bekijken met de loep als ik thuis ben :D

guitarnijboer
3 juni 2007, 12:14
Dat was een goed idee van jou VALOOSJ, er zit nu alleen wel een soort van slisssss doorheen hoorde ik, die er niet is als ik de video rechtstreeks van mijn comuter afspeel, Hmmm Ik zal nog eens kijken of het beter kan. Je hoort de slisss ook bijhet cleane stukje zonder de overdrive en ligt dus niet aan de overdrive. Het geluid zal we LoFi zijn op photoBucket.

Ik heb deze link weggehaald omdat het niet echt klonk. In het volgende berichtje staat een linkje naar youtube. Dat klinkt wel!!

It shook me!!

Eerst een sukje met lage gain daarna de gain open voor een solotje tenslotte even een paar akkoordjes clean ter referentie ...

Gebruikte spullen:

Nokia N70
London City versterker
4 X 12 kast met G12-65 speakers
Jeff Beck pickup van Duncan.

guitarnijboer
3 juni 2007, 13:46
Vergeet die photobucketvideo maar... ik heb het geupload naar you tube, dat is betere shit!!! Jetst zonder slissssss.....

Klik hier (http://www.youtube.com/watch?v=rDYTMlRLWM8)

Pretty cool, al zeg ik het zelf 8-)

jasper159
3 juni 2007, 14:15
Vergeet die photobucketvideo maar... ik heb het geupload naar you tube, dat is betere shit!!! Jetst zonder slissssss.....

Klik hier (http://www.youtube.com/watch?v=rDYTMlRLWM8)

Pretty cool, al zeg ik het zelf 8-)


Nu wil ik ook een tubescreamer :(
En khad mezelf nog zo voorgenomen om voorlopig geen pedalen meer te kopen...






Bedankt hoor :sneaky:

Met je perfecte pedaal...

guitarnijboer
3 juni 2007, 14:29
[QUOTE=jasper159]Nu wil ik ook een tubescreamer :(
En khad mezelf nog zo voorgenomen om voorlopig geen pedalen meer te kopen...


Bedankt hoor :sneaky:

Met je perfecte pedaal...

[QUOTE]


Dit pedaal is niet te koop, maar is een zelf gemaakte en verzonnen combinatie van tube screamer en tube driver. Je hoeft hem dus niet te kopen, maar kunt hem gewoon zelf nabouwen!!

geen dank! :p

jasper159
3 juni 2007, 14:31
Nu wil ik ook een tubescreamer :(
En khad mezelf nog zo voorgenomen om voorlopig geen pedalen meer te kopen...


Bedankt hoor :sneaky:

Met je perfecte pedaal...




Dit pedaal is niet te koop, maar is een zelf gemaakte en verzonnen combinatie van tube screamer en tube driver. Je hoeft hem dus niet te kopen, maar kunt hem gewoon zelf nabouwen!!

geen dank! :p

En wat kost zoiets dan uiteindelijk ? :)

guitarnijboer
3 juni 2007, 15:03
En wat kost zoiets dan uiteindelijk ? :)

Lastig te zeggen ik had al een hoop onderdelen liggen.... Het buisje en de behuizing zijn het duurst, de rest valt wel mee.

Ik schat ongeveer rond de 50 a 60 Euro, in de uitvoering die ik heb gemaakt.
Dat is incl. buisje en behuizing. Natuurlijk moet je dan ook nog een 12V gestabiliseerde adaptor hebben, maar die knip je gewoon van je zusjes portable DVD speler :) Als je geen zusje hebt kosten ze los ook maar een tientje trouwens.... Voorwaarde is wel dat je een beetje handig bent natuurlijk, het is niet het meest gemakkelijke zelfbouwproject.

EpiCenturiesAWAy
3 juni 2007, 15:16
DAMN! sounds VERRRRRY nice!

Zo'n pedaal zouden ik en m'n LC nog wel lusten!!

T

Dirk_Hendrik
3 juni 2007, 15:17
Ik zie wat je bedoeld met die 1K weerstand.... Toch was dit wel de bedoeling.
Het is een directe koppeling waarbij de gelijkspanning op pen 7 (samen met het signaal) direct op pen 3 komt en er daarmee voor zorgt dat die tweede opamp goed ingesteld staat.

Je bedoelt dus dat die 10k weerstand naar LV weg is? Dan heb ik idd niks te mekkeren ;)

jasper159
3 juni 2007, 15:17
Lastig te zeggen ik had al een hoop onderdelen liggen.... Het buisje en de behuizing zijn het duurst, de rest valt wel mee.

Ik schat ongeveer rond de 50 a 60 Euro, in de uitvoering die ik heb gemaakt.
Dat is incl. buisje en behuizing. Natuurlijk moet je dan ook nog een 12V gestabiliseerde adaptor hebben, maar die knip je gewoon van je zusjes portable DVD speler :) Als je geen zusje hebt kosten ze los ook maar een tientje trouwens.... Voorwaarde is wel dat je een beetje handig bent natuurlijk, het is niet het meest gemakkelijke zelfbouwproject.

Tja, dat laatste zou wel eens een probleem kunnen zijn..
Maarja, deze zomer een hele zomer om me wat meer te verdiepen erin. :)

guitarnijboer
3 juni 2007, 15:34
Je bedoelt dus dat die 10k weerstand naar LV weg is? Dan heb ik idd niks te mekkeren ;)

bedankt nog!

Ja ik vergis me wel eens met tekenen, zo moet de weerstand aan IC1 die naar de LV gaat (naast de 27p condensator) natuurlijk 1M zijn i.p.v. 1K. Anders zou de ingangsimpendantie veel te laag zijn.

.... maar dit is dan ook het laatste tekenfoutje wat ik kan vinden. :)

Hoe vind je hem klinken?

Valoosj
3 juni 2007, 16:58
euhm, euhm, die ga ik gewoon MAKEN!!

klinkt ongelofelijk goed. heb je dat plannetje toevallig wat groter? want ik kan het niet zo goed lezen. zou je der ook eventueel ergens een indicatie kunnen in geven waar de schakelaar juist moet? ik ben een leek op electronica gebied, maar met goede aanwijzingen lukt het me meestal wel.

je zei ook nog iets van andere potmeters erin steken? wat haalde dat juist uit?

hugo123
3 juni 2007, 20:00
Ja, zou je dat nog kunnen verduidelijken? Hij klinkt geweldig!!! Die ga ik ook maken!

hugo

Jimwoud
3 juni 2007, 20:12
@guitarnijboer: Ik denk als je netjes layoutjes(+ schema) maakt dat je ze zo voor een kratje bier kunt verkopen, hehe

Klinkt erg lekker inderdaad dat ding

guitarnijboer
3 juni 2007, 20:59
Ik zal even een nette versie van het schema tekenen met wat aanwijzingen voor het bouwen....

Leuk om te horen dat het geluid in de smaak valt!!

Valoosj
3 juni 2007, 21:03
Ik zal even een nette versie van het schema tekenen met wat aanwijzingen voor het bouwen....

Leuk om te horen dat het geluid in de smaak valt!!


Dankuwel! dat zou echt zalig zijn. :cooler:
als je van Antwerpen bent, of er eens komt, laat t weten, dan gaan we r ene pakke. (een pint he ;))

Negative K3 fan
3 juni 2007, 21:22
leuk filmpje richard!! dat ding klinkt inderdaad erg goed

Dirk_Hendrik
3 juni 2007, 21:46
Hoe vind je hem klinken?

Lekkah!!!!!

hugo123
3 juni 2007, 21:58
Ik zal even een nette versie van het schema tekenen met wat aanwijzingen voor het bouwen....

Leuk om te horen dat het geluid in de smaak valt!!
Heel erg bedankt! zou je er gelijk in kunnen tekenen waar de (TB) switch zou moeten komen?


hugo

Dirk_Hendrik
3 juni 2007, 22:15
Heel erg bedankt! zou je er gelijk in kunnen tekenen waar de (TB) switch zou moeten komen?
hugo

Is het met zo'n vraag geen strak plan om het nog even iets éénvoudiger te houden ;)

@ Richard,
Is er een reden voor om de tone control een trimpot te maken? (en kom nou niet met ruimtegebrek. Dan moet ik je plagen en ouwe foto's opzoeken en dat (palgen)wil ik helemaal niet! :D)

En los daarvan stond ik te kijken van je schematekenstijl. Ik zou je iets moeten laten zien van wat ik een jaar of 12 geleden tekende... wedden dat je eerste reactie iets in de strekking van "hé, dat schema heb ik getekend!" gaat zijn. Heel lekker leesbaar dus.

Jimwoud
3 juni 2007, 22:21
Is het met zo'n vraag geen strak plan om het nog even iets éénvoudiger te houden ;)
Ik dacht ook al, er zijn veel ingewikkeldere dingen in dat ontwerp dan een TB switch.

Valoosj
3 juni 2007, 23:11
Ik kan dit al niet lezen, maar een simpelder plan , dan hoort daar ook eens een legende bij. maar die moet mijn pa maar maken :D

Begrijp ik het nu verkeerd, of komt er nog een derde draaiknop bij om de toon te regelen? hoe wordt die dan nu geregeld? ik las iets van een blauw vierkant, maar dat is toch niet af te stellen?

een switch en een tone pot zou hier inderdaad heel mooi zijn. hoe moeilijk het plan ook is, het is blijkbaar te bedraden. maar ik ga het wel op een printje doen denk ik. dit kan wel eens de overdrive zijn waar ik al een hele tijd naar zoek...


edit: is het ook mogenlijk om het met een weerstandje extra de 12V om te zetten naar 9V? of zou dit dan ook effect hebben op de klank. Newbie-Question, I know :) maar ik zie het echt zitten om dit ding ineen te steken. dan is een van die dagen deze vakantie eens gevuld met iets anders dan leren voor mn herexamen, of werken voor geld om dit te betalen :D

Negative K3 fan
3 juni 2007, 23:25
tja die spanning is al behoorlijk laag voor wat een 12ax7 aankan, is het geen idee om op een of andere manier (voltage doubler??) de spanning juist wat op te schroeven?

guitarnijboer
3 juni 2007, 23:54
Is het met zo'n vraag geen strak plan om het nog even iets éénvoudiger te houden ;)

@ Richard,
Is er een reden voor om de tone control een trimpot te maken? (en kom nou niet met ruimtegebrek. Dan moet ik je plagen en ouwe foto's opzoeken en dat (palgen)wil ik helemaal niet! :D)



@ Dirk: Het is toch echt ruimtegebrek vrees ik... dus begin maar vast met plagen dan. :) Het kastje is maar 3 cm hoog dus waar de led, contra's jacks, potmeters, buisje en elco's zitten, past er niets meer onder of boven. Ik had vanaf de start misschien kleinere potmeters kunnen nemen, maar het ontwerp is tijdens het bouwen geevolueerd so to speak en toen was het al te laat. Niet alle onderdelen zijn op de foto's te zien.

@ VALOOSJ: Het blauwe vierkantje = een instelpotmeter maar dan een gesloten type.

@ NEGK3: Een cascade werkt alleen met een AC voeding. Er zijn wel IC's die spanning kunnen verhogen, maar je moet dan erg oppassen voor hoogfrequent storing.... Je kunt het natuurlijk proberen, ik had er nog niet aan gedacht. (aanv:) Je kunt er ook niet een te hoge spanning op zetten, kijk maar hoe de schakeling rond de buis is. Hij werkt meer als clipper.

Valoosj
4 juni 2007, 00:04
ok, maar op het plan dat je gaat maken, daar komt een 3e gewone pot op om de toon te regelen vermoed ik? en een schakelaar? :D die kan handiger zijn dan je jack te moeten versteken ;)

ik wacht echt in spanning af.

klein vraagje nog, licht de tube op als de pedaal aanstaat? ik ga die misschien buiten de behuizing onder een roostertje ofzo steken, en licht zou dan wel echt gaaf zijn

Negative K3 fan
4 juni 2007, 00:37
preamp buisjes gloeien niet echt heel hard, je zou er een ledje achter moeten zetten voor spectaculaire visuals

guitarnijboer
4 juni 2007, 00:55
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007107.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007110.jpg

Nou ik hoop dat dit beter te volgen is. Het spreekt voor zich dat alle punten die een zelfde teken of code hebben met elkaar verbonden moeten worden. (U1,U2, LV, X en Massa). Voor de 'shape' potmeter zou ik inderdaad een gewone potmeter gebruiken, je kunt dan het karakter van het effect gemakkelijk aanpassen aan de gitaar en gebruikte versterker.

Alle condensatoren zijn film condensatoren behalve die waar een 'p' achter staat = ceramisch en waar een spanning bij staat = elco. Alle waarden zijn in microfarad.

Bijvoorbeeld: .1 = 0,1 microfarad = 100 nanofarad;
Bijvoorbeeld: 1 = 1 microfarad;
Bijvoorbeeld: 0.047 = 0,047 microfarad = 47 nanofarad.
etc.

De weerstanden zijn koolfilmweerstanden en 1/2 watt.
De waarden zijn als volgt aangegeven:
220 = 220 ohm
1K = 1000 ohm
3K3 = 3300 ohm
68K = 68000 ohm
1M = 1000K = 1000000 ohm
etc.

Speeddemon
4 juni 2007, 01:09
Klinkt idd verrekte lekker! :hippie:

Ik begin zelf één dezer dagen aan een Marshall Bluesbreaker MKI clone, ben benieuwd hoe buis-achtig die klinkt. Afgaande op de soundsample van www.tonefrenzy.com en verscheide HC reviews, zou dat wel goed moeten komen.

guitarnijboer
4 juni 2007, 01:43
Tips voor het bouwen:

Bij het gebruik van metalen chassisdelen (in- en uitgang) krijgen deze massa via de behuizing en moeten niet appart nog eens aan de massa verbonden worden.

Sluit bij de ingang de schakellip aan de massa van het chasisdeel. Sluit bij de uitgang de laatste 10K weerstand rechtstreeks aan het chassisdeel.

Niet alle buisjes werken even goed op laagspanning. Dit heeft te maken met het gebruikte plaatmateriaal en de mechanische bouw van de buis. Buisjes van EI met die 'smoothplates' oude phillips/mullard etc. werken redelijk goed. Amerikaanse types het allerbest. Chinese en sovtek's kun je vergeten.
Er kan ook een ECC82 in, de goedkoopste van EI doet het goed.... Gain is dan wel minder natuurlijk....

