PDA

View Full Version : HM-2 mod



Ash ketchum
1 juni 2007, 22:58
Na een paar pedaaltjes al eens te hebben gemod volgens instructies op het net (sd-1, ts-10, mt-2) vond ik het eens tijd om de vergaarde kennis toe te passen op een ongebruikelijk pedaal, namelijk de HM-2.
Ik heb laatst een HM-2 weten te bemachtigen en alles bij alles wat er over geschreven wordt is waar, de distortion-knop voegt niet veel gain toe na 9 uur en wordt alleen fuzzier na die positie. Ook bleef er dan weinig definitie meer over. En er zit een bak laag in waar je bang van wordt.

Na eerst wat spelen met de knoppen werdt dit kastje opgeschroefd en had ik het schema erbij gehaald. Wat me opviel was het gebruik van 2 germanium diodes, deze vond ik uit ervaring altijd wat zompiger klinken. Ook gebruikt de HM-2 3 sets clipping diodes, waaronder de germanium diodes. Dus probeerde ik het eens zonder die laatste. Daarmee knapte het geluid al aardig op maar het bleef definitieloos met de distortion-knop na 9 uur. Dus probeerde ik een deel van de `all seeing eye` mod van Keeley, namelijk 1 clipping diode vervangen voor een led. Hiermee verkreeg ik eindelijk definitie en had de distortion-knop een grotere range (van boost naar ´dare I say´ mesa-style overdrive/distortion.) Pas op het laatste kwart komt er pas fuzz in het geluid. Het resultaat is een distortion die verder dan een ds-1 gaat met een uitgebreidere toonregeling.

Nou nog ff kijken hoe die zich houdt tijdens repetities, ik hoop namelijk niet verzuipen in de mix zoals een stock HM-2.

Speeddemon
1 juni 2007, 23:52
congratulations! Je zou met die LED als clipping diode ook meer output moeten hebben!

Overigens is dat trucje ook al ouder dan Keeley's spullen. De originele Marshall Guv'nor gebruikte 2 rode 3mm LEDs voor de clipping stage. En ja, dat ding klinkt behoorlijk amp-like. :)