PDA

View Full Version : Intonatie LP



BadCompany
1 juni 2007, 23:59
Hey,

ik zit met een intonatieprobleem op mn Gibson LP classic. Eigenlijk staan alle zadels nogal sterk naar de pickup-kant. Bij de G,B en hoge E zijn de zadels omgedraaid om meer richting de pickups te kunnen bewegen. Nu zou ik dat ook bij de lage E en de A willen doen (die zadels omdraaien)
Het probleem is echter, hoe draai je die zadels om? Ik krijg ten eerste die schroeven er niet uitgedraaid. Een bijkomend probleem is een ijzeren draad die tussen de schroeven en de brug zelf zit, vraag me niet wat dat ding is, maar ik heb er wel een tekeningetje van. (maar ik kan raar genoeg geen bijlagen posten, mods?)
Hoe haal ik die zadels dus van de brug is mijn vraag?

Gr,

BadCompany

wietse
2 juni 2007, 06:24
desbetreffende snaren los draadje los wippen, schroefje compleet met zadeltje er uit wippen, dan kan je pas de schroef er helemaal uitdraaien om hem om te draaien.
draadje er weer in krijgen kan wel eens wat priegelwerk zijn.

steph
2 juni 2007, 09:59
Ik sluit mij hier volledig bij aan!

BadCompany
2 juni 2007, 14:32
Ik krijg die ijzeren draad maar niet los...

wietse
2 juni 2007, 16:57
die zit aan weerskanten in de brug gestoken, moet je er dus uittrekken.

BadCompany
2 juni 2007, 18:31
Ja, maar het probleem is dat die schroeven me beletten die draad der uit te halen...

wietse
2 juni 2007, 21:07
één kant draad iets opwippen met een klein schroevendraaiertje, en dan aan de zelfde kant er uit trekken.
als je dit niet lukt ga dan maar naar de gitaarboer toe, want het is zo gemakkelijk, moet jezelf kunnen en anders niet zelf aan gitaren sleutelen is dan niet vertrouwd :D.

BadCompany
5 juni 2007, 19:12
Heb die draad er uit geforceerd maar die is nu wel aan 1 kant vervormd, maar anders kreeg ik hem er echt niet uit...
Maar nu krijg ik die zadels nog niet omgedraaid, je kan niet gewoon dat blokje er af schroeven omdat er op het einde van de instelschroef (voor de intonatie te regelen) geen schroefdraad zit. Hoe doe ik dat?

BadCompany
5 juni 2007, 20:13
Allez, na fameus wa wringwerk heb ik die zadels er ook uitgekrege
Ze omgedraait en nu kan ik juist intoneren, behalve bij de lage E.
Het probleem bij dat zadels is dat die "inkeping" waar de snaar moet liggen, niet in het midden van het zadel ligt. De snaar ligt op het zadel, maar niet in het midden, maar naar de buitenkant neigent. Zo ligt het zadel normaal, en ligt de snaar kaarsrecht.
Wanneer ik dat zadels omdraai, maakt die snaar natuurlijk geen mooie rechte lijn meer, maare ligt ze een beetje schuin. Ik heb ze dan maar in de oorspronkelijk positie teruggezet. Een nieuw zadel kopen zal ik dus moeten zeker?
aanpassen

bass blom
5 juni 2007, 20:16
had ik ook met mijn SG, graphtec zadels gekocht, geen spijt van.

Nocki
6 juni 2007, 18:25
Stel je hals eens opnieuw af.

ik weet dat ik vroeger nogal eens heb gespeeld met afstellen en ik idd ook de zadels helemaal naar voren moest stellen. maar vaak bleek dat als ik de hals netjes stelde en daarna pas de brug ik uitkwam op een andere stand wat intoneren betreft en de zadels ook wat traditioneler kwamen te staan.
Ook de klank van de gitaar veranderde daardoor en het geheel gind net wat lekkerder klinken...

succes!

LaurentB
6 juni 2007, 18:28
Goeie tip!

BadCompany
7 juni 2007, 22:59
Ze is pas afgesteld, de actie en boog van de nek zijn in orde...

Nocki
7 juni 2007, 23:04
kzou er toch even rekening mee houden...

de speelspanning van de snaren kan je zelfs aanpassen door je hals net even anders af te stellen. het kan best zijn dat degene die je gitaar heeft afgesteld het niet helemaal lekker heeft gedaan. r is namelijk niet een echte wet voor. je begint altijd op een bepaald punt en werkt altijd ergens naar toe bij af stellen. als je het begin punt gaat verleggen moet je opeens met hele andere dingen rekening houden en is heel de afstelling van intanatie en kromming van de hals anders.

wil je ervanuit gaan dat het allemaal goed is ben ik ik benieuwd hoe je je probleem kunt/wilt verklaren.

succes.

BadCompany
8 juni 2007, 16:26
Heb ze samen met mn gitaarleraar afgesteld, en dat is nu geen prutser te noemen. Ga vandaag eens langst een gitaartechnieker.