Het ingangscircuit is hoogohmig en gevoelig voor microfonie. Gebruik voor de eerste condensator (0,047) eentje van goede kwaliteit en houdt de bedrading zo kort en mogelijk.

De draad met 2 driehoekjes in de voeding is de gloeidraad van de buis. Pen 4 zit aan de + 12,5 V pen 5 aan de massa. Pen 9 wordt niet aangesloten.

Succes met bouwen!!

G.G.
4 juni 2007, 09:13
Wow...., wat een geluid...... Als mijn buizen preampje maar half zo goed gaat klinken ben ik al tevreden.

hugo123
4 juni 2007, 12:05
Ik ben echt niet goed in elektronica Dus zou iemand alsjeblieft kunnen verduidelijken hhoe het zit met die footswitch?


hugo

guitarnijboer
4 juni 2007, 12:16
Ja de switch komt nog, maar werd me gister te laat.... Misschien zelfs wel met een spannende LED die van groen naar rood gaat als je hem aanzet....WOW!! :p

Valoosj
4 juni 2007, 12:16
de potmeter voor de shape moet een gewone zijn, wat mag ik daaronder verstaan? lin of log? en welk waarde? of is dat die lin 20K dat op een 'normale' potmeter slaat?

:D het is maar dat ik het een beetje juist doe.

de footswitch blijf voor mij ook een vraag. ik moet dringend eens meer kennis hiervan opdoen.

ik heb gisteren gemerkt dat er veel buisjes te koop zijn bij tonefactory, enige voorkeur? ik vond de jouwe wel lekker scheure, maar er zijn meerdere 12AX7 tubes


edit: we hebben blijkbaar tegelijk gepost. negeer mijn vraag over de switch maar ;)

guitarnijboer
4 juni 2007, 20:25
Een snel een aantal buizen getest, voor een iedereen die zich afvraagt: maar welke dan?

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007111.jpg

1 Stromberg Carlson 12AX7 Zat er in op de video, nuf said!
2 EI ECC82 Klinkt heel erg super goed, iets minder gain maar dan zet je dus de gainknop wat verder open, geen probleem. Deze zou ik er in doen!!! (ga ik er misschien wel in doen)
3 RFT ECC83 Klinkt ook zeer goed, met meer gain als de vorige natuurlijk en erg gedefinieerd, niet meer nieuw verkrijgbaar.
4 Electro Harmonics 12AX7Best goed, vooral als je van smooth houdt. Mij iets te weinig in het hoog en teveel oemph in het laagmid.
5 Mullard ECC83Fantastisch! Ook erg glad maar dan wel met voldoende hoog en geen oemph. Helaas niet meer verkrijgbaar en iets microfonisch wat hem minder geschikt maakt.
6 Philips ECC83Klinkt erg gedefinieerd en transparant, het zou een hele goeie zijn maar het uitgangs volume van het pedaal daalt een stukje. (Kan zijn dat deze gewoon niet zo best meer is natuurlijk)
7 Sovtek 12AX7LPSSommigen zouden het een 'rauwe' sound noemen, ik vindt het wat krasserig! Zeker niet de slechtste, maar niet voor mij.
8 EI ECC83Meer bas, minder definitie, krasje in het hoog en verzuipt in de gain. Maar niet doen dus.
9 Ruby Tubes ECC83Zelfde als de vorige maar net op alle punten nog iets beroerder.
10 Sovtek 12AX7WAErg weinig gain, laag volume, klote geluid.
11 JJ ECC83Het geluid wat je krijgt als je een akkoord aanslaat nadat je net je versterker hebt uitgezet. Kgrgrgrgg: waardeloos!

Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen opschrijven dat je de ECC82 van EI moet kopen, maar ik heb natuurlijk niet voor niets alles getest... ;)
Voordeel van de ECC82 is dat je overdrive minder gevoelig is voor storing terwijl je ruim voldoende meer dan je nodig hebt aan gain overhoud.

Dus.

Valoosj
4 juni 2007, 21:36
nice, very nice.

mij hoef je niet meer te overtuigen, deze wordt gebouwd. als ik weet waar de switcht moet :D
de led ga ik achter het lampje steken, hopen dat dit een graaf effect geeft als ik hem dan aanzet. (is het mogelijk om 3 lampjes parallel erin te steken?

en om jouw moeite toch niet zomaar in vain te late gaan, heb je een logo ofzo, of guitarnijboer ofzo op een coole manier geschreven? dan zet ik die als decal op mn pedaal, en als mensen dan vragen wat ik gebruik, stuur ik ze wel naar jou ;)
en anders is het gewoon een eerbetoon

Hellsbellsnl
4 juni 2007, 21:47
:???: :???: :???: :???:
Waarom heb ik niet beter opgelet tijdens mijn natuurunde/electro lessen.
snap er geen jota van,van die schema's
erg jammer,zou best wat in elkaar willen fröbelen.
Maare......
Is zoiets in elkaar hobbyboppen nu ook prijstechnisch veel interesanter dan een goede tube screamer kopen of gaat het mer om het individuele geluid wat je eruit krijgt??

Valoosj
4 juni 2007, 22:04
dit is geen gewone tubescreamer zoals je mss gelezen hebt, en het is een lampenoverdrive. IMO is dat beter (net zoals de overdrive uit een lampenhead beter is dan een boss pedaaltje) en je kan zelf de lamp vervangen, zoals in vorige post van guitarnijboer staat. lijkt me pakken interessanter dan een tubescreamer, die je trouwens meer kost

guitarnijboer
4 juni 2007, 22:33
Nu dan, een footswitch:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007119.jpg

Natuurlijk niet weer het hele schema opnieuw getekend, alleen dat wat je nodig hebt. Lettertjes met elkaar verbinden zoals aangegeven en.... Hopla, trappen maar!

Voor de duidelijkheid nog even zo'n switch in het eggie:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/SW1049.jpg

Pennummers zijn als volgt:

1 4 7
2 5 8
3 6 9

Succes er mee!!

Oh ja, er staat nog een speciaal stukje voor VALOOSJ bij. 3 leds in serie gebruikt minder stroom :p

Valoosj
4 juni 2007, 22:36
hehe merci :D

en een logo van jou om erop te kladden?

Valoosj
4 juni 2007, 22:37
ik volg wel niet direct hoe het allemaal in mekaar past :???:

edit: dat stukje speciaal voor mij dan, waar moet dat ergens tussen?
en welk teken is die schakelaar? is dat het middenste spul , links van het speciaal voor mij gemaakt stukje?

Hellsbellsnl
4 juni 2007, 22:41
I snep er geen ass van.
En toch vindt ik het superinteresant op de een of andere manier.

Valoosj
4 juni 2007, 22:43
ok, het begint te komen, maar boven de switch staat 2m2, das wss een weerstand, maar wat is die stippelijn die naar boven gaat, en dan eindigt met een dikke horizontale streep?

SimonS
4 juni 2007, 22:46
is het wel zo'n goed idee om dit ding in elkaar te flanzen, Valoosj? zo te lezen gaat dat nogal problematisch worden...

Valoosj
4 juni 2007, 22:47
is het wel zo'n goed idee om dit ding in elkaar te flanzen, Valoosj? zo te lezen gaat dat nogal problematisch worden...

Trial and Error. ik moet het ooit leren. en mn pa kan dit alles wel lezen. hij zal me wel eens een legende maken, dat ik doorheb wat een weerstand is, en wat een capacitor enz... heb al een simpele switch gemaakt, binnenkort een buffertje, dit wordt voor deze zomer een mooi tijdverdrijf

guitarnijboer
4 juni 2007, 22:59
ik volg wel niet direct hoe het allemaal in mekaar past :???:

edit: dat stukje speciaal voor mij dan, waar moet dat ergens tussen?
en welk teken is die schakelaar? is dat het middenste spul , links van het speciaal voor mij gemaakt stukje?

1.
Dat stukje van jou is i.p.v. de dubbele LED in de voeding. Waar eerst in het originele schema een LED en een weerstandje zaten komt nu: 3 Leds in serie met een weerstand + een Led met weerstand naar punt L op de schakelaar.

2.
Het ding in het midden is de schakelaar (zo wordt schematisch het binnenwerk getekend) De stippellijn in het midden stelt de as voor die de schakelaar bediend. Druk je nu denkbeeldig op het zwarte blokje boven op de stippellijn dan moet je je voorstellen dat de 3 schuin getekende contacten mee bewegen. Contact 2 schakelt dan van 1 naar 3;
5 van 4 naar 6;
8 van 7 naar 9.

Het zijn dus 3 schakelaars die je in een keer bediend.

De nummers in het schema komen overeen met de nummering onder de foto van de schakelaar.

Ik heb uitsluitend een klein stukje voeding, klein stukje van het ingangscrcuit en een klein stukje van het uitgangscircuit getekend. Dit is voldoende om te zien waar je de schakelaar er tussen moet hangen.

Ik denk niet dat ik het duidelijker kan uitleggen......

Valoosj
4 juni 2007, 23:09
ok ik snap het :)

nu nog een logo van jou krijge om erop te plakken, en de stukken bestelle :D

Einzeln
5 juni 2007, 09:03
Een snel een aantal buizen getest, voor een iedereen die zich afvraagt: maar welke dan?

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007111.jpg

1 Stromberg Carlson 12AX7 Zat er in op de video, nuf said!
2 EI ECC82 Klinkt heel erg super goed, iets minder gain maar dan zet je dus de gainknop wat verder open, geen probleem. Deze zou ik er in doen!!! (ga ik er misschien wel in doen)
3 RFT ECC83 Klinkt ook zeer goed, met meer gain als de vorige natuurlijk en erg gedefinieerd, niet meer nieuw verkrijgbaar.
4 Electro Harmonics 12AX7Best goed, vooral als je van smooth houdt. Mij iets te weinig in het hoog en teveel oemph in het laagmid.
5 Mullard ECC83Fantastisch! Ook erg glad maar dan wel met voldoende hoog en geen oemph. Helaas niet meer verkrijgbaar en iets microfonisch wat hem minder geschikt maakt.
6 Philips ECC83Klinkt erg gedefinieerd en transparant, het zou een hele goeie zijn maar het uitgangs volume van het pedaal daalt een stukje. (Kan zijn dat deze gewoon niet zo best meer is natuurlijk)
7 Sovtek 12AX7LPSSommigen zouden het een 'rauwe' sound noemen, ik vindt het wat krasserig! Zeker niet de slechtste, maar niet voor mij.
8 EI ECC83Meer bas, minder definitie, krasje in het hoog en verzuipt in de gain. Maar niet doen dus.
9 Ruby Tubes ECC83Zelfde als de vorige maar net op alle punten nog iets beroerder.
10 Sovtek 12AX7WAErg weinig gain, laag volume, klote geluid.
11 JJ ECC83Het geluid wat je krijgt als je een akkoord aanslaat nadat je net je versterker hebt uitgezet. Kgrgrgrgg: waardeloos!

Ik had natuurlijk ook gewoon kunnen opschrijven dat je de ECC82 van EI moet kopen, maar ik heb natuurlijk niet voor niets alles getest... ;)
Voordeel van de ECC82 is dat je overdrive minder gevoelig is voor storing terwijl je ruim voldoende meer dan je nodig hebt aan gain overhoud.

Dus.

Moet ik dit lezen als een test bij dit pedaal? Of durf je deze uitspraken in zijn algemeenheid te doen?

SimonS
5 juni 2007, 09:48
omdat de buis in zijn pedaal op erg lage voltages werkt en sommige buizen dat wel goed oppikken en anderen niet, lijkt mij die niet in zijn algemeenheid bedoeld.

guitarnijboer
5 juni 2007, 10:14
omdat de buis in zijn pedaal op erg lage voltages werkt en sommige buizen dat wel goed oppikken en anderen niet, lijkt mij die niet in zijn algemeenheid bedoeld.

Het klopt wat SimonS zegt, geld alleen voor dit pedaal, hoewel bepaalde eigenschappen overeenkomen met normaal gebruik op hogere voltages.

Ik moet trouwens nog iets rectificeren:

Ik heb de buizen gister snel getest met de gain ver open. De ECC82 klinkt dan erg goed, echter met de gain verder dicht voor de chrunchy sound gaat ie wat korrelig en droog klinken ontdekte ik bij uitgebreider testen. Toch maar een RFT of Mullard dan.....

Het beste is gewoon wat oude buisjes kopen en zelf kijken wat je lekker vindt. NOS vindt ik denk ik het fijnst... 8-)

Valoosj
5 juni 2007, 10:30
die 2 buisjes die je nu zegt zijn niet meer nieuw te krijgen, waar vind jij ze dan nog?

die er op het filmpje inzit scheurt toch ook lekker.

welk logo mag er nu op je pedaal komen als ik hem bouw? :D


edit: http://www.thetubestore.com/rsdecc83.html

guitarnijboer
5 juni 2007, 10:54
Sommige oudjes zijn nog wel te krijgen als je zoekt de zogenaamde NOS....

Oude radio's, sloop versterkers etc.


Ook goed: RCA, GE, Valvo, telefunken, Mazda etc etc.

Kijk eens op MP bij audio>buizenversterkers......

Ik zal even een serie NOS buizen uitgebreid testen binnenkort, waaronder ook Valvo, miniwatt etc...

Valoosj
5 juni 2007, 11:00
die in mijn vorige post zijn toch degene die je zei dat goed waren? en op ebay heb ik er nog enkele gevonden. maar het kost me wel meteen 30 euro voor 1 buisje

AutoStatic
5 juni 2007, 11:02
Hé Valoosj, ik wil je echt niet ontmoedigen hoor of je afvallen, maar een tijdje terug was je bezig met een AB boxje en daar had je al tientallen vragen over de meest simpele dingen. En als ik zo jouw vragen tot nu toe al lees werk je niet volgens de trial en error methode maar vraag je echt alles wat maar los en vast zit. En om dan aan een best ingewikkeld apparaat als een buizen overdrive te gaan beginnen.... Volgens mij gaat guitarnijboer helemaal gek van je worden ;)

@guitarnijboer, ziet er gaaf uit, zo even youtube checken.

