PDA

View Full Version : rectifier maakt een raar geluid?



lexus
1 juni 2007, 17:46
Ik heb een mesa boogie rectifier.. soms heb ik het idee dat ie zelf geluid maakt :satisfie: .
Vandaag speaker kabel eruit getrokken en alles bijna op vol gedraaid. Doe ik normaal nooit want dan blaas ik mezelf op ;). Maar ik hoorde een behoorlijk luid brommen/trillen.. 'schraap geluid'.. uit de top komen.
Is dit normaal?

DeiDRagonas
1 juni 2007, 18:04
Dude... Heb je serieus de SPEAKERkabel eruit gehaald (dus geen speakerload op je amps uitgang) en toen dat ding volluit gedraaid????

HAHAHAHA!!!!!

Squier4ever
1 juni 2007, 18:08
dat is idd niet handig! nooit je speaker kabel uit een buizenbak halen als die aanstaat!

DeiDRagonas
1 juni 2007, 18:10
Dit kan toch niet serieus zijn... Dit is zn eerste post. Er zit gewoon iemand te fucken joh...

a darker shade of grey
1 juni 2007, 18:24
dag rectifier :p

Ik hoop toch dat je een grap maakt man!

Nocki
1 juni 2007, 18:26
nu is tie rectifried...

maar goed. amps maken idd geluid. ook zonder speaker...

Ibanez RuleZ
1 juni 2007, 19:06
hence "opblazen"....

lexus
1 juni 2007, 19:12
zo daar ben ik weer.. Mm ik durf bijna niet meer te reageren uit schaamte! :eek:
Nou weet ik ook wel dat je een speaker kabel hoort aan te sluiten.. Wat ik nou heb gedaan.. amp uit.. even kabel eruit getrokken.. even alles (bijna) volluit zetten en daarna weer uit, dat duurde dus niet lang. Heb er net weer even op gespeeld en er is niets aan de hand.. doet het nog prima.. gelukkig.
Heb er niet zo bij nagedacht. Het is toch pas echt schadelijk als je dat een paar minuten volhoudt?

a darker shade of grey
1 juni 2007, 19:14
zo daar ben ik weer.. Mm ik durf bijna niet meer te reageren uit schaamte! :eek:
Nou weet ik ook wel dat je een speaker kabel hoort aan te sluiten.. Wat ik nou heb gedaan.. amp uit.. even kabel eruit getrokken.. even alles (bijna) volluit zetten en daarna weer uit, dat duurde dus niet lang. Heb er net weer even op gespeeld en er is niets aan de hand.. doet het nog prima.. gelukkig.
Heb er niet zo bij nagedacht. Het is toch pas echt schadelijk als je dat een paar minuten volhoudt?

Het was geen grapje? :o

Geluk dat ie het nog doet man!!! Allejezus, ik zou hem voor de zekerheid ff na laten kijken....

Nocki
1 juni 2007, 19:15
Het blijft een boogie en die kan tegen zulke stomme dingen gelukkig.
Geen probleem. Maar als je het langer doet kan je zeker je amp kapot maken.

Raffel
1 juni 2007, 19:39
ik wou net zeggen, zeker als je de amp niet vol open zet kan de trafo dat volgens mij echt wel een keer hebben. Maar idd, niet voor herhaling vatbaar!

Negative K3 fan
1 juni 2007, 20:46
ik zou dat in ieder geval niet weer proberen, en zeker niet voluit!!! en een verkeerde surge kan al fataal zijn, dus ook eventjes kan kwaad.

AART
1 juni 2007, 23:26
Normaal zou dit fataal zijn.

Ook voor de grote tranny's van een mesa.

Ik zou hem zeker laten nakijken na dit geintje en de Output trafo goed laten nakijken op smelt/kortsluitingsgevaar. Die dingen worden namelijk gigantisch heet bij dit soort geintjes en dan kan de spoel versemelten(kortsluiting) volgens mij.

En als waarschuwing voor elke onwetende die hetzelfde van plan is:
Een nieuwe OT kost 200 euro of meer exclusief inbouwen.

guitarnijboer
2 juni 2007, 01:51
Dat je onderzoeks methode niet verstandig is mag inmiddels duidelijk zijn...... Om even op je vraag terug te komen: buizen versterkers maken zelf geluid, de ene minder dan de ander welliswaar, maar toch...

Je kunt de voedings trafo horen (50 Hz brom)
Je kunt de eindbuizen horen (een soort rinkel als je speelt)
je kunt de uitgangstravo horen (alleen als je een dummy load aansluit en je de versterker hard zet)

Oh ja, je kunt soms ook radio zenders ontvangen met je buizen versterker als gevolg van beroerde kabels of een gebrek aan gridstoppers.

Als er dus iemand met je praat via je amp ben je nog niet per definitie gek........ als je hem echter voluit zet zonder speaker load: laat je dan maar opnemen!!!! :) :)

lexus
2 juni 2007, 02:42
nou iig bedankt voor de reacties ;)
Ik begrijp wel dat een amp geluid maakt, maar de manier waarop ik dat zelf even wilde testen was niet echt doordacht. Nooit bij stil gestaan dat het zo schadelijk kon zijn. Ik heb hem nog eens aangezet, geswitcht tussen de kanalen, gedraait.. geen plopjes of gekke dingen. Ja of die trafo's beschadigd zijn dat zou ik niet weten. Maar goed.. als die geroosterd zouden zijn dan gaat mijn amp toch niet aan. Dus volgens mij heeft hij de marteling goed doorstaan.

stevie_vp
5 juni 2007, 16:33
Gelukkig wel. Maar ik zou hem toch even laten doorgmeten. Als je trafo door de hitte is gesmolten hoeft hij niet helemaal door te branden maar kan een een stuk minder weerstand bieden. Dan doet je amp het idd prima maar loopt er meer spanning door je componenten (dus ook je buizen) je zou dit kunnen merken aan harder gloeiende buizen dan normaal... nu doet je amp het dus een soort van ok.. maar is de kans groot dat je buizen er over een paar weken uitknallen.. en dat zal blijven gebeuren als je niet zeker weet of ie in orde is,....
succes!
/
s