PDA

View Full Version : Digitech GNX 3 of Rack bouwen?



TimmU
1 juni 2007, 17:45
Beste mensen , ik heb een vraag.
Speel nu tien jaar gitaar, ben bezig met een professionelere installatie op te bouwen ,en heb nu een keuze te maken: kies ik voor een digitech gnx3 guitar workstation (alles in 1, opname,drumcomputer, tausend effecten, en nog meer ) , of misschien beginnen aan een 19" rack ,... heeft iemand hier ervaringen mee / in hoeverre zit er verschil tussen handigheid( 1 pedaal met alles , groot rack,verschillende ) en de mogelijkheden tot switchen van effecten van een rack?

Alvast bedankt,
MVG ,

TimmU :rockon:

Kaboemba
1 juni 2007, 20:54
Tja dat is erg afhankelijk van je muzikale voorkeur het soort band waarin je speelt en het geld wat je er voor overhebt.
Zo'n GNX3 is leuk (heb zelf de 4 gehad) maar blijft voor mij toch altijd nog speelgoed en perfect voor thuis of direkt over een p.a. je zou dan misschien nog beter apparatuur van line6 kunnen nemen.
Een rack kan je helemaal op jouw smaak aanpassen maar kost vaak erg veel tijd en kunde. Elke onderdeel in je rack werkt vaak weer net even anders.
Bovendien is een goed rack een stuk duurder, alhoewel je 2ehands best iets goeds kan vinden in verschillende prijsklasse maar reken al snel op:
150 tot 200 euro voor elk onderdeel (multi-fx/eindtrap/speaker cabinet) en dan heb je het echt over instappen. Tel daar een case bij op van zo'n 50 euro en je zit al snel richting de 700 a 800 euro voor een basis stereo rack setje.

kortom vertel eerst is wat je ermee wil doen.

gengar
7 juni 2007, 00:15
Ik denk dat je met die prijzen die je noemt niet ver gaat komen. Een rack bouwen is veel duurder dat 800 wat jij daar noemt, maar het is toch wel een beetje appels met peren vergelijken als je het over een GNX 3 hebt of een rack. Ik denk dat als je het je kunt veroorloven dat je dan het beste voor een rack kunt gaan omdat je daar inderdaad veelzijdigheid hebt. Je kunt erin stoppen wat je wilt naar jouw smaak maar als je alles een beetje soepel wilt bedienen zul je toch wel midi willen gebruiken en dat brengt ook weer wat kosten met zich mee. Uiteindelijk heb je dan wel een setup naar jouw smaak in plaats van een kastje met van alles wat waar je on stage dan waarschijnlijk van alles niks gaat gebruiken.....

rjong999
9 juni 2007, 12:47
voor 800 euro heb je net alle oninteressante onderdelen van een rack bij elkaar: het rack zelf, wieltjes, power regulator, kabeltjes, controller, swithces en loopers, die dingen.
De interessante onderdelen -preamps, fx(en), power amp - kun je zo gek maken als je wilt. Om een indicatie te geven : mijn rack - vrij eenvoudig, met Bogner The Fish preamp, G-System fx/controller/looper/switch en Mesa 20/20 eindtrap - heeft ongeveer 5000 euro gekost. En dat is relatief weinig, vergeleken bij de racks van sommige anderen hier. (Dacht ik...)

Het is ook wel behoorlijk afhankelijk van wat je ermee wilt doen: thuis spelen, thuis opnemen ? Prima ding! (Semi-)professioneel opnemen ? Beetje kunstmatig geluid, maar door een echte amp met een mic opgenomen nog best wel ok - ligt ook een beetje aan je muzieksoort natuurlijk. Live optreden ? Goed ding, degelijk genoeg en voldoende goed geluid om de meete muziekstijlen mee aan te kunnen. Gooi īm door de fx return van een goedkoop tweedehands buizencombotje en je wordt gelukkig.

Wel essentieel: tweaken tot jou geluid er uit komt! Kan niet voldoende benadrukt worden: de presets die er in zitten zijn gemaakt om snel indrukwekkend te klinken: dus meestal met net iets teveel compressie, reverb en gain, vaak met onnodig veel chorus of delay: direct uitzetten en vanaf de basis een goed eigen geluid maken.

(Ik ben al een paar jaar met mijn gt8 aan het klungelen en kom nu pas echt aan een goed geluid...zegt mischien meer over mij dan over de gt8 ;-) )

JorikDekkers
9 juni 2007, 13:48
Rob, nu doe je jezelf echt tekort: je hebt echt een gruwelijk rack

De schatting van Kaboemba is een redelijke m.i.: voor 800 euro kan je een eind komen, maar dan heb je eigenlijk niks van kwaliteit... en dat zal je horen

pas vanaf 1500 euro begint het ergens op te lijken, maargoed voor dat geld heb je dan ook al een leuke buizentop+speakerkast.

1500 euro:
pre-amp naar keuze €350
eindtrap: peaver classic €400
speakerkast: marshall 1936 €300
effectenbak: gmajor €300
rack+bekabeling: €150

groffe schatting tweedehands.

BeeJee
9 juni 2007, 13:48
Ik heb ook net een GT8 voor erbij. Man, die G-serie van Boss 'has come a long way since de GT5'. Die heb ik vroeger ooit gehad. Echt vele malen beter. Wel inderdaad mega veel te tweaken, maar bediening is op zich goed te doen. Heerlijk, bijna voor alles gewoon draaiknoppen.