Kim Wilson
5 juni 2007, 11:03
die in mijn vorige post zijn toch degene die je zei dat goed waren? en op ebay heb ik er nog enkele gevonden. maar het kost me wel meteen 30 euro voor 1 buisje
Dan kun je je afvragen hoeveel beter die zijn t.o.v. nieuw te krijgen buisjes voor de helft of minder, en hoeveel je daarvan merkt in een live setting. Het is maar net hoeveel het je waard is.

Nu is gain wel vrij doorslaggevend voor het door de mix prikken...

Valoosj
5 juni 2007, 11:05
ja, ik heb al door dat ik blijkbaar veel vragen stel. ik zal trachten me in te houden, maar we zijn hier toch om dingen te leren? of hebben jullie goede sites ofzo waar ik de vaak gestelde vragen (die bijna altijd van mij komen hier :D) al kan vinden?

ik wil er wel meer van leren van pedalen bouwen, maar ik heb nog niet veel nuttig gevonden waar de nodige uitleg stond

Kim Wilson
5 juni 2007, 11:06
http://www.tonefactory.nl/shop2/faq.php

Dirk_Hendrik
5 juni 2007, 11:24
Dit soort buisjes scoor je dus.... op de rommelmarkt. Een paar ouwe Philips, telefunken of Blaupunkt radio's en ze beginnen t komen... ;)

Jimwoud
5 juni 2007, 11:40
ik wil er wel meer van leren van pedalen bouwen, maar ik heb nog niet veel nuttig gevonden waar de nodige uitleg stond

Ik zou eerst eens beginnen met een pedaaltje van musikding of newtone, daar zit een goede handleiding bij(vooral bij die van newtone, staat online). Zo ben ik ook begonnen, dan kun je ook de layout naast het schema houden en leren hoe het werkt, wat overigens niet makkelijk is.

AutoStatic
5 juni 2007, 12:05
Yeah, cool filmpie. Klinkt goed zelfs al staat de boel niet zo hard. Mooie Plexi LC ook. Hoe klinkt het pedaal met open akkoorden als ie wat meer openstaat?

G.G.
5 juni 2007, 12:12
Ik zou eerst eens beginnen met een pedaaltje van musikding of newtone, daar zit een goede handleiding bij(vooral bij die van newtone, staat online). Zo ben ik ook begonnen, dan kun je ook de layout naast het schema houden en leren hoe het werkt, wat overigens niet makkelijk is.

Valoosj: zo ben ik nu ook aan het leren. Binnenkort van mijn kant een topicje waarin ik al mijn te maken blunders zal posten, ter lering en vermaak.

Fuzz, met daarnaast een buizen preamp van Musikding (fuzz zit al in het doosje, nu het buizengedeelte nog, en dan een paar mooie cremekleurige chickenheadknoppen:

http://img365.imageshack.us/img365/1546/p1000523du9.jpg

guitarnijboer
5 juni 2007, 12:24
die in mijn vorige post zijn toch degene die je zei dat goed waren? en op ebay heb ik er nog enkele gevonden. maar het kost me wel meteen 30 euro voor 1 buisje

Ja die is goed... RFT

Ze zijn er wel goedkoper maar je moet er even tegenaan lopen. RFT werd ook weer onder andere merken verkocht die niet zo bekend zijn, dus ook veel goedkoper maar dezelfde bouw en kwaliteit. Ben alleen de naam vergeten Zaerex of zoiets, groene opdruk.

Het hoeven ook geen nieuwe ongebruikte (New Old Stock) te zijn, de door mij geteste oude buizen zijn allemaal gebruikte.

hugo123
5 juni 2007, 12:26
Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je ook nog een benodigtheden lijstje kunnen maken dan kan ik controleren of ik alleas wel goed heb.


hugo

Valoosj
5 juni 2007, 16:05
Valoosj: zo ben ik nu ook aan het leren. Binnenkort van mijn kant een topicje waarin ik al mijn te maken blunders zal posten, ter lering en vermaak.

Fuzz, met daarnaast een buizen preamp van Musikding (fuzz zit al in het doosje, nu het buizengedeelte nog, en dan een paar mooie cremekleurige chickenheadknoppen:

http://img365.imageshack.us/img365/1546/p1000523du9.jpg

ik ben bezig met simpeler dingen. mijn bestelling van musikding is aangekomen, dus een buffer en AB boxje worden gemaakt in een rustige periode (na mijn exames mss best :D)

als ik dit plan van guitarnijboer volg, dan kan ik toch niet veel misdoen, behalve iets verkeerd zetten of solderen natuurlijk.

guitarnijboer
5 juni 2007, 18:49
Dit soort buisjes scoor je dus.... op de rommelmarkt. Een paar ouwe Philips, telefunken of Blaupunkt radio's en ze beginnen t komen... ;)

Precies! Zo pak je dat aan... En je oma hoorde immers toch al niet te best meer...slopen die radio! :p

Probeer ook eens oude omroep en HiFi versterkers. Daar zit zo een heel zootje ECC tjes in, maar met stof en versterker er om heen gaan ze voor weinig.....

Ik zou overigens eerst het pedaal bouwen en testen met een buisje wat je hebt liggen.... Alleen JJ en standaard sovtek werken echt niet goed, bij de rest van de buizen doet het pedaal het wel ok maar is het meer een kwestie van sound. Als je pedaal af en werkend is zou ik mij pas bezig houden met welk buisje je erin wilt zetten. Beetje zonde om op zoek te gaan naar het 'perfecte' buisje zonder zeker te weten of je het pedaal uberhaupt in elkaar krijgt.

hugo123
5 juni 2007, 19:33
Ik heb even rondgekeken en bij de plaatselijke elektronica boer verkopen ze geen buisjes dus ik wou het maar kopen op newtone onl;ine. <Maar ik heb nog een paar vragen betreft het buisje is dit buisje goed?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=69&products_id=349

en moet daar danzo'n socket bij?

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=69&products_id=629

guitarnijboer
5 juni 2007, 19:47
Ik heb even rondgekeken en bij de plaatselijke elektronica boer verkopen ze geen buisjes dus ik wou het maar kopen op newtone onl;ine. <Maar ik heb nog een paar vragen betreft het buisje is dit buisje goed?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=69&products_id=349

en moet daar danzo'n socket bij?

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=69&products_id=629

Eh, ja dat buisje werkt nu juist precies als een van de weinigen absoluut niet zoals in mijn testbericht te lezen valt. Grappenmaker! :D

Dan zou ik deze doen: EH 12AX7 (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_3&products_id=915) OF SOVTEK12AX7LPS (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_5&products_id=944)

Buisvoetje is prima, zijn er ook zonder kapje maar als je ruimte genoeg hebt: zo blijft de buis stevig op de plek!

Goeiemorguh
5 juni 2007, 19:51
Dat is een JJ buisje en die werken dus (blijkbaar) vreselijk slecht! Staat in de post boven je geschreven btw :roll:

guitarnijboer, ik heb tot nu toe niet al te veel beste dingen gehoord over dergelijke starved plate projecten (tube driver, shaka tube, ruby tuby etc). Zou dit te maken hebben met het feit dat er vooral JJ's en Sovteks worden gebruikt? Want blijkbaar zijn die vreselijk in zo'n project en doen de andere buisjes het veel en veel beter :p

Ik ga is kijken of er met wat aanpassingen (clean kanaal bijv.) en een lm386 hier een leuk practice ampje van te maken is :P

Mooi project man! :rockon:

hugo123
5 juni 2007, 19:54
Maar waar zijn die andere merken dan te verkrijgen? Shit de radiomarkt is net geweest, daar hadden ze het vast wel na ja, is er ook nog een online winkel?


hugo

Dirk_Hendrik
5 juni 2007, 20:07
ik heb tot nu toe niet al te veel beste dingen gehoord over dergelijke starved plate projecten (tube driver, shaka tube, ruby tuby etc). Zou dit te maken hebben met het feit dat er vooral JJ's en Sovteks worden gebruikt?

Je gaat het je inderdaad afvragen. Ik heb in het verleden onterecht vreselijk afgegeven op de Kampo tubedriver clone die ze bij de Conrad verkochten. Ouwe philips miniwatt er in en het werd al een stuk beter. Zo was ik jaren terug ook al eens bezig met een soortgelijk project als dit met een JJ er in. Met een Telefunken had ik een amplitude van 10 volt. Met die JJ maar 2....

guitarnijboer
5 juni 2007, 20:12
Maar waar zijn die andere merken dan te verkrijgen? Shit de radiomarkt is net geweest, daar hadden ze het vast wel na ja, is er ook nog een online winkel?


hugo

Zonder teveel reclame te maken.... verelec.com, tonefactory, etc.

Ik maak even 2 opnames met 1 x electroharmonics 12ax7 en 1 x Sovtek 12ax7LPS

Kun je kiezen wat je mooi vindt.

hugo123
5 juni 2007, 20:36
Heel erg bedankt dan bestel ik de spullen en dan.........






duim voor me!



hugo

Valoosj
5 juni 2007, 21:44
RFT is a German brand. The RFT ECC83 / 12AX7 is a durable tube with very low microphonics. The RFT ECC83 is well known as a fantastic hard rock "crunch" tube in Marshalls, Mesa-Boogies, and similar amps. They are slightly darker sounding than many other 12AX7/ECC83 tubes.

dit overtuigt me wel. maar de prijs hiervan is te hoog zoals je zei. weet je de naam al terug van de goedkopere versie van dit, die toch net hetzelfde was?

hugo123
5 juni 2007, 21:47
@guitarnijboer: Zou je mij alleeen nog even kunnen verteleen(naast dat buizen reviewtje) wat voor IC's je gebruikt hebt. Ik zie namelijk 2 keer IC 1 en 2 keer IC 2 wat voor'n IC's zijn dat?


hugo

guitarnijboer
5 juni 2007, 21:50
Dat is een JJ buisje en die werken dus (blijkbaar) vreselijk slecht! Staat in de post boven je geschreven btw :roll:

guitarnijboer, ik heb tot nu toe niet al te veel beste dingen gehoord over dergelijke starved plate projecten (tube driver, shaka tube, ruby tuby etc). Zou dit te maken hebben met het feit dat er vooral JJ's en Sovteks worden gebruikt? Want blijkbaar zijn die vreselijk in zo'n project en doen de andere buisjes het veel en veel beter :p


Mooi project man! :rockon:

Ja de buisjes zullen zeker een rol spelen, maar mijn schema verschilt ook op erg veel punten van een tube driver. Het buisje heeft bij mij een wat andere functie en fungeert eigenlijk meer als buizendiodeclipper. Het rooster van triode 2 zit in mijn schema zoals je ziet aan de +. Daarnaast zorgt de active electronica na de buis er voor dat de uitgangsimpedantie laag is en niet variabel. (in tegenstelling tot de TubeDriver dus waar die hoog is en varieert) De active tone regeling (gejat van Ibanez TS net als de uitgangsbuffer) werkt ook anders dan de tonestack in de Tube Driver en de freqentie compensatie en filters zijn ook anders.

guitarnijboer
5 juni 2007, 21:59
@guitarnijboer: Zou je mij alleeen nog even kunnen verteleen(naast dat buizen reviewtje) wat voor IC's je gebruikt hebt. Ik zie namelijk 2 keer IC 1 en 2 keer IC 2 wat voor'n IC's zijn dat?


hugo

Je ziet 1 x IC1 en 1X IC2

Beide IC's zijn de 4558 Dit zijn dual opamps. (JRC4558D, RC4558P, of nieuwere)

Er zitten dus 2 van die driehoekjes in een behuizing (vandaar dat de nummering doorloopt: het ene driehoekje 1,2,3 het andere driehoekje 5,6,7 gezellig samen in 1 doosje)

guitarnijboer
5 juni 2007, 22:12
Videotjes:

Eerst de eerdere video met amerikaanse buis:

12AX7 Stromberg Carlson (http://www.youtube.com/watch?v=rDYTMlRLWM8)



Dan een videotje van eerst de 12AX7EH en daarna de Sovtek 12AX7 LPS:
(bij de eerste akkoorden moest de sovtek nog even opwarmen)

Electro Harmonics / Sovtek (http://www.youtube.com/watch?v=DMP90WqohJw)



Tenslotte een videotje van de Philips Miniwatt Ecc83:
(Het radiotje bij grootmoeders is niet meer veilig)

Philips Miniwatt (http://www.youtube.com/watch?v=9_cHqEfUmXM)

Mitch
5 juni 2007, 22:15
In de eerste plaats: heerlijk klinkende drive. Wel jammer dat het filmpje niet laat horen hoe de klank is zonder effect, maar op zich: veelbelovend !

Over de buisjes: ik heb in mijn Tube King (ook starved plate) verschillende buisjes getest en dat gaf ook behoorlijk grote verschillen in zowel klank als gain. Uiteindelijk de onbekende buis zonder enig opschrift laten zitten: vetste sound !
Het effect in V1 van amps is wel een stuk groter, daar heb ik ook een berg van getest. Voor de geïnteresseerden heb ik daar (van wat ik niet meer ga gebruiken) van te koop staan. RFT's vraag ik géén 30E voor :D

hugo123
5 juni 2007, 22:17
Je ziet 1 x IC1 en 1X IC2

Beide IC's zijn de 4558 Dit zijn dual opamps. (JRC4558D, RC4558P, of nieuwere)

Er zitten dus 2 van die driehoekjes in een behuizing (vandaar dat de nummering doorloopt: het ene driehoekje 1,2,3 het andere driehoekje 5,6,7 gezellig samen in 1 doosje)


Dus als ik het goed begrijp zijn het dus 2 IC's met 7 polen en als we het Tube Driver circuit nemen dan moet dus tussen pool 1 en pool 6 een condesator en een weerstand komen. Sorry voor de vragen maar ik ben maar 12.

Dirk_Hendrik
5 juni 2007, 22:20
hugo,


Wat betreft je componentenvraag,
www.newtone-online.nl (http://www.newtone-online.nl)

En nog een keer,
Begin alsjeblieft met iets simpelers om ervaring op te doen! Dit project is m.i. nog écht te hoog gegrepen!

Valoosj
5 juni 2007, 22:22
In de eerste plaats: heerlijk klinkende drive. Wel jammer dat het filmpje niet laat horen hoe de klank is zonder effect, maar op zich: veelbelovend !

Over de buisjes: ik heb in mijn Tube King (ook starved plate) verschillende buisjes getest en dat gaf ook behoorlijk grote verschillen in zowel klank als gain. Uiteindelijk de onbekende buis zonder enig opschrift laten zitten: vetste sound !
Het effect in V1 van amps is wel een stuk groter, daar heb ik ook een berg van getest. Voor de geïnteresseerden heb ik daar (van wat ik niet meer ga gebruiken) van te koop staan. RFT's vraag ik géén 30E voor :D

dan bestel ik bij deze zo 1 RFT'tje... kijk maar in je PM!

is het bij deze overdrive niet handiger om hem op een printje te solderen?

hugo123
5 juni 2007, 22:23
Ik wil het toch proberen i9k heb een paar vrienden die heel goed in elektronica zijn en het gaat echyt lukken ik ga voor het laatste buisje de sovtek. (En ik heb al eens eerder pedaaltjes gebouwd)


hugo

guitarnijboer
5 juni 2007, 22:34
Dus als ik het goed begrijp zijn het dus 2 IC's met 7 polen en als we het Tube Driver circuit nemen dan moet dus tussen pool 1 en pool 6 een condesator en een weerstand komen. Sorry voor de vragen maar ik ben maar 12.

Kijk eens naar het schema van mij Hugo. (aantal pagina's terug)
Rechts bovenin staat het IC getekend. Ik tel acht pootjes. Er boven staat IC1 / IC2 er onder het type 4558.

Dus: 2 IC's van het type 4558 elk met 8 pootjes.

Het pootje 8 van beide IC's zitten aan de + het pootje 4 van beide IC's zitten aan de massa. Zo krijgen de IC's dus stroom en kunnen ze hun werk doen.

De rest van de pootjes zijn in en uitgangen. Hier gaat het signaal doorheen en wordt, afhankelijk van de schakeling meer of minder versterkt.

guitarnijboer
5 juni 2007, 22:39
In de eerste plaats: heerlijk klinkende drive. Wel jammer dat het filmpje niet laat horen hoe de klank is zonder effect, maar op zich: veelbelovend !



Hallo Mitch, in de eerste video haal ik het effect er op het eind tussen uit en hoor je de cleane versterker...... aan alles is gedacht! :p

Valoosj
5 juni 2007, 22:50
ik heb al te veel vragen gesteld om nog antwoord te krijge vermoed ik :D;)

guitarnijboer
5 juni 2007, 23:04
dan bestel ik bij deze zo 1 RFT'tje... kijk maar in je PM!

is het bij deze overdrive niet handiger om hem op een printje te solderen?

Het maken van prints vereist specifieke inzichten zeker als schakelingen gevoelig zijn.

Jimwoud
5 juni 2007, 23:16
Misschien leuk, weet niet of het werkt:

Tonestack toevoegen ala Big Daddy van Newtone:

klik voor beschrijving, ergens onderdaan(pdf) (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneBigDaddy.pdf)

Goeiemorguh
5 juni 2007, 23:25
Guitarnijboer, hoe werkt dat clippen met de buisjes dan precies? Is het net zoals bij een diode dat ie vanaf een bepaald voltage het signaal afkapt? Het 1e deel werkt toch wel 'normaal'?

Sorry voor al de vragen hoor maar ik ben altijd geintereseerd in hoe dingen werken enzow :P

BTW, op welke setting heb je de tone control in de clips?

guitarnijboer
6 juni 2007, 00:11
Guitarnijboer, hoe werkt dat clippen met de buisjes dan precies? Is het net zoals bij een diode dat ie vanaf een bepaald voltage het signaal afkapt? Het 1e deel werkt toch wel 'normaal'?

Sorry voor al de vragen hoor maar ik ben altijd geintereseerd in hoe dingen werken enzow :P

BTW, op welke setting heb je de tone control in de clips?

Het clippen werkt inderdaad net zoiets als bij twee dioden maar met dit verschil:

- Bij de gain vrijwel dicht wordt de sinus niet afgekapt.
- Bij lage gain kapt ie 1 kant af en de andere niet terwijl de amplitudes ongeveer gelijk blijven. Je hebt dan een halve sinus met een halve blok spanning.
- Wordt de gain verder open gedraaid dan kapt de andere helft van de sinus ook geleidelijk af en neemt de amplitude van beide helften toe.
- Hoe verder de gain wordt open gezet hoe symetrischer het afkappen wordt. Tegelijkertijd wordt dan met het verder opendraaien van de gain de blokspanning meer samengeknepen en ontstaat er een soort compressie effect.

Het verloop is dus van a-symetrische clipping naar (bijna) symetrische clipping met een soort van natuurlijke compressie. Probeer dat maar eens met diodes!!



De tone control staat iets rechts van de helft, tussen 12 en 1 uur zeg maar.

Goeiemorguh
6 juni 2007, 08:11
Klinkt vet :p mijn idee was eigenlijk om een switch toe te voegen die de gain van de 2e opamp veel lager zet zodat er dan een reeks clean/crunch settings te regelen zijn met de pot. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik er een stompbox van maak of een practice amp (met een paar mods en een 386).

Maar eerst mn tentamens nog voordat ik weer aan de DIY ga.

cas121
6 juni 2007, 10:37
Te gek!

Dit klinkt echt precies naar wat ik zoek, helaas ben ik qua soldeerwerk nooit verder gekomen dan potmeters en elementen vervangen...

Is er niet iemand geinteresseerd in het maken van een kleine serie van die dingen voor een goeie vegoeding? Ik zou er zo 2 afnemen!

wowawiewa I like!

B_2_the_a
6 juni 2007, 12:17
Valoosj: zo ben ik nu ook aan het leren. Binnenkort van mijn kant een topicje waarin ik al mijn te maken blunders zal posten, ter lering en vermaak.

Fuzz, met daarnaast een buizen preamp van Musikding (fuzz zit al in het doosje, nu het buizengedeelte nog, en dan een paar mooie cremekleurige chickenheadknoppen:

http://img365.imageshack.us/img365/1546/p1000523du9.jpg


ik zou wel opletten met dat buizen preampje naast de fuzz,
aangezien dat een reverse polarity is... en je buizen preamp zeerwaarschijnlijk niet

Nashville6120
6 juni 2007, 16:20
proficiat gitaarnijboer, een pedaal waar je echt trots op mag zijn! Een zeer aangenaam geluid, echt vet!

@ hugo
Ik volg Dirk Hendrik volledig..
Weet je eigelijk wel wat bv een condensator is en wat die doet? Heb je een idee van het spanningsverloop bij een circuit waar énkel een bron, een condensator en een weerstand in zitten?

G.G.
6 juni 2007, 16:35
ik zou wel opletten met dat buizen preampje naast de fuzz,
aangezien dat een reverse polarity is... en je buizen preamp zeerwaarschijnlijk niet

Zijn beide totaal gescheiden, ook de voeding. Beiden een in en out zodat met een patchcable-tje de volgorde te bepalen is.

Maar da's nogal off-topic.

Zodra ik met de ingewikkelde dingen aan de slag ga open ik wel een topic.

B_2_the_a
6 juni 2007, 16:37
Zijn beide totaal gescheiden, ook de voeding. Beiden een in en out zodat met een patchcable-tje de volgorde te bepalen is.

Maar da's nogal off-topic.

Zodra ik met de ingewikkelde dingen aan de slag ga open ik wel een topic.

mooi mooi :D

guitarnijboer
6 juni 2007, 16:45
Dank je wel WIMVR, CAS121, GOEDEMORGUH en de rest voor de reacties. Altijd leuk om te horen.

@WIMVR: Het is inderdaad niet de meest eenvoudige overdrive om na te maken en ik denk dat je gelijk hebt dat je enige kennis van zaken moet hebben om hem na te bouwen.

Natuurlijk kun je gewoon het schema volgen en jezelf erop vertrouwen dat je alles in een keer goed in elkaar zet, maar als je je toch ergens vergist hebt wordt het denk ik lastig om het zelf op te lossen als je niet weet hoe de schakeling werkt en wat de functie en werking van de afzonderlijke componenten is.

Er zit geen layout bij, je moet kleurcodes kennen, je moet goed kunnen solderen, noem maar op.

Niet om mensen te ontmoedigen trouwens hoor, maar werk in ieder geval heeel zorgvuldig!

:)

B_2_the_a
6 juni 2007, 16:51
Dank je wel WIMVR, CAS121, GOEDEMORGUH en de rest voor de reacties. Altijd leuk om te horen.

@WIMVR: Het is inderdaad niet de meest eenvoudige overdrive om na te maken en ik denk dat je gelijk hebt dat je enige kennis van zaken moet hebben om hem na te bouwen.

Natuurlijk kun je gewoon het schema volgen en jezelf erop vertrouwen dat je alles in een keer goed in elkaar zet, maar als je je toch ergens vergist hebt wordt het denk ik lastig om het zelf op te lossen als je niet weet hoe de schakeling werkt en wat de functie en werking van de afzonderlijke componenten is.

Er zit geen layout bij, je moet kleurcodes kennen, je moet goed kunnen solderen, noem maar op.

Niet om mensen te ontmoedigen trouwens hoor, maar werk in ieder geval heeel zorgvuldig!

:)


waarom niet gewoon op printplaat gedaan ? Ik wordt altijd beetje eng van p2p

Valoosj
6 juni 2007, 16:54
voor ik hem ga bouwen zal ik ook wel eens opzoeken wat welke component doet. en een legende van al die tekentjes, want dat heb ik niet geleerd bij fysica...

guitarnijboer
6 juni 2007, 17:20
waarom niet gewoon op printplaat gedaan ? Ik wordt altijd beetje eng van p2p

Ik hou wel van een beetje spanning!! :seriousf:

Ik heb gewoon de spullen niet om een printje te maken, zo simpel is het eigenlijk...

@VALOOSJ: Ik bedoel het niet lullig hoor! En je hebt natuurlijk altijd je pa nog toch? Je hoeft nu ook weer geen raketgeleerde te zijn, maar een beetje begrijpen van hoe en wat kan erg helpen. Vrijwel alles kun je wel vinden op het internet trouwens.

B_2_the_a
6 juni 2007, 17:32
Ik hou wel van een beetje spanning!! :seriousf:

Ik heb gewoon de spullen niet om een printje te maken, zo simpel is het eigenlijk...

@VALOOSJ: Ik bedoel het niet lullig hoor! En je hebt natuurlijk altijd je pa nog toch? Je hoeft nu ook weer geen raketgeleerde te zijn, maar een beetje begrijpen van hoe en wat kan erg helpen. Vrijwel alles kun je wel vinden op het internet trouwens.

Het bouwen van effectpedalen is helemaal niet moeilijk, gewoon goed lezen voordat je begint en er is maar 1 manier om het echt te leren:
trial & error..

Maar nijboer, waarom printplaat maken? gewoon perfboard! gebruik het altijd (gebruik m'n ets spullen nooit)

Valoosj
6 juni 2007, 17:53
ik heb zo'n plaatje met gaatjes in. en horizontaal zijn de lijnen verbonden met een of ander metaal. dit is toch een printplaatje bij mijn weten? en perfbord is dan zonder dat metaal erop voor zover ik weet.

Ik heb inderdaad mijn pa nog, maar als ik het plannetje kan lezen, dan zie ik niet echt in wat er fout kan gaan.
ik vind het wel vreemd bij je IC's dat je die in 2 stukken tekent, is dat gewoon om het overzichtelijker te maken?

wat is nu het makkelijkst, alles op print, of beter point to point en es af en toe met een draadje?

en waar blijft je logo? :D

hugo123
6 juni 2007, 18:09
Ik weet het, ik weet het.... maar met zulke dingen vertrouw ik mezelf compleet en ik heb een schema ik wil eerst het gewoon op een printje solderen en het daarna in een doosje stoppen, bedankt voor alle reacties maar ik ga het echt serieus proberen.


hugo

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:12
ik heb zo'n plaatje met gaatjes in. en horizontaal zijn de lijnen verbonden met een of ander metaal. dit is toch een printplaatje bij mijn weten? en perfbord is dan zonder dat metaal erop voor zover ik weet.

Ik heb inderdaad mijn pa nog, maar als ik het plannetje kan lezen, dan zie ik niet echt in wat er fout kan gaan.
ik vind het wel vreemd bij je IC's dat je die in 2 stukken tekent, is dat gewoon om het overzichtelijker te maken?

wat is nu het makkelijkst, alles op print, of beter point to point en es af en toe met een draadje?

en waar blijft je logo? :D

Het zijn 2 (DUAL) verschilversterkers (OPerational AMPlifiers) in een behuizing. Voor het schema is het inderdaad overzichtelijker om de afzonderlijke versterkers appart te tekenen en in de voeding aan te geven hoe de spanning aangesloten wordt op het IC. Net als dat gedaan wordt bij dubbeltriodes in schema's van buizenversterkers, de afzonderlijke triode wordt dan ook appart getekend terwijl ze in een behuizing zitten en daar wordt dan de gloeidraad aansluiting in de voeding aangegeven.

Van die expirimenteer printjes (die je ook hebt met afzonderlijke eilandjes) kan ik voor mezelf de meerwaarde niet zien. Ook omdat je toch alles nog aan de achterkant p2p moet verbinden. Misschien dat het voor een ander meer overzicht geeft, en je kunt natuurlijk gemakkelijker wat veranderen.

hugo123
6 juni 2007, 18:15
Nu dan, een footswitch:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007119.jpg

Natuurlijk niet weer het hele schema opnieuw getekend, alleen dat wat je nodig hebt. Lettertjes met elkaar verbinden zoals aangegeven en.... Hopla, trappen maar!

Voor de duidelijkheid nog even zo'n switch in het eggie:

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/SW1049.jpg

Pennummers zijn als volgt:

1 4 7
2 5 8
3 6 9

Succes er mee!!

Oh ja, er staat nog een speciaal stukje voor VALOOSJ bij. 3 leds in serie gebruikt minder stroom :p
Ik heb voor meelf een schema uitgetekend met de footswitch erin, en ik wou in plaats van 2 led's (zoals op het schema van jou) een tweekleurige led gebruikemn die van groen(effect uitgeschakeld) naar rood (effect ingeschakeld) gaat.


hugo

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:15
Ik weet het, ik weet het.... maar met zulke dingen vertrouw ik mezelf compleet en ik heb een schema ik wil eerst het gewoon op een printje solderen en het daarna in een doosje stoppen, bedankt voor alle reacties maar ik ga het echt serieus proberen.


hugo

Zeker doen! Het zijn ook maar gewoon een paar gedachten van mij die je wel of niet naast je neer kunt leggen. Ik wil je nergens van afhouden hoor! :stop:

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:19
Ik heb voor meelf een schema uitgetekend met de footswitch erin, en ik wou in plaats van 2 led's (zoals op het schema van jou) een tweekleurige led gebruikemn die van groen(effect uitgeschakeld) naar rood (effect ingeschakeld) gaat.


hugo

Dat deed ie toch al min of meer? De twee kleuren LED gaat in mijn schema van groen naar oranje. (dat circeltje om de 2 leds betekend 2 leds in 1 behuizing = twee kleuren led dus) Als beide LEDs branden is die oranje, brand alleen de groene............................... dan is die dus groen.

Maar als jij meer van rood bent........'t is jou feestje.

hugo123
6 juni 2007, 18:22
Ooh sorry ik dacht dat dat 2 led's waren mijn schuld sorry

hugo

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:24
Ooh sorry ik dacht dat dat 2 led's waren mijn schuld sorry

hugo

Geen nood, van vragen leer je.

Valoosj
6 juni 2007, 18:24
ok, dit gaat lukken zei mn pa. enige vraag die hij had: hoe staat die ECB?

als je dat nog kon verduidelijken moest hij niet zijn boek gaan zoeken hoe die weer moet staan

hugo123
6 juni 2007, 18:35
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007107.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007110.jpg



Het zal vast aan mij liggen maar ik zie toch echt 2 keer IC 1 staan en 2 keer IC2 staan, want als het niet zo is, waarom staat boven aan bij het ledje dan ook nopg een IC1 en IC2 en ook nog eens de pootjes?
En zit u1 nou vast aan u2 of niet

hugo

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:36
ok, dit gaat lukken zei mn pa. enige vraag die hij had: hoe staat die ECB?

als je dat nog kon verduidelijken moest hij niet zijn boek gaan zoeken hoe die weer moet staan

De transistor heeft een platte en een ronde kant zoals op de tekening. Kijk je nu naar de transistor met de pootjes naar je toe en de platte kant rechts, dan is het:

bovenste pootje de Collector
middelste pootje de Emittor
Het onderste pootje de Basis

In het schema is de bovenste aansluiting naar U1 de collector, de aansluiting met het pijltje is de emittor en de aansluiting waar het signaal op binnenkomt (vanaf de level knop) de basis.

Dit gaat lukken, ik weet het zeker.....

Valoosj
6 juni 2007, 18:42
dus op de tekening is het CBE als je van boven naar onder gaat?

ik ga ook het stuk met de leds even opnieuw tekenen een dezer, want met het stukje dat je speciaal voor mij gedaan hebt zit ik met een led die van kleur wijzigt. dit hoeft voor mij niet.

waar ik op doelde was 3 leds (die ik plaats onder het buisje, dat buiten de behuizing komt) en die 3 leds gaan aan als de overdrive aan staat, en uit als ik hem uit zet. verder hoef ik geen leds meer. dus ik zal zelf even trachten dat te tekenen morgen

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:44
Het zal vast aan mij liggen maar ik zie toch echt 2 keer IC 1 staan en 2 keer IC2 staan, want als het niet zo is, waarom staat boven aan bij het ledje dan ook nopg een IC1 en IC2 en ook nog eens de pootjes?
En zit u1 nou vast aan u2 of niet

hugo

Onder 2 opamps staat IC1 en onder de 2 andere IC2. Dit om aan te geven dat de betreffende opamp zich in het eerste dan wel het tweede IC bevind.

Duidelijker was wellicht geweest: IC1a, IC1b IC2a, IC2b of zoiets maar goed.

In de voeding staat weer IC1 en IC2 met pennummers 4 en 8. Hiermee geef ik aan hoe de voeding van de 2 IC's wordt aangelegd.

Namelijk tussen pen 8 (+) en pen 4 (massa)

guitarnijboer
6 juni 2007, 18:47
dus op de tekening is het CBE als je van boven naar onder gaat?

ik ga ook het stuk met de leds even opnieuw tekenen een dezer, want met het stukje dat je speciaal voor mij gedaan hebt zit ik met een led die van kleur wijzigt. dit hoeft voor mij niet.

waar ik op doelde was 3 leds (die ik plaats onder het buisje, dat buiten de behuizing komt) en die 3 leds gaan aan als de overdrive aan staat, en uit als ik hem uit zet. verder hoef ik geen leds meer. dus ik zal zelf even trachten dat te tekenen morgen

In het stukje van jou zit geen 2 kleuren led. Alleen 3 leds die continu branden en daarnaast 1 led die aangeeft of het effect aanstaat.

Valoosj
6 juni 2007, 18:53
excuus, ik had die L bij de schakelaar niet gezien. ik merkte eerst die andere 2 op. en dacht niet aan een mogelijke derde.

als ik die 3 leds wil laten verwisselen met de schakelaar, dan moet ik gewoon na de weerstand die verbinden aan de L aan de schakelaar. die massa mag dan gewoon weg zeker?


t lijkt wel vragenuurtje :D

guitarnijboer
6 juni 2007, 19:07
excuus, ik had die L bij de schakelaar niet gezien. ik merkte eerst die andere 2 op. en dacht niet aan een mogelijke derde.

als ik die 3 leds wil laten verwisselen met de schakelaar, dan moet ik gewoon na de weerstand die verbinden aan de L aan de schakelaar. die massa mag dan gewoon weg zeker?


t lijkt wel vragenuurtje :D

Ja gewoon die 680 ohm aan L. Ik dacht alleen dat het wel leuk was een continu lichtspektakel met los daarven een indicatie LED.

Valoosj
6 juni 2007, 19:11
dat heeft ook zijn voordelen, maar zijn die leds dan na een jaar niet dood, vanwege teveel overuren ;)?

ahja , ff over die buis. in een van je filmpjes moest die nog opwarmen. stel nu dat ik in een nummer pas na 4 minuten mijn overdrive aanzet, moet die buis dan ook opwarmen? of doet die dat vanaf dat ik de pedaal inplug?
want het lijkt me nogal vervelend als je vaak van clean naar overdrive wisselt, dat telkens je buis moet opwarmen

ik denk echt dat dit de laatste voorbereidende vraag is :D

hugo123
6 juni 2007, 19:41
Bedankt ik wist niet dat dat voor de voeding geldt eigenlijk had ik ook beter moeten nadenken want toen ik het zo zag, zag ik het meteen! Bedankt!


hugo

Goeiemorguh
6 juni 2007, 20:58
Valoosj, zolang het effect aangesloten staat op de 12v blijft de buis warm.

Guitarnijboer, in wat voor behuizing heb je em eigenlijk gebouwd? Een hammond BB?

guitarnijboer
6 juni 2007, 21:05
dat heeft ook zijn voordelen, maar zijn die leds dan na een jaar niet dood, vanwege teveel overuren ;)?

ahja , ff over die buis. in een van je filmpjes moest die nog opwarmen. stel nu dat ik in een nummer pas na 4 minuten mijn overdrive aanzet, moet die buis dan ook opwarmen? of doet die dat vanaf dat ik de pedaal inplug?
want het lijkt me nogal vervelend als je vaak van clean naar overdrive wisselt, dat telkens je buis moet opwarmen

ik denk echt dat dit de laatste voorbereidende vraag is :D

LEDs gaan erg lang mee, hier is de stroom zo'n 11 mA bij 1,6V Led's.
20 Ma is ongeveer het maximum bij dergelijke Led's dus ik denk dat ze toch zeker langer mee gaan dan een jaar of 15 - 20. Je speelt toch ook geen 24 uur per dag gitaar?

De buis moest even opwarmen omdat ik hem er net inplugde. Zoals in het schema te zien is zit de gloeidraad direct aan de voeding dus blijft de buis warm ook als je naar clean schakeld en weer terug, dus geen last van wachttijd.

Alleen steeds als je de voeding in het stopcontact doet moet je even 10 - 20 sec wachten voordat hij opgewarmd is, net als bij een echte buizenamp! :p

guitarnijboer
6 juni 2007, 21:11
Valoosj, zolang het effect aangesloten staat op de 12v blijft de buis warm.

Guitarnijboer, in wat voor behuizing heb je em eigenlijk gebouwd? Een hammond BB?

Wat is Hammond BB? Ik had het doosje nog liggen, eens bij Conrad gekocht. Veel effect bouwers bouwen in dergelijke doosjes. De afmetingen vind ik mooi ogen. De andere doosjes in de serie vind ik te hoog, diep , breed etc.

Deze is 3,3 cm hoog (incl deksel) bij 11,5 x 9 cm

Goeiemorguh
6 juni 2007, 21:21
linkje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=32)

Das een hammond BB, meest gebruikte behuizing denk ik en hammond B voor de kleinere effecten (boosters/ ab switches ed.) had niet verwacht dat dat allemaal in die BB zou passen :P

Denk dat ik mijn behuizing zo ga doen: tubepower (http://www.tubepower.de/german/RTD-1L.html)
Ziet er vet uit met die gaten bij de buis :rockon:

guitarnijboer
6 juni 2007, 21:26
linkje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=32)

Das een hammond BB, meest gebruikte behuizing denk ik en hammond B voor de kleinere effecten (boosters/ ab switches ed.) had niet verwacht dat dat allemaal in die BB zou passen :P

Precies! Dank je! En dan wilde Dirk me ook nog gaan plagen omdat ik er geen gewone tonepot (i.p.v. instelpot) en schakelaar meer bij kon proppen. (snik)

:)

Valoosj
6 juni 2007, 21:29
LEDs gaan erg lang mee, hier is de stroom zo'n 11 mA bij 1,6V Led's.
20 Ma is ongeveer het maximum bij dergelijke Led's dus ik denk dat ze toch zeker langer mee gaan dan een jaar of 15 - 20. Je speelt toch ook geen 24 uur per dag gitaar?


De leds die ik erin ga proppen zijn fel witte leds, ik denk dat die op 3V werken ofzo.

24u per dag spelen zou heerlijk zijn :D

voor die afmeting van de doos, het wordt wel redelijk groot: een switch, 3 knoppen, en een lampje langs de buitenkant. daar zal ik plaats voor moeten houden!

guitarnijboer
6 juni 2007, 21:32
linkje (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=32)

Das een hammond BB, meest gebruikte behuizing denk ik en hammond B voor de kleinere effecten (boosters/ ab switches ed.) had niet verwacht dat dat allemaal in die BB zou passen :P

Denk dat ik mijn behuizing zo ga doen: tubepower (http://www.tubepower.de/german/main_de.html)
Ziet er vet uit met die gaten bij de buis :rockon:

De LIVE dus, ik vind die gaten juist niet zo mooi eigenlijk..... Hoop niet dat je boos wordt. Verder ziet het er netjes uit maar het lijkt me een iets grotere behuizing, of niet?

Valoosj
6 juni 2007, 21:32
Denk dat ik mijn behuizing zo ga doen: tubepower (http://www.tubepower.de/german/RTD-1L.html)
Ziet er vet uit met die gaten bij de buis :rockon:

hoe graaf is die kleine amp in de gallerij!

zou cool zijn om thuis te gebruiken, à la microstack van Marshall

hugo123
6 juni 2007, 21:55
Wat is een goede behuizing om hem in te bouwen niet te hoog.

hugo

hugo123
6 juni 2007, 22:01
Ik neem de sovtek als buisje
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_5&products_id=944

maar welke socket moet hierbij ik had er wel een van newtone maar ik wil liever het buisje en socket bij elkaar op rekening doen dus welke socket moet hietrbij?


hugo

guitarnijboer
6 juni 2007, 22:15
Een Noval (9 pens) buisvoetje bivoorbeeld deze:NOVAL (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_14&products_id=2664)

hugo123
7 juni 2007, 16:18
Ik ben alles aan het bestellern maar wat voor een potmetersd moet ik hebben hoeveel Ohm en wat voor potmeters type etc.

hugo

G.G.
7 juni 2007, 17:16
Ik ben alles aan het bestellern maar wat voor een potmetersd moet ik hebben hoeveel Ohm en wat voor potmeters type etc.

hugo

Als ik het onderste plaatje op pag 13 bekijk staat dat er toch in? Of bedoel je iets anders?

500k log (drive)
20k Lin (shape)

EDIT: lees het door en en het lijkt net of ik heel inteligent doe. Sorry, niet de bedoeling, snap het ook maar net sinds een dag of twee een heel klein beetje.

hugo123
7 juni 2007, 18:26
je hebt helemaal gelijk maar hier werd me aangeraden om twee nnormale potmeters te gebruiken dus 2 potmeters van 500k of ligt dit nouaan mij.


hugo

Valoosj
7 juni 2007, 18:33
euhm, er moeten toch 3 potmeters in?

Drive, Shape en Level

500K log, Lin 20K en 100K lin

hugo123
7 juni 2007, 18:39
Je hebt gelijk bedankt, maar wat is het vberschil tussen lin en log

Valoosj
7 juni 2007, 18:49
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/linlog.jpg

G.G.
7 juni 2007, 19:23
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/linlog.jpg

Yep. Linear werkt geleidelijk zoals je tonepot op je gitaar vaak is. Logaritmisch is meer een bocht (volumepot die eerst bijna niets doet, en op het eind zitten de grote verschillen).

Valoosj
7 juni 2007, 21:53
vwala :) X is je draaien aan de pot, en Y je volume als je t nog duidelijker wil.

guitarnijboer
8 juni 2007, 16:42
Logo voor Valoosj:

De voorkant van mijn zelfgebouwde buizentop....

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/LOGO.jpg

Valoosj
8 juni 2007, 16:44
haha cava.

ik zal het erop zetten ;)

kun jij mss raad komen brengen in de thread over de A/B switch?

no 1 hops
8 juni 2007, 16:47
guitarnijboer.
vind dit een pracht project, en dub erover om er zelf ook een te maken.
even een paar vraagjes als het mag.
zijn de laatste foto's van de layout helemaal correct nu met onderdelen en waarden?

in hoeverre kun je hem ook als voorversterker ( ook clean) voor een line in gebruiken.
stel ik zou hem voor een multieffect pedaal zetten, of rechtstreeks in een ingang van bv een pc, zou dit kunnen of is zijn uitgangsspanning te hoog?

is er een goed verkrijgbare buis die een goed geluid geeft.
zodat je toch kunt spelen/testen totdat je een beter klinkende gevonden hebt?

hugo123
8 juni 2007, 17:16
ik heb alles besteld!

nu nog ff wachten to het buisje etc er is en dan beginnen.


hugo

guitarnijboer
8 juni 2007, 20:25
guitarnijboer.
vind dit een pracht project, en dub erover om er zelf ook een te maken.
even een paar vraagjes als het mag.
zijn de laatste foto's van de layout helemaal correct nu met onderdelen en waarden?

in hoeverre kun je hem ook als voorversterker ( ook clean) voor een line in gebruiken.
stel ik zou hem voor een multieffect pedaal zetten, of rechtstreeks in een ingang van bv een pc, zou dit kunnen of is zijn uitgangsspanning te hoog?

is er een goed verkrijgbare buis die een goed geluid geeft.
zodat je toch kunt spelen/testen totdat je een beter klinkende gevonden hebt?

Het laatste schema is helemaal correct, evenals het schema voor de switch.
(met zwarte pen getekent) De waarden kloppen!

De uitgangsignaalsterkte van de overdrive is regelbaar met de level knop. Voor gebruik rechtstreeks op de PC moet je wel een gitaarport of zoiest hebben met speaker simulatie. De overdrive is gemaakt om goed te reageren met de input van een gitaaramp, en is daarom niet geschikt om rechtstreeks op audio apparatuur en dergelijke aan te sluiten.

Qua buisje geloof ik dat de SOVTEK 12AX7LPS wel gewaardeerd wordt. hier heb ik ook video's van op youtube gezet. De links staan op een van de vorige pagina's kun je zelf luisteren!

guitarnijboer
8 juni 2007, 20:26
ik heb alles besteld!

nu nog ff wachten to het buisje etc er is en dan beginnen.


hugo

Ik ben heeel benieuwd. Open dan maar een forum met je bouwverslag dan kan ik je als dat nodig is nog wat helpen.......


Succes!!!!

hugo123
9 juni 2007, 12:06
Ik heb alle onderdelen alleen nog geen switch maar ik ga alvast eerst het maken zonder switch diue switch komt nog wel!



hugo

hugo123
9 juni 2007, 12:13
Alle normalen condesatoren waqar een p achter staat beteknd toch gewoon .... pikofarat?


hugo

Dirk_Hendrik
9 juni 2007, 12:23
Correct. Alléén gespeld als picofarad.

hugo123
9 juni 2007, 13:44
Bedankt!


Nerdelands is niet m'n beste vak :sssh:



hugo

hugo123
9 juni 2007, 18:37
Moet die 1m weerstand ertussen? Ik heb ff geen 1megaohm weesrtand liggen en wel alle onderdelen?



hugo

hugo123
9 juni 2007, 22:43
NIemand?


hugo

Dirk_Hendrik
9 juni 2007, 22:50
Welke 1Meg weerstand??

hugo123
9 juni 2007, 23:20
http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007107.jpg

http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/04062007110.jpg




dAAR BIJ DE INPUT BIJ HET PUNTJE LV.


hugo

hugo123
10 juni 2007, 09:24
Niemand?


hugo

Einzeln
10 juni 2007, 09:33
Dat is toch de ingangsimpedantie?

hugo123
10 juni 2007, 09:43
De 1m ik dact dat dat de 1k was net achter de input.

Hugo

Valoosj
10 juni 2007, 10:42
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/hugo.jpg
bedoel je deze met de cirkel rond?

hugo123
10 juni 2007, 11:10
Ja!



hugo

Dirk_Hendrik
10 juni 2007, 11:14
Moet die 1m weerstand ertussen? Ik heb ff geen 1megaohm weesrtand liggen en wel alle onderdelen?



hugo

Ok!

Ja. Die moet ertussen. Hij is qua waarde niet heel kritisch dus pak een weerstand die je wél hebt liggen met een waarde die zo ducht mogelijk bij die 1Meg komt.

hugo123
10 juni 2007, 11:46
Dat wordt dan 510 k


hugo

guitarnijboer
10 juni 2007, 11:54
De 1M weerstand dient om de eerste opamp in te stellen. Hij zet de LV op de positieve ingang van de opamp en stelt daarmee de uitgang in op LV niveau ofwel ongeveer de halve voedingsspanning. Als deze spanning er niet is dan kan het signaal niet goed versterkt worden.

De weerstand is 1M omdat deze zoals al genoemd werd grotendeels je ingangsimpedantie bepaald. Deze hoge ingangsimpedantie zorgt voor weinig spanningsverlies en zorgt er ook voor dat de overdrive goed reageerd op het terugschroeven van de oversturing met je volumepot van de gitaar. (de uitgangsweerstand van je gitaar kan erg hoog worden als je volumepot ergens in het midden staat.) De ingangsimpedantie is met die 1M weerstand ongeveer even groot als die van een buizenamp.

Je kan de 1M weerstand niet vervangen door een 1K weestand. Dit is een veel te grote belasting voor het hele circuit in je gitaar en zal ervoor zorgen dat je overdrive nauwelijks reageert op je gitaar en helemaal niet meer op draaien aan de volumepot van je gitaar.

Een 1M weerstand is nog geen 10 cent en overal verkrijgbaar, daar wil je die ellende niet voor!!

Dus.


De 1K weerstand direct aan de ingang van de overdrive is een heel ander verhaal. Dergelijke weerstanden worden in buizenversterkers 'gridstoppers' genoemd. Deze is nodig omdat een hoge ingangsimpedantie gevoelig is voor stoorsignalen zoals radio.

Voor het gitaarsignaal doet deze weerstand vrijwel niets maar voor hoogfrequente signalen (radiogolven) wordt deze weerstand gezien als een klein spoelletje waar de golven moeilijk doorheen kunnen. Deze hoogfrequentsignalen worden dus als het ware gestopt. De 27p condensator draagt hier ook aan bij en kortsluit deze stoorsignalen. De 1K weerstand en 27p condensator vormen dus samen een filtertje om hoogfrequente stoorsignalen buiten de deur te houden.

De 0,047 condensator zorgt ervoor dat de LV gelijkspanning niet op de ingang van de overdrive komt te staan. Hij laat wel je gitaarsignaal door maar niet de gelijkspanning. Die condensator (en anderen verder op in het schema) houd dus de gelijkspanning tegen en laat de signaalspanning door waarmee verschillende versterkertrappen aan elkaar gekoppeld worden zonder dat de gelijkstroom instellingen van de versterkertrappen elkaar beinvloeden. Ze heten daarom ook koppelcondensatoren wat dus slaat op de functie van zo'n ding.

hugo123
10 juni 2007, 11:58
Maar de winkels zijn dict op zondag!


hugo

Valoosj
10 juni 2007, 12:00
ga dan morge naar de winkel

guitarnijboer
10 juni 2007, 12:09
Je hoeft toch ook niet perse bij de ingang te beginnen met bouwen?

Geronimo
10 juni 2007, 12:37
De 1K weerstand direct aan de ingang van de overdrive is een heel ander verhaal. Dergelijke weerstanden worden in buizenversterkers 'gridstoppers' genoemd. Deze is nodig omdat een hoge ingangsimpedantie gevoelig is voor stoorsignalen zoals radio.

Voor het gitaarsignaal doet deze weerstand vrijwel niets maar voor hoogfrequente signalen (radiogolven) wordt deze weerstand gezien als een klein spoelletje waar de golven moeilijk doorheen kunnen. Deze hoogfrequentsignalen worden dus als het ware gestopt. De 27p condensator draagt hier ook aan bij en kortsluit deze stoorsignalen. De 1K weerstand en 27p condensator vormen dus samen een filtertje om hoogfrequente stoorsignalen buiten de deur te houden.

Een gridstopper werkt toch alleen in buizenschakelingen en toch niet met een opamp? Een gridstopper vormt toch zoals de naam al zegt samen met de capaciteit van het stuurrooster (grid) een laagdoorlaatfilter wat dan op die manier HF buiten houdt?

Verder leuk project gasten. Succes ermee allemaal!

Goeiemorguh
10 juni 2007, 12:52
Geronimo, wat jij zegt klopt deels, in een buizen amp krijg je een lowpass filter door de grid resistor en de capaciteit van de buis. In het geval van een opamp is die capaciteit zo klein dat je er niets van zult merken, daarom zit er ook een kleine cap naar ground (in dit geval de 27pf) die dus de capaciteit van de buis 'nabootst'.

hugo123
10 juni 2007, 12:56
IK ben bezig voeding te bouwen


hugo

Geronimo
10 juni 2007, 13:04
Geronimo, wat jij zegt klopt deels, in een buizen amp krijg je een lowpass filter door de grid resistor en de capaciteit van de buis. In het geval van een opamp is die capaciteit zo klein dat je er niets van zult merken, daarom zit er ook een kleine cap naar ground (in dit geval de 27pf) die dus de capaciteit van de buis 'nabootst'.

Aha, maar is die weerstand dan nog nodig? Het lijkt me dat die 27p condensator op deze manier sowieso hf naar massa kortsluit toch?

Edit: Laat maar ik snap het al. Ik heb het opgezocht; de weerstand is nodig om samen met de condensator een spanningsdeler te vormen.

Succes ermee lui

hugo123
10 juni 2007, 13:13
Voeding is klaar! nu nog even wachten en dan morgen naar erha voor een 1m werstandje!


hugo

hugo123
10 juni 2007, 14:14
Ik heb de voeding klaar:

http://s183.photobucket.com/albums/x262/helloklaas/?action=view&current=DSC_0005.jpg http://s183.photobucket.com/albums/x262/helloklaas/?action=view&current=DSC_0004.jpg


nu ga ik morgen ff wat weerstandjes haLEN EN KAN IK VERDER GAAN!



hugo

hugo123
11 juni 2007, 17:14
YES!!!!!!!!


Mijn test opstelling werkt, met de voeding die ik al gebouwd had, en nu begin ik dus aan de input!


hugo

Jimwoud
11 juni 2007, 17:20
YES!!!!!!!!


Mijn test opstelling werkt, met de voeding die ik al gebouwd had, en nu begin ik dus aan de input!


hugo
leuk hoor, respect hoor met je 12 jaar.

Succes verder

Valoosj
11 juni 2007, 17:37
go hugo 8-)

ik ben net begonnen met het bestellen, maar ik kan niet alle waarden lezen op het plannetje. Strax nog eens goed kijken.

hugo123
11 juni 2007, 17:40
Bedankt allemaal, helaas ligt het project nu een tijdje stil aangeziien ik de footswitch nog niet heb. :( (Wel besteld hoor) daarna ga ik weer verder, en dan maar open of het in het echt ook gaat lukken 8-) !


hugo

hugo123
11 juni 2007, 17:43
go hugo 8-)

ik ben net begonnen met het bestellen, maar ik kan niet alle waarden lezen op het plannetje. Strax nog eens goed kijken.
Ach ik heb het ook niet allemaal kunnen lezen gewoon de waardes kopen die je denkt dat het zijn en dan gewoon voor de zekerheid waardes kopen die het eventueel kunnen zijn. De meeste waarden die je veel nodig hebt zijn erg duidelijk!


hugo

Valoosj
11 juni 2007, 17:51
we kunnen het ook gewoon vragen aan Richard.

hugo123
11 juni 2007, 17:52
Ook handig!:-)

Valoosj
11 juni 2007, 18:17
even kort vraagje, waar haal jij juist je spullen? want voor de diode in het begin vind ik bij musikding enkel de 1N4003 en de 1N4007.
kan ik deze gebruiken, of heb je een andere site waar ik deze wel kan bestellen?

de 2SC1815 vind ik ook niet terug hier, dus hiervoor zou een andere site ook handig zijn.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/elco.jpg
is dit een elco van 220 microfarad en 25V?

http://www.ratoshop.be/images/elcorad.jpg zo eentje dus

Goeiemorguh
11 juni 2007, 18:21
Kijk is op newtone (http://www.newtone-online.nl/) ;) Prima webshop, goede service en een leuk forum. (das voorlopig wel weer genoeg reclame voor newtone :P)

bert k
11 juni 2007, 18:21
Kijk eens bij deze winkel: http://www.rato.be/ Die zit in Antwerpen, kan je op de fiets naar toe.

hugo123
11 juni 2007, 18:43
Ik heb het gewoon gehaaltbij de elektronica boer!


hugo

Valoosj
11 juni 2007, 22:40
Kijk eens bij deze winkel: http://www.rato.be/ Die zit in Antwerpen, kan je op de fiets naar toe.

Rato is de vaste stek als ik iets vergeet. maar die transistor staat niet op de site, net als de diode. de elco vind ik daar dan weer wel. ik vermoed dat het dat is wat ik bedoelde ook met dat stukje van het schema?

effe checke op newtone.

edit: op newtone staat de 4004 diode ook niet, weer enkel de 4003, 4007, ...welke is het beste alternatief?

guitarnijboer
11 juni 2007, 23:59
Rato is de vaste stek als ik iets vergeet. maar die transistor staat niet op de site, net als de diode. de elco vind ik daar dan weer wel. ik vermoed dat het dat is wat ik bedoelde ook met dat stukje van het schema?

effe checke op newtone.

edit: op newtone staat de 4004 diode ook niet, weer enkel de 4003, 4007, ...welke is het beste alternatief?

De diode is niet erg kritisch en zit er alleen als beleiliging tegen het perongeluk inpluggen van een adaptor met verkeerde polariteit (+ en - verkeerd om) Het verschil tussen de 4003, 4004, 4007 etc. is dat de diode met een hoger nummer een hogere spanning kan hebben.

220u 25V is inderdaad 220 microfarad 25 Volt.

De 2sc1815 is wel verkrijgbaar alleen zijn er zo ontzettend veel typen transistoren dat een winkel dit onmogelijk allemaal kan hebben liggen. Dit geld ook voor de leveranciers. Internetwinkels hebben vaak alleen datgene waar veel vraag naar is. Edit: Rato heeft hem wel zag ik!!

Valoosj
12 juni 2007, 00:04
Ok, bedankt. ik neem dan wel zo'n 4007 diode, de transistor kan ik wel aan geraken via B2A.

Ik heb net even bezig geweest met een onderdelen lijst samen te stellen, ik hoop dat ik niets vergeten ben... als iemand zich geroepen voelt om na te kijken ;)


ohja, maakt het bij de film condensatoren iets uit welk type? want bij een ander projectje maakte dat wel iets van verschil uit


1x Aluminium behuizing
3x Knobs
1x Buisvoetje
2x mono jack
1x DC jack

1x 3PDT switch
2x IC : RC4558P
1x Transistor : 2SC1815
1x Diode : 1N4004
1x LED
1x LED holder

6x Resistor 1K
5x Resistor 10K
1x Resistor 1M
3x Resistor 220R
1x Resistor 2K2
1x Resistor 22K
1x Resistor 150K
1x Resistor 1K5
1x Resistor 510K
1x Resistor 3K3
1x Resistor 68K
1x Resistor 470K
1x Resistor 100K
1x Resistor 100R

2x Capacitor 0.047uF
1x Capacitor 270uF
3x Capacitor 0.1uF
1x Capacitor 1uF
2x Capacitor 2.2uF
2x Capacitor 0.22uF

1x Capacitor 120uF (ceramisch)

1x Elco 470uF 25V
1x Elco 220uF 25V
1x Elco 22uF 16V
1x Elco 10uF 16V

1x Potmeter 500K log
1x Potmeter 20K lin
1x Potmeter 100K lin

guitarnijboer
12 juni 2007, 00:30
Ok, bedankt. ik neem dan wel zo'n 4007 diode, de transistor kan ik wel aan geraken via B2A.

Ik heb net even bezig geweest met een onderdelen lijst samen te stellen, ik hoop dat ik niets vergeten ben... als iemand zich geroepen voelt om na te kijken ;)


ohja, maakt het bij de film condensatoren iets uit welk type? want bij een ander projectje maakte dat wel iets van verschil uit


1x Aluminium behuizing
3x Knobs
1x Buisvoetje
2x mono jack
1x DC jack

1x 3PDT switch
2x IC : RC4558P
1x Transistor : 2SC1815
1x Diode : 1N4004
1x LED
1x LED holder
1x 12AX7

7x Resistor 1K
5x Resistor 10K
1x Resistor 1M
3x Resistor 220R
1x Resistor 2K2
1x Resistor 22K
1x Resistor 150K
1x Resistor 1K5
1x Resistor 510K
1x Resistor 3K3
1x Resistor 68K
1x Resistor 470K
1x Resistor 100K
1x Resistor 100R

2x Capacitor 0.047uF
1x Capacitor 27pF (ceramisch)
3x Capacitor 0.1uF
1x Capacitor 1uF
2x Capacitor 2.2uF
2x Capacitor 0.22uF
1x Capacitor 120pF (ceramisch)

1x Elco 470uF 25V
1x Elco 220uF 25V
1x Elco 22uF 16V
1x Elco 10uF 16V

1x Potmeter 500K log
1x Potmeter 20K lin
1x Potmeter 100K lin

Mooi lijstje, volgens mij klopt ie met de vetgedrukte veranderingen helemaal.

Valoosj
12 juni 2007, 00:44
shit, toch nog een cap vergete :D

maakt het bij de filmcondensatoren iets uit welk type ik juist neem? want er zijn er 8

Dirk_Hendrik
12 juni 2007, 09:18
Even een opmerking over die 20K voor de toneregeling.

De toonregeling zoals in het schema is geerfd van de Tubescreamer. Een TS gebruikt geen lin toonpot maar eentje met een z.g.n. "w" taper. Voor hen die besluiten hun onderdelen te bestellen bin Newtone of Banzai is het aan te raden dan ook die te nemen. Het regelt net (nog) een stapje lekkerder.

Valoosj
12 juni 2007, 15:26
bij musikding is dat zelfs de enige potmeter die je kan bestelle voor de toonregeling. MET zo'n w taper

Valoosj
12 juni 2007, 16:04
maakt t iets uit of ik MKS2, MKT,FKP,MKS4, Xicon pf of polypropyleen wire capacitors neem?

Dirk_Hendrik
12 juni 2007, 16:07
Gewoon mikken op MKT en keramisch voor kleinere waarden. (kijk ook eens naar het formaat zodat je niet ineens met een fysiek enorme condensator zit omdat je per ongeluk een 1000 volt exemplaar bestelde ;)

Valoosj
12 juni 2007, 16:22
die verschillen zijn er dus gewoon door de waarden? omdat je dan van bepaalde soort anders enorme condensators krijgt, en van een ander materiaal dat diezelfde waarden dan een kleinere condensator oplevere?

hugo123
12 juni 2007, 17:04
En verschillen in voltage als je een elko hebt damn is er bijv 16u bij 25 volt dus als dat nou 16u bij 10000 volt is.


correct me if I'm wrong!


hugo

guitarnijboer
12 juni 2007, 18:49
En verschillen in voltage als je een elko hebt damn is er bijv 16u bij 25 volt dus als dat nou 16u bij 10000 volt is.


correct me if I'm wrong!


hugo

Je vraag kan ik niet helemaal volgen maar....

Zowel het voltage als de capaciteit zijn bepalend voor de afmeting. Hogere capaciteit = meer plaatoppervlakte, hoger voltage = meer isolatiemateriaal.

Daarnaast speelt het gebruikte materiaal ook mee in de afmetingen. Van materiaal met betere isolerende eigenschappen heb je minder nodig. Dat is logisch en een opgedampte metaallaag is dunner dan een stuk folie, ook logisch.

Dat er verschillende soorten filmcondensatoren zijn heeft o.a. te maken met de toepassing/eigenschappen, productiekosten, afmetingen etc. Die gele MKT's zijn zoals Dirk al zei prima qua prijs en prestatie verhouding en kom je in menig gitaarversterker waaronder bijvoorbeeld ENGL ook tegen.

Zelf heb ik er gewoon ingegooid wat ik voor handen had, ziet er kleurrijk uit en doet het ook prima toch?

Valoosj
12 juni 2007, 20:10
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/LOGO.jpg

dit wordt m ongeveer, met het buisje langs buiten, mxr knoppen erop. in een doosje van 119mm op 93 op 35.

ben nog aan het denken op bij input 'penetrate' en bij output 'ejaculate' te zetten :D maar dat gaat er mss een beetje over :D

enig ander alternatief voor input en output is altijd welkom

Dirk_Hendrik
12 juni 2007, 20:21
Valoosj moet z'n inbox effe lege!

Valoosj
12 juni 2007, 20:22
net gedaan :)

sture maar DH!

no 1 hops
13 juni 2007, 09:44
mijn electronica boer gaat eens kijken of hij er een print van kan maken.
vind dit wel een leuk project.
het enigste waar hij tegenop liep is
1 hijzelf kan geen buisvoet met kapje leveren die de buis op de voet houd.
2 de gebruikte ic's moest hij via een omweg ergens anders bestellen.

dus misschien is het handig als guitarnijboer nog andere mogelijkheden plaatst voor diegenen die daar evt op vastlopen.
(ik weet er zijn bijna wel altijd vervangers, maar het is beter goed beslagen ten ijs te komen bij de winkel)

trouwens guitarnijboer.
is er een simpele manier om de uitgang evt met een schakelaartje naar line niveau te brengen om hem toch op een pc aan te kunnen sluiten of voor een effectenbak als de GNX?

Dirk_Hendrik
13 juni 2007, 09:50
2 de gebruikte ic's moest hij via een omweg ergens anders bestellen.



En dat betekent niet nad Richard andere opties moet geven maar dat je elektronicaboer z'n leveranciers eens moet moderniseren. Die pokkedingen zijn overal te krijgen.. Behalvebij de reguliere elektronicahandel....

Begrijp me niet verkeerd hoor. In het algemeen loopt wat er nog aan elektronicawinkels te vinden is hopeloos achter bij wat er wereldwijd gebeurt en zijn ze teveel afhankelijk van 1 of twee leveranciers. Waarom denk je dat online shops als Smallbear, banzai, newtone etc bestaansrecht hebben? Juist omdat ze in staat zijn om hun leveringsprogramma klaar te hebben.

Jimwoud
13 juni 2007, 10:09
het enigste waar hij tegenop liep is
1 hijzelf kan geen buisvoet met kapje leveren die de buis op de voet houd.

Ik heb nog nooit een voorversterkerbuis uit zn voetje zien vallen, die pennetjes worden voldoende geklemt door het voetje hoor.

bert k
13 juni 2007, 10:32
Dan zet je er toch zo'n klemveer op? Ik denk wel dat deze (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p616_Retainer-EL84.html) past met een beetje buigwerk.

hugo123
13 juni 2007, 15:07
mijn electronica boer gaat eens kijken of hij er een print van kan maken.
vind dit wel een leuk project.
het enigste waar hij tegenop liep is
1 hijzelf kan geen buisvoet met kapje leveren die de buis op de voet houd.
2 de gebruikte ic's moest hij via een omweg ergens anders bestellen.

dus misschien is het handig als guitarnijboer nog andere mogelijkheden plaatst voor diegenen die daar evt op vastlopen.
(ik weet er zijn bijna wel altijd vervangers, maar het is beter goed beslagen ten ijs te komen bij de winkel)

trouwens guitarnijboer.
is er een simpele manier om de uitgang evt met een schakelaartje naar line niveau te brengen om hem toch op een pc aan te kunnen sluiten of voor een effectenbak als de GNX?

Woon jij toevallig in drachten en kwam je bij EhrA elektronica want net toen ik weg was ik had de lAASTE ictjes, kwam ik terug en zijden ze dat er iemand was geweest met exact het zelfde schema!


hugo

guitarnijboer
13 juni 2007, 15:20
trouwens guitarnijboer.
is er een simpele manier om de uitgang evt met een schakelaartje naar line niveau te brengen om hem toch op een pc aan te kunnen sluiten of voor een effectenbak als de GNX?

Zoals eerder gezegd zal het signaalniveau geen problemen gaan geven, dit kun je immers regelen met de Level knop.

Het probleem is dat deze overdrive is gemaakt om goed te klinken als je hem aansluit op de ingang van een gitaarAmp. 1. De frequentiekarakterestiek van een gitaarversterker is erg verschillend dan die van een audio versterker dus zal de overdrive op audioapperatuur niet erg goed klinken. 2. Met name omdat de speaker van een gitaarversterker ook voor een groot deel verantwoordelijk is voor het goed klinken van ieder overdrive geluid.

Punten 1 en 2 zijn niet aan te passen met een enkel schakelaartje...

no 1 hops
13 juni 2007, 19:53
En dat betekent niet nad Richard andere opties moet geven maar dat je elektronicaboer z'n leveranciers eens moet moderniseren. Die pokkedingen zijn overal te krijgen.. Behalvebij de reguliere elektronicahandel....

Begrijp me niet verkeerd hoor. In het algemeen loopt wat er nog aan elektronicawinkels te vinden is hopeloos achter bij wat er wereldwijd gebeurt en zijn ze teveel afhankelijk van 1 of twee leveranciers. Waarom denk je dat online shops als Smallbear, banzai, newtone etc bestaansrecht hebben? Juist omdat ze in staat zijn om hun leveringsprogramma klaar te hebben.
ik weet niet of je in dat wereldje zit, maar ik heb wel zo'n idee dat het de kleine winkelier niet makkelijk word gemaakt.
in dit geval kan hij ze wel krijgen, maar moet daarvoor een aparte leverancier aanspreken.
maar meestal moet je toch een bepaalde order grote hebben aan euro's om dat spul franco thuis te krijgen.
daarbij internetwinkels, is mijn ervaring hebben niet eerder voorraad dan dat iemand van dat product iets besteld.
dan zitten ze meestal aan een minimum bestel aantal.
had dat met een toetsten bord.
eerste keer, vier weken wachten, daarna had men er veertig rn was het binnen een week gepiept.
daarbij, alles willen hebben waar geen vraag naar is, is dodelijk voor een bedrijf.
maar 1 voordeel bij deze, ze zijn nog ouderwets klant vriendelijk dus ze proberen het iedergeval.

no 1 hops
13 juni 2007, 19:55
Woon jij toevallig in drachten en kwam je bij EhrA elektronica want net toen ik weg was ik had de lAASTE ictjes, kwam ik terug en zijden ze dat er iemand was geweest met exact het zelfde schema!


hugo
klopt.
ze zijn nu bezig om te zien of ze er ook een printplaat van kunnen maken.
zover het nu lijkt word dat een dubbelzijdige.

no 1 hops
13 juni 2007, 19:56
Zoals eerder gezegd zal het signaalniveau geen problemen gaan geven, dit kun je immers regelen met de Level knop.

Het probleem is dat deze overdrive is gemaakt om goed te klinken als je hem aansluit op de ingang van een gitaarAmp. 1. De frequentiekarakterestiek van een gitaarversterker is erg verschillend dan die van een audio versterker dus zal de overdrive op audioapperatuur niet erg goed klinken. 2. Met name omdat de speaker van een gitaarversterker ook voor een groot deel verantwoordelijk is voor het goed klinken van ieder overdrive geluid.

Punten 1 en 2 zijn niet aan te passen met een enkel schakelaartje...bedankt voor de uitleg!

@jimwoud, had ik niet gedacht dat dat dan zo stevig zit ( is voor mij ook allemaal nog nieuwe)
@Bert K bedankt voor de link

G.G.
13 juni 2007, 20:48
Dan zet je er toch zo'n klemveer op? Ik denk wel dat deze (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p616_Retainer-EL84.html) past met een beetje buigwerk.

[/url]

Weet jij toevallig ook een elegante bescherming voor buisjes? Zo los op een doosje gemonteerd. Je moet het buisje wel goed kunnen blijven zien (iets met mazen ofzo)

Laat maar, gevonden:

[url]http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1424_Roehren-Schutzkaefig---Alu-gebuerstet.html (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p616_Retainer-EL84.html)

Wel erg duur. Misschien zelf maar maken met een paar busjes en ringen.

rinaldo
13 juni 2007, 20:59
mijn electronica boer gaat eens kijken of hij er een print van kan maken.
vind dit wel een leuk project.
het enigste waar hij tegenop liep is
1 hijzelf kan geen buisvoet met kapje leveren die de buis op de voet houd.
2 de gebruikte ic's moest hij via een omweg ergens anders bestellen.

dus misschien is het handig als guitarnijboer nog andere mogelijkheden plaatst voor diegenen die daar evt op vastlopen.
(ik weet er zijn bijna wel altijd vervangers, maar het is beter goed beslagen ten ijs te komen bij de winkel)

trouwens guitarnijboer.
is er een simpele manier om de uitgang evt met een schakelaartje naar line niveau te brengen om hem toch op een pc aan te kunnen sluiten of voor een effectenbak als de GNX?

hey no one hops, als ze bij ehra er een geslaagd bakkie van kunnen maken, dan ben ik ook wel geintereseerd, woon zelf ook in de buurt van drachten, en heb weinig verstand van electronica, maar als ze er daar een kunnen bouwen volgens dit schema, dan ben ik wel benieuwd hoe dat klinkt.

hou ons op de hoogte zou ik zeggen

guitarnijboer
13 juni 2007, 21:44
Ik ben ook erg benieuwd naar de eindresultaten !!!

Valoosj
13 juni 2007, 22:48
Richard, zou het mogelijk zijn om er een schakelaartje bij te steken die het circuit dan omleid om het iets vuiler te maken qua overdrive klank? iets als bij de Boss DS-2, die heeft een schakelaar om van gewoon naar turbo te gaan.

no 1 hops
14 juni 2007, 09:42
men gaat nu proberen een print te maken met drie potmeters.
hun zoektocht naar de schakelaar levert even problemen op.
ook de led aanpassing van valjoos word hierin niet meegenomen.

en op zich willen ze dan het pakketje onderdelen samenstellen
1 zonder buis
2 zonder schakelaar
3 zonder behuizing.

want deze drie dingen zijn toch eigenlijk weer naar ieder idee anders.
om men heeft wel een schakelaar of wil die juist niet, of men heeft al een buis , jullie snappen het wel.
zoals het nu lijkt is de print 8 x 8 cm
(maar onthoud goed, men is nog bezig)
zodra die klaar is en hij doet het ook werkelijk dan zet ik het hier neer.
incl de prijzen voor het hele setje, print of wat dan ook.

misschien voor guitarnijboer even de vraag of je naar jic.nl wil gaan.
daar is bij merken ' tube amp doctor'
welke buis je daar zo aanraden om je ' screaming rabbit' te testen
(weet niet hoe ik bij die naam kom maar vond hem wel leuk)
zij kunnen namelijk sind kort ook materiaal van jic leveren.

maar dit is voor hen er tussen door maar zodra er vorderingen zijn post ik het hier.

cas121
14 juni 2007, 11:25
Klinkt goed, maar is het te verwachten dat het met een print hetzelfde klinkt als bij point to point?

bert k
14 juni 2007, 11:30
Ja, natuurlijk. Een print is gewoon ook koperen verbindingen tussen componenten. Dat maakt helemaal niets uit in sound.

SimonS
14 juni 2007, 11:41
toevoeging: dat klopt indien de print goed is ontworpen (dat geld ook voor ptp)

cas121
14 juni 2007, 11:46
OK dan, ja in theorie kan ik het ook wel begrijpen maar veel mensen zien p2p toch als een soort holy grail... al dan niet terecht..

guitarnijboer
14 juni 2007, 11:51
Ja, natuurlijk. Een print is gewoon ook koperen verbindingen tussen componenten. Dat maakt helemaal niets uit in sound.

Zo eenvoudig is het net niet helemaal. Welliswaar heb je kopersporen die komponenten verbinden, maar bij prints liggen die vast en moet je van te voren goed nadenken over het ontwerp. Een slecht ontworpen print klinkt aanmerkelijk beroerder dan P2P, met name doordat er bijv. overspraak of andere storing kan plaatsvinden die je niet meer kunt oplossen omdat de sporen vastliggen. Hier moet je goed over nadenken. P2P is wat dat betreft minder kritisch.

Wat wel waar is:
Bij een goed ontworpen print hoor je, zeker in deze schakeling, geen enkel verschil. En lijkt het mij alleen voordelen opleveren qua stevigheid en bouwgemak.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de prints en wil er denk ik ook wel eentje hebben. Ik weet van anderen die mij mailden dat ze ook van plan zijn printjes te ontwerpen.... Zo kunnen natuurlijk wel veel meer mensen het apparaat nabouwen. Erg leuk!! (natuurlijk wel mijn naam vermelden alsze als bouwpakketjes verkocht worden, dat vind ik dan wel weer stoer :cooler: )

cas121
14 juni 2007, 12:01
volgens mij worden dat er echt wel redelijk wat, ik kan niet wachten om zoiets voor mijn jcm800 te mikken... (na uitgebreide studeren om zoiets ook te kunnen that is)

Ik zoek al een tijdje een goede overdrive/scremaer en dit spreekt me veel meer aan dan bijv een od808 of ts9

Valoosj
14 juni 2007, 12:04
Weet jij toevallig ook een elegante bescherming voor buisjes? Zo los op een doosje gemonteerd. Je moet het buisje wel goed kunnen blijven zien (iets met mazen ofzo)

Laat maar, gevonden:

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1424_Roehren-Schutzkaefig---Alu-gebuerstet.html

Wel erg duur. Misschien zelf maar maken met een paar busjes en ringen.


GG, ik ga er zo eentje bestellen, en ik kom over een paar weken een keer naar Rotterdam, bestel ik er eentje voor jou, en delen we verzendkosten?

Richard, ik vermoed dat je mijn vraag op een van de vorige pagina's gemist hebt :) :satisfie:

Lexvandoef
14 juni 2007, 15:52
Klinkt goed dat plan om printjes te laten maken. De soundsclips klinken trouwens wel erg lekker, I'm very interested.

Zou dit ook lekker werken met een AC15?

no 1 hops
14 juni 2007, 16:31
ik weet niet wat het gaat worden.
gewoon zien hoever men op een zo klein mogelijke basis dit bijelkaar kan zetten.
ook met point tot point zou je zaken die eigenlijk ver uitelkaar moeten liggen per ongeluk dichtbij elkaar zetten, of zie ik dit verkeerd?

en dat de ontwerper van de schakeling de eer toekomt is logisch!

guitarnijboer
14 juni 2007, 16:40
ik weet niet wat het gaat worden.
gewoon zien hoever men op een zo klein mogelijke basis dit bijelkaar kan zetten.
ook met point tot point zou je zaken die eigenlijk ver uitelkaar moeten liggen per ongeluk dichtbij elkaar zetten, of zie ik dit verkeerd?

en dat de ontwerper van de schakeling de eer toekomt is logisch!

Kijk vooral uit met het hoogohmige ingangsgedeelte voor de eerste opamp. Daar moet je vooral even mee uitkijken. Sporen niet parrallel aan die van bijv. de uitgang en liefst om de sporen heen opvullen met een eiland waar massa op staat. Verder kan er weinig misgaan.....

guitarnijboer
14 juni 2007, 16:41
Klinkt goed dat plan om printjes te laten maken. De soundsclips klinken trouwens wel erg lekker, I'm very interested.

Zou dit ook lekker werken met een AC15?

Ik zou niet weten waarom niet... ?

Lexvandoef
14 juni 2007, 17:33
Sommige overdrives klinken niet echt super met een AC15 heb ik gehoord. Mijn Bad Monkey heet er geen problemen mee iig.

G.G.
14 juni 2007, 23:56
GG, ik ga er zo eentje bestellen, en ik kom over een paar weken een keer naar Rotterdam, bestel ik er eentje voor jou, en delen we verzendkosten?

Richard, ik vermoed dat je mijn vraag op een van de vorige pagina's gemist hebt :) :satisfie:

Ben al met een andere oplossing bezig. Maar bedankt voor het aanbod

no 1 hops
15 juni 2007, 16:30
guitarnijboer.
je gaf als standaart verkrijgbaar buis
Sovtek 12 AX7LPS

maar kan een 12AX7A-C / ECC83 ook?

en je hebt een PB

guitarnijboer
15 juni 2007, 18:45
guitarnijboer.
je gaf als standaart verkrijgbaar buis
Sovtek 12 AX7LPS

maar kan een 12AX7A-C / ECC83 ook?

en je hebt een PB

De standaard sovtek, Ruby tubes en JJ werken als enigen niet erg best zoals bleek uit de test....

guitarnijboer
15 juni 2007, 19:10
GG, ik ga er zo eentje bestellen, en ik kom over een paar weken een keer naar Rotterdam, bestel ik er eentje voor jou, en delen we verzendkosten?

Richard, ik vermoed dat je mijn vraag op een van de vorige pagina's gemist hebt :) :satisfie:

Turbo?

De overdrive staat zoals die nu gemaakt is in de turbo so to speak. Zoals op het filmpje te zien is stond de gain nog lang niet open tijdens de highgain/solo stukjes. Hij kan dus nog verder open waarbij er nog aanzienlijk wat gain bij komt. Om daar nog meer aan toe te voegen zou onbenullig zijn en komt het geluid ook niet ten goede......

Wat wel kan is een knopje maken wat de gain terug brengt...... Maar dat kan ook met je volume knop van de gitaar!

guitarnijboer
16 juni 2007, 08:33
No 1 Hops: je hebt PB terug.....

Valoosj
16 juni 2007, 11:31
Turbo?

De overdrive staat zoals die nu gemaakt is in de turbo so to speak. Zoals op het filmpje te zien is stond de gain nog lang niet open tijdens de highgain/solo stukjes. Hij kan dus nog verder open waarbij er nog aanzienlijk wat gain bij komt. Om daar nog meer aan toe te voegen zou onbenullig zijn en komt het geluid ook niet ten goede......

Wat wel kan is een knopje maken wat de gain terug brengt...... Maar dat kan ook met je volume knop van de gitaar!

Ik ga hem eerst al zo bouwen. En ik heb stukken besteld voor een LPB1, dus die kan er ook nog mee getest worden, het zal wel in orde komen zo :)

GeofJackon
16 juni 2007, 21:23
Turbo?

De overdrive staat zoals die nu gemaakt is in de turbo so to speak. Zoals op het filmpje te zien is stond de gain nog lang niet open tijdens de highgain/solo stukjes. Hij kan dus nog verder open waarbij er nog aanzienlijk wat gain bij komt. Om daar nog meer aan toe te voegen zou onbenullig zijn en komt het geluid ook niet ten goede......

Wat wel kan is een knopje maken wat de gain terug brengt...... Maar dat kan ook met je volume knop van de gitaar!

Net dit draadje helemaal doorgelezen en na het horen van die soundclips ben ik er sterk aan aan't denken er ook eentje te maken. K ga proberen alle belangrijke info te verzamelen en eens goed te lezen.
Oh en guitarnijboer, wat te doen als je geen vol pot hebt(allé hij doet het niet)

-KP-
17 juni 2007, 11:36
Heeft er iemand toevallig al een printontwerp voor deze schakeling gemaakt? Want ik ben ook van plan deze te bouwen, het ziet er toch een heel mooi project uit.

Valoosj
17 juni 2007, 11:44
Net dit draadje helemaal doorgelezen en na het horen van die soundclips ben ik er sterk aan aan't denken er ook eentje te maken. K ga proberen alle belangrijke info te verzamelen en eens goed te lezen.
Oh en guitarnijboer, wat te doen als je geen vol pot hebt(allé hij doet het niet)

dan steek je er toch gewoon een nieuwe in? als je dit kan bouwen kan je toch zeker een simpele schakeling voor gitaren in orde maken

hugo123
17 juni 2007, 14:33
Ik ga gewoon het buisje binnen in de behuizing houden :satisfie: , maar ik wou dus weten hoe zetten jullie je buisjes vast aan de behuizing of hoeft dat niet? Maar als het niet hoeft lijkt hget me niet praktisch dat als het buisje met een vaart tegen de behuizing komt en weg buisje.....

bert k
17 juni 2007, 15:00
Een buisvoet zet je vast met twee boutjes en moertjes.

aad
17 juni 2007, 16:55
Heeft er iemand toevallig al een printontwerp voor deze schakeling gemaakt? Want ik ben ook van plan deze te bouwen, het ziet er toch een heel mooi project uit.

Ja ik. moet alleen nog checken of alles echt goed zit :D
http://img511.imageshack.us/img511/8218/realtubescreamerpg8.jpg (http://imageshack.us)

Afmetingen 111,7 x 30,5 mm. Dit plaatje is niet op schaal!!!!
Heb de aansluitingen voor de buis aangegeven met T_in en T_out.
Alle componenten voor het buisje moeten op de voet gesoldeerd worden evenals de voeding (en de gloeispanning) voor het buisje.

Zoals je kunt zien? heb ik de meeste signalen omgeven door een groot aardvlak. Ook heb ik alle signalen zoveel mogelijk afgeschermd door de voedingsbanen als GRP mee te nemen.

Ben benieuwd naar enig commentaar.

Oh ja Richard het is misschien wat moeilijk te zien maar jouw naam staat in de print (GRP) als tekst. :)

guitarnijboer
17 juni 2007, 18:59
Ik ga gewoon het buisje binnen in de behuizing houden :satisfie: , maar ik wou dus weten hoe zetten jullie je buisjes vast aan de behuizing of hoeft dat niet? Maar als het niet hoeft lijkt hget me niet praktisch dat als het buisje met een vaart tegen de behuizing komt en weg buisje.....

Potmeters zover uit elkaar monteren dan het metaal van het buisvoetje (wat normaalgesproken vastgeschroefd wordt) er precies tussen past. Dan het buisvoetje aan de behuizingen van de ptometers solderen.

(zie eerste pagina's en foto's)